וריאציות של משחק השחמט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־03:44, 1 בספטמבר 2019 מאת דויד (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " מאוד " ב־" מאד ")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

למשחק השחמט המציאו גרסאות רבות ומגוונות המתבססות על חוקי השחמט (ובייחוד חוקי תזוזת הכלים), אך נוספו בהם חוקים מיוחדים על מנת לתבל את המשחק בחריפות וליצור אפשרויות חדשות ומעניינות.

רוב הווריאציות הן מהסוגים הבאים:

  1. לוח שונה, או סידור שונה של הכלים
  2. שימוש בכלי שחמט אגדתיים
  3. שינוי חוקי הכאה, תזוזה, מטרת המשחק וכו'
  4. משבצות בעלות חשיבות מסוימת

שחמט השתלות (crazyhouse)

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – שחמט השתלות
שחמט השתלות. האפשרות להשתיל כלים הופכת את המשחק לחריף במיוחד, כפי שנראה בקרב לעיל. הקרב מבוסס על משחק אמיתי שהתרחש בשרת FICS.

במשחק שחמט זה, כאשר שחקן מכה כלי של היריב, הוא עובר אליו ל"בנק" והוא רשאי להשתילו על הלוח - ככלי שלו, ולא של היריב, כמובן - במקום לבצע מסע, מתי שהוא חפץ בכך (בדומה למשחק שוגי, או "שח יפני" כפי שלעיתים הוא מכונה).

חוקי ההשתלות הן כדלקמן:

  • השתלה נחשבת כמסע (כלומר: היא נעשית במקום הזזת כלי קיים על הלוח).
  • מותר להשתיל כלי רק בערוגה ריקה.
  • מותר להשתיל כלי בכל עת שבעל הכלי רוצה (בתורו).
  • אסור להשתיל רגלים בשורה הראשונה או האחרונה.
  • בחלק מהגרסאות אסור להשתיל מט, בחלק אחר - מותר.

רגלים שהוצבו יכולים להכתיר בהגיעם לשורה השמינית, אך חוזרים להיות רגלים לאחר שנאכלו. כלי שהוצב נחשב ככלי שלא הוזז ולכן רגלי שהוצב בשורה השנייה יכול לזוז שתי משבצות וצריח שהוצב באחת מפינות הלוח יכול לשמש להצרחה, אם כי זהו מצב נדיר.

בשחמט השתלות הכלים החזקים ביותר הם הפרש, הרגלי והמלכה. הפרש חזק כיוון שאי-אפשר לחסום אותו (אפילו באמצעות השתלה) ובגלל יכולתו להכות כלים שלא הוצבו כראוי. כוחם של הרגלים נובע דווקא מנחיתותם - ביכולתם ליצור טריז בלב מחנה האויב או לבצר את מחנך, מאחר שלרוב לא משתלם ליריב להקריב כלי כבד כדי להכותם.

שחמט השתלות הוא משחק דינמי וחריף, והוא פופולרי בעיקר באינטרנט ובמחשב, שם אפשר לממשו בלי בעיה (באופן ידני, צריך שני סטים - כאשר אחד משמש כ"בנק" כלים להשתלה).

שחמט זוגות (bughouse)

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – שחמט זוגות
משחק שחמט זוגות

מוכר בישראל גם כזוגיות ושחמט שוודי. שחמט זוגיות הוא מאד פופולרי בישראל, ולמעשה, הוא מהווה שחמט השתלות בשני לוחות. בשביל המשחק דרושים ארבעה שחקנים, שני לוחות ושני שעוני-שחמט. מתחלקים לזוגות ויושבים אחד ליד השני, כאשר בני-הזוג משחקים בצבעים צולבים (כלומר: האחד משחק בשחור, ובן-הזוג שלו משחק בלבן).

במשחק זה, כל כלי שמוכה ליריב מועבר לשותף של המכה, והוא יכול להשתילו בתורו, לפי חוקי ההשתלות שפורטו לעיל. עתודת הכלים של כל שחקן צריכה להישמר בקרבת הלוח כך שכל השחקנים יוכלו לראות את רזרבת הכלים של כולם.

יש להחליט מהו היקף ההתייעצויות המותר בין שני השחקנים, כאשר הכול מסכימים שמותר לבקש מהשותף שלך להשיג כלים ספציפיים. ניצחון במשחק מתרחש כאשר:

  • הונחת מט באחד הלוחות - בדרך כלל לא ניתן להנחית מט מרחוק, אלא אם בלוח השני נגמרו הכלים שהכאתם תאפשר לחסום את האיום, או בשח כפול.
  • ליריב נגמר הזמן (והוכרז שנגמר לו הזמן על ידי אחד מארבעת השחקנים).
  • אחד השחקנים נכנע.
  • מצב שבו היריב "עצור" והזמן לרעתו - ראה פירוט בהמשך.

לפעמים נוצר מצב בו היריב נמצא במצב של מט בלתי נמנע בתוך מספר מהלכים עם או בלי השתלות. במצב כזה אומרים שהוא "עצור" ותקוותו היחידה היא ששותפו ינצח בטרם יגמר לו הזמן. במצב "עצור" היריב למעשה נתון לחסדי השעון ועל כן שותפו חייב לנצח לפני שיגמר הזמן. שחקן המצוי בסכנת מט אותה יכול למנוע רק על ידי השתלת כלי שאינו ברשותו הוא "עצור בלי כלים", כלומר יהיה עצור כל עוד לא יקבל משותפו את הכלי המתאים למניעת המט.

כאשר שחקן "עצור" ובשעונו של היריב של שותפו נותר יותר זמן מבשעון השחקן ה"עצור" יכול יריב שותפו של ה"עצור" להפסיק לשחק ולהמתין עד שיגמר זמנו של ה"עצור" שאינו יכול לבצע מהלך היות שאז יחטוף מט. כאשר שני שותפים "עצורים" הם למעשה הפסידו טכנית וזה עניין של זמן עד שיפסידו רשמית (נהוג להיכנע). כאשר שני שחקנים מצדדים מנוגדים "עצורים" הצד שינצח הוא זה בו ל"עצור" יש יותר זמן מל"עצור" השני (נהוג להיכנע).

ישנן תחרויות רבות של וריאציה זו.

לא כל שחקן אשר טוב בשחמט רגיל טוב בשחמט שוודי.

במיוחד כאשר בני הזוג חייבים להתחשב אחד בשני ולשתף פעולה.

שחמט קפבלנקה

כלים המשמשים ב"שחמט קפבלנקה": ארכיבישוף משמאל וקנסלרור מימין.

"שחמט קפבלנקה" הוא שחמט שהומצא על ידי חוסה ראול קפבלנקה, והוא עושה שימוש בשני כלים אגדתיים:

את המשחק משחקים על לוח 8x10. כל שחקן מתחיל עם סט כלים רגיל, בנוסף לשני הכלים האלה ושני רגלים נוספים. את הארכיבישוף ממקמים בטור ג', ואת הקנסלרור בטור ח'. שאר הכלים ממוקמים כרגיל (כאשר הכלים המיוחדים נכנסים בין הרץ לפרש).

קפבלנקה המציא את הוריאציה הזאת כיוון שהוא חשב שעוד כמה עשרות שנים כל המשחקים יגמרו בתיקו, ולפיכך הציע להפוך את המשחק למעניין יותר על ידי הכנסת כלים חדשים.

שחמט כפול

שחמט כפול משוחק על לוח בגודל 16 על 12, המכיל שני "מגרשים" של 8 על 12 (לכל צד יש שני מלכים, שתי מלכות, ארבעה צריחים, ארבעה פרשים, וכו'). המשחק נגמר כשלפחות אחד מהמלכים נמצא במט. חוקים נוספים הם, שבגלל שחצי מגרש נגמר בשורה 6, הרגלי יכול להגיע לשורה זאת בצעד אחד, וגם שמלך יכול לבצע הצרחה רק בחצי שלו על המגרש.

שחמט אומגה

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – שחמט אומגה

בשחמט אומגה, מצטרפים שני כלים אגדתיים בשם wizard ו-champion ומשנים את הלוח. יש גם שחמט אומגה מתקדם, שבו נוסף כלי חדש בשם fool ונוספים מספר חוקים.

שחמט 960

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – שחמט 960

בוריאציה זאת, מסדרים את הכלים בשורה הראשונה באופן אקראי (אך עם הגבלות: הרצים על צבעים שונים, והצריחים משני צדי המלך) הרגלים מסודרים כרגיל. השחור מסדר באותו אופן כמו הלבן. שאר החוקים כרגיל, כאשר ניתן לבצע הצרחה כך שמביאים את המלך והצריח לעמדות היעד הרגילות שלהם. שחמט זה הומצא על ידי בובי פישר.

שחמט סיני

בשחמט סיני נוסף כלל חדש למשחק - כאשר כלי מוכה, השחקן שהכה את הכלי מחליט באיזו משבצת על הלוח להציב את הכלי המוכה (אסור להציב כלי בעמדת שח או מט). לפי חוק זה, ניתן להבין שבכל מהלך כל 32 הכלים נמצאים על הלוח ואין אף כלי שנמצא מחוץ ללוח באף שלב. משחק זה אורך בדרך כלל זמן רב מכיוון שקשה להנחית מט כשכל כלי היריב נמצאים על הלוח.

שחמט עגול

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – שחמט 360

ישנם אזורים בעולם בהם נהוג לשחק שחמט כאשר הלוח מצויר על עיגול, אשר חור נמצא באמצעו, כמו תקליטור. בשחמט הזה התנועה נעשית בערוגות סביב על ציר עגול, דבר שנותן מאפיין מגביל ולא שגרתי למשחק.

שחמט גלילי

גרסה של משחק השחמט בה מניחים כי הלוח אינו משטח דו ממדי אלא גליל רציף. כך, הערוגה הימנית התחתונה בצד אחד צמודה לערוגה השמאלית התחתונה (מבחינת המשחק השני). במשחק זה כלי יחיד עשוי לאיים ב"שח כפול".

שחמט כדורי

דומה לשחמט גלילי, אלא שכל משבצת קיצונית נחשבת צמודה למשבצת הקיצונית הנגדית אליה. ובעצם ללוח אין קצוות. למעשה הלוח במשחק הזה הוא טורוס ולא כדור. כמובן שלא ניתן להתחיל כך משחק בתנאי ההתחלה הרגילים, כי אז נוצר מצב שבו שני המלכים מאיימים אחד על השני, ולכן מתחילים כאשר הכלים מסודרים בצורה שונה: שתי קבוצות של משבצות 3X3, שהמלך במרכזן והוא מוקף בקצינים. אין חיילים במשחק.

שחמט אטומי

בשחמט אטומי, ברגע שמתבצעת הכאה, כל הכלים ברדיוס ערוגה אחת מהכלי המוכה (מסגרת ריבועית של 8 ערוגות) יורדים מן הלוח (מלבד החיילים) . המטרה היא "לפוצץ" את המלך.

שחמט פינתי

במשחק זה, הכלים מונחים בהתחלה בצורה שונה מהמשחק הרגיל. המלך מונח בפינה הימנית לידו שני הצריחים, המלכה, רץ, שני הפרשים ובפינה השמאלית הרץ האחרון.

שחמט הפוך

ידוע גם בשם שחמט קופים.

במשחק זה אין חשיבות לשח או למט וניתן להכות את המלך ככל כלי אחר. המטרה היא להגיע ל"פט", כלומר המנצח הוא זה שאינו מסוגל לבצע אף מהלך חוקי (כאמור, אובדן מלך נחשב חוקי), אם משום שאיבד את כל כליו ואם משום שכל כליו "תקועים" ואינם יכולים לנוע כלל.

חוק נוסף, שנועד להבטיח את התקדמות המשחק, הוא חוק "חובת הכאה": אם שחקן יכול להכות כלי יריב חובה עליו לעשות זאת (אם כי נתונה להחלטתו הבחירה באיזו הכאה לבחור, אם קיימת יותר מאפשרות אחת).

עמדות תיקו במשחק זה נדירות במיוחד ומתקיימות כמעט אך ורק בסיומים ספציפיים מאוד, כמו:

  1. לכל שחקן נותר רק רץ ושני הרצים על משבצות מצבעים שונים. (ניתן להוסיף זוגות רגלים מצדדים מנוגדים החוסמים זה את זה ועומדים על משבצת בעלת צבע זהה למשבצת הרץ).
  2. לכל שחקן נותר רק מלך ובין המלכים למעלה ממשבצת אחת (רדיוס). מצב זה נחשב לתיקו משום שהתקרבות למרחק משבצת היא "התאבדות" מצד שני השחקנים.

שחמט רב-מסעי

נקרא גם שחמט אירי, שחמט מהלכים, שחמט עולה או שחמט מוזיקלי.

בתורו הראשון, לבן מבצע מסע אחד.

בתורו הראשון, שחור מבצע שני מסעים ברצף.

בתורו השני, לבן מבצע 3 מסעים ברצף.

בתורו השני, שחור מבצע 4 מסעים ברצף.

וכן הלאה. עד שבעה מסעים.

המטרה היא להנחית מט. איום שח קוטע את רצף המסעים ומעביר את התור ליריב.

בשחמט זה, אם שחור אינו מגן כמו שצריך, לבן יכול להנחית מט כבר בתורו השני.

שחמט "קרבות"

נפוץ בעיקר בתור משחק מחשב, בשחמט זה, כאשר כלי מכה כלי, יש אנימציה (לרוב היתולית) של שני הכלים נלחמים זה בזה, שבסופה הכלי המכה מנצח.

בגרסאות מתקדמות יותר, הקרב בין הכלי המכה למוכה איננו קבוע מראש ועל השחקן לגלות מיומנויות "ארקיידית" בשביל לנצח ולהכות את כלי היריב.

סירסה ואנטי-סירסה

בסירסה, כאשר מכים כלי, הכלי המוכה חוזר לערוגה ההתחלתית שלו (לפרש ולרץ יש 2 ערוגות התחלתיות, לרגלי 8, למלכה 1). אם כל הערוגות ההתחלתיות שלו תפוסות אזי הוא יורד מהלוח. באנטי-סירסה הכלי המכה הוא זה שחוזר לערוגה ההתחלתית שלו.

ישנן גרסאות שבהן חוקים אלה תופסים גם לגבי הכאת מלך (מט).

שחמט הכאות

במשחק זה, כל עוד אפשרי להכות, חובה עליך להכות - אם יש בחירה בין שתי הכאות, הבחירה בידך. ושאר הכללים רגילים.

שחמט עיוור (Dark Chess)

במשחק זה רואים רק את הערוגות שמאיימים עליהם. למשל צריח רואה שורה שלמה או עד שיש כלי שחוסם אותו.

שחמט זה משוחק בדרך כלל על מחשב. יש המבלבלים בין גרסה זו לבין משחק הסנוורים משום שגם הוא מכונה "משחק עיוור" אבל חוקיו שונים במקצת.

גרסה נוספת לשחמט עיוור היא גרסה בה שני השחקנים לא רואים את הלוח, ונאלצים להשתמש בזיכרון לפי שמות המשבצות. במשחק זה יש צורך בשחקן נייטרלי שיזיז את הכלים ממקום למקום.

שחמט שלוש-שח (Three-check chess)

משחק זה משוחק עם הלוח הסטנדרטי אולם המנצח הוא הראשון שמגיע לשלושה איומים על המלך (שח לא מט) או לשחמט. במשחק זה יש הקרבות רבות של כלים בתמורה לאיום על המלך.

שחמט אקראי

במשחק זה, בתחילת המשחק כל שחקן מניח את הכלים בחצי הלוח שלו (הלבן בשורות 1-4 והשחור 5-8) ללא שהיריב רואה איך הוא מניח.

החוקים דומים למשחק רגיל מלבד שבמשחק זה רק רגלים שהחלו בשורה השנייה (או השביעית לשחור) יכולים לצעוד שני צעדים קדימה.

למשחק זה שתי גרסאות:

בגרסה הראשונה, ניתן להניח את הכלים ללא שום הגבלות.

בגרסה השנייה, ניתן לשים את הכלים לפי מספר הגבלות:

  1. רץ אחד צריך להיות בערוגה לבנה והשני בערוגה שחורה.
  2. הרגליים לא יכולים להיות בערוגה האחרונה וצריך שבכל טור יהיה חייל אחד.

שחמט אגדה

במשחק זה, רק ה"קצינים" במשחק - הפרש, הרץ והצריח - הם בעלי התכונות המיוחדות. כאשר אחד מכלים אלו נמצא בטורים א', ב', ג', או ו', ז', ח' - הוא "הופך" לכלי שהוא נמצא בטור שלו. לדוגמה: רץ בטור ב' יתנהג כפרש, פרש בטור א' יתנהג כצריח, צריח בטור ו' יתנהג כרץ, ואם אחד מהכלים יעבור לטור אחר הוא יהפוך ל"כלי של הטור", ובטורים ד' ו-ה' הוא יחזור להיות עצמו.

בנוסף, אם צריח אמיתי מכה כלי כלשהו (לא משנה אם הצריח הוא כעת רץ או פרש) - הוא "מתפוצץ", וגם הכלים שבשמונת המשבצות מסביב לכלי המוכה יורדים מהלוח (כולל הצריח).

פרש-לילה

משחק רגיל, אך כל פרש יכול לנוע שני מהלכים בכל תור, בתנאי שכל אחד מהמהלכים הוא מהלך פרש חוקי בפני עצמו. אם המהלך הראשון הוא שח, הפרש לא יכול לממש את המהלך הבא והתור עובר ליריב.

בפרט, אם לשחקן יש פרש שלו תנועה חוקית שאיננה שח, השחקן יכול לבצע מהלך ריק - הלוך ושוב עם הפרש - ובעצם להחזיר את התור ליריב.

שח-צריח

במשחק זה, ניתן "להעמיס" כלי על גבי הצריח. לדוגמה, ניתן להעמיס פרש על גבי הצריח ומתקבל קנצלר. העמסה או פריקה כרוכה בביצוע תור. אסור להעמיס מלך או רגלי על גבי הצריח.

שחמט לשלושה

שחמט לשלושה

במשחק זה משחקים שלושה שחקנים - שצבעי הכלים שלהם הם לבן, שחור ואדום. על פי רוב, הלוח הוא בעל צורת משושה ומורכב מ-96 משבצות. וריאציה נוספת שנגזרה מתוך השחמט לשלושה היא שחמט 360.

ראו גם

קישורים חיצוניים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0