יאכטה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־15:40, 8 במאי 2020 מאת שחרחר (שיחה | תרומות) (תקלדה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יאכטה מודרנית גוררת סירת גומי
יאכטה מפרשית מדגם CS30

יאכטה היא סירה או ספינה מעל גודל של מטרים בודדים המשמשת למטרות הנאה. במקור, יאכטה הייתה כלי שיט קל ומהיר לשימוש אנשים חשובים.

סוגים

קיימים שני סוגי יאכטות עיקריים: יאכטת מפרשים ויאכטה מנועית. אורכה של היאכטה יכול לנוע בין מטרים ספורים לעשרות מטרים. אורכן של רוב היאכטות הפרטיות נע בין 7 ל-14 מטרים.

החוק בישראל מבחין בין סירה שאורכה עד 7 מטר, ספינה שאורכה עד 24 מטר ואונייה שאורכה מעל 24 מטר.

מקור המילה יאכטה בהולנדית עתיקה: jaghtschip, ספינת מרדפים. המילה קוצרה ל-jagt, ובהולנדית החדשה שונה הכתיב לצורה jacht (יאכט). צורה זו חדרה אל שאר השפות ובהן עברית.

יאכטות מפרש מחולקות למספר קטגוריות, כאשר אחת החלוקות היא על פי מספר הגופים הצפים מהם מורכבת היאכטה.

  • גוף בודד (monohull): לקטגוריה זו שייכות רוב יאכטות המפרש המפליגות היום בארץ ובעולם. יאכטה במבנה זה בנויה מגוף צף אחד, שלאורך חלקו התחתון נמתחת השדרית (keel), מהחרטום ועד לירכתיים. המגורים ושטחי המחיה והאיחסון מצויים כולם בתוך נפח גוף הציפה עצמו. תורני המפרשים ממוקמים לאורך מרכז גוף הציפה ובסיסם מעוגן בתחתית גוף הציפה (מבנה זה מקנה חוזק רב לתורן, בהתמודדות מול עומסים חיצוניים). לכאורה, כלי במבנה 'גוף בודד' חשוף יותר לסכנת התהפכות (גילגול סביב ציר האורך) מאשר כלי שיט במבנה 'גופים מרובים' (ראה להלן), עקב לחץ הרוח על המפרש בזמן הפלגה עם מפרשים. כדי למנוע זאת, כליי שיט במבנה זה מאוזנים על ידי משקולות בתחתיתים, הממוקמות לאורך השדרית. עניין לחץ הרוח על המפרש והמשקולות שבתחתית הכלי יוצרות מצב בו בהפלגה ברוחות ערות (כמו גם בזמן ביצוע פניות בכלי) כלי שיט במבנה 'גוף בודד' בדרך כלל ינטה על צידו תוך כדי שייט. מחד, נטייה זו מאתגרת מעט את הנוסעים בכלי, משום שהם מוצאים עצמם על משטח הנוטה, לעיתים בחדות, פעם לפה ופעם לשם. מנגד, נטייה זו מקלה על ההתמודדות עם רוחות צד בהשוואה לכלי במבנה 'גופים מרובים' (ראה הסבר בהמשך, תחת החלק הדן בכלי בעל גופי ציפה מרובים).

לכלי שיט במבנה 'גוף בודד' מספר יתרונות, בהשוואה לכלי שיט במבנה 'גופים מרובים' מסדר גודל דומה: עלות נמוכה יותר של בניה ותחזוקה, עלות נמוכה יותר של שכירת מקום במעגן, מצאי גדול יותר של עגורנים ועגלות נשיאה מתאימים, יכולת נשיאת משקל (מבנה, ציוד ואנשים) רבה יותר עבור אותה העמקת השקיעה של הסירה תחת קו המים, אפשרות לדופן תחתונה עבה יותר (הגנה טובה יותר למבנה הכלי, במקרה בו כלי השייט פוגע בעצם המצוי תחת המים, כגון שונית), יציבות רבה יותר בהתמודדות מול גלים המגיעים מצידי כלי השייט וסיכון נמוך יותר להתהפכות צידית (המשקולת המצוייה בשדרית הכלי מוודאה שמרכז הכובד של הכלי מצוי מתחת לקו המים).

  • גופים מרובים (multihull): כלי שיט בעל יותר מגוף צף אחד. לסוג המכונה "קטמרן" בעל שני גופי ציפה ול-"טרימרן" שלושה גופים. גופי הציפה בכלי שיט בעל מבנה 'גופים מרובים' צרים יותר ביחס לאורכם, בהשוואה לגוף הציפה במבנה 'גוף בודד'. במבנה "טרימרן" גוף הציפה המרכזי משמש למחיה ולמגורים וגופי הציפה הצידיים משמשים לאכסון. במבנה ה"קטמורן" בין שני גופי הציפה נמתח מעל המים משטח, המשמש למחיה. גופי הציפה עצמם משמשים לאיכסון ואף ללינה, במידה והם רחבים מספיק. תורן הכלי מעוגן בבסיסו למשטח המחבר בין שני גופי הציפה. צורת עיגון זו של התורן חלשה יותר, ביחס לעיגון במבנה 'גוף בודד'. רוחב מבנה כלי השייט וריבוי הגופים הצפים מאפשרים לוותר על משקולת האיזון בתחתית הספינה.

לכלי שיט במבנה 'גופים מרובים' מספר יתרונות, בהשוואה לכלי שיט במבנה 'גוף בודד' מסדר גודל דומה: שטח מחיה מרווח וגדול יותר מעל פני המים, מהירות רבה יותר באותה הרוח, יציבות אופקית בהפלגה ברוחות ערות, שקיעה איטית יותר במידה ואחד מגופי הציפה נפרץ, שטח גג חשוף לשמש גדול יותר (מקל על הצבת יותר לוחות סולריים ליצירת חשמל), שוקע רדוד יותר (מאפשר לעבור במים רדודים יותר ומקטין הסיכוי לפגיעה בלתי-רצויה במכשולים תת-מימיים), כפל מערכות הנעה וניהוג המאפשר יתירות במקרה תקלה ויציבות רבה יותר בזמן עגינה.

בהתמודדות מול רוחות צד סובלת תצורת גטפי הציפה המרובים מחיסרון: מאחר שגופי הציפה יוצרים בסיס רחב, הרי שלחץ רוח צד על המפרש איננו מטה את גוף הכלי (כפי שקורה בכלי בעל גוף ציפה בודד) כך שהרוח תוכל לעבור מעל ובצידי המפרש. כתוצאה מכך, נוצר לחץ חזק מאד על המפרש והתורן. לחץ זה עלול לגרום נזק למפרש, לתורן או אף להפוך את כלי השיט בעל גופי הציפה המרובים (מאחר שהוא מפעיל מומנט סיבוב על גוף היאכטה). כדי למנוע מצב זה, יש לקזז ("Reefing", כלומר לקפל), חלק משטח המפרש על-פי טבלה שמספק יצרן הכלי. לכן, השטה של כלי שיט בעל גופי ציפה מרובים מצריך מקצועיות רבה יותר ותשומת לב מתמדת לתנאי הרוח.

ראו גם

  • מרוץ היאכטות סידני-הובארט

קישורים חיצוניים


Transportation template.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא תחבורה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.