טיסה 1549 של יו אס איירווייז

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־12:03, 17 ביולי 2018 מאת מוטיאל (שיחה | תרומות) (ייבוא מוויקיפדיה העברית, ראה רשימת התורמים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טיסה 1549 של יו אס איירווייז
המטוס לאחר הנחיתה
המטוס לאחר הנחיתה
תאריך 15 בינואר 2009
מיקום נהר ההדסון בניו יורק
גורם פגיעה של ציפורים במנועים
הרוגים אין
פצועים 100 (95 קל)
ניצולים 155
המעורבים באסון
כלי טיס
כלי טיס איירבוס A320
מספר זנב N106US
מוצא נמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק, ארצות הברית
יעד נמל התעופה בשארלוט, קרוליינה הצפונית, ארצות הברית
מפעיל יו אס איירווייז
נוסעים 150
אנשי צוות 5
ניצולים 155

טיסה 1549 של חברת יו אס איירווייז יצאה מנמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק ב-15 בינואר 2009, ובעקבות פגיעת ציפורים במנועי מטוס האיירבוס A320 נאלץ הטייס לבצע, 5 דקות לאחר ההמראה, נחיתת חירום בנהר ההדסון. בזכות תפקודו יוצא הדופן של הטייס ניצלו כל 155 הנוסעים ואנשי הצוות.

הטיסה

ביום חמישי, 15 בינואר 2009, בשעה 15:26 המריא מטוס איירבוס A320 דו-מנועי מנמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק עם 150 נוסעים וחמישה אנשי צוות. המטוס אמור היה לעצור בנמל התעופה של העיר שארלוט בדרכו לנמל התעופה בסיאטל. שלוש דקות לאחר ההמראה פגעו ציפורים במנועי המטוס והשביתו את שני המנועים. מכיוון שהפגיעה הייתה קשה במיוחד ויתר הטייס צ'סלי סלנברגר על האפשרות לנסות לחזור לשדה התעופה הסמוך והחליט להנחית את המטוס בנחיתת אונס בנהר ההדסון המפריד בין ניו יורק לניו ג'רזי.

בהתאם להוראות הבטיחות ביקש סלנברגר מהנוסעים להתכופף ולשים את ידיהם על ראשם, והחל להנמיך לקראת הנחיתה. שתי דקות לאחר מכן, ובסך הכל - שש דקות לאחר ההמראה, הצליח הטייס להנחית את המטוס באופן מושלם על מי הנהר, בסמוך לרחוב 48 פינת ברודוויי בניו יורק, במרחק של כ-900 מטר משלוש מעבורות גדולות. לדבריו, הוא החליט לנחות כמה שיותר קרוב למעבורות כדי שיהיה אפשר לפנות את הנוסעים במהירות. מיד לאחר הנחיתה לבשו הנוסעים את חליפות ההצלה ומשנפתחו דלתות החירום יצאו כולם במהירות והמתינו על כנפי המטוס עד להגעתן של המעבורות.

בתוך דקות ספורות, עוד בטרם החל המטוס לשקוע, חולצו כל הנוסעים. 78 מהם נפצעו, רובם באופן קל במיוחד ובעיקר בשל טמפרטורת המים הנמוכה והקור העז ששרר בחוץ. המטוס, שחלקו עדיין צף, נגרר לכיוון גדת הנהר על ידי ספינות אחרות והוצא מן המים. הטייס זכה לשבחים רבים על הצלחתו להנחית את המטוס בשלמות.

חברת התעופה הציעה פיצוי בסך 5,000 דולר לכל אחד מנוסעי הטיסה[1]. המטוס, שניזוק ללא תקנה, מוצג כיום במוזיאון התעופה של הקרוליינות בעיר שארלוט.

הסרט

ב-9 בספטמבר 2016 יצא סרט עלילתי בשם ״סאלי: נס על ההדסון״ אודות ה"סיפור שלא סופר" על הטייס צ׳סלי סלנברגר שהנחית את המטוס. הסרט בוים ע״י קלינט איסטווד וטום הנקס משחק את סלנברגר (המכונה ״סאלי״).

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

אפשרויות הנחיתה שעמדו לרשות הטייסים
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0