קטקומבות יהודיות ברומא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מיקום קטקומבות יהודיות ברומא רבתי
כיתובית של עממיאס, הגברת היהודייה מלאודיקאה, המכילה כתובות ביוונית ובשפה שמית, עם ייצוג חרוט של מנורה, הקטקומבות היהודיות של ברובע מונטאורדה, ברחוב דרך פורטואנס, המאה ה-3-4. במוזיאונים הקפיטוליניים

הקטקומבות היהודיות ברומא הן מספר מערכות קבורה קדומות הנמצאות סמוך לרומא, בהן נקברו יהודי העיר בתקופות קדומות. המצבות אשר נמצאו בהן הניבו ממצאים רבים על היקפה של הקהילה היהודית ברומא ומשלח היד של חבריה. 534 מצבות נמצאו בקטקומבות, עליהן נחרטו שמות בתי הכנסת אליהם היו קשורים הנפטרים ומהן אנו למדים על קיומם של שנים עשר בתי כנסת בעיר. נוסף על כך, פיזורן והיקפן של הקטקומבות ברחבי העיר (ראו מפה) מצביע על כך שאוכלוסייה יהודית גדולה התגוררה בעיר וסביבתה (כאשר על פי הערכה עמדה על כ - 40,000 תושבים[1] לפני חורבן הבית ולמספר גדול אף יותר לאחריו).

התיארוך המשוער של הקטקומבות הוא למאה ה-4. בדיקת איזוטופים שנערכה על ידי קלאס ואן דר בורג (Klaas van der Borg) מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד, מצביעה על מועד מוקדם יותר כאשר בהתבסס על ממצאים צמחיים שנמצאו בקטקומבות של וילה טורלוניה ניתן להקדים את מועדי הקבורה בקטקומבות למאה ה-1.

מיקום הקטקומבות

רשימת המקומות שבהן נמצאו קטקומבות עם כתובות המזוהות עם יהודים:[2]

  • רחוב נומנטנה ליד וילה טורלוניה. (Via Nomentana near the Villa Torlonia). שם קבורים משני בתי כנסת: האגר והסבורה. לפי המיקום נראה כי היו בהם קבורים יהודים שהיו שותפים למפעלי הבניה של הקולוסאום.
  • רחוב לוביקאנה מחוץ לפורטה מג'ורה (Via Labicana outside the Porta Maggiore).
  • ויה אפיה פיגנאטלי (Via Appia Pignatelli) ליד "עיר" הקטקומבות הנוצריות.
  • ויה אפיה (Via Appia).
  • רחוב סימארה (Via Cimarra).
  • רחוב אוסטיאנסה ברובע מונטאורדה (Via Ostiensis, at Monteverde).

שתיים מן הקטקומבות פתוחות לביקור בתיאום עם רשות העתיקות הממשלתית, בווילה טורלוניה (Villa Torlonia) ובוויניה רנדאניני (Vigna Randanini). בקטקומבות ניתן לראות ציורים בצבעים על סלע הטוף וביניהם ציורים של סימנים יהודיים כמנורות וחזיתות ארונות קודש, כמו גם בעלי חיים ודמויות אדם.

בקטקומבות נמצאו גם תחתיות מוזהבות של כוסות, ובהן תיאורי חזיתות של ארונות קודש וסמלים הקשורים לעבודת המקדש, הדומים לאלו המופיעים בפסיפסים בבתי כנסת מתקופת המשנה בארץ ישראל. כמה מן התחתיות מוצגות בספרייה האפוסטולית בוותיקן.

הקטקובות ברחוב אוסטיאנסה ברובע מונטאורדה הן הגדולות והעתיקות מכולן. הן היו בשימוש מהמאה הראשונה לפני הספירה עד המאה הרביעית. בכיתוביות הקדומות בקטקומבות אלה נכתב כי הנפטרים הם "עבדים משוחררים" - כנראה מהשבויים שפומפיוס הביא עמו לרומא בשנת 69 לפנה"ס.

שמות בתי הכנסת

בכתובות זוהו שמות בתי הכנסת האלה:

  • אגֶר (Agger) כנראה הזקנים.
  • Synagogue of the Subura
  • Via Labicana Unknown synagogue
  • בית הכנסת של הקמפנים שהיה במקום הנקרא "קאמפוס מאריטוס" (Via Appia Pignatelli Synagogue of the Field of Mars)
  • Via Appia Synagogue of Elaias
  • בית הכנסת לכבוד אגריפס (Via Ostiensis Synagogue of the Agrippaeans )
  • בית הכנסת של האוגוסטאים לזכר הקיסר אוגוסטוס (Augustiales)
  • בית הכנסת של העברים - אולי בשל שפת הדיבור הנהוגה בו (Synagogue of the Hebrews)
  • Vernacular synagogue
  • Synagogue of Volumnius
  • בית הכנסת של יוצאי טריפולי (Synagogue of the Tripolitans)
  • Synagogue of the Calcaresians

התפלגות שמות הנפטרים לפי השפה

ב-405 מן המצבות השמות החרוטים יווניים, ב-123 השמות לטיניים, ובשאר השמות עבריים, ארמיים או שמות מעורבים.

נתון זה הוביל למסקנה שעיקר שפתם ותרבותם של יהודי רומא הייתה יוונית ולא לטינית. גם בכתבי שליח נוצרי המבקר את מאמיניו ברומא מופיעים שמונה עשר אנשים בעלי שם יווני, ארבעה בעלי שמות לטיניים ואך שניים בעלי שם עברי.

פרנסות היהודים

מהמצבות שנמצאו בקטקומבות ניתן ללמוד על המקצועות של יהודי רומא, כאשר המקצועות הרשומים עליהם הם לרוב פשוטים.

המעמד הכלכלי של יהודי רומא נמוך היה באותה תקופה, על כך מעידים מקצועות הקבורים בקטקומבות - ביניהם נמצאו עוסקים ברוכלות וסחר זעיר, צבעות, קצבות והוראה, סחר בגדים משומשים ואף מגידי עתידות.

תיארוך הקטקומבות

מחקר, שנערך על ידי קלאס ואן דר בורג (Klaas van der Borg) מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד, מעלה השערה כי השימוש בקבורה בקטקומבות היהודיות בווילה טורנוליה החל כבר במאה ה-1, מאתיים שנה לפני המועד ששוער עד אז. המחקר מדווח על ניסיון להעריך את מועד יצירת הקטקומבות באמצעות תיארוך פחמן-14. כמקור לפחמן השתמש החוקר בפיסות קטנות של פחם שנמצאו בטיח ששימש לאטימת הקטקומבות. השימוש בשיטה זו מבוסס על הכרת הטכנולוגיות המוכרות להפקת סיד ברומא העתיקה, כך, על ידי מציאת המועד בו נוצר הפחם שנמצא בטיח ששימש לאטימת הקטקומבות - ניתן להגיע לתיארוך מדויק יחסית.

הערכת מועד יצירתו המשוער של הפחם הנבדק אשר נעשה בו שימוש לאחר קבורה המת, איפשר להגיע לתיארוך גיל משוער לקטקומבות.

הקושי בביצוע בדיקות איזוטופיות נובע מכך שממצאים בעלי תיארוך מובהק כמו מטבעות או תבליטים כתובים לא נמצאו בקטקומבות. נמצאו אמנם 255 חותמות בלבֵנים ששימשו לבניה ולריצוף, אך מדובר בשימוש משני של חומרי הבנייה. כמו כן, על מנת להגיע לתיארוך מובהק יש צורך בממצאים השוואתיים עם אתרים ארכאולוגיים נוספים ברומא העתיקה.

לאחרונה חודשו המחקרים בקטקומבות של וילה טורלוניה בניהולו של ד"ר יובל ברוך מטעם רשות העתיקות הישראלית וד"ר דניאלה רוסי ממשרד התרבות האיטלקי. במחקר זה הקטקומבות מופו מחדש והתגלו ממצאי לוואי לצד הנקברים המלמדים על שימוש בקטקומבות עד למאה הרביעית לספירה.

לקריאה נוספת

H.J. Leon, The Jews of Ancient Rome ,1960 Philadelphia. העבודה הראשונה בנושא

פרויקט החפירה הקבורה והשימור בקטקומבה היהודית שבוילה טורלוניה:

נערכו במקום פעולות שימור מקיפות שנמשכו שנה (2018 - 2017), כל 3,800 הקברים וכל הפרסקאות שומרו על ידי המשמר אמיר ג'נאח שביצע את הפרויקט יחד עם הרב חזקיה קלמנוביץ' שביצע את הקבורה, כל העבודה הייתה בתיאום עם ד"ר דניאלה רוסי מרשות העתיקות האיטלקית, למעשה חודשה הקבורה ונאטמו הקברים בנאמנות למקור לאחר אנליזה אדריכלית וארכיאולוגית ולימוד מעמיק, כל העבודה נעשתה ביוזמתה ובמימונה של הארגון היהודי חרדי "אתרא קדישא" בתיאום מלא עם רבנות איטליה הרב אלפונסו ארביב והרב שמואל די סייני. במהלך פרוייקט השימור והחפירה נתגלתה על ידי הרב קלמנוביץ' תגלית חדשה : קברים רבים לאורך ריצפת המערה. נתגלתה כתובת בעברית היחידה בוילה טורלוניה שלא ידעו על קיומה ופיענוח כתובת תכנון המערה על ידי אמיר ג'נאח ועוד.

קישורים חיצוניים

תקציר פרויקט השימור https://www.youtube.com/watch?v=hDXi3L6Jc-U

הערות שוליים

  1. ^ הנתון של 40,000 מבוסס על הכתוב בקדמוניות היהודים, כרך ג', עמוד 272 כי 8,000 יהודים הצטרפו למשלחת מארץ ישראל שהופיע במקדש אפולון בפני קיסר, ידידיו וראשי הרומאים. מניחים כי בין הציבור שהגיע היו רק ראשי בתי אב. בהנחה שלכל משפחה ממוצעת היו כ-4–5 נפשות מתקבל האומדן של 40,000 התושבים.
  2. ^ הקטקומבות אינן פתוחות לקהל הרחב. העתקים אחדים מהכתובות מצויים בבית הכנסת הגדול ברומא.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0