יהונתן בן גרשום

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־13:57, 19 ביולי 2018 מאת אגודת מטמוני ארץ (שיחה | תרומות) (ייבוא מוויקיפדיה העברית, ראה רשימת התורמים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות

פרמטרים ריקים [ שנות הפעילות, מפלגה פוליטית, שותפה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שותף ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

יְהוֹנָתָן בֶּן־גֵּרְשֹׁם
לידה אחת מערי הלוויים שבדן[5]
פטירה דן[1]
מדינה Flag of Dan.svg שבט דן[1]
Flag of Judea.svg שבט יהודה[2]
Flag of Ephraim.svg שבט אפרים[2]
שיטת חז"ל
ממלכת ישראל המאוחדת[3]
Flag of Ephraim.svg ממלכת אפרים[4]
מקום קבורה לפי שיטת חז"ל - בית אל[4]
מקום מגורים אחת מערי הלוויים שבדן[5], בית לחם[2], גרב[6] ודן[1]
שיטת חז"ל
ירושלים[3], שומרון[4] ובית אל[7]
כינויים נוספים לפי שיטת חז"ל - שְׁבֻאֵל בֶּן־גֵּרְשׁוֹם[3], נָבִיא אֶחָד זָקֵן[7], הַנָּבִיא אֲשֶׁר־בָּא מִשֹּׁמְרוֹן[4]
ידוע בשל עבודתו ככהן לפסל מיכה[8]
תפקיד כהן לפסל מיכה[8]
שיטת חז"ל
שר האוצר[3] וכהן לעגל שבדן[9]
השקפה דתית יהדות[10]

יְהוֹנָתָן בֶּן־גֵּרְשֹׁם היה לוי ששימש ככהן לפסל מיכה.

חייו

יהונתן נולד לגרשום בן משה ולאשתו (שיש אומרים שהייתה ממשפחת יהודה[12]). הוא נולד באחת מערי הלוויים שבדן[5]. לאחר מכן עבר יהונתן לבית לחם. יהונתן איבד את עבודתו בבית לחם (על פי הרד"ק[13]), או שלא מצא שם עבודה (על פי המלבי"ם[14]), ולכן נדד מעיר לעיר לחפש עבודה[2]. באחד הימים, יהונתן התארח אצל בית מיכה שבעיר גרב[6]). יהונתן סיפר למיכה שהוא לוי ומיכה שכנעו לשמש ככהן לפסל מיכה. בהתחלה יהונתן לא הסכים והלך[15], אך מיכה שכנעו שישאר בביתו. בחלוף הזמן, נגרר יהונתן אחרי מיכה ושימש ככהן לפסל וכנביא שקר[16]). באותם ימים שבט דן שלחו משלחת כדי לחפש שטח מתאים לכיבוש והתיישבות של שבטם[17]. אנשי המשלחת התארחו בבית מיכה, ושמעו את קולו של יהונתן שהיה מוכר להם בילדותו, כשגר בנחלת שבט דן. הם שאלו אותו שאלות בקשר לעבודתו, ולאחר שהתבררה להם התמונה השלמה, הם בקשו מיהונתן שישאל בתרפים האם הם יצליחו, והוא ענה להם שיצליחו[18]. המשלחת באמת הצליחה בשליחותה, וכשיצא הגדוד להלחם בעיר שנמצאה – ליש (שנקראה לאחר מכן דן), החליטו חיילי הגדוד לגנוב את פסל מיכה. בזמן שלקחו את פסל מיכה, הם הסיחו את דעתו של יהונתן בדיבורים, אך יהונתן הבחין בכל זאת במעשיהם ושאל אותם על כך[19]. הם אמרו ליהונתן שישתוק, כי אם מעשיהם יוצאו אל הפועל הוא יזכה להיות כהן של שבט שלם[20]. ובאמת, יהונתן ובניו היו כהנים לשבט דן הרבה זמן. על פי הרלב"ג, יהונתן נפטר אחרי עליית יבין מלך כנען[21]. על פי הרד"ק[22] והמצודות[23] יהונתן נפטר אחרי חורבן שילה.

המשך חייו על פי חז"ל

דוד החזיר את יהונתן בתשובה. דוד ראה שיהונתן אוהב כסף ומינה אותו להיות שר האוצר. חז"ל מזהים אותו עם שבואל בן גרשום, ואומרים שנקרא כך כי חזר בתשובה. לאחר מות דוד, שלמה החליף את השרים ויהונתן איבד את משרתו. אחרי שאיבד את משרתו, חזר לשמש כנביא שקר, עבר לשומרון ואז לבית אל. חז"ל מזהים את יהונתן עם נביא השקר מבית אל שהסית את עדו שיאכל בביתו לחם על אף שה' אסר עליו את זה. עדו התרצה ובזמן שאכל עם נביא השקר, נביא השקר התנבא שבגלל עברה זו עדו לא יקבר בקברות אבותיו. ובאמת, עדו מת באמצע הדרך לממלכת יהודה והנביא קבר אותו בקבר שהכין לעצמו. נביא השקר גם ציווה את בניו שיקברו אותו בקבר עדו[24]. אחרי שירבעם הקים את העגלים, חזר יהונתן לדן ושימש ככהן לעגל בדן[9]. יהונתן נפטר בימי גלות עשרת השבטים[25] (על פי הפרשנים שאומרים שנפטר הרבה לפני כן, כל הסיפורים שיוחסו ליהונתן עצמו אחרי מותו, הם בעצם על צאצאיו[21]).

הנהגותיו

בימי פסל מיכה, אם היה בא אל יהונתן אדם עם קרבן שביקש מיהונתן שיפייס את הפסל, יהונתן היה אומר לו שהפסל לא עושה כלום, ואם הוא רוצה לפייס את הפסל, עליו להביא לו סולת עם 10 ביצים. לאחר שהאיש שהביא את הסולת היה הולך, יהונתן היה אוכל הכל. אם היו שואלים את יהונתן למה הוא כהן לפסל אם הוא חושב שהפסל לא עושה כלום, הוא היה אומר שזה לצורכי פרנסה בלבד[25].

לאחר מותו

לאחר חורבן ממלכת ישראל החליט יאשיהו להחריב את כל הבמות ולשרוף עליהם את עצמות עובדי העבודה הזרה. הוא הוציא את כל המתים מקבריהם, אך בקבר עדו לא נגע, וכך נצלו עצמותיו של יהונתן[26].

רבי יהונתן אייבשיץ אמר על עצמו שהוא גלגולו של יהונתן בן גרשום[27].

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0