לך א-לי תשוקתי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף לך אלי תשוקתי)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחילת הפיוט

לְךָ אֵ-לִי תְּשׁוּקָתִי בְּךָ חֶשְׁקִי וְאַהֲבָתִי
לְךָ לִבִּי וְכִלְיוֹתַי לְךָ רוּחִי וְנִשְׁמָתִי
לְךָ יָדַי לְךָ רַגְלַי וּמִמָּךְ הִיא תְּכוּנָתִי
לְךָ עַצְמִי לְךָ דָמִי וְעוֹרִי עִם גְּוִיָּתִי
לְךָ עֵינַי וְרַעְיוֹנַי וְצוּרָתִי וְתַבְנִיתִי
לְךָ רוּחִי לְךָ כֹחִי וּמִבְטַחִי וְתִקְוָתִי
לְךָ לִבִּי וְדַם חֶלְבִּי כְּשֶׂה אַקְרִיב וְעוֹלָתִי
לְךָ יָחִיד בְּלִי שֵׁנִי לְךָ תוֹדֶה יְחִידָתִי
לְךָ מַלְכוּת לְךָ גֵאוּת לְךָ תֵאוֹת תְּהִלָּתִי
לְךָ עֶזְרָה בְּעֵת צָרָה הֱיֵה עֶזְרִי בְּצָרָתִי
לְךָ אוֹחִיל בְּעֵת אָחִיל כְּיוֹלֵדָה בְּאַנְחָתִי
לְךָ שִׂבְרִי רְפָא שִׁבְרִי וְאֶת צִירִי וּמַכָּתִי
לְךָ אֶהֱמֶה וְלֹא אֶדְמֶה עֲדֵי תָּאִיר אֲפֵלָתִי
לְךָ נֶצַח בְּךָ אֶבְטַח וְאַתָּה הוּא אֱיָלוּתִי
לְךָ אֶזְעַק בְּךָ אֶדְבַּק עֲדֵי שׁוּבִי לְאַדְמָתִי
לְךָ אֲנִי בְּעוֹדִי חַי וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי
לְךָ אוֹדֶה וְאֶתְוַדֶּה עֲלֵי חֶטְאִי וְרִשְׁעָתִי
לְךָ יִשְׁעִי סְלַח רִשְׁעִי וְאֶת פִּשְׁעִי וְאַשְׁמָתִי
לְךָ אִכַּף וְאֶפְרֹשׁ כַּף שְׁמַע נָא אֶת תְּחִנָתִי
לְךָ אֶבְכֶּה בְּלֵב נִדְכֶּה בָּרֹב שִׂיחִי וְתוּגָתִי
לְךָ חֶסֶד לְךָ חֶמְלָה חֲמֹל עַל כָּל תְּלָאוֹתִי


לְךָ אֵ-לִי תְּשׁוּקָתִי הוא פיוט אשר חיבורו מיוחס לרבי אברהם אבן עזרא (ראב"ע) בן המאה ה-12. אמנם רבים מייחסים אותו לרבי יהודה הלוי.

בפיוט זה נוהגים מרבית הספרדים (אך לא היהודים הספרדים והפורטוגלים, המוכרים כספרדים המערבים) לפתוח את סדר תפילת ערבית של יום הכיפורים, וזאת משום שבנוסף להיותו מעורר את נפש האדם לכמיהה וערגה אל אלוקיו, וזכירת יום המיתה, הוא מכיל בתוכו התוודות על חטאי האדם, אותם הפיוט מונה על פי סדר האלפבית, כדרך שעושים בוידוי. על ידי כך יוצאים המתפללים ידי חובת הפוסקים הסוברים שצריך להתוודות אחר האכילה בתום הסעודה מפסקת (בני עדות אשכנז מסתלקים מספק זה על ידי אמירת "תפילה זכה")[1].

לרוב פיוט זה מושר, אם על ידי כל הקהל כאיש אחד, ואם על ידי החזן וקהל המתפללים לסירוגין. נהוג לומר את הפיוט בישיבה, למרות שהוא ממלא את מקומו של הווידוי, ועל פי ההלכה יש לעמוד בשעת אמירת הווידוי[2], ואכן יש שהצריכו מטעם זה לומר את הפיוט בעמידה[3].

יש מקפידים שלא לומר את החרוז "ואנסך דמעי לך" אם אין עיניהם זולגות דמעות בעת האמירה.

יש הנוהגים לומר תפילה זו גם בדקות האחרונות לחייהם, כחלק מהווידוי הנאמר אז. יש הנוהגים לאומרו בשעת ההלוויה.

הפיוט במוזיקה המודרנית

מלבד הלחנים המסורתיים לפיוט זה, ישנם לחנים מודרניים המושרים על ידי יוצרים בני-זמננו, כמו מאיר בנאי ויאיר גדסי. לשיר חובר ריקוד עם, אשר פופולרי מאד בהרקדות ברחבי ישראל - היוצר הוא הכוריאוגרף שלמה ממן והגרסה הנרקדת היא בעיקר זו של הזמר סגיב כהן.

לקריאה נוספת

  • בקשת "אחד יחיד ומיוחד אליך תקותי", על משקל תפילת לך אלי, מעריב, גיליון ראש השנה תשל"ז.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ כף החיים סימן תרז סק"ב)
  2. ^ שולחן ערוך המקוצר, חלק ג סימן קיד סעיף א
  3. ^ פרי חדש סימן תרז



Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0