שיטת זכרו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Crystal Clear app help index.svg
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ילדי זכרו נבחנים אצל הרב בערל פוברסקי

זִכְרוּ (קיצור של "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה" מתוך ספר מלאכי, פרק ג', פסוק כ"ב) היא שיטת לימוד הנהוגה בחלק ממוסדות הלימוד החרדיים, ליטאיים וחסידיים לבנים בישראל ובעולם. השיטה נוסדה על ידי הרב משה קלצקין והרב אברהם מנדלזון, כגרסה מתונה של שיטת זילברמן.

עקרונות השיטה המרכזיים הם לימוד בהספק, שינון מרובה, והבנה פשוטה.

עיקרי השיטה

בחיידרים של זכרו מתחילים בחומש בראשית ולומדים את חמשה חומשי תורה לפי סדר הפרשיות בשאיפה להגיע לידיעת החומש בידיעה יסודית מלאה וכמעט בעל פה. בסוף כיתה ג' התלמידים מסיימים חמישה חומשי תורה. מכיתה ב' ואילך לומדים במקביל נ"ך לפי הסדר, ובכיתה ד' מתחילים בלימוד משניות כשהתלמידים לומדים סדרי משנה שלמים בהבנה מלאה ובבקיאות בעל פה, כאשר לרוב בכיתה ה', ובמקומות מסוימים רק באמצעה מתחילים בלימוד הגמרא. בנוסף לכל אלו לומדים גם הלכה ומוסר.

ילדי זכרו עם הרב שרגא שטינמן

מלבד סדר הלימוד הייחודי, ניתן דגש על לימוד משניות בעל פה ושינון וחזרה של התורה והנביאים. כך שמכיתה ד' ואילך, לאחר שסיימו את חמישה חומשי תורה, חוזרים עליהם כל שנה.

ייחוד נוסף בשיטת זכרו הוא לימוד התנ"ך בטעמים ובהתבסס בעיקר על פירוש רש"י על התורה. זאת בשונה מהשיטה המקובלת של לימוד עם "טייטש",שמהותה שינון הלימוד מילה מילה עם פירושה הפשוט.

בשונה משיטת זילברמן, המיוסדת על המשנה בפרקי אבות לפיה בן חמש למקרא, עשר למשנה ובן חמש עשרה לתלמוד, בשיטת זכרו קירבו באופן חלקי את הנעשה אצלם לשיטה המקובלת, להתחיל את המשנה בגיל צעיר יותר, ואף לפני סיום כל התנ"ך, ואת הגמרא להתחיל בזמן מוקדם יותר, ולפני סיום כל סדרי משנה.

השיטה זכתה לתמיכה מרבנים כגון הרב שטיינמן[דרוש מקור], רבי חיים קניבסקי ורבי דוד אבוחצירא[1].

הרב זונדל קרויזר בצעירותו שימש כמלמד בתלמוד תורה קמניץ בראשית דרכו - שפעל בזמנו בשיטת זכרו, ועודד מאוד תלמודי תורה בשיטה זו[דרוש מקור]. גם בחסידות סדיגורה הנהיגו את השיטה בתלמודי התורה שלהם.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Nuvola apps bookcase.png ערך זה הוא קצרמר בנושא חינוך. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0