תחנת הרכבת בית שמש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
בית שמש
שםביתשמש.JPG
תחנת הרכבת בית שמש
Handicapped Accessible sign.svg נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 13 בספטמבר 2003
מיקום
מיקום החורש 3, אזור התעשייה הצפוני, בית שמש
קואורדינטות 31°45′27″N 34°59′27″E / 31.757436°N 34.990875°E / 31.757436; 34.990875
אתרים סמוכים אזור התעשייה הצפוני, אצטדיון בית שמש ומרכז הקניות BIG, בית שמש
מידע על התחנה
שירות רכבות רמלה, לוד, תל אביב, הרצליה, נתניה
רציפים 3
קווים העוברים בתחנה · בית שמש – נתניה
P Rakevet.png למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזMap of Israeli trains.svg
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת בית שמש היא תחנת רכבת בצפון העיר בית שמש באזור התעשייה הצפוני. התחנה נפתחה ב־13 בספטמבר 2003 ומשמשת כיום כתחנת נוסעים של רכבת ישראל בקו הבין-עירוני לתל אביב - סבידור מרכז ובקו לנתניה דרך תל אביב.

היסטוריה

המבנה הישן של תחנת הרכבת בית שמש
תחנת רכבת ארטוף, 1948
מבט אווירי על התחנה, אוקטובר 2020, ניתן גם לראות מתחם ציוד הנדסי מסילתי במזרח התחנה
מערך IC3 חונה בתחנה
משחזת פס מספר 876 חונה בתחנת הרכבת בית שמש, באחת ממסילות הדיור

תחנת בית שמש נבנתה עוד בתקופת השלטון העות'מאני בארץ, עם הקמת קו הרכבת הראשון בארץ, בין יפו לירושלים. מאז נשאה התחנה ארבעה שמות שונים - דיר־אבאן[1] היה שמה המקורי, שהוחלף בשלהי תקופת המנדט הבריטי ל־Artuf ובעברית "הַר־טוּב" על שם המושבה היהודית הסמוכה[2]. מיקומה של התחנה נשאר קבוע לאורך תקופה זו, בנקודה שנמצאת כיום גבולה הצפוני של העיר בית שמש, בסמוך לכביש 38. בניין התחנה, לעומת זאת, הוחלף לפחות פעמיים מאז נפתחה התחנה ולמעשה, ממרבית הבחינות, פניה של התחנה הנוכחית הם חדשים לחלוטין ובעלי קשר רופף בלבד לעברה העשיר.

התחנה נסגרה לתנועת רכבות נוסעים בחודש יולי 1998 עת הופסקה הפעלתן לירושלים בגלל מצבה הירוד של המסילה בקו לשם, וזמן מה לאחר מכן אף הופסקה פעילות קרוניות ההנדסה שהופעלו בקו על מנת לשמור על שלמותו. במסגרת שדרוג קו הרכבת לירושלים הוחלט גם לשדרג את התחנה ולצרפה לרשת הרכבות הפרבריות של גוש דן. שדרוג הקו בוצע בשני חלקים - הראשון, שהושלם ב־13 בספטמבר 2003, כלל את הפעלת המסילה עד לבית שמש, והשני שהסתיים ב־9 באפריל 2005, האריך את הקו לירושלים.

פיצול הקו

כשהושלם הקו עד ירושלים ב־9 באפריל 2005, שירות הרכבות בקו תל אביב - בית שמש היה על ידי רכבות IC3 בלבד, מפני שרכבות מסוג אלה היו הרכבות עם המרחק הקטן ביותר בין החוגונים. בעקבות סדקים רבים שנגלו בחוגוני הרכבות כתוצאה מהעיקולים והשיפועים במסילה ומחיר תפעול גבוה לצורך תיקון החוגונים, הוחלט להשתמש בקו לירושלים בשני מערכי IC3 בלבד. בשנת 2006 פוצל הקו לשניים: תל אביב - בית שמש ובית שמש - ירושלים לתקופת ניסיון. לאחר הפיצול היה ניתן להפעיל רכבת נוסעים דו־קומתית עד לבית שמש ומשם ועד ירושלים על ידי מערכי IC3. בגלל זמן ההמתנה הממושך בבית שמש - 45 דקות לכיוון תל אביב ו־15 דקות לכיוון ירושלים, ירד באופן ניכר מספר נוסעי הרכבת אל ירושלים וממנה.

בשנת 2007 הוחלט להעביר את מפגש הרכבות של הקו תל אביב - בית שמש לתחנת הרכבת נחל שורק, במקום המפגש בתחנת הרכבת נען. כתוצאה מכך התארך זמן הנסיעה בשלוש דקות לכל כיוון בקו, אבל זמן ההמתנה להחלפת הרכבת אל ירושלים וממנה צומצם לחמש דקות. בעקבות צמצום זמן הנסיעה חלה עליה הדרגתית בכמות הנוסעים.

ב־15 במרץ 2008 בוטל הפיצול. משנת 2014 ועד השבתתו בשנת 2020, הקו הסתיים בתחנת הרצליה, ממנה יוצא לדרכו גם הקו המהיר לירושלים.

בספטמבר 2017 הקו פוצל שוב וכשהיה פעיל היווה רכבת פרברית לירושלים היוצאת מתחנת בית שמש ורכבת בינעירונית היוצאת לכיוון הרצליה.

במרץ 2020 הופסקה תנועת הרכבות בין בית שמש לירושלים ביחד עם תנועת רכבות הנוסעים בכל הארץ כחלק מהגבלות שהטילה הממשלה על התחבורה הציבורית עקב התפשטות נגיף הקורונה, הקו נשאר מושבת גם אחרי 22 ביוני 2020, כאשר חזרה הרכבת לפעול בשאר הקווים[3]. במסגרת התמודדות עם משבר כלכלי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, משרד האוצר הציע לבטל את הקו מבית שמש לירושלים עקב תפוסה נמוכה מאוד.עם כניסתם לשירות של קרונות סימנס החשמליים בסוף 2021, יצאו קרונות ה-IC3 משימוש כליל, תחנת בית שמש אינה "מחושמלת" ועקב כך רק רכבות מסוג בומברדיה דאבל דק קוץ' משמשות את התחנה.

מבנה התחנה

התחנה כוללת אולם נוסעים גדול, מעבר תת־קרקעי, רציף צד אחד ורציף אי.

Beit Shemesh railway station.svg

תחנת רכבת תפעולית ומתחם ציוד הנדסי מסילתי

מבנה מסילאים במתחם ציוד הנדסי מסילתי בקצה המזרחי של התחנה

בסמוך לתחנת נוסעים נמצאת תחנת רכבת תפעולית, המסילות של התחנה משמשות לדיור רכבות. התחנה כוללת מספר עקלתונים המשמשים לעיתוק רכבות ולמפגש רכבות. בקצה המזרחי של התחנה נמצא מתחם ציוד הנדסי מסילתי עם מבנה מסילאים. המסילה שמובילה למתחם מתפצלת מהמסילה הראשית באזור רציפי הנוסעים של התחנה.

בשנות ה-50 וה-60 יצאה מאזור התחנה שלוחת מסילה תעשייתית למפעל מלט הר טוב.

שירות רכבות בתחנה

  • מהתחנה יוצאת רכבת פעם בשעה לכיוון נתניה.
  • נוסף על כך, יוצאות רכבות מהתחנה ללוד בשעות 06:06 ו-08:06 ומלוד לבית שמש בשעות 16:56 ו-18:56.
  • עד סגירת הקו יצאה רכבת לכיוון ירושלים: פעם בשעתיים בימי א'–ה' ופעם בשעה בימי ו' וערבי חג.

2005–2006, 2014–2017

בעבר שימשה תחנה זו כתחנת ביניים של קו י"ם – בית שמש – ת"א – הרצליה. בזמן שהקו היה מאוחד, הקו כבר היה מוגדר כשימושי משום שלא היה דאז בצורך להחליף בתחנת בית שמש. אולם החיסרון היחידי היה התחזוקה והחוזר של החוגונים, דבר שבגרם לפיצולו הראשון והשני של הקו בשנים 2006-2014 ו-2017 ומאז. לולא הפיצול לא היה קיים השימוש בתחנה היה נשאר גבוה או בינוני, אך החוגונים היו מגיעים לשפל מדבר זה.

2006–2014, 2017–2020

בשנים אלו הקו פוצל ל-2 קווים שונים. החלק המזרחי של הקו (מתחנת מלחה ועד בית שמש) שימש כקו פרוורי. החלק המערבי של הקו (מבית שמש) חובר לקו שהוארך לנתניה, שגם כיום פעיל בתור קו בית שמש – ת"א – נתניה. עד אז שימשה תחנת בית שמש כתחנת החלפה בין שני הקווים ששורתו בתחנה זו. זמני ההחלפות ברכבות השפיעו לרעה על השימוש בתחנה(כ־45 דקות המתנה), דבר שגרם לירידה ניכרת בשימוש של החלק המזרחי הישן של הקו. החלק המזרחי של הקו הושבת בשנת 2020 עד להודעה חדשה. בהמשך הוחלט שהחלק המזרחי לא ישוב לפעול כקו מסחרי.[4]

2020–הווה

כיום בתחנה עובר קו נתניה–תל אביב–בית שמש, וקו בין בית שמש לתחנת סבידור מרכז בתל אביב. אין שירות רכבתי ישיר בין בית שמש לירושלים.

קו הרכבת בית שמשנתניה
בית שמשרמלהלודלוד – גני אביבתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטההרצליהבית יהושענתניה
קו הרכבת בית שמשירושלים – מלחה (מושבת)
בית שמשירושלים – גן החיות התנכ"יירושלים – מלחה


שירות אוטובוסים

לצד התחנה נמצא מסוף המשרת את בית שמש. עיקר הפעילות במסוף היא קווי בית שמש אקספרס, המפעילה את השירות העירוני בבית שמש. בנוסף קיים שירות של אגד, קווים ואלקטרה-אפיקים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מפת אזור ירושלים, 1901, עם ציון שם התחנה 'דיר אבאן' (באנגלית), באתר הספרייה הלאומית, אוסף אמיר כהנוביץ
  2. ^ בתמונה מתקופת המנדט הבריטי הנמצאת במוזיאון המושבה הר־טוב נראה שלט התחנה בשלוש שפות בו כתוב בעברית הַר טוּב (עם ניקוד) ובאנגלית ARTUF
  3. ^ עם קרונות ריקים: הרכבת חזרה אחרי 89 ימי השבתה, באתר ynet, 22 ביוני 2020
  4. ^ אתר למנויים בלבד משה גלעד, שנתיים הרכבת לא נסעה כאן. הגיע הזמן לשינוי, באתר הארץ, 25 באפריל 2022
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0