יינות ביתן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

יינות ביתן
YeinotbitanLogo.png
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מוטו

"רק מה שטוב בשוק"

"קונים טרי יוצאים בזול"
מייסדים נורית ונחום ביתן
חברות בנות מגה קמעונאות, מחסני כמעט חינם
משרד ראשי עזריאלי ראשונים
שדרות נים 2, ראשון לציון
שליטה בחברה נחום ביתן 36%
אלקטרה מוצרי צריכה 35.5%
הפניקס חברה לביטוח 15%
בנק הפועלים, בנק מזרחי 10%
מיכאל לובושיץ (מנכ"ל לשעבר) 2%
עובדי יינות ביתן 2%
מוצרים עיקריים שיווק קמעונאי, נדל"ן מניב
הכנסות 186.7 מיליון ש"ח (2020)
רווח 14.5 מיליון ש"ח (מחצית ראשונה 2021)
מנכ"ל עמית זאב
אנשי מפתח שלמה רודב (יו"ר)
מיכאל לובושיץ (מנכ"ל)
עובדים 5,000
סמליל תת-הרשת "מחסני כמעט חינם"
סמליל תת-הרשת "שוק מהדרין"
סמליל התת-רשת "ביתן מרקט"

יינות ביתן היא רשת מרכולים פרטית בישראל. הרשת נוסדה על ידי נורית ונחום ביתן, והחלה את דרכה ב-1995 כחנות קטנה באשקלון. משפחת ביתן מנהלת את הרשת כעסק משפחתי. הרשת היא אחת מרשתות הקמעונאות הגדולות ביותר בישראל ומונה 166 סניפים נכון לאפריל 2020 מה שמציב אותה במקום השני אחרי שופרסל עם 67 סניפים תחת המותג "יינות ביתן" ועוד 99 סניפים תחת המותגים השונים של "מגה".

היסטוריה

תחילת הדרך

נחום ביתן החל דרכו בתור פועל במאפייה המשפחתית של אביו באשקלון. ב-1982 רכש ביתן חנות קטנה ליינות והחל להכניס לחנות מוצרים נוספים. לאחר 13 שנים, ב-1995 נוסדה רשמית הרשת כאשר החליטה המשפחה לרכוש אולם קולנוע ישן שנסגר בעיר ולהסב אותו לסופרמרקט הפרטי הראשון בעיר אשקלון, שמיתגה את עצמה בתור רשת דיסקאונט ומשכה אנשים רבים. הרשת צברה תאוצה ורכשה חנות גדולה בראשון לציון, ועוד רשתות קטנות שהתקשו להתחרות ברשתות הגדולות: ב-2006 רכשה הרשת את רשת "היפר רמה" (4 סניפים) ואת רשת "יד יצחק" (3 סניפים) ובסוף 2007 הרשת כבר מנתה 11 סניפים ברחבי הארץ.

התרחבות

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – מחסני כמעט חינם

קפיצת המדרגה הגדולה ביותר הגיעה במרץ 2012, אז רכשה רשת יינות ביתן את רשת מחסני כמעט חינם מידי האחים רני ועדי צים, על כל 35 סניפיה תמורת כ-350 מיליון שקלים - מה שהקפיץ את מספר הסניפים של הרשת ל-65 סניפים סך הכל לאחר הרכישה.

נכון ליולי 2012, היו לרשת "יינות ביתן" בלבד 27 סניפים (לא כולל 36 סניפים של "מחסני כמעט חינם"), ומחזור מכירות של החברה עמד בשנת 2011 על כ-2.6 מיליארד ש"ח, כשמחזור המכירות של כל אחת מהרשתות יינות ביתן ומחסני כמעט חינם עמד על כ-1.3 מיליארד ש"ח.[1] ב-2011 דורגה החברה על פי חברת המידע העסקי "BDi" במקום הרביעי בענף שיווק המזון הקמעונאי.[2]

רכישת מגה

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – מגה קמעונאות

ב-1 ביולי 2016 רכשה רשת יינות ביתן את רשת הענק המתחרה מגה קמעונאות[3] שהגדיל את נתח השוק שלו לכ-185 סניפים לרשת סך הכל ומאז מפעילה הרשת את המותג "מגה בעיר" בכ-100 סניפים ברחבי הארץ. לאחר השלמת העסקה הפכה להיות יינות ביתן לרשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל אחרי שופרסל.

ב-2017 החלה הרשת בהפעלת שלושה פורמטים שונים של חנויות ברמות תמחור שונות: סניפים שכונתיים תחת השם "יינות ביתן בסיטי", סניפים הפונים למגזר החרדי שישארו תחת השם "שוק מהדרין" יחד עם סניפי הדיסקאונט הקיימים.[4]

החברה הקימה את מועדון הלקוחות 365Family בשיתוף עם חברת ויזה כאל ומועדון 365, המונה כיום מעל ל-300 אלף חברים, וב-2018 הקימה כרטיס מועדון לקוחות Daily+ בשיתוף חברת ישראכרט.

3 שנים לאחר רכישת מגה, באוגוסט 2019 דווח כי קבוצת יינות ביתן נמצאת בקשיים כלכליים כאשר מספר ספקים דיווחו על עיכוב בתשלומים, וחברת דן אנד ברדסטריט העלתה את דירוג סיכון ההתקשרות עם יינות ביתן.[5] בעקבות קשיים אלו נאלצה הרשת למכור סניפים, ובספטמבר 2019 רכשה רשת פרשמרקט 7 סניפים בגוש דן (ביניהם: בדיזנגוף סנטר, במרכז המסחרי מיקאדו בתל ברוך צפון, במגדלי תל אביב, בשכונת בבלי, בכורזין בגבעתיים וברחוב רבין בחולון) תמורת כ-110 מיליון שקל.[6] באוקטובר 2019 רכשה ויקטורי 5 סניפים נוספים (ביניהם סניפים ברחובות ויבנה) תמורת כ-80 מיליון שקל.[7][8]

בחודש אוגוסט 2020 רכשה רשת יוחננוף חמישה סניפים מיינות ביתן.[9] בינואר 2021 השיקה הקבוצה מותג מוזל חדש בערים מסוימות שנקרא "ביתן מרקט".

בהמשך נקלעה החברה לחובות ועמדה בפני קריסה, ועל כן קנתה חברת אלקטרה מוצרי צריכה 35.5% משווי החברה תמורת 143 מיליון שקלים, ו-50 מיליון שקלים לבעלי החברה נחום ביתן. בנוסף בעסקה זו קנתה חברת הפניקס חברה לביטוח עוד 15% תמורת 50 מיליון שקלים, כך שנותרו 36% בידי מיסד החברה נחום ביתן ומשפחתו, ו-10% בידי הבנקים הנושים הפועלים ומזרחי[10], עסקה זו הזרימה לחברה בסך הכל כ-250 מיליון שקלים שהצילו אותה מפירוק. את שנת 2020 סיימה הרשת לראשונה מזה מספר שנים עם רווח תפעולי של 186.7 מיליון שקל - 5.2% מהמכירות, ואת המחצית הראשונה של 2021 סיימה ברווח תפעולי של 79 מיליון שקל (6.3% מהמכירות), ולראשונה זה זמן רב עם רווח נקי של 14.5 מיליון שקל[11].

במרץ 2022 חתמו קארפור ויינות ביתן על מסמך הבנות לקראת חתימה על הסכם זכיינות, במסגרתו מתעתדת יינות ביתן למתג עצמה מחדש תחת מותגי קארפור. הסכם הזכיינות עתיד להחתם באפריל 2022.[12]

תחומים נוספים

בשנת 2018 קבוצת יינות ביתן התרחבה בתחום הנון פוד ("Non Food") והשיקה את המותג הפרטי Magnus - סדרת כלי בישול, אפייה ואביזרי עזר למטבח אשר נמכרים בבלעדיות בסניפי "יינות ביתן" ו"מגה בעיר".

החברה מנהלת פעילות גם בתחום הנדל"ן באמצעות חברת ב. ביתן נכסים (2001) בע"מ, חברת השקעות בנדל"ן, שבבעלותה נכסים מסחריים להשכרה בישראל.

כמו כן לרשת בעלות בגן האירועים "חצר נצר" שבקיבוץ נצר סירני, באמצעות יוסי ביתן, הבן של נחום ביתן.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ גיל קליאן, בלעדי ל"כלכליסט": עובדים בכמעט חינם קיבלו הודעה על מכירה ליינות ביתן, באתר כלכליסט, 11 ביולי 2012
  2. ^ דירוגי רשתות מזון 2011, באתר bdi
  3. ^ עדי דברת-מזריץ, נחתם הסכם לרכישת מגה: האם המחירים בערים יוזלו?, באתר TheMarker‏, 30 ביוני 2016
  4. ^ נורית קדוש, נחום ביתן מעלה מחירים עם רשת עירונית חדשה, באתר כלכליסט, 19 בספטמבר 2017
  5. ^ אתר למנויים בלבד עדי דברת-מזריץ, מה קורה ביינות ביתן? עיכוב בתשלומים לספקים, הבעלים הזרים עשרות מיליוני שקלים, באתר TheMarker‏, 5 באוגוסט 2019
  6. ^ נווית זומר, צרכנות, נחום ביתן מוכר 7 סניפים לפרשמרקט ב-110 מיליון שקל, באתר ynet, 23 בספטמבר 2019
  7. ^ גולן חזני, צרכנות, נחום ביתן מוכר 5 סניפים נוספים של הרשת תמורת 80 מיליון שקל, באתר ynet, 30 באוקטובר 2019
  8. ^ שני מוזס, ‏180 מיליון שקל בחצי שנה: מה עומד מאחורי מבול המימושים של נחום ביתן, מה עושים הספקים ואיך זה ייגמר?, באתר גלובס, 27 בינואר 2020
  9. ^ "יוחננוף רוכשת מיינות ביתן עוד חמישה סניפים תמורת 67 מיליון שקל". TheMarker. נבדק ב-2020-09-22.
  10. ^ הושלמה מכירת יינות ביתן לאלקטרה צריכה, ynet כלכלה וצרכנות, 27 במאי 2021, נווית זומר
  11. ^ "שנה עבדתי עם אקדח צמוד לרקה. היינו כמעט בפשיטת רגל", ynet כלכלה וצרכנות, 11 בספטמבר 2021, נווית זומר
  12. ^ אתר למנויים בלבד עדי דברת-מזריץ, האם רעידת האדמה בשוק קמעונות המזון תורגש בכיס של הישראלים?, באתר TheMarker‏, 06 במרץ 2022


P Economy.png ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0