אסון רבדים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־03:11, 2 בספטמבר 2019 מאת דויד (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " מאוד " ב־" מאד ")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הריסות קרונוע 7031
חלקי הרכבת מאסון רבדים
מערך הקרונוע הראשון בתאונה
חלקי קרונוע 7231 ברבדים
קרון ניהוג 7031 ברבדים
מראות ממקום האסון

אסון רבדים הוא השם הנפוץ לתאונת רכבת מהגדולות שאירעו במדינת ישראל. ב-21 ביוני 2005 סמוך לקיבוץ רבדים שבשפלה התנגשה רכבת בקו תל אביב-באר שבע במשאית שהובילה עפר וחצתה את מסילת הדרום על דרך לא סלולה. בתאונה נהרגו שבעה בני אדם, בהם נהג המשאית ונהג הרכבת ונפצעו 198 נוסעים. שניים מקרונות הרכבת ירדו מהפסים ונגרם נזק למסילה.

בעקבות התאונה הורה שר התחבורה דאז, מאיר שטרית, על הקמת ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירוע. רכבת ישראל הורשעה בבית המשפט בגרימת מוות ברשלנות.

תיאור האירוע

ב-21 ביוני 2005, בשעה 17:47, בעת נסיעה שגרתית של רכבת 121 בקו חיפה - באר שבע של רכבת ישראל, התנגשה רכבת המשולבת משלושה מערכי קרונועים מסוג IC3 במשאית שהובילה עפר לסלילת כביש חוצה ישראל הסמוך למסילה.

על פי עדויות של כוחות ההצלה היה קושי רב לאתר את מקום התאונה מכיוון שדיווחי הנוסעים היו חלקיים ואף שגויים, בגלל שהתאונה אירעה סמוך לשטחים חקלאיים בלתי מיושבים של קיבוץ רבדים. כוחות ההצלה הראשונים שהגיעו לאירוע היו כוחות מד"א מקריית מלאכי, בית שמש, רחובות וקריית גת. הכוחות הראשוניים שהוזנקו למקום האירוע היו כוחות מגן דוד אדום קריית מלאכי. על פי עדות נהג האמבולנס, לא ניתן היה לזהות את מיקום התאונה, אך מסוק של חיל האוויר שטס בסמוך אותת לנהג ולשאר כוחות החילוץ על המיקום המדויק של התאונה.

פינוי הנפגעים נמשך עד לתוך הלילה. עקב מיקום האירוע היה קושי רב לפנות את פצועי התאונה. דבר נוסף שהקשה על גורמי החילוץ היה החשיכה. העדר תאורה במקום הקשה על החיפושים אחרי ניצולים או הרוגים נוספים.

חקירת נסיבות האירוע ופעולות המעורבים

בחקירת אסון רבדים נמסר כי נהג המשאית החל את חציית המסילה, ללא שהבחין ברכבת המתקרבת מכיוון צפון, שנסעה במהירות המותרת לקטע זה. לנהג המשאית היו 18 שניות לחצות את המסילה, מה שלא צלח וגרם להתנגשות. בעת חקירת האירוע על ידי משטרת ישראל ונציגים מטעם משרד התחבורה, התברר כי המשאית הועמסה בעשרות אחוזים מעל המותר, דבר שכנראה הייתה לו השפעה על התעכבות המשאית על המסילה. על פי התחקיר, נהג הקרונוע ליאוניד טורק (46) תושב רמלה נהג במקצועיות רבה וניסה עד לשברירי השנייה לפני רגע ההתנגשות למנוע את הפגיעה במשאית. על פי נתוני הקופסה השחורה של הרכבת ירדה מהירות הרכבת מ-140 קמ"ש ל-120 קמ"ש בערך, בשניות שלפני ההתנגשות.

נהג המשאית ליאוניד גלינסקי (51) תושב דימונה מחברת ההובלות "האחים אליהו" היה בעל הרשעות תנועה רבות ברישומי משטרת התנועה בישראל. בארבע השנים 2001 - 2005 הורשע ב-24 עברות תנועה שונות, בהן אי עצירה בשלט עצור ועבירות מהירות.

נהג הקרונוע ליאוניד טורק נפגע ונהרג במקום מכיוון שישב בחזית הקרונוע. עוד מתברר מסיפורים של משפחתו של לאוניד כי כלל לא היה אמור לעבוד באותה משמרת על קו זה וכי החליף חבר למען השתתפות בשמחה משפחתית.

נזקים טכניים למערך הקרונות

בעת ההתנגשות של מערך הרכבת במשאית, ראש הקרונועים (7231) התרסק לחלוטין ונזרק לתעלה סמוכה כמה עשרות מטרים מנקודת ההתנגשות. הקרון השני (7431) במערך זה ירד מהמסילה אך לא הלך בעקבות ראש הקרונוע. הקרונוע האחרון למערך זה (7031) נשאר על המסילה וחבור לשני המערכים הנוספים. לאחר כיומיים פונו שרידי הקרונוע מספר 31 של רכבת ישראל מזירת התאונה. המסילה תוקנה למחרת היום, על מנת להמשיך את פעילות קו הרכבת. באותו היום הופנו רכבות לקו זה למסילת אשדוד - חלץ עד לסיום שיפוץ המסילה. מערך 31 של רכבת ישראל, אשר ספג את הנזק המרבי, הושבת ונגרט. מערך 21 של רכבת ישראל הועבר ביחד עם מערך 22 לאבחון והכשרתו מחדש לשירות פעיל.

מחלוקת האדנים בצד המסילה

אחד הגורמים לעצירת הקרונועים ויציבותם על המסילה, היו ערימת האדנים שעמדה בסמוך למפגש הרכבת. היו מחלוקות רבות לגבי מיקומם והתוצאה של האדנים בעת התאונה ואלה אף הוצגו כאחד הגורמים לתאונה, אך מהר מאד הוברר כי האדנים ייצבו את הקרונועים הפגועים חזרה על המסילה.

הגורמים למספר ההרוגים הרב

אחד הגורמים המשמעותיים למספר ההרוגים והפצועים הגבוה היה למעשה ריכוז של רוב נוסעים בחלקה הקדמי של הרכבת. זאת משום שרק בשלושת הקרונות הראשונים של הרכבת (מערך 31) פעל המזגן. בשני המערכים הנוספים (מערך 21 - מערך 22) המזגן לא תפקד עקב תקלה טכנית, עובדה שגרמה לנוסעים רבים לעבור לקרונות הקדמיים[דרוש מקור].

הליכים משפטיים

פרקליטות מחוז הדרום הגישה כתב אישום נגד החברה עצמה ושלושה מבכיריה בעבירות של גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות. בעקבות עסקת טיעון הורשעה הרכבת בגרימת מוות ברשלנות ומי שכיהן בתקופת התאונה כסגן מנהל אגף תחזוקת תשתיות הורשע בעבירה של מעשה פזיזות ורשלנות והוטל עליו עונש של עבודות שירות.[1]

תאונת הרכבת ברבדים בשנת 2003

בתאריך 16 בנובמבר 2003 ארעה סמוך לרבדים תאונת רכבת בעלת מאפיינים דומים. רכבת נוסעים מספר 105 שיצאה מנהריה בשעה 07:41 לבאר שבע התנגשה סמוך לשעה 10:00 במשאית שגם היא עסקה בעבודות ההקמה של כביש 6. הרכבת הייתה מורכבת מארבעה מערכי IC3 שבראשם קרון ניהוג מספר 7240. כתוצאה מהתאונה נהרג נהג המשאית ונהג הרכבת נפצע אנושות ומת מפצעיו כעבור יומיים.

מסילת הרכבת כיום

כחלק מהמאמץ למניעת תאונות דומות בוטלו כל מעברי המסילה בתוואי שבין רמלה לבאר שבע והוחלפו בהפרדות מפלסיות במסגרת שדרוג והכפלת מסילת הדרום בין השנים 2012-2005.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ‫חדשות nana10, הסדר טיעון: רכבת ישראל הורשעה בגרימת מוות ברשלנות בשל התאונה ברבדים, באתר של "רשת 13", 13:50 29 בפברואר 2012 (במקור, מאתר "nana10")‬
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0