דיו לנצח

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
בקבוקים של "דיו לנצח"
קלף כתוב ב"דיו לנצח"
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
הראשון לציון הרב מרדכי אליהו בוחן את הקלף הראשון שנכתב בנוסחה ניסיונית של דיו לנצח
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
תמונה שמשווה בין החוזק של דיו לנצח (מימין) לבין דיו רגיל עם קנקנתום ועפצים (משמאל)

דיו לנצח הוא שמו המסחרי של דיו סת"ם המיוצר בארצות הברית על ידי חברת "כשר-לנצח" - "Kosher-Forever". הדיו כולל עשן וקהל היעד שלו הוא סופרי סת"ם שכותבים ספרי תורה, תפילין ומזוזות.

פיתוח הדיו

יש פוסקים האוסרים כתיבת סת"ם בדיו המכיל עפצים[1][2] וקנקנתום[3][4][5]. הסופר לוי יצחק מברדיטשוב מזכיר שלשה עשר פוסקים הפוסלים קנקנתום מעורב במי עפצים[6]. לעפצים יש גם בעיית כשרות. כל ההשגחות שנשאלו על הכשר למיץ עפצים סירבו לתת הכשר. גם לא הכשר רגיל של הרבנות[7]. על כן, ביקשה החברה לפתח דיו שיענה לכל הצרכים - כשר לכל הדעות, עם הכשר למהדרין, ובלי מרכיבים שיש מי שפוסל אותם.

"דיו לנצח", מכיל רק עשן עם חומרי חיזוק ודבקים. העשן מבטיח שהדיו יישאר שחור לפרק זמן ארוך יותר מדיו רגיל ומכיוון שאין בו קנקנתום, דיו לנצח אינו דוהה או מאדים. כמו כן, החברה טוענת שהדיו שלה עמיד וגמיש יותר מאשר דיו סת"ם רגיל.

הסכמות והתנגדויות

חברת "כשר לנצח" טוענת שהדיו דומה לדיו העתיק בו כתבו סופרי סת"ם בימי קדם ועד אחרי חורבן בית שני ומבוסס על תערובת עשן וחומרי דבק. לטענת החברה דיו זה מאפשר לפתור בעיות טכניות והלכתיות המצויות בדיו מסוג אחר המבוסס על קנקנתום (גופרת הברזל, FeSO4) ומי עפצים.

הראשון שנתן את תמיכתו וברכתו לדיו לנצח, בעת שדיו לנצח עוד היה בשלבי ניסוי לפני שהוצע למכירה, היה הראשון לציון רבי מרדכי אליהו. דיו לנצח קבל ברכות המלצות והסכמות מהרבנים רבי יוסף שלום אלישיב, רבי שמואל הלוי וואזנר - (שבט הלוי), הרב יעקב מאיר שטרן, הרב שמואל דוד הכהן גרוס, הרב שמאי קהת הכהן גרוס, הרב חיים דוד שובקס, והרב מאיר זילברשטין[8].

קיים פולמוס לגבי השימוש בדיו זה. הרבנים הרב חיים קנייבסקי, הרב ניסים קרליץ, רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן, הרב גרשון אדלשטיין, רבי שמואל אוירבך, הרב עזריאל אוירבך, הרב צבי ובר, הרב משה מרדכי קארפ, רבי שריאל רוזנברג, הרב יהודה סילמן, הרב שבח צבי רוזנבלט, וכן חברי בד"ץ העדה החרדית ירושלים יצאו נגד השימוש בדיו זה. הם גם התנגדו לדיו לנצח בטענה שהדיו עשוי מחומרים סינתטיים, אולם לטענת החברה דיו לנצח יותר טבעי ופחות סינתטי ממי-עפצים וקנקנתום [9]. ועד משמרת סת"ם והרבנים אברהם צבי וואזנר,יעקב מאיר שטרן, ושמואל הלוי וואזנר (שבט הלוי), השיבו לטענות המתנגדים ופירסמו מכתבי הסכמה ותמיכה בדיו לנצח[10][11].

דיו לנצח משווק בישראל, בארצות הברית ובקנדה, ובאמצעות האינטרנט לסופרי סת"ם בכל רחבי העולם. כשרות הדיו (למהדרין) נמצאת בפקוח ארגון הכשרות OKaf Orthodox Kosher בארצות הברית. כשרות הדיו מאושרת גם על ידי ועד משמרת סת"ם בארצות הברית.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ "ועל כן היה פוסל ר"ת ס"ת שאין כותבין בדיו שלנו [בלי עפצים]" (תוספות, שבת, כג ע'א)
  2. ^ "דיו של עפצים אסור לכתוב ממנו ספר תורה – דהא אינו קרוי דיו" (ספר התרומה, הלכות ספר תורה, קצ"ה)
  3. ^ דיו עפצים וקנקנתום, פסול למגילת סוטה (משנה, סוטה, פ'ב, מ'ד. רמב"ם, הלכות סוטה, פרק ד)
  4. ^ "מותר לתת אדרמינט לתוך הדיו לספר תורה לכולי עלמא דלאו היינו קנקנתום" (תוספות, עירובין, יג, ע'א). מכאן אנו למדים שקנקנתום אסור.
  5. ^ "ווטריולא [קנקנתום] שמשימים בדיו של עפצים ודאי הוא פסול שאין זה דיו אלא צבע" (מרדכי, גיטין, יט, ע'א)
  6. ^ "שלשה עשר פוסקים הפוסלים קנקנתום מעורב במי עפצא לכתיבת סת"ם ... ועתה מי יוכל לעמוד נגדם להתיר?" (תעלומות סופרים, שאלה לו, סעיף ב)
  7. ^ זהירות - רוב העפצים אינם כשרים (הקישור אינו פעיל, 31.8.2016)
  8. ^ כשרות הסכמות והמלצות
  9. ^ טעויות בלמוד הלכות דיו סת"ם, סעיף ח
  10. ^ ועד משמרת סת"ם - תשובה נגד זיופי המערער על דיו לנצח
  11. ^ מכתב הרבנים אברהם צבי ואזנר, יעקב מאיר שטרן, ושמואל הלוי וואזנר
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0