ברכת זוכר הברית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ברכת הקשת

ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם זוכר הברית ונאמן[1] בבריתו וקיים במאמרו ברוך אתה ה' זוכר הברית

שולחן ערוך אורח חיים רכט א

ברכת זוכר הברית היא אחת מברכות הראייה שתיקנו חז"ל, הברכה נתקנה על ראיית הקשת בענן.

מקור הברכה

מקור הברכה בתלמוד, ונחלקו התנאים בנוסח הברכה, ולהלכה מברכים ברכה אחת הכוללת את שתי הנוסחאות:

מאי מברך? ברוך זוכר הברית; במתניתא תנא: רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקא אומר, נאמן בבריתו וקיים במאמרו; אמר רב פפא, נימרינהו לתרוייהו: ברוך זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו;

פירוש הברכה

פירוש הברכה הוא כך (ע"פ רבי דוד אבודרהם הלכות ברכות, שער ח'):

זוכר הברית - שנאמר (בראשית, ט', י"ג) 'והיה לאות ברית', וזוכר הקב"ה שנשבע שלא יביא מבול, וכשרואה את הרשעים רוצה להרחיב את עולמו ורואה הקשת ונזכר בברית ונמנע.

נאמן בבריתו - שלא יעבירנו אף שרבו הרשעים.

קיים במאמרו - אף ללא הברית, כיון שאמר הקב"ה (בראשית, ט', י"א) "ולא יהיה עוד מבול לשחת הארץ".

זיהוי הקשת

רבי יהונתן אייבשיץ (יערות דבש דרוש יב) בהסתמכו על דברי הזוהר, כתב לחדש, שרק קשת שהיא במראה צבע תכלת היא לזכר הברית ורק עליה יש לברך, אבל הקשת המצויה בשבעה מיני צבעים היא טבעית, ואין לברך עליה. אמנם המנהג הוא לברך אף על מראה קשת המצויה[2].

דינים נוספים

רואה מקצת הקשת

בביאור הלכה[דרוש מקור] הסתפק אם רשאי לברך גם אם רואה רק מקצת הקשת.

הערות שוליים

  1. ^ גירסה אחרת: נאמן
  2. ^ כך כתב בספר בן איש חי פרשת עקב.

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0