"דלק" חברת הדלק הישראלית
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]
פרמטרים ריקים [ סיסמה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה פרטית |
תקופת הפעילות | 1951–הווה (כ־73 שנים) |
חברת אם | קבוצת דלק (100%) |
משרד ראשי | נתניה, ישראל |
מוצרים עיקריים | הפצה ושיווק מוצרי דלק בתחנות דלק ובשיווק ישיר, ובהפעלת חנויות נוחות |
הכנסות | 6.3 מיליארד ש"ח (2011) |
רווח | 17 מיליון ש"ח (2011) |
אנשי מפתח |
שמואל אנצ'ל, מנכ"ל; אודי ניסן, יו"ר דירקטוריון |
www.delek.co.il |
"דלק" חברת הדלק הישראלית בע"מ, הידועה יותר בשם דלק, היא אחת מארבע חברות הדלק הגדולות בישראל. בבעלותה מאות תחנות דלק ברחבי הארץ, בחלקן גם חנויות נוחות תחת המותג "מנטה" ומתחמים קמעונאיים. בבעלות החברה מספר חברות-בנות בתחומי האנרגיה והלוגיסטיקה, המספקות שירותי שינוע והובלה של דלק, מערכות לוגיסטיות, ייצור שמנים וחומרי איטום, ושירותי ניפוק לאוניות בנמלים בארץ ובעולם.
היסטוריה
החברה הוקמה על ידי ממשלת ישראל בדצמבר 1951, ובדומה לחברות האנרגיה האחרות (פז וסונול) הייתה נתונה בעשורים הראשונים לפיקוח ממשלתי. עד 1960 התרחבה החברה ופרשה 44 תחנות דלק ברחבי הארץ; במקביל הצטמצם חלקן בשוק של חברות הדלק הזרות, שפעלו בארץ מאז תקופת המנדט הבריטי. בתקופה זו נוסדה גם חברת השמנים "דלקול". ב-1988 בוצעה רפורמה בשוק הדלק בארץ, והממשלה הפחיתה את הפיקוח על השוק באופן משמעותי; בעקבות זאת גברה התחרות בין שלוש חברות הדלק הגדולות.
ב-1998 רכש את השליטה בחברה איש העסקים יצחק תשובה, והחברה הפכה לחלק מקבוצת דלק שבשליטתו, חברת אחזקות מהגדולות בישראל. בתחילת שנות ה-2000 יצאה החברה עם מיתוג חדש והחלה לפרוש את רשת חנויות הנוחות "מנטה" בחלק מתחנות הדלק שלה. ביוני 2007 זכתה החברה במכרז להפרטת מסופי הניפוק והאיחסון של פי גלילות באשדוד, באר-שבע וירושלים; העסקה, בשווי 800 מיליון ש"ח, אפשרה לחברה כושר איחסון של 600 מיליון ליטר (40% מכושר האיחסון של משק הדלק בארץ) וכושר ניפוק המספיק לצריכת הדלק הכוללת של המדינה, דבר שהעניק לחברה יתרון משמעותי בתחום ייבוא הדלקים בארץ. במקביל רכשה חברת "דלק אירופה", שבה שותפה חברת דלק, 869 תחנות דלק (כולל 400 חנויות נוחות), בהולנד, לוקסמבורג ובלגיה, מידי חברת האנרגיה "שברון טקסקו".
באוגוסט 2007 הונפקו לראשונה מניות החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ודלק הפכה לחברה ציבורית, ובהמשך נכללה במדד תל אביב 100.
באפריל 2013 רכשה "דלק פטרוליום", חברת הבת של קבוצת דלק שדרכה החזיקה זו בחברת "דלק", את יתרת 12.1% המניות שהיו בידי הציבור, ודלק הפכה לחברה פרטית בבעלות מלאה של דלק פטרוליום, ומניות החברה נמחקו מהבורסה בת"א[1]. כשנה לאחר מכן מחקה קבוצת דלק את חברת דלק פטרוליום כחלק מתהליך "שיטוח פירמידה", כך שלאחר תהליך זה הפכה דלק לחברה בבעלות מלאה וישירה של קבוצת דלק[2].
דגל החברה
בכניסה לכל תחנות הדלק של החברה מונף דגל החברה. הדגל, הקודם והנוכחי כאחד, הוא מקורי בעיצובו ובכך בולט באופן חריג משאר הדגלים המסחריים בארץ [3].
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ הצעת רכש למניות החברה נענתה, ליתרה תבוצע כפיה, מניות החברה ימחקו, באתר מאי"ה של הבורסה לניירות ערך
- ^ אסי ברטפלד, תשובה משטח הפירמידה: דלק תמחק את אג"ח דלק פטרוליום, באתר גלובס, 19 במאי 2014
- ^ "דלק" חברת הדלק הישראלית, באתר דגלי העולם (באנגלית)