הראשון לציון

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
תמונתו של רבינו רפאל מאיר פאניז'יל זצ"ל הראשון לציון משנת ה'תר"ם
תמונתו של רבינו יעקב מאיר זצ"ל וחותמתו מודפסים על בול
הראשון לציון רבינו אליהו משה פאניז'יל זצ"ל
רבינו יצחק נסים זצ"ל
דורש במעמד מינויו להראשון לציון
הראשון לציון רבינו עבדיה יוסף זצ"ל
הרב יצחק יוסף שליט"א, הראשון לציון כיום.

הראשון לציון הוא תואר שמקורו בפסוק: "ראשון לציון הִנֵּה הִנָּם ולירושלים מְבַשֵׂר אֶתֵּן" (ישעיהו, מ"א, כ"ז), ומשמש כתארו של ראש הרבנים בעדת הספרדים ביישוב בארץ הקודש מזה שלוש מאות שנה.


תולדות

בראשית המאה החמישית לאלף השישי התעוררו בני היישוב שבירושלים לכנות את ראש הרבנים של היישוב בארה"ק בתואר 'הראשון לציון' תואר שמקורו בפסוק: "ראשון לציון הִנֵּה הִנָּם ולירושלים מְבַשֵׂר אֶתֵּן" (ישעיהו, מ"א, כ"ז) הרב הראשון שהתואר 'הראשון לציון' היה עטרה לראשו הוא הגאון רבי משה גלנטי זצ"ל, ומרבי משה ואילך נשאר תוארו של רבה הספרדי של ירושלים 'הראשון לציון'.[1]. בשנת ה'תרפ"א הוקמה הרבנות הראשית שהוכרה על ידי ממשלת המנדט, ומשרת הראשון לציון והתמסדה כחלק מהרבנות הראשית , שמכהן כרב הראשי הספרדי, הוספה גם משרת רב ראשי עדות אשכנז.

סמכויותיו של הראשון לציון הוכרו רשמית על ידי הסולטאן התוגרמי כראש הרבנים לארץ הקודש, שמושבו בירושלים. הראשון לציון מינה רבנים ופיטרם, שימש כנציג העדה בפני השלטונות, והיה אחראי לגביית המסים בעבור השלטונות ולחלוקת עול המס בין תושבי הארץ מבני ישראל.

בתחילה נבחר ה'ראשון לציון' על ידי קבוצה מצומצמת של פרנסים. ובמשך השנים התרחב מעט המעגל וגם ה״מעמד״ (מעין אספה של רבנים, פרנסים ונכבדים) נטל חלק בבחירה. מהמאה השישית התערבו גם פקידי קושטא, שקבעו הרבה בבחירתו של ה'ראשון לציון'. בשנת ה'תר"א חל מפנה במשמעותו ובמעמדו של התואר 'הראשון לציון' בירושלים, והוא נתמנה לחכם באשי.

בשנת ה'תרפ"א בחסות שלטונות המנדט הבריטי הוקמה הרבנות הראשית ומינוי 'הראשון לציון' התמזג במוסד זה, וכך נמשך הדבר גם כיום תחת שלטון המדינה.

בגדי שרד

על פי מנהג עדות ספרד לובש הראשון לציון גלימה בצבע כחול כהה או שחור. הגלימה מקושטת מלפנים בריקמה בדוגמת עלים ופרחים בצבע זהב או כסף. על ראשו חובש הראשון לציון מצנפת כחולה כהה המעוטרת בפס תכול-לבן.

רבנים שכיהנו בתפקיד הראשון לציון

(בסוגריים - שנת מינויים)

המאה החמישית לאלף השישי

המאה השישית לאלף השישי

המאה השביעית לאלף השישי

המאה השמינית לאלף השישי

עיין בספר


הערות שוליים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

לא נמצא templatedata תקין
  1. עדויות מבוססות לתואר 'הראשון לציון' קיימות רק מתקופת המאה ה-19, ובעיקר מאמצע המאה ה-19, שאז הפך הרב הכולל של ירושלים לחכם באשי יעקב ברנאי, ‏מעמדה של 'הרבנות הכוללת' בירושלים בתקופה העות'מנית, קתדרה 13, אוקטובר 1979, עמ' 69-47
  2. המינוי נכנס לתוקף כנראה רק בשנת ה'תקל"ו, ויש המאחרים את זמנו אף יותר. ראו על כך: גיורא פוזיילוב, חכמיהם של ארבע ערי הקודש, ח"ב, עמ' 166 הערה 67.

הבסיס לערך באדיבות ויקיפדיה