שיחה:כלב הבית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 3 שנים מאת גאון הירדן בנושא השם "כלב"
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הכלבים התפתחו מהזאבים?

סותר לכאורה את המשנה משנה, מסכת כלאים, פרק א', משנה ג' ”הזאב והכלב, כלב הכופרי והשועל, העזים והצבאים, היעלים והרחלים, הסוס והפרד, הפרד והחמור, החמור והערוד, אף על פי שדומין זה לזה, כלאים זה בזה” אם כי הפרד וודאי "התפתח" מהסוס ואינו מינו, אבל זה כי הוא הורבע מחמור שאינו מינו. אבל אם כך נצטרך לומר שהכלבים שלנו הם צאצאי כלאיים של זאבים ומינים אחרים דבר הסותר את דברי חז"ל שרק בדור המבול חטאו הבעלי חיים כך ומקובל[דרוש מקור] לומר שרק אלה שלא חטאו נכנסו לתיבה. אתייג את עם סגולה--יהודהשיחה • ח' באב ה'תשע"ח 10:42, 20 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]

יהודה, אני מבין שמדובר בהתפתחות אבולוציונית, ואם כן ודאי שאין לזה קשר להלכות כלאים, כי עפ"י טענתם התפתחו מינים רחוקים בהרבה זה מזה וודאי הם כלאיים בזה בזה. אך אם כן זה קשור לנושא האבולוציה, שהוא בעייתי לכשעצמו. עם סגולה (שיחה) 11:25, 20 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
עם סגולה (מתייגים אותי {{א|יהודה 2|יהודה}}), לפי איך שהבנתי התפתחות אבולוציונית בחלקה היא על ידי ערבוב של מינים מסוגים שונים שעל ידי ההכלאה שלהם נוצרים מינים עם תכונות הטובות יותר בשבילם. דבר זה בהכרח יוליד מינים שהם כלאיים זה בזה. אבל אם כן זה סותר את מה שאמרתי שלפי איך שזכור לי רק מינים טהורים נכנסו לתיבה. (ואגב בנידון דידן מפורש בחז"ל שהכלב הוא מהמינים שנכנסו לתיבת נוח כלומר שבהכרח הוא היה לפני המבול כמין בפני עצמו). כמובן שכל מין שהתפתח על פי התאוריה שלהם באופן שהוא לא כלאיים במין אחר זה יכול להתקיים אם לא נכנס לסיבוך של מתי זה היה. על פי טענת "העולם נברא זקן" (אני לא זוכר מי טוען אותה) אין קושיה כלל.--יהודהשיחה • ח' באב ה'תשע"ח 11:40, 20 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
יהודה אכן שכחתי להוסיף 1. ברמת העיקרון ההתפתחות האבולוציות עד כמה שידוע לי אינה קשורה להכלאות. יתכן שהיו גם הכלאות, אבל לא נראה לי שהטוען שהכלבים התפחתו מהזאבים טוען שהכליאו אותם עם מין רחוק שיצר אותם (הוא לא כותב איזה מין, וגם מינים רחוקים אינם מולידים זה מזה). בקשר לתיבת נח, כתוב אמנם ברש"י על התורה שם שנכנסו רק המינים שלא השחיתו דרכם, אבל איני יודע מה דינו של בעל חי שהוא עצמו לא השחית דרכו ורק אבותיו בעבר השחיתו דרכם ועל ידי זה הוא נוצר. בכל מקרה אני מבין שלא מדובר בהתפתחות שמקורה בהכלאה, ועל כן מדובר בעצם באבולוציה כפשוטה. מה שכתבת שהעולם נברא זקן, זה אחד מהתירוצים שכתבו אלו הטוענים שניתן ליישב את האבוצלוציה עם התורה, ויש עוד אופנים ואכמ"ל. עכ"פ בדיון הזה כבר הילכו בו נמושות. עם סגולה (שיחה) 12:23, 20 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
עם סגולה יהודה האם מוסכם שהפיסקה הזו היא מתורת האבולציה או שיש לכך מקורות אחרים? לפי האמור בערך זה זהו תהליך ביות אנושי ולא אבולציה --רבי עקיבא (שיחה) 16:05, 7 באוקטובר 2018 (IDT)-תגובה[תגובה]
רבי עקיבא אם הכוונה לביות אנושי, יש לשנות את הניסוח ולהדגיש את זה --פינרס (שיחה) 17:04, 7 באוקטובר 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
פינרס אם זה אכן כך אתה צודק. אבל אני לא בטוח נחכה למי שיודע. אגב שיניתי את הפיסקא בעניין השמות מוצא חן בעיניך? --רבי עקיבא (שיחה) 16:40, 7 באוקטובר 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
רבי עקיבא יפה מאוד.--פינרס (שיחה) 17:21, 7 באוקטובר 2018 (IDT)תגובה[תגובה]

השם "כלב"

"בתרבויות אחרות המילה כלב הייתה משמשת לשמות פרטיים של אנשים כפי שנהוג במילים זאב ודוב, אף הם שמות של חיות. ואפשר למצאו למשל, בארצות הברית[10]. בעם היהודי שם זה אינו מקובל ומופיע רק לעיתים נדירות. למשל, כלבא שבוע, שם ארמי, היה חותנו של רבי עקיבא. אך שם זה הוא רק כינוי לשמו של האיש שמבטא את הכנסת האורחים הנדיבה שלו שכל הנכנס לביתו רעב ככלב היה יוצא שבע." אני תיקנתי ואני לא יודע למה החזירו למה שהיה קודם וגם מנעו אפשרות עריכה. לטענתי מעולם לא נקרא אדם בשם כֶלב (בסגול) אלא רק כָלב (בקמץ). השם בארה"ב הוא תעתיק מהמילה כלב בלשון הקודש (Caleb). ולא כלב שהוא בהמה. לכן כתבתי שהשם כלב היה קיים ויש ממנו עד עתה בארה"ב אבל אינו מצוי היום ומאידך לא מצינו מי שנקרא כלב כמו שנקראים על שם זאב ודוב. על כלבא שבוע אין השם של האדם כך אלא כינו אותו על שם הבא לביתו רעב ככלב. וכמו שכבר היה כתוב, אבל הניסוח כאן שגוי כאילו השם כלב נמצא לעיתים נדירות ולמשל אצל כלבא שבוע. אגב אני ראיתי הנצחה על שם אדם בשם כָלב.--משתמש 2014 (שיחה) 19:22, 12 במאי 2019 (IDT)תגובה[תגובה]

משתמש 2014 יישר כח! תיקנתי קצת - אם עדיין לא בסדר תעדכנני. אגב הגרסאות הקודמות חסומות משום שיש שם תמונה חסומה שמחכה לצינזור. תודה רבה! דויד (שיחה) ח' באייר ה'תשע"ט 15:50 (IDT)
דויד, נראה לי שהשם קיילב הוא על שם כָלב ולא כֶלב. הניסוח שלי היה בערך כך:" המילה כָלב שימשה בעבר לשמות פרטיים של אנשים וניתן למצאה למשל בארצות הברית, בעם היהודי שם זה אינו נפוץ בזמננו ומופיע רק לעיתים נדירות. מאידך לא נמצא שימוש בשם כֶלב כפי שנהוג במילים זאב ודוב, אף הם שמות של חיות. בגמרא מוזכר שם ארמי כלבא שבוע, אשר היה חותנו של רבי עקיבא. אך שם זה הוא רק כינוי לשמו של האיש שמבטא את הכנסת האורחים הנדיבה שלו שכל הנכנס לביתו רעב ככלב היה יוצא שבע."--משתמש 2014 (שיחה) 19:35, 13 במאי 2019 (IDT)תגובה[תגובה]
משתמש 2014 תודה! הבנתי עכשיו את דקדוקך, יישר כח! תיקנתי עוד קצת, עכשיו בסדר? דויד (שיחה) ט' באייר ה'תשע"ט 16:48 (IDT)
[[כן יישר כח--משתמש 2014 (שיחה) 12:41, 15 במאי 2019 (IDT)תגובה[תגובה]
משתמש 2014 ערך חדש ומעניין - הרב כלב מאיר זיו. דויד (שיחה) י"ד בתמוז ה'תשע"ט 21:43 (IDT)
דויד איפה הערך על הרב הנ"ל? כעת זה רק הפניה ואין תוכן בגרסאות קודמות.--גאון הירדן (שיחה) 14:35, 17 ביוני 2020 (IDT)תגובה[תגובה]
גאון הירדן שכוייח על העירנות. הערך עצמו נמחק משום שהוא הועתק מכאן. אם תרצה לכתוב אותו שוב אך לא להעתיק ניסוח משם - תבוא עליך ברכה. בינתיים מחקתי את ההפניה היתומה. דויד (שיחה) כ"ו בסיוון ה'תש"ף 19:33 (IDT)