כביש 40

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כביש 40
ISR-HW-40.svg
כביש 40 דרום, נוף מדברי טיפוסי באזור צומת טללים
כביש 40 דרום, נוף מדברי טיפוסי באזור צומת טללים
מידע כללי
כינוי מעלה העצמאות, כביש המישור, כביש עוקף באר שבע
סיווג כביש ארצי
ציר כביש אורך
כביש מהיר ממחלף רהט עד מחלף קמה
אורך 302 ק"מ
מיקום
ערים ראשיות מצפה רמון, באר שבע, קריית גת, גדרה, רחובות, רמלה, לוד, פתח תקווה, כפר סבא
נקודת התחלה צומת קטורה
נקודת סיום צומת כפר סבא מזרח
מסלול הכביש
צומת קטורה, 2022
צומת מסמיה (ראם) עם כביש 3, 2023
מעלה העצמאות, 1960
מצפה רמון ומעלה העצמאות היורד למכתש רמון
כביש 40, הגשר מעל הירקון

כביש 40 הוא הכביש השני באורכו בישראל (אחרי כביש 90), ואורכו 302 קילומטרים. הוא נמתח מצומת קטורה שבערבה, לאורך הנגב והשפלה עד כפר סבא שבדרום השרון.

מסלול הכביש מדרום לצפון

הכביש מתחיל במפגשו עם כביש 90 בצומת קטורה שבסמוך לקיבוץ לוטן שבערבה. ציון דרך חשוב על הכביש הוא מחנה שיזפון, בסיס ההכשרות של חיל השריון (חטיבה 460 - בית הספר לשריון). הוא חוצה את מכתש רמון ואת העיירה מצפה רמון, ועובר דרך מספר יישובים, בהם שדה בוקר, טללים ורמת חובב. בעבר חצה הכביש את באר שבע מדרום לצפון, אך מאז 2002 הוא מאגף אותה ממזרח, וקטע הכביש העובר את העיר מסומן ככביש 406. כביש 40 עובר בסמוך לעומר וחוצה את הנגב הצפוני סמוך לרהט ולקריית גת. בקטע הכביש ממחלף רהט עד מחלף מאחז כביש 40 חופף את תוואי כביש 6 ומסומן בשילוט ככביש 6 בלבד. צפונית למחלף מאחז משמש כביש 40 ככביש אורך נוסף בין כביש 4 לכביש 6. בהמשך הוא חוצה את כביש 1 במחלף לוד ואת כביש 5 במחלף ירקון. הכביש מסתיים בצומת כפר סבא מזרח.

היסטוריה

עד לקום המדינה

כביש 40 מבית קמה וצפונה מבוסס על דרכי עפר ודרכים היסטוריות שהיו קיימות עוד מתחילת המאה ה-20. הקטע הצפוני של הכביש מצומת קסטינה וצפונה הוא קטע ותיק שנסלל בסוף שנות השלושים.

כך למשל קטע הכביש בין גדרה לקסטינה היה בימי המנדט הבריטי חלק מהדרך הראשית מיפו לעזה ונחשב עוד בשנות ה-30 של המאה ה-20 ל"כביש טוב"[1]. קטע הכביש מגדרה לצומת מסמייה שודרג בשנת 1965[2]. הקטע בין צומת מסמיה לצומת מלאכי נסלל בשנים 1936–1937 כחלק מסלילת כביש יפו-עזה[3]. והקטע מרמלה לצומת ביל"ו, נסלל בין אוגוסט לדצמבר 1939 כדרך נוספת על הכביש דרך ראשון לציון לכיוון דרום הארץ, באופן המקצר את הנסיעה מעזה לירושלים[4][5]. חמשת הקילומטרים הצפוניים של המקטע נסללו על ידי קבלן ערבי, ושלוש הקילומטר הדרומיים נסללו על ידי פועלי אגודת ישראל[6].

לאחר קום המדינה

קטע הכביש בין צומת מלאכי וצומת קמה נסלל יחד עם כביש 264 בין יולי 1949 ויוני 1951, על ידי סולל בונה שהעסיקה בסלילה עולים חדשים. אחת המטרות העיקריות של סלילת הכביש הייתה הקלה על האבטלה בקרב העולים החדשים באזור לוד ורמלה. הכביש חיבר את צומת מלאכי לכביש 25 שהיה הכביש הישן לבאר שבע, ליד משמר הנגב, ובכך קיצר את הדרך מתל אביב-יפו לבאר שבע בכ-25 קילומטרים[7].

בשנת 1950 הורחבו קטעים באורך 4 קילומטר מהכביש בין פתח תקווה ללוד ולרמלה[8].

הכביש מבאר שבע למשאבי שדה נפרץ על ידי הטורקים במהלך מלחמת העולם הראשונה כדרך גישה בין ארץ ישראל וסיני. הכביש שודרג בידי שלטונות המנדט הבריטי בימי מלחמת העולם השנייה. בפברואר 1954 נפתח החלק הדרומי של כביש 40 מכיוון צומת הנגב לאילת, דרך ירוחם, שדה בוקר ומכתש רמון באורך של 245 קילומטר[9] עד לצומת ציחור, שם נפגש הכביש עם כביש 13. בשלב שני נסלל הכביש מצומת ציחור לצומת קטורה[10].

הדרך עברה מצומת הנגב לשדה בוקר דרך ירוחם ורק דרך עפר חיברה את כביש 211 באזור אשלים עם שדה בוקר[11]. בשנת 1970, החלה הקרן הקיימת, לבקשת דוד בן-גוריון, בפריצת הכביש המחבר את משאבי שדה עם שדה בוקר[12]. בפברואר 1973 נחנך קטע הכביש המחבר את משאבי שדה עם שדה בוקר[13] ובכך יתרה את המעבר דרך ירוחם.

הכביש שימש כדרך הראשית לאילת מעל לעשור, עד השלמת סלילת כביש הערבה. בסקירה על מצבם של כבישי הנגב בינואר 1966 נכתב: "משדה בוקר עד מצפה רמון הכביש טוב למדי סלול היטב ורחב. גם המשכו ממצפה רמון הוא טוב, פרט לסיבובים של מעלה העצמאות, שבמרוצת השנים הפכו גליים ומסוכנים למדי". אולם הקטע הדרומי יותר תואר: "מצומת צחור עד אילת הכביש צר ביותר והשוליים בלתי יציבים, לא מאפשרים לסטות מן הכביש בנסיעה מהירה"[14].

העבודות לסלילתו של קטע הכביש מצומת קמה לבאר שבע הושלמו ב-1974 והוא החליף את כביש 264 כדרך הראשית לבאר שבע, תוך קיצור הדרך לעיר בעשרה קילומטרים נוספים[15][16]. הקטע בין צומת מלאכי לצומת פלוגות הורחב לארבעה נתיבים בשנת 1984, על פי הנטען היה זה לכבודו של דוד מגן כשהוא נבחר לכנסת[17].

בסוף שנות ה-70 נסלל כביש עוקף לוד שנפתח לתנועה באפריל 1980. בראשית דרכו היה כביש עוקף לוד בעל נתיב אחד לכל כיוון[18], ובהמשך הוא הורחב לדו נתיבי. הקטע בין צומת קסטינה לצומת מסמיה שודרג לשני נתיבים לכיוון בראשית שנות ה-80. על פי הדיווחים בעיתונות, הקטע הורחב לכבודו של משה קצב כשנבחר לכנסת[17].

החל משנות התשעים

הקטע הצפוני ביותר שבין נווה ירק לצומת כפר סבא הוא קטע חדש יחסית שנקרא בעבר כביש 55 והוא נסלל רק בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 ונחנך ב-23 במאי 2002[19]. התוואי המקורי של חלקו הצפוני של כביש 40 המשיך דרך רמתיים עד צומת רעננה משם נפגש עם כביש 4. קטע זה הוא חלק מדרך היסטורית שבין פתח תקווה לחיפה (עד סלילת כביש 4 וכביש 2), וכיום הוא מכונה כביש 402.

באוגוסט 2002 נחנך קטע מעוקף באר שבע העובר ממזרח לעיר. הוא החליף את תוואי הכביש שעבר בין שכונות צפון-מזרח העיר. הקטע שנחנך מתחיל בצומת גורל ומסתיים במחלף חטיבת הנגב, במפגש עם כביש 60. קטע דרומי יותר בעוקף באר שבע, בין חטיבת הנגב למחלף שרה, נחנך ב-1977[20].

בשנים 2008 עד 2010 שודרג קטע עוקף באר שבע. במסגרת פרויקט השדרוג הוקמו שני מחלפים חדשים שהפכו את הנסיעה בקטע לרציפה ללא צמתים מרומזרים[21].

בשנת 2015, עם פתיחתו של כביש 6 באזור, נסלל קטע של כביש 6 בשיתוף עם כביש 40 בין מחלף רהט למחלף מאחז. השלמת הקטע ממחלף רהט למחלף קמה הסתיימה בתחילת 2016 ובקטע זה הכביש הוא כביש מהיר. הקטע בין מחלף קמה למחלף מאחז טרם שודרג למעמד זה.

בשנים 2012–2022 התרחשו במקטע הדרומי של כביש 40 (מצומת קטורה ועד קריית גת) 557 תאונות דרכים, מהן 49 תאונות קטלניות שגבו את חייהם של 61 איש.[22]

תוכניות עתידיות

Gnome globe current event 1.svg
פרק זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בפרק פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
פרק זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בפרק פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
כביש 40, דרך רמתיים
מעלה העצמאות היורד ממצפה רמון למכתש רמון
מעלה העצמאות בסוף שנות ה-50
פסל "שומר הנגב" לצד הכביש מדרום לרמת חובב
מראה מגבעות מע'אר - כביש 40 בואכה גדרה

החברה הלאומית לדרכים מתכננת להרחיב את הכביש ולשפרו. בחלקו הצפוני מתוכנן תוואי חדש שיעקוף את פתח תקווה ממזרח. תוואי המעקף אמור להתחיל דרומית למחלף ירקון, ולהתחבר לתוואי הקיים מדרום לצומת סירקין[23].

בסמוך לתעשייה האווירית מתוכנן ביטול קטע בין צומת אל על לצומת בדק (הקטע יהפוך לכביש פנימי פרטי של התעשייה האווירית), הכביש 40 מתוכנן לעקוף את התעשייה האווירית ממזרח, כאשר כביש 46 יהפוך לכביש 40, יורחב לכביש דו נתיבי ודו מסלולי ויתחבר לכביש 40 המקורי דרומית למחלף הטייסים העתידי. צומת בדק של כביש 40 וצומת ברקת של כביש 46 מתוכננים להתבטל. צומת אל על וצומת הטייסים ימוחלפו.

באזור רמלה ולוד מתוכננים מחלפים במקום צמתים קיימים.[24]. על פי פרסומי מפות תחומי אחריות גם מתכונן כביש תוואי שיעקוף את גדרה ממערב.

בדרום כביש 40 מוחלף לאורך כ-6 קילומטר בין מחלף נאות חובב המתוכנן עם תחילתו של כביש 6, עד צומת הנגב שיהפוך למחלף לכיוון מצפה רמון וכביש 224 לכיוון ירוחם. כמו כן ישמש המחלף את עיר הבה"דים הסמוכה. כמו כן מתוכננת הפיכתם של צומת להבים וצומת פלוגות למחלפים.

פיצול הכביש לכבישים שונים

על-פי תוכנית משרד התחבורה שעליה פורסם בסוף שנת 2018 לעדכון המספור של רבים מכבישי ישראל – כביש 40 צפוי להיות מפוצל למספר קטעים בעלי מספר שונה:

רשימת צמתים ומחלפים לאורך התוואי

ק"מ שם מחלף/צומת מיקום דרכים מצטלבות
כביש 40 מדרום לצפון
0 צומת קטורה Fareskilt 20.PNG קטורה ISR-HW-90.svg  כביש 90
9 צומת נווה חריף Fareskilt 20.PNG נווה חריף כביש עירוני
10 צומת נאות Fareskilt 20.PNG נאות סמדר כביש עירוני
12 צומת שיזפון Fareskilt 20.PNG שיזפון ISR-HW-12.svg  כביש 12
26 צומת שיטים Fareskilt 20.PNG שיטים כביש עירוני
38 צומת ציחור Fareskilt 20.PNG ציחור ISR-HW-13.svg  כביש 13
81 צומת מכתש רמון Fareskilt 20.PNG מכתש רמון כביש עירוני
90 צומת מצפה רמון Fareskilt 20.PNG מצפה רמון כביש עירוני
95 צומת הרוחות Fareskilt 20.PNG מנחת מצפה רמון ISR-HW-171.svg  כביש 171
117 צומת ציפורים Fareskilt 20.PNG רמת ציפורים כביש עירוני
121 צומת מדרשת בן-גוריון Fareskilt 20.PNG מדרשת בן-גוריון כביש עירוני
125 צומת שדה בוקר Fareskilt 20.PNG שדה בוקר כביש עירוני
125 צומת חלוקים Fareskilt 20.PNG הר חלוקים ISR-HW-204.svg  כביש 204
140 צומת טללים Fareskilt 20.PNG טללים ISR-HW-211.svg  כביש 211
143 צומת משאבים Fareskilt 20.PNG משאבי שדה ISR-HW-222.svg  כביש 222
152 צומת הנגב
Israel road sign 122.svg
הנגב ISR-HW-224.svg  כביש 224
153.5 מחלף הנגב (בתכנון) Negev Interchange.svg עיר הבה"דים ISR-FW-6.svg  כביש 6
ISR-HW-80.svg  כביש 80
ISR-HW-224.svg  כביש 224
156 צומת כניסה לרמת בקע Fareskilt 20.PNG רמת בקע כביש עירוני
157.5 מחלף רמת בקע (בתכנון) Ramat Beka Interchange.svg רמת בקע כניסה לאזור התעשייה רמת בקע
160.5 צומת רמת חובב Fareskilt 20.PNG רמת חובב כביש עירוני
161 מחלף רמת חובב Ramat Hovav Interchange.svg נאות חובב ISR-FW-6.svg  כביש 6
163 צומת מסעודין אל-עזאזמה Fareskilt 20.PNG אבו עפאש, אלעזאזמה כביש עירוני
167 צומת הנוקדים (אוהלים) Fareskilt 20.PNG בית הכלא אוהלי קידר ISR-HW-406.svg  כביש 406
172 מחלף שרה SaraInterchange.svg דרום באר שבע ISR-HW-25.svg  כביש 25
176 מחלף חטיבת הנגב HativaShevaInterchange.svg תל שבע ISR-HW-60.svg  כביש 60
184.5 צומת גורל Fareskilt 20.PNG גבעות גורל ISR-HW-406.svg  כביש 406
191 מחלף עידן הנגב IdanHanegevInt.svg להבים, רהט ISR-HW-310.svg  כביש 310
194.5 מחלף רהט RahatInterchange.svg רהט ISR-FW-6.svg  כביש 6 כביש גישה לרהט
197 מחלף דבירה DeviraInterchange.svg דביר ISR-FW-6.svg  כביש 6
ISR-HW-325.svg  כביש 325
200 מחלף קמה KamahInterchange.svg בית קמה ISR-FW-6.svg  כביש 6
ISR-HW-293.svg  כביש 293
209 מחלף מאחז MaachazInterchange.svg מאחז ISR-FW-6.svg  כביש 6
214 צומת אחוזם Fareskilt 20.PNG אחוזם כביש פנימי
216 צומת איתן Fareskilt 20.PNG איתן ISR-HW-3403.svg  כביש 3403
218 צומת עוזה Fareskilt 20.PNG עוזה כביש פנימי
219 צומת קריית גת דרום
Israel road sign 122.svg
קריית גת ISR-HW-3444.svg  כביש 3444
223 צומת פלוגות
Israel road sign 122.svg
קריית גת ISR-HW-35.svg  כביש 35
224.5 מחלף פלוגות (בתכנון) Plugot Interchange.svg קריית גת ISR-HW-35.svg  כביש 35
226 צומת קוממיות Fareskilt 20.PNG זבדיאל ISR-HW-353.svg  כביש 353
ISR-HW-3533.svg  כביש 3533
228 צומת מושב סגולה Fareskilt 20.PNG סגולה ISR-HW-3553.svg  כביש 3553, סגולה, ורדון, נחלה, מנוחה
229 צומת ניר בנים Fareskilt 20.PNG ניר בנים ISR-HW-3613.svg  כביש 3613
231 צומת קדמה Fareskilt 20.PNG קדמה כביש פנימי
233 צומת תימורים Fareskilt 20.PNG תימורים כביש פנימי
236 צומת מלאכי (קסטינה)
Israel road sign 122.svg
קריית מלאכי ISR-HW-3.svg  כביש 3
237 צומת אחים Fareskilt 20.PNG תלמי יחיאל כפר אחים, ערוגות, ינון, מכללת אחווה
239 צומת ראם (מסמיה)
Israel road sign 122.svg
בני רא"ם ISR-HW-3.svg  כביש 3
240.5 צומת בני רא"ם Fareskilt 20.PNG בני רא"ם כביש פנימי
241.5 צומת חצב Fareskilt 20.PNG חצב כביש פנימי
243.5 צומת חפץ חיים Fareskilt 20.PNG גדרה ISR-HW-3933.svg  כביש 3933
244 צומת חצור Fareskilt 20.PNG בני עי"ש ISR-HW-3922.svg  כביש 3922
245 מחלף גדרה GederaInterchange.svg גדרה ISR-FW-7.svg  כביש 7
247.5 צומת ללא שם
Israel road sign 122.svg
קדרון, גדרה רחוב יצחק בן-צבי
249 צומת תל נוף
Israel road sign 122.svg
בית אלעזרי ISR-HW-4103.svg  כביש 4103
255 צומת גבעת ברנר
Israel road sign 122.svg
גבעת ברנר, אזור תעשייה קריית עקרון כניסה לגבעת ברנר
255.5 צומת קריית עקרון
Israel road sign 122.svg
קריית עקרון ISR-HW-411.svg  כביש 411
255.7 כניסה למרכז רפואי קפלן
Israel road sign 122.svg
רחובות, קריית עקרון דרך פסטרנק
260 צומת ביל"ו
Israel road sign 122.svg
כפר ביל"ו ISR-HW-412.svg  כביש 412
262 צומת סתריה Fareskilt 20.PNG סתריה ISR-HW-4233.svg  כביש 4233
262.5 צומת רחובות מזרח
Israel road sign 122.svg
רחובות דרך מנחם בגין
263 צומת כניסה לסתריה Fareskilt 20.PNG סתריה כביש פנימי
266 צומת ישרש
Israel road sign 122.svg
ישרש כביש פנימי
266.5 מחלף רמלה דרום RamleSouthInterchange.svg רמלה ISR-FW-431.svg  כביש 431
267 צומת מצליח
Israel road sign 122.svg
רמלה, מצליח ISR-HW-4304.svg  כביש 4304 (רחוב אריה אליאס)
269 מחלף רמלוד RamlodInterchange.svg רמלה ISR-HW-44.svg  כביש 44
270 צומת אחיסמך
Israel road sign 122.svg
לוד כניסה לאחיסמך וללוד
271.5 צומת לוד מרכז
Israel road sign 122.svg
לוד שדרות הציונות, רחוב הרב עובדיה יוסף
273.5 צומת גינתון
Israel road sign 122.svg
גינתון, לוד ISR-HW-443.svg  כביש 443
273.7 צומת לוד צפון
Israel road sign 122.svg
לוד דרך מנחם בגין
275 כניסה צפונית ללוד Fareskilt 20.PNG לוד רחוב אבא הלל סילבר
276 מחלף לוד LodInterchange.svg לוד ISR-FW-1.svg  כביש 1
277 צומת אל-על
Israel road sign 122.svg
קריית שדה התעופה ISR-HW-46.svg  כביש 46, ISR-HW-453.svg  כביש 453

RWBA Flughafen(R).svg

277.2 כניסה מזרחית לנמל התעופה בן-גוריון Zeichen 215 - Kreisverkehr, StVO 2000.svg נמל התעופה בן-גוריון ISR-HW-4503.svg  כביש 4503RWBA Flughafen(R).svg
278.5 צומת התעשייה האווירית
Israel road sign 122.svg
התעשייה האווירית כביש פנימי
280 צומת בדק
Israel road sign 122.svg
בני עטרות ISR-HW-4613.svg  כביש 4613
281 צומת הטייסים
Israel road sign 122.svg
בני עטרות ISR-HW-461.svg  כביש 461
283 צומת בארות יצחק Fareskilt 20.PNG בארות יצחק כביש פנימי
283.5 צומת נופך Fareskilt 20.PNG נופך ISR-HW-4623.svg  כביש 4623
284 צומת מגשימים Fareskilt 20.PNG מגשימים כביש פנימי
284.5 צומת נחלים דרום Fareskilt 20.PNG נחלים רחוב שניר
285.5 צומת נחלים צפון Fareskilt 20.PNG נחלים רחוב דן
287.5 מחלף פתח תקווה דרום Shaariainterchange.svg פתח תקווה ISR-FW-471.svg  כביש 471
287.5 צומת סירקין Fareskilt 20.PNG פתח תקווה פתח תקווה, כפר סירקין, כביש 4713
289 צומת גנים Fareskilt 20.PNG פתח תקווה ISR-HW-483.svg  כביש 483
289.5 צומת סגולה Fareskilt 20.PNG פתח תקווה ISR-HW-481.svg  כביש 481, פתח תקווה
290.3 מחלף קניון חביב (בתכנון) - שם לא רשמי

Haviv Mall Interchange.svg

פתח תקווה כביש עוקף פתח תקווה
291 צומת כפר הבפטיסטים Fareskilt 20.PNG פתח תקווה כביש גישה לכפר הבפטיסטים
291.5 מחלף ירקון YarkonInterchange.svg פתח תקווה ISR-FW-5.svg  כביש 5
290 מחלף עדנים (בתכנון) Adanim Interchange.svg עדנים ISR-HW-402.svg  כביש 402
292.5 צומת עדנים Fareskilt 20.PNG עדנים ISR-HW-402.svg  כביש 402
293.5 צומת כניסה לעדנים Fareskilt 20.PNG עדנים כביש פנימי
294 צומת נווה ירק Fareskilt 20.PNG נווה ירק ISR-HW-5112.svg  כביש 5112
295.5 צומת כניסה לאלישמע Fareskilt 20.PNG אלישמע כניסה לאלישמע ולהוד השרון
297 מחלף אלישמע ElishamaInterchange.svg אלישמע ISR-FW-531.svg  כביש 531
297.5 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG כפר סבא רחוב ויצמן
298.5 צומת נווה ימין Fareskilt 20.PNG כפר סבא, נווה ימין רחוב הפיקוס
300 צומת כפר סבא מזרח Fareskilt 20.PNG כפר סבא ISR-HW-55.svg  כביש 55, כביש 5504

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ הישוב החדש - בית עפה, דבר, 19 ביולי 1939
  2. ^ 5 חברות הגישו הצעות לסלילת כביש מהיר, מעריב, 6 בדצמבר 1965
  3. ^ הממשלה מכריזה על עבודות ציבוריות חדשות, דואר היום, 20 במאי 1936
  4. ^ כביש חדש רמלה-רחובות, הבוקר, 2 במרץ 1939
  5. ^ כביש רמלה - רחובות, הצופה, 15 באוגוסט 1939
    כביש רמלה - ירושלים, דבר, 3 בדצמבר 1939
  6. ^ רחובות, הארץ, 30 ביולי 1939
  7. ^ ח. בן עדי, הכביש שקירב את תל אביב לנגב, מעריב, 25 בנובמבר 1951
    נחנך כביש פאלוג'ה באר שבע, דבר, 27 ביולי 1951
  8. ^ כבישים חדשים בסלילתם, דבר, 17 בפברואר 1950
  9. ^ נפתחה הדרך החדשה לאילת, דבר, 21 בפברואר 1954
  10. ^ אורי דביר, מטיילים בנגב, דבר, 21 באפריל 1978
  11. ^ מנחם תלמי, אל שבטה ובארותיים, מעריב, 27 במרץ 1964
  12. ^ כביש גולדה - ב.ג. ייחנך ביום ג' הבא בשדה בוקר, דבר, 6 בפברואר 1973
  13. ^ נחנך כביש המקשר משאבי שדה עם שדה בוקר, דבר, 14 בפברואר 1973
  14. ^ כבישי הנגב מתבלים, מעריב, 27 בינואר 1966
  15. ^ כביש ב"ש - בית קמה ייחנך בעוד 4 חודשים, מעריב, 1 באוגוסט 1973
  16. ^ משולם עד, המשטרה נתבקשה למנוע תנועה בכביש בית קמה - באר שבע, דבר, 12 בפברואר 1974
  17. ^ 17.0 17.1 אשקלון מאמינה בגרשון שפט, מעריב, 29 ביולי 1984
  18. ^ עודד ניב, כביש עוקף לוד נפתח לתנועה, מעריב, 16 באפריל 1980
  19. ^ ספירת תנועה, א. אירועים כלליים, 2002-2008, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2009, האירוע ב-23 במאי 2002
  20. ^ עמוס באר, נחנך כביש עוקף באר שבע, באתר News1 מחלקה ראשונה‏, ‏12 באוגוסט 2002
  21. ^ כביש 40 – בין צומת גורל לצומת אוהלים, אתר החברה הלאומית לדרכים בישראל
  22. ^ אסנת אלגום מזרחי, ‏תאונות דרכים בכביש 40 באר שבע דרומה, באתר מרכז המחקר והמידע (ממ"מ) של הכנסת
  23. ^ אריק מירובסקי, ‏הופקדה התכנית מעוררת המחלוקת ל-8,000 דירות במחנה סירקין, באתר גלובס, 7 בפברואר 2019
  24. ^ סוניה גורודיסקי, ‏סוף לפקקים? אושרה תוכנית חדשה למחלף בצומת אל-על, באתר גלובס, 17 בדצמבר 2017
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0