הקיר הרביעי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־19:01, 9 בדצמבר 2019 מאת שלמה המלך (שיחה | תרומות) (←‏שבירת הקיר הרביעי: התאמה לחוסר הדוגמאות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הקיר הרביעי הוא מושג בתיאטרון המתייחס אל הקיר הדמיוני המפריד בין הקהל לבמה, בתיאטרון בעל קשת פרוסניום (במת מסגרת תמונה). על הבמה בנויים שלושה קירות אמיתיים של חדר והקהל, כביכול, מציץ לתוך עולם ההתרחשות על הבמה, דרך קיר רביעי שקוף. שקיפות זו היא בדרך כלל חד כיוונית, הקהל יכול לראות את ההצגה אך הדמויות על הבמה מתנהגות בהתאם לעלילה בלי להתייחס לעובדה שהקהל צופה בהן.

בפועל, הקיר הרביעי התקיים כבר במחזות יוון העתיקה ובימי שייקספיר, אך הוא הוגדר כמושג רק על ידי דני דידרו בן המאה ה-18, וזכה לפרסום בעיקר בתיאטרון הריאליסטי של המאה ה-19. אף על פי שהמושג המקורי התייחס לתיאטרון, הוא התרחב בהמשך לכלול את ההפרדה בין הצופה ליצירה בסוגי מדיה רבים, כולל: ספרות, קולנוע, טלוויזיה, קומיקס ואף משחקי וידאו.

שבירת הקיר הרביעי

שבירת הקיר הרביעי מתייחסת למצב בו דמות על הבמה מתנהגת בצורה המבטאת מודעות להיותה נצפית על ידי קהל, כאילו שהקיר הדמיוני שהפריד ביניהם נשבר.

שבירת הקיר הרביעי נמצאת ביצירות במספר סוגי מדיה:

  • בתיאטרון
  • בקומיקס
  • בטלוויזיה
  • בקולנוע
  • ישנן סברות שהסיום של מיינקראפט שובר את הקיר הרביעי בכך שהדמויות מזכירות את העולם האמיתי ואומרות לשחקן שהוא בתוכנת מחשב[1].
  • בספרות
  • במשחקי מחשב

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הקיר הרביעי בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0