גשר ווקופ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מראה הגשר מהגדה הצפונית
הגשר מהגדה הדרומית
מראה לאורך הגשר
שלט הדרכה שהציבה חברת אתרים ליד הגשר
מראה מהגשר מזרחה
הגשר המקורי ב-1989
לוחית זיכרון במקום בו הונחה אבן הפינה לגשר ווקופ

גשר ווֹקוֹפ (גשר רדינג) הוא הגשר הראשון שנבנה מעל נחל הירקון בתחומי תל אביב, והנו המערבי בגשרי הנחל. הגשר הוקם בשנת 1937 בשפך הירקון כגשר שירות לאתר הבנייה של תחנת הכוח רדינג - מאחז ראשון של תל אביב בגדה הצפונית של הירקון.

שם הגשר

מכיוון שהגשר היה מיזם פרטי של חברת החשמל, לא הוענק לו שם רשמי ובשנים הראשונות הוא כונה, בין השאר, "הגשר על הירקון", "הגשר של תחנת ראדינג"[1] ו"הגשר לתחנת ראדינג"[2]. עם הזמן, נתקבע שמו "גשר רידינג".

ב-23 בפברואר 1938, הונחה אבן פינה לגשר נוסף בקצה המערבי של רחוב בני דן (היום רחוב אוסישקין). בטקס בנוכחות הנציב העליון סר ארתור ווקופ וראש העיר ישראל רוקח הובטח שהגשר ייקרא על שמו של ווקופ. בנאומו בטקס אמר ווקופ שהגשר יחבר את תחנת הכח רדינג לתל אביב[3]. אולם הגשר המתוכנן לא הוקם אלא כמעט 40 שנה מאוחר יותר ואז החליטה עיריית ת"א לקוראו גשר בן-אליעזר על שם אריה בן-אליעזר. בשלב מסוים דבק השם "גשר ווקופ" בגשר רדינג בטעות[4][5] שקנתה לה אחיזה בציבור ובכתובים[6]. כאשר שוחזר הגשר בשנת 2001 על ידי חברת אתרים, הונצחה הטעות בשלט שהוצב למרגלותיו ובו נכתב, "גשר ווקופ". באוגוסט 2011 הודיעה עירית תל אביב יפו שלאור השתרשות הטעות בציבור אין בכוונתה לשנות את השילוט על הגשר.

במקום בו היה טקס הנחת אבן הפינה לגשר ווקופ הוצבה לוחית זיכרון.

רקע

נחל הירקון הוא בעל הספיקה הגבוהה מבין נחלי החוף. כתוצאה מכך הנחל נחשב כמכשול טופוגרפי משמעותי ויעיד על כך הניסיון הבריטי במלחמת העולם הראשונה. הגשר האזרחי הראשון שהוקם באזור על ידי הבריטים לאחר מלחמת העולם הראשונה היה גשר הירקון (כיום הגשר על דרך נמיר) אז בתחום הכפרים הערביים ג'מאסין אל ערבי ושיח מוניס. משום שגשר הירקון היה תחת עינם הפקוחה של הכפרים הערביים והימים ימי המרד הערבי הגדול בחרו פרנסי העיר ואנשי חברת החשמל באישור בריטי להקים את גשר רדינג בריחוק מה מהכפרים שנועד לאפשר מעבר בטוח ונוח של פועלים וחומרי בנייה מאזור הנמל בגדה הדרומית של הירקון לאתר הבנייה של תחנת הכוח רדינג בגדה הצפונית. גשר נוסף הוקם על הירקון בשנת 1936 ממזרח לגשר הירקון ליד עשר טחנות, ועליו נסלל כביש שחיבר את תל אביב להרצליה דרך רמת גן, (כיום כביש 482).

לפני קום המדינה

עם ההחלטה על הקמת תחנת הכוח רדינג החליטה חברת החשמל באפריל 1937 למסור לידי חברת סולל בונה את הקמת הגשר שיחבר את התחנה עם שאר חלקי העיר תל אביב. אגודות הספורט הימי דרשו לוודא שהגשר לא יפריע לשיט בירקון[7] והנושא עלה בישיבת עיריית תל אביב[8]. בעקבות זאת הוכנה תוכנית לגשר בגובה 4 מטר מעל פני המים עם קטע מתפרק ברוחב 6 מטרים. מעליו, בגובה 10 מטרים תוכנן גשר נוסף להולכי רגל[9]. תוך מספר ימים בתחילת מאי 1937 הוקם גשר עץ זמני על הירקון, והחלו העבודות לבניית הגשר הקבוע[10]. אולם העבודות התעכבו כך שבמשך חודשים רבים שימש רק גשר העץ הזמני[11].

בנובמבר 1938 בסופת גשמים בעיר נהרס כמחצית גשר העץ הזמני[12] והפועלים נתקעו במפעל החשמל מעבר לירקון. אספקה הועברה אליהם בחבלים שנמתחו מעל הירקון[13]. בעקבות זאת הגשר תוקן ובסופה בינואר 1940 הגשר לא נפגע והתנועה עברה עליו כסדרה[14].

לאחר קום המדינה

גשר הירקון נבנה מחדש בשנות ה-50, ומאז ירדה חשיבות גשר רדינג, הגם שהמשיך לשמש חלק מהתנועה. חברת החשמל הסירה את השמירה מהגשר ואפשרה לכל המעוניין בכך לעבור על הגשר. עם זאת, החברה הציבה ליד הגשר שלטים גדולים המתרים שהגשר הוא שטח פרטי והעובר על הגשר עושה זאת על אחריותו[15]. בשנת 1960 עבר הגשר טיפול תחזוקה אחרון ומאז הוזנח ושימש בעיקר דייגים ומתבודדים וכן בשעות העומס על גשר הירקון שימש לעקיפת הפקק. התנועה על הגשר הוגבלה לעומס של 20 טון ולמהירות של עד 20 קמ"ש[16]. בסוף פברואר 1964 החליקה מכונית צבאית מהגשר, שברה את המעקה ונפלה למי הירקון[17]. במאי 1964 החל משא ומתן בין חברת החשמל והעירייה על העברת הגשר לרשות העירייה, ושיפוצו במימון חברת החשמל[18]. אולם עוד בטרם שיפוץ הגשר החליק ממנו רכב אל גדת הירקון במרץ 1965[19] והגשר נסגר[20]. מכיוון שהגשר יועד להיות בציר ראשי של מצעד צה"ל, ומחשש שהגשר ינזק שוב לפני המצעד, נדחתה פתיחת הגשר עד לאחר יום העצמאות, למרות עומסי התנועה הכבדים על גשר הירקון[21]. הגשר נפתח שוב לזמן קצר עד הסדרת דרך חלופית בקצה רחוב אבן גבירול, שתאפשר את סגירת הגשר לשיפוצים לתקופה ממושכת.

ביולי 1965, לאחר הקמת גשר אוסישקין, גשר ביילי על המשכו של רחוב אבן גבירול, אליו הוסטה התנועה, נסגר הגשר לשיפוצים למשך מספר חודשים[22]. עבודות השיפוץ בעלות של 100,000 לירות מכספי חברת החשמל הושלמו בינואר 1966. העבודות כללו הגדלת רוחב הגשר ב-80 סנטימטר[23]. עם אישור הממשלה להקמת תחנת הכוח רדינג ד' נקבע שהגשר לא ייסגר על ידי החברה עד להשלמת הקמת גשר בר יהודה[24].

הגשר נסגר בדצמבר 1970 לתנועת כלי רכב, לאחר שגשר בר יהודה נפתח לתנועה[25] ובשנת 1995 גם להולכי רגל בשל תאונות ובעיות בטיחות קשות. הגשר נבנה מחדש על ידי חברת אתרים כגשר להולכי רגל בלבד בשנת 2001. ב-2010, במסגרת פרויקט לחיבור טיילת רציפה בתל אביב, נחנך בסמוך גשר נוסף[26], המגשר מעל מעגן רדינג. שני הגשרים יחד, מאפשרים מעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים בין מתחם נמל תל אביב לטיילת תל ברוך.

בסביבת הגשר

בגדה הצפונית של הירקון בסמוך לקצה הצפוני של הגשר, על חורבות תל כודאדי שנחפר בזמן הקמת הגשר, הוקם גם מגדלור קטן (לא פעיל היום) המזהיר מפני התקרבות בשל זרמים חזקים הנוצרים ממתקני הקירור של תחנת הכוח.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר ווקופ בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ תל אביב - ילד טבע, דבר, 23 באפריל 1939
  2. ^ המים בירקון גאו, דבר, 31 בינואר 1940
  3. ^ חנוכת "גשר ווקופ" על הירקון, דבר, 24 בפברואר 1938
  4. ^ מסלולי הליכה עצמאיים - שלושת השבילים, אתר תיירות של עיריית תל אביב יפו, סעיף 15
  5. ^ מפה משנת 1939 ובה נראה גשר ווקופ מקווקו, כלומר בתכנון, היכן שכיום עומד גשר אריה בן אליעזר, ומערבה לו בשפך הירקון, גשר רדינג. המפה מוצגת במגדל שלום בתצוגה אודות ההיסטוריה של ת"א
  6. ^ ראו למשל: שלמה מוסמן, סיורים לאורך הירקון, אריאל, 48-49, עמ' 200
  7. ^ תל אביב עוברת את הירקון, דבר, 15 באפריל 1937
  8. ^ בנין גשר על הירקון, דבר, 19 באפריל 1937
  9. ^ גשר מתפרק על פני הירקון, דבר, 4 במאי 1937
  10. ^ הוקם גשר זמני על הירקון, דבר, 4 במאי 1937
  11. ^ מ. טשסקי, מפעל גדול, דבר, 14 בדצמבר 1937
  12. ^ במועצת העיריה תל אביב, על השטפון והעזרה לנפגעים, דבר, 14 בנובמבר 1938
  13. ^ אימת השטפונות בתל אביב והשרון, דבר, 8 בנובמבר 1938
  14. ^ השטפונות והסערה גרמו נזקים מרובים בארץ - המים בירקון גאו, דבר, 31 בינואר 1940
  15. ^ חוה נובק, על אחריותך בלבד, דבר, 12 במרץ 1962
  16. ^ עיריית ת"א תשפץ את גשר רידינג, דבר, 8 בנובמבר 1964
  17. ^ גשר רידינג ניזק בתאונה ונסגר, דבר, 1 במרץ 1964
  18. ^ גשר רידינג - לרשות העיריה, מעריב, 28 במאי 1964
  19. ^ גשר רידינג נחסם כתוצאה מהתהפכות מכונית, מעריב, 21 במרץ 1965
  20. ^ אברהם רותם, צינור דלק שהתפוצץ השחיר את הירקון, מעריב, 8 באפריל 1965
  21. ^ יוסף גולן - דובר העירייה, גשר רידינג ייפתח לתנועה אחרי יום העצמאות, מעריב, 2 במאי 1965
  22. ^ גשר רידינג ייסגר לתנועה במקומו יוקם גשר ביילי, דבר, 9 ביוני 1965
  23. ^ משלימים שיפוץ גשר רידינג בתל אביב, דבר, 3 בינואר 1966
  24. ^ הממשלה החליטה סופית: תחנת רדינג ד' תוקם בתל אביב, מעריב, 26 במרץ 1968
  25. ^ גשר רידינג נסגר מחשש להתמוטטות, מעריב, 16 בדצמבר 1970
  26. ^ mynet, יש איפה לטייל: גשר רדינג נפתח בת"א, באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט), 24 במרץ 2010
שפך הירקון
ניתן ללחוץ על הקישורים לשמות המקומות.
תחנת הכוח רדינגאצטדיון המכביהרדינג 3נמל תל אביביריד המזרחמסוף רדינגמגדלור תל אביברחוב דיזנגוףרחוב הירקוןאולם אוסישקיןמרכז דניאל עמיחי ללימודי חתירה וימאותרחוב אבן גבירולגשר ווקופשדרות רוקחפארק הירקוןנחל הירקוןחוף תל אביבהים התיכוןתל כודאדירחוב הירקוןרחוב דיזנגוףכיכר פלומר ע"ש הנציב העליון הרברט פלומרשבט צופי ים - תל אביברחוב אוסישקיןבית זבולוןשביל ישראלמרכז הטניס מכבירחוב אבן גבירולשדרות רוקחתחנת שירותי כיבוי והצלה בתל אביבגשר אוסישקיןגלידה מונטנהגשר בן-אליעזרגשר בר-יהודההאנגר 11שפך הירקון.svg
אודות התמונה



Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0