איחולי עשרת ימי תשובה

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
כרטיס ברכה "לשנה טובה... תכתב ותחתם"
כרטיס ברכה מארץ ישראל: "לשנה טובה תכתבו"

איחולי עשרת ימי תשובה הן מקבץ ברכות שנהוג כי אדם מברך בהן את רעהו. ברוב הברכות ניתן דגש על הרעיון המרכזי של עשרת ימי תשובה שהוא רעיון הדין וכן לכל הברכות ישנה כוונה דתית כשמברכים אותן.

לעשרת ימי תשובה

ביהדות, "עשרת ימי תשובה" (הנקראים גם "בין כסה לעשור") הם עשרת הימים החלים מיום א' בתשרי, שהוא היום הראשון בשנה היהודית, בו חל היום הראשון של ראש השנה, עד ליום י' בתשרי, שהוא היום הקדוש ביותר בלוח השנה העברי - יום הכיפורים. על פי האמונה היהודית, בימים אלו עוברים כל בני אנוש לפני הקב"ה. לפי המתואר בתלמוד בבלי מסכת ראש השנה, בני אדם אחד אחד עוברים למשפט לפני הקב"ה כבני מרון (אנשים העוברים בגשר צר אחד אחד).

ראש השנה

עוד טרם ראש השנה נוהגים יהודים רבים ממגוון סוגים, גם כאלה שאינם דתיים להשתמש באחת הברכות הנפוצות ביותר לזמן זה והיא ברכת "שנה טובה" (ומתוקה) שהיא תמצית האיחולים, כלומר שנה חיובית מכל הבחינות. מראש חודש אלול ועד ראש השנה ישנם נוספים שסוברים כי יש להשתמש בברכת "כתיבה וחתימה טובה"[1]. ברכה זו היא ברכה עם עומק דתי רב מברכת "שנה טובה" ועצם הרעיון בה הוא ההדגשה לכמיהה שהגורל שייכתב ושייחתם יהיה לטובה.

בליל ראש השנה נהוג לברך "לשנה טובה תכתב ותחתם לאלתר לחיים טובים ארוכים ולשלום"[2][3].

מיום הכיפורים

עם סיום ראש השנה נהוג לברך בברכת "גמר חתימה טובה" שהיא אחת הברכות הנפוצות והמוכרות ביותר מהברכות שנהוג לברך בהן מהבחינה הרעיונית של עשרת ימי תשובה, ישנם שנוהגים להשתמש בברכה זו עד הושענא רבה. המשמעות של ברכה זו היא תכלית עצם הכתיבה והחתימה. בתוספת "גמר" בראשית הברכה לאחר ראש השנה, יש התייחסות ישירה לסיומה של הכתיבה שנעשתה במשך עשרת הימים וסיומה של החתימה שהגיע ביום הכיפורים. הטעם שמאחלים על החתימה מבוסס על המתואר בחז"ל ששלושה ספרים פתוחים לפני הקב"ה בראש השנה, ספר אחד הוא של צדיקים גמורים שנחתם בראש השנה, ספר של רשעים גמורים שנחתם אף הוא בראש השנה, ואילו הספר השלישי של הבינונים נשאר פתוח למשך עשרה ימים ונחתם ביום הכיפורים.


רבים נוהגים לברך בעשרת ימי תשובה בברכת "גמר חתימה טובה" ומיום כיפור ועד הושענא רבא בברכת "פתקא טבא" או "גוּט קְוִיטְל". זאת לפי הנאמר בספר הזהר[4], כי הקב"ה יושב בדין בראש השנה וכותב פתקים עם גורל כל בריה ושם באוצרו, ואם האדם שב בתשובה קורע את הפתק עם גזר דינו הרע. וביום הושענא רבא הפתקים נמסרים למלאכים לקיים את הכתוב בהם.

לקריאה נוספת

מאמרו של פרלמן יוסף יצחק, בתוך קובץ תורני מבקשי תורה נ', ה'תשס"ט, עמוד צד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

לא נמצא templatedata תקין

  1. קיצור שולחן ערוך, גאנצפריד שלמה, ה'תרכ"ד, 1864, סימן קכ"ח סעיף ב'
  2. רמ"א, שולחן ערוך אורח חיים, תקפב, ב
  3. הנוסח המלא: מטה אפרים, אלף המגן, תקפב, כו
  4. זוהר, פרשת ויחי
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0