ארבע בבות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ארבע בבות (מכונה גם: ניגון הרב או ניגון אדמו"ר הזקן, או ד' בבות[1]). הוא ניגון ללא מילים, מניגוני חב"ד, מעשרת "הניגונים המכוונים" והחשוב שבהם, שהלחין רבי שניאור זלמן מלאדי מייסד חסידות חב"ד.

הניגון נחשב לאחד הניגונים העמוקים והמיוחדים של החסידות, ולניגון היסודי והראשי של חסידות חב"ד. לניגון ארבעה בתים, בהם משתקפים העולמות הרוחניים העליונים אבי"ע.

ניגון זה, כמו רוב ניגוניו, חיבר רבי שניאור זלמן בעת שלמד אצל מורו ורבו המגיד ממעזריטש. לאחר שהיה לרבי, שינה ושיכלל את כל הניגונים, וניגון זה בפרט[2]. מפאת סגולותיו המיוחדות ומשמעותו הרוחנית, נהוג בקרב חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות, מתוך רצינות ובמועדים מיוחדים.

בספר הניגונים חב"ד, "ארבע בבות" הוא ניגון מספר א' (1).

זמני נגינתו

נהוג בחסידות חב"ד לנגנו בזמנים מיוחדים כמו חודש אלול, ימי הסליחות וגם בשמחת תורה. כמו כן ביום האחרון של שלוש הרגלים, פורים, חג הגאולה (בו השתחרר רבי שניאור זלמן מלאדי מהכלא) ביום כיפור ובימים טובים נוספים. וכן בעת הובלת החתן והכלה לחופה, האחרון נהוג גם בחסידויות אחרות.

אדמו"רי חב"ד הקפידו לנגנו בראש השנה, בחודש אלול, בברית מילה, בחתונה ובבר מצווה, וכן בי"ט בכסלו שנחשב "ראש השנה" לניגון זה[3]. אצל הרבי מלובביץ' ניגנו זאת רבות[4].

בלובביץ', עיירת הערש ומרכז חסידות חב"ד במשך כמאה שנים, היו מנגנים ניגון זה רק בזמנים קבועים, כמו י"ט כסלו, ובשמחות כמו ברית מילה, בר-מצווה, חתונה וגם בחודש אלול בתפילה (כשמתפללים ביחידות באריכות).

מקובל בשם הצמח צדק, שבימים רגילים ללא סיבה מיוחדת, נגינתו עלולה לעורר קיטרוגים[5].

מקובל בחב"ד, בהתוועדויות שקודם לשירת הניגון, מנגנים את "ניגון הכנה לארבע בבות", של אדמו"ר הרש"ב. ולאחריו מנגנים את הניגון "נְיֶה ז'וּרִיצִי חְלוֹפְּצִי"[6] אך בחופות שרים זאת ללא השיר הכנה וללא השיר אחרי.

בל"ג בעומר מקובל לנגן ניגון זה לפני ההדלקה המרכזית בקבר רבי שמעון.

דייקנות וזהירות בנגינתו

נהוג לשיר כל בית פעמיים (כך הוא מופיע גם בכל התקליטים)[7].

הפעם האחרונה ששרו ניגון זה בפומבי בנוכחות הרבי מנחם מנדל שניאורסון הייתה בשבת פרשת שמות ה'תשמ"ט. באותה התוועדות דיבר הרבי על הזהירות המיוחדת שצריכה להיות בניגון והורה ש"ינגנו עתה באופן יוצא מן הכלל".

מסגולות הניגון

אחדים מאדמו"רי חב"ד התבטאו בסגולותיו של הניגון:

  • המהר"ש: "בעת שמנגנים נגונו של הרבי הזקן זהו זמן המוכשר לתשובה, מפני שאז עת רצון למעלה".
  • הרש"ב: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימית זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות; וכשמנגנים את הניגון בטהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות לאחר קריאת שמע שעל המיטה באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק, אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים."
  • הריי"צ: "בידינו הבטחה שכאשר ינגנו את הניגון מתי שיהיה והיכן שיהיה, ישמע זאת הרבי (אדמו"ר הזקן) וירגיש, באיזה מדרגות גבוהות שרק יהיה. אלא שזה תלוי בהכנות המקבל"[8].

עיבודים מוזקליים

בשנות ה-70 הופיע באלבום "ערב חב"ד 2" של ניח"ח[9], ב־2015 הופיע באלבום צמאה 2 על ידי חיליק פרנק וסימפונט רעננה[10], ובאלבום "עצם הנשמה 1" של הרב יאיר כלב[11], ב־2020 הופיע באלבום לחיים טיש- חב"ד ועוד.

בוצע גם על ידי אברהם פריד במופע צמאה בשנת 2019[12], אלי מרקוס[13], אבי פיאמנטה[14], אלי ליפסקר ואחרים.

לקריאה נוספת

  • הרב לב לייבמן, תולדותיו וצפונותיו של ניגון אדמו"ר הזקן, סקירה מקיפה על הניגון, מכון נגינה לאור החסידות, ה'תשע"ה 2015, ראשון לציון.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ביידיש: דער "ניגון פון פיר פאַלען". יש מקומות שמכנים זאת הניגון הידוע והניגון המיוחס. חסידי אדמו"ר הזקן קראו לו "תקיעה גדולה"
  2. ^ אדמו"ר הרש"ב בהתוועדות י"ט כסלו תרס"ג - "התמים" חוברת ה' עמוד סד [כרך ב עמוד 488].
  3. ^ שיחת פורים תרפ"ח.
  4. ^ למשל: פורים תשכ"ה, ארבע בבות אצל הרבי מלובביץ'
  5. ^ ספר הניגונים כרך א' עמוד ל (משיחת הרבי הריי"צ).
  6. ^ שירת הניגון "נְיֶה ז'וּרִיצִי חְלוֹפְּצִי" אצל הרבי מחב"דסמל וידיאו מחודש 5.svg ט"ו תמוז תשמ"ו.
  7. ^ אצל הרבי מחב"ד היו מנגנים לעיתים את הבבא הרביעית - שבע פעמים, וגם קרה שניגנו פעם אחת, ועוד.
  8. ^ ראו ספר השיחות תש"ז עמוד 101.
  9. ^ ד' בבות
  10. ^ ניגון ארבע בבות קובץ צליל
  11. ^ ניגון ארבע בבות - הרב יאיר כלב Rabbi Yair Calev - Arba Bavot (Four Gates) - Chabad song
  12. ^ ארבע בבות - אברהם פריד
  13. ^ אלי מרכוס ד' בבות
  14. ^ אבי פיאמנטה ארבע בבות ביוטיוב
  15. ^ לאחריו, מהדקה 15:10 שומעים את הניגון "נְיֶה ז'וּרִיצִי חְלוֹפְּצִי"


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0