קהילת אדרת אליהו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רב הקהילה הרב אליהו זילברמן דורש בבית כנסת החורבה ביום פתיחת בית הכנסת

קהילת אדרת אליהו היא קהילה חרדית בעיר העתיקה בירושלים מיסודו של הרב יצחק שלמה זילברמן, ובראשות בנו הרב אליהו זילברמן, מנהלי המוסדות הם אחיו הרב יוסף זילברמן והרב יהושע זילברמן. מוסדות הקהילה כוללים תלמוד תורה המכיל כ-230 ילדים והוא הת"ת הראשון בשיטת זילברמן, ישיבה גדולה - כ-80 תלמידים, ישיבה קטנה - כ-60 תלמידים, וכולל אברכים - המונה למעלה מ - 100 אברכים.

אופי הקהילה הוא ליטאי אך עם מאפיינים יחודיים כגון לבישת פתיל תכלת בציצית ולבישת תפילין כל היום.

הקהילה

הקהילה והמוסדות נקראים אדרת אליהו על שם הגר"א.

הקהילה מונה כ-300 משפחות שחלקם הגדול הוא מתושבי העיר העתיקה. בנוסף לרב הקהילה הרב אליהו זילברמן, הרבנים בקהילה הם הרב משולם וורמסר, הרב יום טוב זילברמן ובניו הרב אריה והרב אליהו, והרב אריה שפירא מחבר ספר "אחרית כראשית". בתי הכנסת של הקהילה הם בעיקר בית כנסת החורבה, וביהכנ"ס מנחם ציון, שבהם מתקיימות תפילות בשבת ובחול. ובנוסף בית הכנסת ציון המצוינת שם מתקיימות תפילות תלמידי הישיבה.   קיים סניף לקהילה בישוב מיצד שבראשותו עומד הרב אפרים זילברמן. בית הכנסת של הקהילה במיצד הוא בית הכנסת "נצח ישראל".

אנשי הקהילה מזוהים עם דרכם של הגר"א והרמח"ל. רבני הקהילה מתבססים בפסיקותיהם רבות על ביאור הגר"א לשולחן ערוך.

הקהילה משתייכת לזרם הליטאי, ואולם כמה מאפיינים הופכים אותה לייחודית בציבור הזה. מוסדות הקהילה מלמדים על פי שיטתו של המייסד, הרב זילברמן זצ"ל, המתבססת על המשנה במסכת אבות[1], לפיה ילדים צריכים להתחיל ללמוד תנ"ך בגיל 5, משנה לקראת גיל 10, וגמרא בגיל 15 לערך. עוד בעקבות הרב זילברמן, נוהגים אנשי הקהילה ותלמידי הישיבה להטיל פתיל תכלת בציציותיהם. בנוסף לכך נוהגים אנשי הקהילה ותלמידי הישיבה ללמוד במשך היום כאשר הם מעוטרים בתפילין, על פי דעת הגר"א.

בקהילה רואים את לימוד הגמרא עם הראשונים עד ההלכה למעשה כעיקר בלימוד התורה, בדומה לשיטת לימודו של החזון איש; אך עם זאת שמים דגש על ידיעת התנ"ך. כמו כן אברכים מבוגרים מהקהילה עוסקים גם בקבלה[2].

בקהילה פועלות שלושה תכניות לימוד, "והגית בו" ללימוד וחזרה על התנ"ך, "ובהם נהגה" על המשניות, ו"בתורתו יהגה" על הגמרא. בקהילה נערכים כינוסים לציון סיומי תכניות הלימוד ועידוד ההשתתפות בתוכניות גם לאברכים ובחורים שאינם מהקהילה.

יחס אנשי הקהילה כלפי מצוות ישוב ארץ ישראל שונה מהמקובל בחלקים נרחבים מהציבור החרדי. הם מדגישים את חשיבות ספר קול התור המבוסס לדבריהם על תורת הגר"א. בעקבות זאת הם שואפים לקדם את הבנייה וההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל ובפרט בירושלים, שאותם הם מחשיבים כאתחלתא דגאולה בבחינת משיח בן יוסף. אך זאת מתוך בידול ממנהיגי המדינה ומתוך התנגדות לציונות החילונית[3]. כך מתייחסים בקהילה ליום ירושלים כיום שנעשה בו נס, אולם אינם מציינים אותו במיוחד ואינם אומרים הלל במועד זה, בין היתר משום שלדעת הגר"א לא אומרים הלל בברכה אפילו בראש חודש[4]. עוד בניגוד לעמדה המקובלת ברוב הציבור הליטאי, הם נוקטים בקו פוליטי הנוטה מאד לימין ותומך במתנחלים. ולפני ביצוע תוכנית ההתנתקות התקיימו בישיבה תפילות ותעניות לביטול הגזירה[5].

כמו כן חלק מאנשי הקהילה מתייחס בחיוב לעליה להר הבית כיום, על אף שככלל הדבר מנוגד להשקפה הרווחת בקהילה כפי המקובל בציבור החרדי.

רבני הקהילה

רב הקהילה הוא הרב אליהו זילברמן, בנוסף רבנים בקהילה: הרב משולם וורמסר, הרב יום טוב זילברמן ובניו הרב אריה והרב אליהו רב בית כנסת החורבה, הרב אפרים זילברמן, הרב אריה שפירא מחבר ספר אחרית כראשית, והרב נתן רוטמן מרבני ישיבת נתיבות חכמה.

מוסדות הקהילה

בנין התלמוד תורה בכיכר בתי מחסה

הקהילה מפעילה מוסדות לימודיים לכל הגילאים, החל מתלמוד תורה, דרך ישיבה קטנה וישיבה גדולה ועד לכולל אברכים. שם העמותה המנהלת את המוסדות הוא נר לרחל ובניה, על שם רחל וייס, בתו של הרב יצחק שלמה זילברמן שנרצחה יחד עם שלושת ילדיה בפיגוע ביריחו.

תלמוד תורה

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – תלמוד תורה אדרת אליהו

התלמוד תורה של הקהילה פועלת בשיטת זילברמן ויש בה כ230 תלמידים. החיידר ממוקם בבית רוטשילד שבבתי מחסה בעיר העתיקה בירושלים, אך יש גם שלוחות נוספות בביתר עילית ובמיצד. רוב התלמידים בסניף המרכזי הם ממשפחות הקהילה, אבל לא רק.

ישיבות

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – ישיבת אדרת אליהו

הישיבה הוקמה בשנות השמונים על ידי הרב יצחק שלמה זילברמן, מייסד שיטת זילברמן, וכיום עומדים בניו בראשה. הרב אליהו זילברמן בראש הישיבה גדולה, ואחיו הרב ירמיהו זילברמן בראש הישיבה קטנה.

מיקום הישיבה גדולה והכולל הוא בפאתי הרובע היהודי בחצר גליציה, והישיבה הקטנה ממוקמת בכניסה לרובע היהודי.

לקריאה נוספת

  • איתן איגושין, עקרונות היסוד של שיטת זילברמן ירושלים, כסלו תשע"ד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ פרק ה משנה כא.
  2. ^ על פי דברי הגר"א [בביאורו על משלי ד' כ"א] שלאחר ידיעת המקרא המשנה והתלמוד יש להעמיק גם בסודות התורה.
  3. ^ ראה הרב זילברמן: האם מותר להשתתף עם רשעים בבניין הארץ באתר קול הלשון
  4. ^ כתבה באתר בחדרי חרדים - חובה לעיין בטוקבקים
  5. ^ אבינדב ויתקון, ימינה מהמתנחלים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0