15 דקות (ארגון)

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
15 דקות
15-minutes.jpg
פרטי הארגון
מדינה: ישראל
מנכ"ל: גיל יעקב
שנת ההקמה: 2009
מייסדים: יוסי סעידוב וגיל יעקב
מיקום המטה: מזא"ה 9, ביתה צעירים, תל אביב - יפו, 6521322
http://15minutes.co.il/

"15 דקות – ארגון צרכני התחבורה בישראל" הוא עמותה רשומה הפועלת בישראל ומקדמת תחבורה ציבורית זמינה ואיכותית, שיפור והוספת קווי שירות ציבוריים, כך שמערכת זאת תהווה חלופה ראויה לשימוש ברכב הפרטי ולעמידה בפקקים.

מטרת הארגון

שיפור, קידום ועידוד התחבורה הציבורית בישראל. מתן כלים להתארגנות קהילתית לפעולה למען שיפור התחבורה הציבורית. שיפור זכויותיהם, מעמדם ותנאיהם של הנוסעים בתחבורה הציבורית.[1]

היסטוריה

ארגון 15 דקות הוקם בשנת 2009 ביוזמה מקומית של שני פעילים ירושלמים, יוסי סעידוב ואהוד עוזיאל, במטרה לשפר את התחבורה הציבורית בשכונת מגוריהם. השניים, כצעד ראשון, יזמו מפגש תושבים בנושא תחבורה, שפורסם בשיטת חבר מביא חבר. למפגש זה הגיעו כ-100 תושבים מכל רחבי העיר, והצלחתו הרבה הניעה פעילות ירושלמית מקומית במגוון נושאים, בהם: מידע בתחנות, איסוף תלונות, פרסום מדריך לתביעות קטנות לנוסעי התחבורה הציבורית וקמפיין עלייה מכל הדלתות. בין ההצלחות נוסד גם קו 15 הפופולרי, קו ישיר לתחנה המרכזית מהקטמונים, אשר אמור להגיע ב-15 דקות בלבד. הקו קרוי על שם העמותה, ששמה "15 דקות" נועד להדגיש את החשיבות של קיצור זמני נסיעה בתחבורה ציבורית, כך שתהווה חלופה לשימוש ברכב הפרטי.[2]

צוות הארגון

בעקבות הצלחת הפעילות הירושלמית החלו הפעילים לפעול להפיכת היוזמה לארגון ארצי. גיל יעקב, ששימש עד אז כמנכ"ל "מגמה ירוקה" ופעיל בתחום התחבורה, נקרא לעמוד בראש הארגון ולהוביל מהלך זה. הוא הוביל את תהליך הקמת העמותה, ועד היום הוא משמש כמנכ"ל הארגון. יוסי סעידוב המשיך בפעילותו כדובר הארגון. אליהם הצטרפו להקמה ולצוות הקבוע לרה פארן, שמשמשת כרכזת מאבקים ציבוריים וקשרי קהילה ודפנה עורי מסטצ'קין המרכזת את פניות הציבור ופרויקטים מיוחדים. משנת 2013 רשום הארגון כעמותה רשומה (ע"ר).

תחומי פעילות

מאז הקמתו ב-2013 הארגון פועל ברמה הפרטנית, המקומית והארצית דרך מאבקים ציבוריים ותקשורתיים ובעזרתם של מתנדבים ואנשי מקצוע הפועלים בהתנדבות.

ברמה הפרטנית – לארגון מוקד פניות ציבור שמסייע לאנשים פרטיים לפתור בעיות בתחום התחבורה הציבורית ולמצות את זכויותיהם כצרכנים. בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב מספק המוקד ייעוץ משפטי וסיוע בהגשת תביעות קטנות בגין הפרות של תנאי הרישיון כנגד מפעילי התחבורה הציבורית. במקביל, החל משנת 2017, המוקד אוסף דיווחים באמצעות אפליקציה הנקראת "15 דקות". הדיווחים משמשים להפקת דו"חות מקצועיים ופעולה מרוכזת מול הגורמים האחראים על שירותי התחבורה בישראל: משרד התחבורה, החברות המפעילות, והרשויות המקומיות. הדו"חות הרבעוניים של הארגון חשופים לציבור והם זכו לסיקור במספר ערוצי תקשורת.

ברמה המקומית – הארגון פועל עם קבוצות מקומיות לשיפור שירותי התחבורה, על ידי מתן כלים למעורבות אזרחית ופעולה אקטיבית. סקרים ופעילויות מקומיות הובילו לתוספת שירות אוטובוסים של למעלה מ 70% ביישובי צפון הנגב, באר שבע, ראש העין ופתח תקווה.

ברמה הארצית הארגון מקדם נושאי רוחב מול משרד התחבורה, בכנסת ובעזרת התקשורת.

הצלחות והישגים

  • קידום נתיבי תחבורה ציבורית- באמצעות קמפיין שנמשך שלוש שנים, בסופו משרד התחבורה והרשויות בגוש דן הגיעו להסכמות לגבי תכנית "מהיר לעיר", שלפיה יוקצו עשרות ק"מ של כבישים לטובת נת"צים.
  • בעקבות לחץ ציבורי בהובלת ארגון "15 דקות" בוצע תיקון חקיקה המאפשר הצבת מצלמות אכיפה המתעדות נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי התחבורה הציבורית.  סמכויות האכיפה הורחבו אפוא לרשויות המקומיות.[2]
  • עלייה מכל הדלתות – בזכות מאבק החל מנובמבר 2015 התאפשרה לראשונה עלייה מכל דלתות האוטובוס בשליש מהקווים העירוניים. הארגון ממשיך לקדם את הרחבת האפשרות לעליה מכל הדלתות, מכיוון שנמצא שהיא חוסכת כרבע מזמן הנסיעה של קו עירוני.[3]
  • הגעה מהירה לאזורי תעסוקה – קמפיין אשר תרם להשקת קווים מהירים לאזורי תעסוקה. ולהוצאה לפועל של תכנית "קווי הזנק" על ידי משרד התחבורה.[3]
  • הפחתת הזיהום בתחנה המרכזית בירושלים – פסק דין תקדימי בתביעה של  פעילי 15 דקות חייב את הנהלת התחנה להתקין אמצעים להפחתת הזיהום באולמות הנוסעים.
  • רב-קו במוניות השירות – בשיתוף עם ארגון נהגי המוניות וארגוני הגיל השלישי הובילו פעילי "15 דקות" מהלך להכנסת הרב-קו למוניות השירות. בדצמבר 2017 הכריז שר התחבורה ישראל כץ כי בסוף 2018 יוכנס הרב-קו למוניות.[3]
  • החלפת חברת סיטיפס - בעקבות קמפיין מוצלח של הפעילים הירושלמים בארגון נמנע חידוש חוזה ההפעלה של הרכבת הקלה מול חברת סיטיפס.
  • הפעלת מוקד תביעות קטנות – עשרות תביעות קטנות נגד מפעילי תחבורה ציבורית הוגשו בליווי אוניברסיטת תל אביב ומוקד 15 דקות – כולן הסתיימו בפיצוי לנוסעים.[3]
  • שיפורים נקודתיים – מאות שיפורים בשירותי התחבורה הציבורית בוצעו על ידי משרד התחבורה והמפעילים בעקבות פעילות מוקד הפניות.
  • פעילות פרלמנטרית – חברי הארגון נוכחים באופן קבוע בוועדות בכנסת לקידום נושאים שונים כגון תכנון עירוני, קידום תחבורה ציבורית, השפעה על סדרי עדיפויות תקציביים, תקן תחנות אוטובוס, תיאום וקישור בין הרכבות לאוטובוסים, קידום הקו הסגול והכחול של הרכבת הקלה בגוש דן, רפורמת התעריפים, מעקב אחר יישום תכניות משרד התחבורה.
  • "מהיר ועכשיו" – ייזום וקידום רשת של קווים מהירים על תוואי הרכב הקלה בגוש דן, שיפעלו כקווים מכינים עד שתחל פעילותה ב-2030. קווים אלו יופעלו על ידי מערכת אוטובוסים מהירה (BRT) ותינתן להם קדימות על ידי נתיבי תחבורה ציבורית.
  • דו"ח דירוג יישובים - דירוג פעילות של מועצות מקומיות ושירות התחבורה הציבורית בתחומן.
  • תכניות בניה – הארגון מספק חוות דעת מקצועיות לתכניות מתאר עירוני ומנסה להשפיע על תכניות המתאר לקידום נגישות לתחבורה ציבורית וסביבתית.
  • בינואר 2018 יזם הארגון בשיתוף עם לובי 99 ומגמה ירוקה את "יום הזעם בפקקים", פעילות מחאה שבה צפרו נהגי ישראל על היעדר פתרונות תחבורה מספקים לרכב הפרטי. במקביל פועל בימים אלו לקידום "תכנית חירום", לקידום תחבורה ציבורית, שעד כה חתמו עליה כ-40 חברי כנסת.[4]

בנוסף החל משנת 2017 מעביר הארגון סדנאות ותכניות חינוך בבתי ספר העוסקות בכלים ליצירת שינוי בתחבורה הציבורית. הסדנאות מעניקות כלים לשיפור המציאות ולאזרחות פעילה ומשלבות עשייה על מנת לשפר בעיות המתרידות את האזחים.

מימון

פעילות העמותה מתבססת על מתנדבים ועל צוות קבוע במשרות חלקיות. מקורות המימון שלה הם קרן סבה, קרן יד הנדיב ותרומות של הציבור. בשנת 2016 התקיים קמפיין גיוס המונים מוצלח, וכיום ניתן לתרום באתר העמותה בהוראת קבע או בתרומה חד פעמית.[5]

ראו גם

לקריאה נוספת

  • מנשר מידע ארגון 15 דקות.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

לא נמצא templatedata תקין

  1. 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל (ע"ר) | גיידסטאר - אתר העמותות של ישראל, www.guidestar.org.il (בעברית)
  2. 2.0 2.1 "אודות - ארגון 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית בישראל". ארגון 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית בישראל (בעברית). בדיקה אחרונה ב-22 במרץ 2018. 
  3. 3.0 3.1 3.2 3.3 מנשר הצגה לתורמים ארגון "15 דקות" (אנגלית)
  4. "החדשות - מחאה יצירתית בכבישים נגד הפקקים". mako. 14 בינואר 2018. בדיקה אחרונה ב-16 באפריל 2018. 
  5. דורי, אורן (13 בדצמבר 2016). ""רק מי שלוחץ על משרד התחבורה, כמו החרדים, מקבל תחבורה ציבורית"". TheMarker. בדיקה אחרונה ב-22 במרץ 2018.