דלתא איירליינס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דלתא איירליינס
Delta Air Lines
Delta logo.svg
איירבוס 900-A350 של החברה
איירבוס 900-A350 של החברה
נתונים כלליים
מוטו "Keep Climbing" (תמשיך לטפס)
תקופת הפעילות 1928–הווה (כ־96 שנים)
מיקום המטה ארצות הבריתארצות הברית אטלנטה, ארצות הברית
שווי שוק 30.44 מיליארד דולר (27 במרץ 2024)
עובדים 12,090 (נכון לשנת 2019)
נתוני חברת תעופה
יאט"א
DL
ICAO
DAL
אות קריאה
DELTA
בסיס פעולה מרכזי

נמל התעופה אטלנטה הרטספילד
נמל התעופה ניו יורק ג'ון פ. קנדי
נמל התעופה דטרויט מטרופוליטן
וויין קאונטי

נמל התעופה הבינלאומי מיניאפוליס
סנט פול
בסיס פעולה משני

נמל התעופה סינסינטי צפון קנטקי
נמל התעופה הבינלאומי סולט
לייק סיטי

נמל התעופה הבינלאומי ממפיס
נמל התעופה אמסטרדם סכיפהול

נמל התעופה טוקיו נריטה
מועדון הנוסע המתמיד SkyMiles
צי מטוסים 970 + 316 בהזמנה
מספר יעדים 325
ברית חברות תעופה סקאיי טים
 
www.delta.com
איירבוס A350-900 של החברה
בואינג 767 של החברה
בואינג 400–767 בצבעי החברה הקודמים
איירבוס A330-300 של החברה
בואינג 737-900ER של החברה
בואינג 300–757 של החברה.

דלתא איירליינסאנגלית: Delta Air Lines) היא חברת תעופה אמריקאית, השנייה בגודלה בעולם לאחר אמריקן איירליינס, בהיקף הנוסעים וצי המטוסים. משרדיה הראשיים של החברה ממוקמים באטלנטה, ג'ורג'יה, שם גם שוכן נמל הבית שלה.

בנמל התעופה ג'ון פ. קנדי בניו יורק מחזיקה דלתא בבעלות בלעדית בטרמינל 2 ובחצי מטרמינל 4.

החברה מפעילה טיסות סדירות למגוון יעדים בארצות הברית ואמריקה הלטינית, וכן לאירופה, אסיה ולמזרח התיכון. רשת קווי התעופה שלה היא הגדולה ביותר בעולם.

לדלתא יש הסכמי שותפות קוד (Code Sharing) עם חברות תעופה רבות, כמו אייר פראנס, KLM, קוריאן אייר, וירג'ין אטלנטיק, קניה איירווייז ועוד. כמו כן היא חברה בברית התעופה סקאיי טים.

תולדות החברה

השנים הראשונות

החברה החלה את פעילותה כחברה הראשונה בעולם לריסוס אווירי בשם Huff Daland Dusters, Inc. החברה נוסדה ב-2 במרץ 1925, במייקון, ג'ורג'יה, לפני שעברה למונרו, לואיזיאנה, בקיץ 1925. המנכ"ל הראשון של החברה, הוביל קבוצת משקיעים מקומיים שרכשו את נכסיה. חברת Delta Air Service התאגדה ב-3 בדצמבר 1928, ונקרא על שם אזור הדלתא של מיסיסיפי.

שירותי טיסות נוסעים החלו ב-17 ביוני 1929, מדאלאס טקסס, לג'קסון מיסיסיפי, עם עצירות בשברופורט ובמונרו, לואיזיאנה. עד יוני 1930, השירות התרחב מזרחה לאטלנטה ומערבה לפורט וורת', טקסס.

בשנת 1934, החלה לפעול בשם "דלתא איירליינס" והעבירה את המטה שלה ממונרו, לואיזיאנה, למיקומה הנוכחי באטלנטה בשנת 1941. שם החברה הפך רשמית ל "דלתא איירליינס" בשנת 1945. בשנת 1946 החלה החברה בהפעלת שירות מטענים קבועה.

בשנת 1953 השיקה החברה את הקווים הבינלאומיים הראשונים שלה, לאחר רכישת חברת "שיקגו וסאות'רן אייר ליינס". ב-1959, היא הייתה חברת התעופה הראשונה שהפעילה את דאגלס DC-8. בשנת 1960, היא הייתה חברת התעופה הראשונה שהפעילה מטוסי Convair 880. בשנת 1964, היא השיקה את מערכות ההזמנות Deltamatic באמצעות מחשבים מסדרת IBM 7070. בשנת 1965, דלתא הייתה חברת התעופה הראשונה שהפעילה את מטוסי דאגלס DC-9.

התרחבות בינלאומית

בשנת 1970, הפעילה דלתא לראשונה צי של מטוסי סילון בלבד, ובשנת 1972 היא רכשה את Northeast Airlines. בשנת 1978 היא החלה בהפעלת קו טיסה טרנס-אטלנטי, עם הטיסות הראשונות ללא עצירות מאטלנטה ללונדון. ב-1981 השיקה דלתא תוכנית נוסע מתמיד. ב-1987 היא רכשה את "ווסטרן איירליינס", ובאותה שנה החלה דלתא בהפעלת קו טרנס-פסיפי (אטלנטה-פורטלנד, אורגון-טוקיו). בשנת 1990, דלתא הייתה חברת התעופה הראשונה בארצות הברית שהפעילה מטוסי מקדונל דאגלס MD-11. ב-1991 היא רכשה את כל הנתיבים הטרנס-אטלנטיים של פאן אמריקן וורלד איירווייז ("פאן אם"). דלתא הייתה כעת חברת התעופה המובילה בקווים מעל לאוקיינוס האטלנטי.

ב-1997, דלתא הייתה חברת התעופה הראשונה שהטיסה יותר מ-100 מיליון נוסעים בשנה קלנדרית, מחזור המכירות שלה היה 13.9 מיליארד דולר ורווח נקי הסתכם ב-934 מיליון דולר[1]. באותה שנה, החלה דלתא להרחיב את הנתיבים הבינלאומיים שלה לאמריקה הלטינית.

משבר ופשיטת רגל

לאחר פיגועי 11 בספטמבר, סבלה החברה מהפסדים, על רקע גידול בהוצאות על אבטחה וביטוח, וירידה בתנועת הנוסעים. היא הפסידה 1.22 מיליארד דולר בשנת 2001[2]. במרץ 2002 הודיעה שהיא מפסיקה לשלם עמלות לסוכנויות נסיעות[3], באוקטובר 2002 הודיעה על פיטורי 8,000 עובדים, ובסך הכל באותה שנה קיצצה כרבע מכוח האדם שלה[4].

ב-2003 השיקה החברה את Song, חברת לואו-קוסט, במטרה להתמודד עם התחרות הגוברת בענף[5]. בספטמבר 2004 הודיעה על פיטורי 7,000 עובדים נוספים[6]. במרץ 2005, הודיעה כי תחדל לספק ארוחות לנוסעים ברוב טיסותיה ביבשת אמריקה[7].

ב-14 בספטמבר 2005, החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל, תוך שהיא מציינת את עליית עלויות הדלק כגורם המרכזי[8]. הוא יצא מפשיטת רגל באפריל 2007, לאחר תוכנית הבראה[9], ומניותיה נרשמו מחדש בבורסת ניו יורק[10]. במקביל באותה עת הדפה ניסיון השתלטות עוינת מצד חברת יו אס איירוייז[11].

מיזוג עם נורת'ווסט איירליינס

ב-14 באפריל 2008 הודיעו חברות דלתא ונורת'ווסט איירליינס כי נורת'ווסט איירליינס תתמזג עם חברת דלתא איירליינס ושם החברה המאוחדת יישאר דלתא איירליינס[12]. בסוף אוקטובר אותה שנה אושר המיזוג ובעקבותיו הפכה חברת דלתא איירליינס החדשה לחברת התעופה הגדולה בעולם לאותה תקופת זמן. על פי התחזיות יהיו לחברה הכנסות של 35 מיליארד דולר. לחברה המאוחדת צי מטוסים המונה 724 מטוסים הטסים ל-390 יעדים ב-67 מדינות ומועסקים בה כ-75,000 עובדים[13].


ב-2019 הנהיגה החברה נגישות בטיסה לחירשים וכבדי שמיעה, והכשירה חלק מצוותה לתקשורת בשפות סימנים שונות[14][15].

משבר הקורונה

בעקבות מגפת הקורונה סבלה החברה מירידה חדה בפעילותה[16]. בחודשים הראשונים של המגפה כ-500 מעובדי החברה נדבקו בקורונה, עשרה מהם מתו[17]. באפריל 2020 החלה לחסום את מושבי האמצע במטוסיה, כדי לרווח בין הנוסעים לצורך סיפוק מרחב בטיחות בזמן מגפת הקורונה[18]. ברבעון השני של 2020, הפסידה החברה 5.7 מיליארד דולר. ההכנסות ברבעון צנחו ב-88% ביחס לשנה הקודמת והסתכמו ב-1.47 מיליארד דולר בלבד[19]. באוקטובר 2020 הודיעה כי תמכור כרטיסים למועדון הלקוחות תמורת טיסות עתידיות במועד לא ידוע, שהתמורה תשמש כביטחונות לאיגרות החוב שלה[20]. בדצמבר 2020 הודיעה החברה שיצרה רשימה שחורה של נוסעים המסרבים לחבוש מסכות פנים, הנוסעים שנכנסו לרשימה לא היורשו לעלות לטיסות החברה. הנוהל היה תקף עד סוף מרץ 2021[21].

בקיץ 2021 הודיעה שפעילותה החלה לחזור לרמתה קודם למגפה[22].

צי המטוסים

צי המטוסים של החברה נכון לאוגוסט 2023:[23]

כלי טיס בצי בהזמנה נוסעים הערות
O F PS C+ M סה"כ
איירבוס A220-100 45 12 15 82 109
איירבוס A220-300 17 69 12 30 88 130
איירבוס A319-100 57 12 18 102 132
איירבוס A320-200 61 16 18 123 157
איירבוס A321-200 127 20 29 142 191
איירבוס A321neo 40 115 20 30 147 197
איירבוס A330-200 11 34 32 168 234
איירבוס A330-300 31 34 40 219 293
איירבוס A330-900neo 23 16 29 28 40 184 281
איירבוס A350-900 28 16 32 48 226 306
בואינג 200–717 97 12 20 78 110
בואינג 737–800 77 16 36 108 160
בואינג 737-900ER 163 20 21 139 180
בואינג 200–757 111 16 44 108 168
20 29 150 199
20 41 132 193
בואינג 300–757 16 24 32 178 234
בואינג 767-300ER 45 26 29 171 226
26 35 165 226
36 29 143 208
36 32 143 211
בואינג 767-400ER 21 40 28 178 246
סה"כ 970 316

ב-19 בדצמבר 2017 הוציאה החברה את הבואינג 400–747 האחרון משורותיה, את המטוס החליף האיירבוס A350[24].

ב-31 באוקטובר 2020 הוציאה החברה את הבואינג 200–777 האחרון משורותיה.

מחלקות טיסה

ב-2015 שדרגה ומיתגה דלתא את מחלקות הטיסה שלה (זמינות ופרטים מדויקים משתנים לפי מסלול וסוג מטוס).

דלתא אחת (Delta One)

המוצר המוביל במחלקת העסקים של החברה, זמין בטיסות בינלאומיות ארוכות טווח, כמו גם שירות חוצה ארצות הברית מניו יורק JFK ללוס אנג'לס, סן פרנסיסקו וסיאטל/טקומה.

Delta One כולל מקומות מושבי מיטה-שטוחה בכל סוגי המטוסים, וגישה ישירה למעבר מכל מושב. מושב זה הוכנס לשימוש כל צי מטוסי הבואינג מדגם 400–747 שלה ב-2012 ומאז הוכנס לכל שאר הדגמים[25].כל המושבים מצוידים גם במערכת בידור אישית לפי דרישה, יציאות חשמל אוניברסליות, מנורת קריאה ניתנת להזזה ושולחן מתקפל. השירות כולל גם ארוחות שף, כיבוד, משקאות אלכוהוליים, ערכת אבזור, מצעי פרימיום וגישה ל-Sky Club לפני הטיסה.

פרימיום סלקט (Premium Select)

באפריל 2016 הודיע מנכ"ל דלתא, אד בסטיאן, כי תתווסף מחלקת פרימיום אקונומי חדשה, שמאז שונה שמה ל-Premium Select. בתא הנוסעים כלול מרווח רגליים נוסף; משענות רגליים מתכווננות; מושב עם רוחב נוסף. המחלקה נכנסה לראשונה למטוסי בואינג 757, שטסים בקווים טרנס-אטלנטיים כפרימיום סלקט. גם הA330-900neo של דלתא, שנמסר ב-2019, מציע מחלקת פרימיום סלקט. בשנת 2021, החלה דלתא להתאים מחדש רבים ממטוסי ה-767-300ER ומעלה A330 למחלקת פרימיום סלקט.

מחלקת תיירים (Economy Class)

מחלקה זו פועלת בכל מטוס, ומציעה לנוסעים חיבור ל-USB לכל מושב ברוב המטוסים. כמעט בכל המטוסים הנוסעים יכולים להשתמש במערכות בידור אישיות.

מחלקת תיירים משודרגת (+Economy Comfort)

מחלקה זו היא גרסה משודרגת של מחלקת התיירים. יש מרווח גדול יותר בין מושב למושב וכן הטיית גב מושב גדולה יותר ב-35% ממחלקת התיירים הרגילה. מתחת לכל מושב קיים חיבור לחשמל. שדרוג למחלקה זו נע בין 15$ לטיסות קצרות טווח עד 120$ לטיסות ארוכות טווח (לכל כיוון).

בידור בטיסה

ב-5 באוגוסט 2008, דלתא הודיעה כי תתקין את רשת הפס הרחב הנייד Gogo, אשר יאפשר לנוסעיה לקלוט אינטרנט במחשבים הניידים ובסמארטפונים שלהם בלא תשלום, בכל מטוסי החברה, דבר שיהפוך אותה להיות החברה בעלת צי המטוסים המצוידים בWi-Fi הגדולה בעולם.

החברה הציגה לראשונה את רשת הWi-Fi שלה בטיסה מלוס אנג'לס לאטלנטה, בחודש מרץ 2014[26].

החברה הצהירה כי עד סוף שנת 2015, כל מטוסיה יהיו מצוידים בשירות, ואפילו מטוסי הבואינג 747 של החברה, שהודיעה שיוצאו בהדרגה משירותם בחברה.

כל מטוסי הבואינג 777, והאיירבוס A330 כבר מצוידים בשירות.

ברוב המטוסים יש מערכת בידור אישית הכוללת: משחקים, סרטים, טלוויזיה בשידור חי, VOD, מוזיקה, מידע על הטיסה ועוד. מערכות אלו מציעות לנוסע מגוון רחב של בידור עשירות ומגוונות ונחשבות לאיכותיות מאוד.

פעילות החברה בישראל

החברה נכנסה לראשונה לפעילות בישראל בשנת 1984, כאשר מינתה את חברת תש"ת, חברת בת של אל על שעסקה בתיירות ובשירותי תעופה, לנציגתה בישראל. באותה תקופה לא הייתה ל"דלתא איירליינס" פעילות בקוי טיסות בינלאומיים מחוץ ליבשת אמריקה (למעט קו ללונדון). ועיקר הפעילות בישראל היה שיווק טיסות המשך וטיסות פנים בארצות הברית ללקוחות ישראלים[27].

ב־3 בנובמבר 1991 ביצעה את הטיסה הראשונה שלה לישראל, לאחר שרכשה חלק מהפעילות הביינלאומית של "פאן אמריקן וורלד איירווייז" ("פאן-אם") שפשטה את הרגל. בשלב הראשון הפעילה שלוש טיסות בשבוע בקו ניו־יורק-נמל התעופה בן-גוריון במטוס איירבוס המכיל 192 מקומות ישיבה, שביצע גם חניית ביניים בפריז. עם התחלת פעילותה בישראל הפסיקה דלתא לעבוד עם חברת תש״ת, של אל על, ורוב עובדי חברת פאן־אם בישראל עברו לעבוד בחברת דלתא[28]. ביוני 1992 החלה להפעיל טיסה יומית לישראל[29].

בדצמבר 1992 אירע תקרית בה אזרח האמריקני מלואיזינה הגיעה בטיסת "דלתא איירליינס" שמטענו נמצאו רובה אמ־l6, אקדח, שש מחסניות, 150 כדורים וסכין קומנדו. המטען שלו לא נבדק בכניסה והוא נעצר על ידי המשטרה, רק לאחר שהיה בדרכו חזרה לארצות הברית[30]. ב-1996 הפסיקה את טיסותיה לישראל, לאחר שהטיסות שהופעלו במטוס בואינג 767, הצריכו עצירת ביניים בפריז ולא היו אטרקטיביות לעומת טיסות ישירות[31]. באוגוסט 2000, חתמה על הסכם שותפות קוד עם אלעל לשיווק טיסות המשך פנימיות בתוך ארצות הברית[32].

ביוני 2001 חזרה החברה להפעיל טיסה יומי לישראל במטוס ממקדונל דאגלס MD-11[33]. אך ביטלה מספר טיסות עקב אירועי האינתיפאדה השנייה[34]. לאחר פיגועי 11 בספטמבר 2001, הפסיקה החברה את טיסותיה לישראל[35]. בדצמבר 2001 הודיע שלא תחדש את הקו לישראל[36]. בעקבות הפסקת הפעילות, הגישה חברת "ענדל תעופה והשקעות", שהייתה נציתה בישראל תביעה[37] עם זאת הרחיבה "דלתא איירליינס" את הסכם שותפות הקוד שלה עם אל-על[38]. ביולי 2002, הודיעו אל על ודלתא איירליינס גם על שיתוף פעולה במועדון "הנוסע המתמיד" שלהן[39]. ובינואר 2003 חתמו על הסכם להפעלת טיסות בקוד משותף גם בקו לוס אנג'לס-טורונטו, עם טיסות המשך לישראל[40].

בדצמבר 2002, השלימה חברת גלובל כנפיים ליסינג (חברת בת של ארקיע), עסקה עם דלתא שבה רכשה והחכירה בחזרה שלושה מטוסי נוסעים מדגם בואינג 200–757. המטוסים הוחכרו חזרה לדלתא איירליינס בחכירה תפעולית ל-11-9 שנים, תמורת כ-400 מיליון שקל[41].

במרץ 2006 חזרה לפעילות ישירה לישראל עם הפעלת טיסה יומית מאטלנטה לתל אביב[42]. בעת השקת הקו הודיעה גם על חידוש טיסותיה בקו ניו יורק - תל אביב[43], אולם הקו החל לפעול רק שנתיים אחר כך, במרץ 2008[44]. כחלק מחידוש פעילותה בישראל שכרה משרדים בתל אביב[45], בנוסף פתחה נציגות ברשות הפלסטינית[46].

באפריל 2009 מטוסי קרב של חיל האוויר הוזנקו לעבר מטוס של החברה שעמד לנחות בנתב"ג, לאחר שהטייס דיווח בטעות כי המטוס נחטף עקב שגיאה בהפעלת מערכת האבטחה "קוד פוזיטיבי", שנועדה למנוע חטיפת מטוסים ופיגועי טרור. עם כניסתו של המטוס למרחב האווירי של ישראל לא הזדהה כנדרש מול הבקרה הישראלית, עוכב באוויר כעשר דקות. רק לאחר שנוצר קשר עם הטייס הותר לו לנחות[47].

לפי תוכניות החברה, ביוני 2009 היו אמורות להתווסף ארבע טיסות שבועיות נוספות בקו ניו יורק - תל אביב, מהלך שהיה גורם לדלתא להיות החברה האמריקנית בעלת מספר הטיסות הרב ביותר לישראל. אבל, בדצמבר 2008, החברה הודיעה כי ההתרחבות הבינלאומית של החברה מופסקת. כתוצאה מכך, גם תוכנית הוספת הטיסות לישראל נגנזה. עם כניסת חברה אמריקאית נוספת, יו אס איירווייז, לשוק הישראלי ביולי 2009 הטיסה היומית לניו יורק עברה משימוש בבואינג 200–777LR למטוס קטן יותר - בואינג 767-300ER[48].

ביולי 2009, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי דלתא הודיעה על צמצום פעילויותיה בישראל בעונת החורף על ידי הקטנת התדירות בקו אטלנטה - תל אביב משבע טיסות לארבע טיסות בשבוע. עם זאת, החל מקיץ 2010 הכפילה החברה את מספר המושבים בקו היומי מניו יורק באמצעות שימוש במטוס בואינג 400–747 במקום בבואינג 767-300ER[49], והעלתה את תדירות הטיסות מאטלנטה בחזרה לטיסה יומית במטוס בואינג 200–777LR[50].

בספטמבר 2011, ביטלה החברה את הקו בין אטלנטה לתל אביב, בגלל חוסר כדאיות כלכלית[51].

ב-13 ביולי 2014 מטוס בואינג 400–747 של החברה שהיה בדרכו לניו-יורק סבל מתקלה במדפי הכנף אחרי ההמראה, וביקש לחזור לנתב"ג. אמבולנסים וכבאיות הועמדו בכוננות, ובסופו של דבר המטוס נחת בשלום[52]. כמה ימים אחר כך הפסיקה החברה את טיסותיה לישראל בעקבות מבצע צוק איתן[53] והן וחדשו כעבור שלושה ימים[54].

במאי 2016 הוסיפה החברה ארבע טיסות שבועיות לקו תל אביב - ניו יורק[55]. החל מ-17 ביוני 2019 הוסיפה החברה עוד טיסה יומית בקו לניו יורק[56]. במאי 2021 הודיע שתפעיל טיסה יומית שלישית בקו לניו יורק[57].

בעקבות מגפת הקורונה בישראל, הפסיקה את טיסותיה לישראל לחלוטין למשך כארבעה חודשים עד יוני 2020[58]. בגל השני בתחילת 2021 שוב בוטלו טיסותיה לישראל למספר שבועות[59].

החל מ-1 בינואר 2021 החלה החברה לבצע את חלק מטיסותיה לישראל במטוס האיירבוס A330-900neo. אך מדי פעם ממשיכה להשתמש במטוס מסוג האיירבוס A330-302.

במאי 2021, בעקבות ירי רקטות לכיוון אזור נתב"ג, ביטלה את טיסותיה לישראל למספר ימים[60].

ב-27 במאי 2022, החלה החברה להפעיל שלוש טיסות שבועיות מנתב"ג לבוסטון במטוסי איירבוס A330-900neo[61].

במרץ 2023 החזירה החברה את קו נתב"ג–אטלנטה, בתדירות של שלוש טיסות שבועיות במטוסי איירבוס A350[62]. החל מחודש אפריל 2023 הגדילה החברה את תדירות הטיסות, לשבע טיסות שבועיות.

באוקטובר 2023 עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל השעתה החברה את כל טיסותיה לישראל וממנה עד חודש יוני 2024.

אירועים בטיסות

בדצמבר 2014 דווח שטיסת דלתא מניו יורק אל תל אביב התעכבה עקב נוסעים חרדים שסירבו לשבת ליד אישה. התקרית נפתרה לאחר שנוסע אחר הסכים להחליף מושב עם הנוסעת[63][64].

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דלתא איירליינס בוויקישיתוף


הערות שוליים

  1. ^ יעקב שרגל, ניו-יורק, ‏קפיצה חדה ברווחי דלתא איירליינס וברווח המנוכה של אמריקן איירליינס, באתר גלובס, 25 בינואר 1998
  2. ^ כתב גלובס, ‏חברת התעופה דלתא איירליינס צופה הפסד של 350–380 מיליון דולר ברבעון הראשון, באתר גלובס, 19 במרץ 2002
  3. ^ עפרה שלו, דלתא איירליינס, חברת התעופה השלישית בגודלה בארה"ב, מפסיקה לשלם עמלות לסוכנויות נסיעות, באתר TheMarker‏, 15 במרץ 2002
  4. ^ רן דוידוב, דלתא איירליינס מקצצת עד 8,000 משרות בניסיון לבלום את רצף ההפסדים הדרמטי, באתר TheMarker‏, 17 באוקטובר 2002
  5. ^ שירה בן-חור, ‏דלתא איירליינס צפויה להסיר היום את הלוט מעל לחטיבת הטיסות המוזלות החדשה, באתר גלובס, 29 בינואר 2003
  6. ^ הארץ, דלתא איירליינס תפטר עד 7,000 עובדים, באתר TheMarker‏, 9 בספטמבר 2004
    שירות גלובס, ‏דלתא איירליינס תפטר 10% ממצבת כוח האדם שלה, באתר גלובס, 9 בספטמבר 2004
  7. ^ רונן לב, ‏דלתא איירליינס צופה עוד הפסד; תחדל לספק ארוחות, באתר גלובס, 10 במרץ 2005
  8. ^ רועי ברגמן, ‏כצפוי: דלתא איירליינס הגישה לבית המשפט בקשה לפשיטת רגל, באתר גלובס, 15 בספטמבר 2005
  9. ^ שירות גלובס, ‏מדחי אל דחי: דלתא איירליינס תפטר 9,000 מעובדיה, כ-17% מכוח האדם בחברה, באתר גלובס, 22 בספטמבר 2005
    רויטרס, ‏דלתא מתכננת להתארגן מחדש, באתר גלובס, 18 בדצמבר 2006
  10. ^ פייננשל טיימס, ‏אחרי 19 חודשים: דלתא איירליינס הבריאה, באתר גלובס, 30 באפריל 2007
  11. ^ TheMarker digital, לקראת מיזוג ענק במגזר התעופה האמריקאי? US איירווייס הציעה לרכוש את דלתא איירליינס תמורת 8 מיליארד דולר, באתר TheMarker‏, 15 בנובמבר 2006
  12. ^ סוכנויות הידיעות, דלתא ונורת'ווסט יחשפו היום את עסקת המיזוג שתהפוך אותן לחברת התעופה הגדולה בעולם, באתר הארץ, 15 באפריל 2008
  13. ^ שירות גלובס, ‏דלתא איירליינס ונורת'ווסט מתמזגות ליצירת חברת התעופה הגדולה ביותר בעולם, באתר גלובס, 30 באוקטובר 2008
  14. ^ מערכת וואלה! תיירות‏, נערה חירשת טסה לראשונה לבדה - וקיבלה פתק מרגש מהדיילת, באתר וואלה!‏, 22 בספטמבר 2019
  15. ^ Cailey Rizzo, Delta is making it easier to identify crew who speak sign language, Travel + Leisure, ‏18 ביולי 2019
  16. ^ מיכל רז-חיימוביץ', ‏עוד חברת תעופה חוזרת לישראל: דלתא תחדש את הקו בתחילת מאי, באתר גלובס, 22 באפריל 2020
  17. ^ שירות גלובס, ‏כ-500 עובדי דלתא איירליינס נדבקו בקורונה, עשרה מהם מתו, באתר גלובס, 28 ביוני 2020
  18. ^ מיכל רז-חיימוביץ', ‏סוף המגפה? דלתא איירליינס תפסיק לחסום את מושבי האמצע במטוסים, באתר גלובס, 31 במרץ 2021
  19. ^ שירות גלובס, ‏דלתא איירליינס הפסידה 5.7 מיליארד דולר ברבעון השני של 2020, באתר גלובס, 14 ביולי 2020
  20. ^ אתר למנויים בלבד דורון צור, "מלאך נופל": דלתא איירליינס כמעט התרסקה - ואז החלה לגייס כסף מהנוסעים, באתר TheMarker‏, 24 באוקטובר 2020
  21. ^ מיכל רז-חיימוביץ', ‏הרשימה השחורה של דלתא איירליינס שתמנע מסרבני מסכות לטוס, באתר גלובס, 13 בדצמבר 2020
  22. ^ שמוליק קרפף, ‏משאירות את הקורונה מאחור: מניות ענף התעופה בארה"ב ממריאות, באתר גלובס, 30 במאי 2021
  23. ^ פרטי צי המטוסים של דלתא איירליינס, באתר planespotters.net (באנגלית)
  24. ^ Rosenberg, Zach. "The Last 747". Air & Space Magazine (באנגלית). נבדק ב-2017-12-20.
  25. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס תציע מיטות בטיסות בקו נתב"ג - ניו יורק, באתר TheMarker‏, 15 בפברואר 2012
  26. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס תציע אינטרנט במהלך טיסותיה הבינלאומיות, באתר TheMarker‏, 2 ביולי 2012
  27. ^ יוחאי רפאלי, כוח הדלתא, חדשות, 12 בדצמבר 1989
  28. ^ יוסי ריבלין, דלתא איירליינס תתחיל ב־3 בנובמבר לטוס לישראל, חדשות, 29 באוקטובר 1991
  29. ^ שרון שדה, חבות דלתא תנהיג טיסה יומית לארה״ב, חדשות, 28 בפברואר 1992
  30. ^ מתי כהן, שרון שדה, רשות שדות התעופה חוקרת לאחר חשיפת "חדשות" תוגש תלונה ל"דלתא איירליינס": לא הודיעה שהת״ר נוחת חמוש, חדשות, 24 בדצמבר 1992
  31. ^ מאת דרור מרום, ‏סמנכ"ל המסחר הפורש מאל-על במגעים עם חברת התעופה דלתא, באתר גלובס, 22 באוגוסט 1999
  32. ^ איי אונליין, אל על חתמה על הסכם שת'פ עם דלתא איירליינס האמריקנית, באתר TheMarker‏, 7 באוגוסט 2000
  33. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס תחל לטוס לישראל ביוני, באתר הארץ, 16 במאי 2001
    דרור מרום, ‏דלתא תבצע מיוני 7 טיסות בשבוע לארה"ב; הקו יהיה שוב התחרותי בארץ, באתר גלובס, 7 במאי 2001
  34. ^ זוהר בלומנקרנץ, סגן נשיא דלתא איירליינס: נמשיך להפעיל טיסות לישראל, באתר הארץ, 5 ביוני 2001
    דרור מרום, ‏שפנים בשמי נתב"ג, באתר גלובס, 3 ביוני 2001
  35. ^ זוהר בלומנקרנץ, חברות התעופה דלתא ו-SAS מפסיקות הטיסות לישראל, באתר הארץ, 27 בספטמבר 2001
  36. ^ זוהר בלומנקרנץ, חברת התעופה דלתא איירליינס מבטלת את הקו מארה"ב לישראל, באתר הארץ, 6 בדצמבר 2001
  37. ^ ארנון בן-יאיר, דלתא הגישה כתב הגנה: לא הפסקנו הטיסות לישראל ב-2001 בגלל פיגועי האינתיפאדה, באתר הארץ, 23 באפריל 2006
  38. ^ רויטרס, אל על מרחיבה את הסכם ה"קוד שרינג" עם חברת התעופה האמריקאית דלתא איירליינס, באתר TheMarker‏, 20 בפברואר 2002
  39. ^ "הנוסע המתמיד" משותף לאל על ודלתא, באתר הארץ, 15 ביולי 2002
  40. ^ הארץ, אל על חתמה הסכם לטיסות קוד משותף עם דלתא איירליינס, באתר TheMarker‏, 17 בינואר 2003
  41. ^ ארקיע חתמה עם דלתא איירליינס על עסקה לרכישה והחכרה מחדש של 3 מטוסים, באתר הארץ, 31 בדצמבר 2002
    עומר שרביט, חברת כנפיים צפויה לקבל בחזרה את המטוסים שהחכירה לדלתא איירליינס, באתר הארץ, 16 בספטמבר 2005
  42. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס תפעיל קו טיסה חדש מת"א לאטלנטה, באתר TheMarker‏, 5 בפברואר 2006
  43. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא תפעיל קו חדש לניו יורק, באתר הארץ, 26 במרץ 2006
  44. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס חנכה את קו ניו יורק-תל אביב; החברה במגעים למיזוג עם נורתווסט איירליינס, באתר TheMarker‏, 11 במרץ 2008
  45. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס שכרה 120 מ"ר בבניין שער הסיטי ביפו, באתר TheMarker‏, 1 בינואר 2006
  46. ^ זוהר בלומנקרנץ, לקראת השקת קו עמאן-ניו יורק: דלתא תפתח נציגות ברשות הפלשתינית, באתר TheMarker‏, 27 בנובמבר 2007
  47. ^ זוהר בלומנקרנץ, טייס "דלתא" דיווח בטעות שנחטף, מטוסי קרב הוזנקו, באתר הארץ, 12 באפריל 2009
  48. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס מגדילה ב-39% את היצע המושבים בטיסות לניו יורק הקיץ, באתר TheMarker‏, 7 ביוני 2010
  49. ^ אורלי פלג מזרחי, ‏דלתא מרחיבה ב-40% את היצע המושבים בטיסות לניו-יורק, באתר גלובס, 8 ביוני 2010
  50. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס תצמצם את מספר טיסותיה השבועיות בקו לישראל מארה"ב וממנה בשל המשך המיתון, באתר TheMarker‏, 29 ביולי 2009
  51. ^ זוהר בלומנקרנץ, דלתא איירליינס לא תחדש את קו אטלנטה-נתב"ג באביב הקרוב, באתר TheMarker‏, 10 באוקטובר 2011
    זוהר בלומנקרנץ, אחרי חמש שנים: דלתא הפסיקה את טיסותיה מישראל לאטלנטה בגלל חוסר כדאיות כלכלית, באתר TheMarker‏, 1 בספטמבר 2011
  52. ^ אתר חדשות ערוץ 2, ‏מטוס שהיה בדרכו לניו-יורק ביצע נחיתת חירום בנתב"ג, באתר גלובס, 13 ביולי 2014
  53. ^ ספיר פרץ, ‏רשויות התעופה בארה"ב ואירופה עצרו את טיסותיהן לישראל, באתר גלובס, 22 ביולי 2014
  54. ^ ספיר פרץ, ‏אחרי ארה"ב: גם אירופה הסירה את האיסור לטוס לישראל, באתר גלובס, 24 ביולי 2014
  55. ^ ספיר פרץ, ‏הקו לניו-יורק מתחמם: דלתא איירליינס תוסיף 4 טיסות שבועיות, באתר גלובס, 24 בספטמבר 2015
  56. ^ אתר למנויים בלבד TheMarker, תתחילו לארוז: דלתא איירליינס תפעיל טיסה ישירה נוספת לניו יורק, באתר TheMarker‏, 22 באוגוסט 2018
  57. ^ דלתא אייר ליינס מגדילה את מספר הטיסות בקו ת"א – ניו יורק, באתר Port2Port,‏ 21 במאי 2021
  58. ^ אתר למנויים בלבד הדר קנה, השמים נפתחים: דלתא תחדש טיסות לישראל בתחילת יוני, באתר TheMarker‏, 19 במאי 2020
  59. ^ אתר למנויים בלבד רינה רוזנברג קנדל, הממשלה אישרה ברגע האחרון: נתב"ג יישאר סגור. טיסות דלתא ויונייטד בוטלו, באתר TheMarker‏, 19 בפברואר 2021
  60. ^ אתר למנויים בלבד רינה רוזנברג קנדל, חברות התעופה הזרות ממשיכות לבטל את הטיסות לישראל, באתר TheMarker‏, 15 במאי 2021
  61. ^ ספיר פרץ זילברמן, ישיר לבוסטון: דלתא השיקה קו חדש קו מת"א לבירת מסצ'וסטס, באתר פספורטניוז, ‏27 במאי 2022
  62. ^ Delta Air Lines Adds Cape Town, Tahiti, Tel Aviv Nonstops, באתר Airways Magazine, ‏29 ביולי 2022 (באנגלית)
  63. ^ חרדים עיכבו טיסה לארץ כי לא רצו לשבת ליד אשה - וואלה! תיירות, באתר וואלה!, ‏2014-12-31
  64. ^ צביקה גרוניך, "חברת 'דלתא' פישלה - והאשימה את .., באתר כיכר השבת, ‏2014-10-22


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0