מלחמת ארבעת המלכים את החמישה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מלחמת ארבעת המלכים את החמישה
תאריכי הסכסוך ראשית האלף השני לפני הספירה – ?
מקום עמק השִּׂידִּים (אזור ים המלח)
עילה מרד חמשת מלכי כיכר הירדן בברית ארבעת מלכי מסופוטמיה
תוצאה שחרור חמשת ערי כיכר הירדן מעול ברית ארבעת מלכי מסופוטמיה. שחרור כל השבויים לרבות לוט
הצדדים הלוחמים

סדום
עמורה
אדמה
צְבוֹיִים
בלע


כוחות מחוץ לקואליציה:
אברהם ו-318 בני בריתו

מפקדים
כוחות

לא ידוע

לא ידוע

אבדות

לא ידוע

לא ידוע

מלחמת ארבעת המלכים את החמישה היא מלחמה המתוארת בפרשת לך לך בספר בראשית, פרק י"ד, שקרה כשהיה אברהם בן 75 שנה[1], בין שתי קואליציות של מלכים. הוא התרחש, בין ברית ארבעת מלכי מסופוטמיה לבין ברית חמשת המלכים ששלטו באזור כיכר הירדן:

  1. אמרפל מלך שִׁנְעָר
  2. אריוך מלך אֶלָּסָר
  3. כדרלעומר מלך עֵילָם
  4. תדעל מלך גּוֹיִם
  1. ברע מלך סדום
  2. בִּרְשַׁע מלך עמורה
  3. שִׁנְאָב מלך אדמה
  4. שֶׁמְאֵבֶר מלך צְבוֹיִים
  5. ומלך בֶּלַע (לא מוזכר בשמו[א])

לפי דברי תרגום שני, מלחמה זו היתה הראשונה בעולם[5].

מהלך המלחמה

אברהם מביס את ארבעת המלכים, איור מאת אנטוניו טמפסטה משנת 1613

המלחמה החלה בעקבות מרידתם של חמשת המלכים, שהיו כפופים לשלטונם של ארבעת המלכים במשך 12 שנה: ”שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה עָבְדוּ אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָרָדוּ” (בראשית, י"ד, ד'), כלומר לאחר שחלפו 12 שנה מרדו חמשת המלכים. רש"י כתב, בעקבות חז"ל[6], שהמרד ארך 13 שנים והסתיים בשנת ה-14 למרדם. פרשנים אחרים[7] נקטו שהמרד החל בשנה ה-13 והסתיים בשנה ה-14 לשעבוד[ב]. בשנה זו יצאו ארבעת המלכים למסע מלחמה שנועדה להכניע מחדש את חמשת מלכי כיכר הירדן. בדרכם לכיכר הירדן ערכו ארבעת המלכים מלחמות וקרבות נוספים שנועדו להכות בעמים אחרים באזור (רפאים, זּוּזִים, אֵימִים, חורים ואמורים).

לכשהגיעו ארבעת המלכים לאזור ים המלח (עמק השִּׂידִּים) ערכו מלחמה מול חמשת המלכים והצליחו להביסם, כמו במלחמות הקודמות. מלכי סדום ועמורה הסתתרו בתוך בורות החימר באזור, ואילו היֶתֶר ברחו לאזור הרי יהודה, לשיטת רש"י אחד מהם היה הפליט[ג] שבישר לאברהם על שביית אחיינו לוט, אמנם הילקוט שמעוני מסביר שזה היה מיכאל המלאך.[9]

לאחר המלחמה

במהלך המלחמה נשבה גם לוט, אחיינו של אברהם אבינו, שהיה תושב סדום. הפליט[10] הגיע אל אברהם באלוני ממרא וסיפר לו על שארע. אברהם ערך 318 מבעלי בריתו או רק את עבדו אליעזר[11][ד] למרדף אחר ארבעת המלכים שכבר החלו לחזור על עקבותיהם צפונה.

נצחון אברהם

אברהם ובני בריתו הצליחו להשיגם סמוך לדן, ובמלחמה שהתפתחה נצחו, בסיבת הנצחון נחלקו רבי יהודה ורבי נחמיה האם החול והקש שזרק אברהם על המלכים נהפך לחרבות וחיצים, או שהחרבות והחיצים שזרקו המלכים על אברהם נהפכו לעפר וקש.[13]

לאחר הניצחון לקחו איתם את לוט והשבויים ואת כל הממון.

בשובו מהמלחמה נגד ארבעת המלכים קיבל מלכי-צדק מלך שלם את פניו של אברהם בעמק שווה (ככל הנראה מקום בקרבת ירושלים) בלחם ויין בלבד ולא בבשר כיוון שלא רצה שיחשדו שנותן לו מהקרבנות שמקריב לה'.[14]

מלך סדום הציע לאברהם שיקח לעצמו את הרכוש שהציל במלחמה וישאיר לו את השבויים שהוא שחרר[ה]

אולם אברהם סירב לקחת את הרכוש והחזירו למלך סדום משום שלא רצה שהמלך יגיד כי הוא העשירו ולא ה'. עם זאת, טען כי לא יוכל לוותר על השכר והגמול שמגיע לבני בריתו שאיתם יצא למלחמה.

בתלמוד בבלי מסכת נדריםשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: בבלי וגם 2=נדרים. מובאת דעה שאברהם נענש על השתמשותו במלחמה בתלמידי חכמים (אחד הפירושים של "חניכיו ילידי ביתו") בכך שצאצאיו השתעבדו במצרים.

המחזה

לרוב השיטות[16], זמן קצר לאחר המלחמה[ו] היה דבר ה' אל אברהם במחזה. ה' אמר לו: ”אַל תִּירָא אַבְרָם, אָנֹכִי מָגֵן לָךְ, שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד” (בראשית ט"ו, א').

רש"י ביאר, בעקבות המדרש[17], שאברהם היה דואג שמא יענש על כל הנפשות שהרג במלחמת המלכים, ושמא בנס הנצחון כבר קיבל שכרו על כל צדקותיו. פרשנים אחרים פירשו, שאברהם היה ירא מהמלכים שניצח או מהעומדים תחתיהם, שיבואו עליו וינקמו בו[18]. הרלב"ג פירש, שאברהם היה ירא שמא חטא במה שהיטיב לאנשי סדום, שהיו רעים וחטאים לה'.

לפי רש"י, ”שכרך הרבה מאוד” באה כמענה על דאגתו, שמא כבר קיבל שכרו בנצחון המלחמה. ראשונים אחרים פירשו, שהובטח לו עתה שכר מחדש על המלחמה עצמה, שבטח בה' ביטחון גדול ונשען עליו[19], ועל שנדבה רוחו להושיע את לוט בן אחיו[20]. יש שביאר, שה' אמר לאברהם שטוב עשה כשהשיב את הרכוש למלך סדום, אף שהוא ואנשיו היו רעים וחטאים, כי "שכרך גדול מאוד" והמקבל פרס ממלך גדול אין ראוי שיקבל דבר מועט מאדם אחר[21].

לאחר שאברהם השיב שאין לו תועלת בשכר זה, שהרי אין לו בנים ואליעזר עבדו יירש את הכל[ז], הבטיח לו ה' שיהיה לו בן יורש, וזרעו ירבו ויהיו ככוכבי השמים[ח].

למקצת שיטות[26], גם ברית בין הבתרים התקיימה באותו מעמד. לפי חז"ל בסדר עולם[27], נכרתה ברית בין הבתרים כמה שנים מקודם, כשהיה אברהם בן שבעים שנה.

בארכאולוגיה

לסיפור המלחמה יש הדים גם במחקר הארכאולוגי. נלסון גליק ציין כי "העובדות הארכאולוגיות מתאימות לחלוטין למסורת"[28], וחוקרים נוספים אף תיארו נדידת עמים שהחלה בעקבות מלחמה זו[29]. כמו כן שמות המלכים המצוינים בסיפור מוכרים מכתבים חתיים מראשית האלף השני לפני הספירה[30] וכן העובדה שבראש ברית ארבעת המלכים עומד מלך עילם[31].

לפי פענוחו של פרופ' פרידמן רשימת חמשת ערי כיכר הירדן שהיוו יעד להתקפת ארבעת המלכים מופיעה בכתבי אבלה באותו סדר בדיוק כפי שמופיעה בסיפור המקראי[32]. הארכיון האבלאי קדם במאות שנים את תקופת מלחמת ארבעת המלכים ומוזכר בו השם "ברשע" כמלך אדמה, ולא כמלך עמורה כפי שמופיע בתורה, עם זאת בלוח תגלת פלאסר מופיע: "שנאב מלך אדמה"[33].

לקחי הסיפור

"ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין", ציור של תומאס כריסטיאן ווינק מהמאה ה18

בטעם שנכתב מעשה זה בתורה, כתב הרד"ק[34], שהוא כדי להודיע יושר לבב אברהם עם ה', שבטח בו בכל לב ובמעט אנשים רדף אחר ארבעה מלכים, ולהודיע כי ראוי לאדם למסור עצמו למקום סכנה כדי להציל את קרובו. והרמב"ם כתב, שהוא כדי להודיע את הנס שאירע לאברהם[35], וכדי להודיענו על הסתפקותו של אברהם והיותו בז לממון ומתפאר בטוב המידות[36]. ויש שכתב, שבספר דברים, פרק ב', פסוקים ט'-י"ב נאמר שמואב ושעיר ירשו ארצות סמוכות לארץ ישראל, ובא הכתוב כאן לומר מדוע קיבלו אותן ארצות, שאברהם זכה בהן כשניצח נגד ארבעת המלכים שכבשו הארצות בתחילת המלחמה, והגיעו לבני לוט ובני עשיו מחמת קירבתם לאברהם[37].

הרמב"ן כתב[38], בעקבות המדרש[39], שהמעשה הזה אירע לאברהם להורות, כי ארבע מלכויות תעמודנה למשול בעולם, ובסוף יתגברו בניו עליהם ויפלו כולם בידם, וישיבו כל שבותם ורכושם. 'שנער' זו בבל[40], 'אלסר' זו מדי, 'עילם' הוא יון, כי מקודם מלך אלכסנדר הגדול בעילם ומשם התפשטה מלכות יוון[41], ו'גוים' זו מלכות אדום שהיא מטילה מיסים על כל אומות העולם.

לפי כמה פרשנים, מלחמת המלכים נמנית בין עשרת הניסיונות שנתנסה בהן אברהם אבינו.

ראו גם

קישורים חיצוניים

קישורים חיצוניים

ביאורים

  1. ^ מפני שמלך על עיר קטנה ולא היה לו שם מחוץ לעיר[2]. או מפני שכל הנזכרים נקראו על שם רשעותם, והוא לא בלט ברשעותו כמותם[3].
    ויש שכתב, ש'בלע' הוא גם שם העיר וגם שם המלך[4].
  2. ^ על פי פירוש זה "וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָרָדוּ" משמעו "ובשלוש עשרה שנה" - בשנה ה-13.
  3. ^ רש"י בפירושו מזהה אותו כעוג מלך הבשן [8]
  4. ^ "בעלי ברית אברם" ו"חניכיו" - מונחים משפטיים בני האלף השני לפנה"ס המציינים יחסי קירבה ושיתוף פעולה[12]
  5. ^ האלשיך כותב[15] שבקשתו של מלך סדום הייתה לקחת את הגרים שגייר אברהם.
  6. ^ הרלב"ג פירט יותר: אברהם רדף אחר המלכים בלילה, ובבוקר שלאחריו אכל עם מלכי צדק והשיב את השלל והשבי למלך סדום, וסמוך לשקיעת החמה נאמרה לו נבואה זו.
  7. ^ אף שכבר הובטח הזרע לאברהם כמה פעמים, חשש שחטא ולכן התבטלה ההבטחה[22], או חשב שהזרע שהובטח לו יהיה אחד מבני משפחתו או בן ביתו הגדל עמו שהוא חשוב כזרעו[23]. פרשנים אחרים ביארו, שאברהם האמין שיהיה לו זרע, אך חשש שכיון שהוא זקן והנער שיוליד יהיה קטן אחרי מותו, אליעזר יהיה היורש ויעשה בממונו כחפצו[24].
  8. ^ או שבן זה, שכבר ידע שיהיה לו, יחזיק בממון ויצלח בהנהגתו בחייו של אברהם[25].

הערות שוליים

  1. ^ סדר עולם, רבי יוסי בר חלפתא, באתר אוצר החכמה
  2. ^ רמב"ן, אברבנאל
  3. ^ ר"ן על התורה, מעשי ה', גור אריה
  4. ^ חומת אנך, על פי ספר הישר
  5. ^ תחילת מגילת אסתר
  6. ^ תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף י"א עמוד א', וכן בסדר עולם פרק א
  7. ^ רס"ג, רד"ק, רבינו בחיי. וכן כתב ראב"ע, והוסיף שבעל סדר עולם דעתו רחבה מדעתנו.
  8. ^ רש"י על ספר בראשית, פרק י"ד, פסוק י"ג
  9. ^ הילקוט שמעוני רמז סח' מסביר שנקרא פליט כי נפלט מהס"מ
  10. ^ הילקוט שמעוני רמז סח' אומר שזה היה מיכאל שנפלט מהס"מ רש"י מביא שזה היה עוג מלך השן שנפלט מהמלחמה או מהמבול
  11. ^ ילקוט שמעוני רמז עג'
  12. ^ משה ויינפלד, עולם התנ"ך בראשית עמ' 105
  13. ^ ילקוט שמעוני רמז עג'
  14. ^ כי מה שלא האכילו בשר, היו על היותו "כהן לאל עליון" מקריב קרבנות ולא יראה כמאכילו מבשר הזבח אשר לא כדת וכו' כי ב"לחם ויין" לא היה חשד, כי בימים ההם לא היו נסכי יין ולחמי מנחות או לחם הפנים, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (שם) כי בזכות לחם ויין שנתן לפניו בישרו על שתי הלחם ונסכים לעתיד. אלשיך בראשית יד' יח'
  15. ^ אלשיך על ספר בראשית, פרק י"ד, פסוק כ"ב.
  16. ^ רש"י, רשב"ם, חזקוני ורלב"ג על ספר בראשית, פרק ט"ו, כדעת רב הונא בבראשית רבה, פרשה מ"ד, פסקה ה'. רב יודן, במדרש שם, חולק, וסובר שהיה זמן מופלג אחר המלחמה.
  17. ^ בראשית רבה, פרשה מ"ד, פסקה ד'
  18. ^ רשב"ם, רד"ק, רמב"ן, חזקוני, ספורנו ואברבנאל על ספר בראשית, פרק ט"ו.
  19. ^ ראב"ע, רד"ק, רמב"ן וחזקוני על ספר בראשית, פרק ט"ו
  20. ^ ראב"ע, חזקוני וספורנו על ספר בראשית, פרק ט"ו
  21. ^ אברבנאל על ספר בראשית, פרק ט"ו
  22. ^ רד"ק, רמב"ן ועמר נקא על ספר בראשית, פרק ט"ו
  23. ^ רד"ק על ספר בראשית, פרק ט"ו
  24. ^ מושב זקנים, חזקוני, פענח רזא, אברבנאל, ספורנו ומלבי"ם על ספר בראשית, פרק ט"ו
  25. ^ חזקוני, ספורנו ומלבי"ם על ספר בראשית, פרק ט"ו. הספורנו מוסיף, שקיום הבטחה זו מפורש בבראשית, כ"ה, ה', ”ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק”.
  26. ^ רד"ק וראב"ע על ספר בראשית, פרק ט"ו, רס"ג בהאמונות והדעות מאמר ח, רמב"ם במורה נבוכים ח"ב פרק מא, ביאור הגר"א לסדר עולם פרק א, וכן משמע בפרקי דרבי אליעזר פרק כח
  27. ^ פרק א, וכן בברייתא דל"ב מידות
  28. ^ נלסון גליק, עבר הירדן המזרחי עמ' 123.
  29. ^ פרופ' פנחס ארצי, עולם התנ"ך - בראשית, עמ' 103.
    חיים תדמור, אנציקלופדיה מקראית עילם
  30. ^ הומל, היסטוריה של בבל ואשור עמ' 386
  31. ^ אינצקלופדיה עברית מהדורה ראשונה כרך ו' עמ' 255
  32. ^ מובא בספר "אבלה-תעלומה ארכאולוגית", עמ' 7 ועמ' 181
  33. ^ שמואל ייבין, ההיסטוריה של עם ישראל ח"ב
  34. ^ על בראשית יד, א
  35. ^ וכן כתב אור החיים
  36. ^ מורה נבוכים חלק שלישי פרק נ
  37. ^ מעשי ה', פרשת לך פרק ו'
  38. ^ על בראשית יד, א
  39. ^ בראשית רבה, פרשה מ"ב, פסקה ד'
  40. ^ על פי ספר בראשית, פרק י"א, פסוקים ב'-ט'
  41. ^ במדרש לפנינו כתוב להיפך, 'אלסר' זו יוון ו'עילם' זו מדי


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0