יצרני כלי רכב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־03:21, 6 בספטמבר 2019 מאת דויד (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " מאוד " ב־" מאד ")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome globe current event 1.svg
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.

תעשיית הרכב מפתחת, מעצבת, מייצרת, משווקת ומוכרת כלי רכב. בשנת 2016 נמכרו ברחבי העולם כ-95 מיליון כלי רכב, מהם כ-72.1 מיליון כלי רכב פרטיים והשאר מסחריים.

היסטוריה

ראשיתה של תעשיית הרכב בשלהי המאה ה-19 במנהיים שבגרמניה אז נבנה לראשונה כלי רכב ממונע בנזין על ידי קרל בנץ. ב-1888 הוחל ייצור הרכב למטרת שיווק אחרי ששנתיים קודם לכן קיבל בנץ אישור לרישום הרכב כפטנט. בשנת 1898 לואי רנו הצרפתי פיתח את רכב המנועי הראשון שלו מדגם רנו Type A, באותה שנה, ב-1889, עיצבו גוטליב דיימלר וויליאם מייבאך את הרכב הראשון שנבנה כולו כרכב ממונע ולא ככרכרה רתומה למנוע. בשנת 1902 ייצר אדוארדו ביאנקי האיטלקי את דגם "ביאנקיני 12HP" ובשנת 1903 את דגם ביאנקי 8HP.

מאז מתחרים יצרני הרכב בעולם על לבם של הקונים בעיצוב, בחסכוניות הצריכה ובפאר.

תעשיית הרכב כיום

כיום תעשיית הרכב כוללת חברות ומותגי רכב רבים המתפלגים למספר אזורי-ייצור עיקריים:

התפלגות תעשיית הרכב

תעשיות הרכב כוללות כארבעה עשר קונצרני תעשיות רכב גדולים המתרכזים בעיקר באיחוד האירופי, יפן, ארצות הברית, סין, הודו וקוריאה הדרומית. בתוך כל קונצרן שכזה מתאגדות מספר יצרניות רכב תחת אחזקת בעלים אחת (חברות ציבוריות בעלות גרעין שליטה) ועל כן מושפעים יצרני הרכב בעיקר מרחשי לבם של המשקיעים בחברה ונדחפים על ידם להגדלת רווחים תמידית.

חברה ארץ סוג חברה שווקים
1. קבוצת טויוטה יפןיפן
טויוטה יפןיפן חטיבה עולמי
לקסוס יפןיפן חטיבה עולמי
הינו מוטורס יפןיפן חברה בת אסיה - צפון אמריקה
דייהטסו יפןיפן חברה בת אסיה - מזרח התיכון - אירופה - אמריקה הלטינית
סובארו יפןיפן שותפות עולמי
2. ג'נרל מוטורס ארצות הבריתארצות הברית
קדילאק ארצות הבריתארצות הברית חטיבה ארצות הברית - אירופה
ביואיק ארצות הבריתארצות הברית חטיבה ארצות הברית - מזרח הרחוק
שברולט ארצות הבריתארצות הברית חטיבה עולמי חוץ מאירופה
דייהו קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חברה בת אסיה
GMC ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - ישראל
הולדן אוסטרליהאוסטרליה חברה בת אוסטרליה - ניו זילנד - מזרח התיכון
3. קבוצת פורד ארצות הבריתארצות הברית
פורד ארצות הבריתארצות הברית חטיבה עולמי
לינקולן ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה
מרקורי ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה
4. קבוצת פולקסווגן גרמניהגרמניה
פולקסווגן גרמניהגרמניה חטיבה עולמי
אאודי גרמניהגרמניה חברה בת עולמי
בנטלי בריטניהבריטניה חברה בת עולמי
בוגאטי צרפתצרפת חברה בת עולמי
למבורגיני איטליהאיטליה חברה בת עולמי
סיאט ספרדספרד חברה בת אירופה - אמריקה הלטינית
סקודה צ'כיהצ'כיה חברה בת אירופה - אמריקה הלטינית - אפריקה
פורשה גרמניהגרמניה חברה בת עולמי
5. קבוצת הונדה יפןיפן
הונדה יפןיפן חטיבה עולמי
אקורה יפןיפן חטיבה צפון אמריקה
6. קבוצת פיג'ו - סיטרואן צרפתצרפת
פיג'ו צרפתצרפת חטיבה אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית - אפריקה
סיטרואן צרפתצרפת חטיבה אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית
DS צרפתצרפת חברה בת עולמי (הופרדו מסיטרואן)
אופל גרמניהגרמניה חטיבה אירופה - מזרח התיכון -אמריקה הלטינית- אפריקה
ווקסהול מוטורס בריטניהבריטניה חברה בת אנגליה
7. קבוצת רנו צרפתצרפת
רנו צרפתצרפת חטיבה אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית - אפריקה
ניסאן יפןיפן חטיבה עולמי
מיצובישי יפןיפן חטיבה עולמי
אינפיניטי יפןיפן חטיבה צפון אמריקה
דאצ'יה רומניהרומניה חברה בת אירופה וישראל
רנו-סמסונג קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חברה בת אסיה
8. קבוצת יונדאי-קיה קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית
יונדאי מוטור קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חטיבה עולמי
קיה קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חטיבה עולמי
9. קבוצת פיאט איטליהאיטליה
פיאט איטליהאיטליה חטיבה אירופה - אסיה - מזרח התיכון - אמריקה הלטינית
אלפא רומיאו איטליהאיטליה חברה בת אירופה - אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית
פרארי איטליהאיטליה חברה בת עולמי
Iveco איטליהאיטליה חברה בת עולמי
לנצ'יה איטליהאיטליה חברה בת אירופה
מזראטי איטליהאיטליה חברה בת עולמי
10. קבוצת קרייזלר ארצות הבריתארצות הברית
קרייזלר ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - אירופה - אסיה
דודג' ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - אירופה - אסיה
ג'יפ ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - אירופה - אסיה
11. קבוצת דיימלר AG גרמניהגרמניה
מרצדס גרמניהגרמניה חטיבה עולמי
מייבאך גרמניהגרמניה חטיבה עולמי
סמארט גרמניהגרמניה חטיבה עולמי
12. קבוצת ספייקרAG הולנדהולנד
ספייקר הולנדהולנד עולמי
סאאב שוודיהשוודיה חברה בת עולמי
13. קבוצת טאטא AG הודוהודו
טאטא הודוהודו חטיבה עולמי
יגואר בריטניהבריטניה חברה בת עולמי
לנד רובר בריטניהבריטניה חברה בת עולמי

טויוטה

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טויוטה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם, יצור ממוצע של כ-9.1 מיליון מכוניות בשנה, בשנת 2006 עברה טויוטה את ג'נרל מוטורס, שהיה תאגיד הרכב הגדול בעולם מאז תחילת המאה ה-20. הוקמה על ידי קיאישירו טויודה בשנת 1933.

  • איסוזו (יפן) - הוקמה ב-1918 ונקראת בשמה רק משנת 1949. בעבר הייתה בבעלות ג'נרל מוטורס אך נמכרה לטויוטה עקב קשיים כלכליות. רוב דגמי החברה הם משאיות קלות וטנדרים (PickUp).
  • דייהטסו (יפן) - הוקמה ב-1907, שינתה את שמה ל'דיהטסו' בשנת 1951, דגמי החברה ידועים בהיותם קטנים וחסכוניים בתצרוכת הדלק.
  • הינו (יפן) - מייצרת משאיות, טויוטה מחזיקה בכל מניותיה של הינו.
  • לקסוס (ארצות הברית) - הוקמה ב-1988 על ידי טויוטה כדי לתת מענה הולם לרכבי היוקרה האירופים מתוצרת גרמניה, בריטניה ואיטליה בשוק הכול כך חשוב לטויוטה, ארצות הברית. מאז הקמתה נגסה לקסוס בנתח השוק של יצרניות היוקרה הגרמניות באירופה ביחד עם האינפיניטי של קונצרן ניסן-רנו
  • סובארו (יפן) - כמו איסוזו, גם את סובארו רכשה טויוטה מידי ג'נרל מוטורס, הפעם בשנת 2005. סובארו הוקמה לאחר מלחמת העולם השנייה. בישראל ידועה סובארו בעיקר ברכב המשפחתי החסכוני שלה, סובארו אימפרזה ובגרסאות הספורט STI והראלי WRX שלו.

ג'נרל מוטורס

שברולט מודל 1940
Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – ג'נרל מוטורס

ג'נרל מוטורס (ארצות הברית) הייתה עד 2006 קונצרן הרכב הגדול בעולם (ב-2006 הפסיד את הבכורה לקונצרן טויוטה היפני). יצור ממוצע של כ-9 מיליון מכוניות בשנה. הוקם ב-1908 על ידי ויליאם דוראנט, הקונצרן מאגד תחתו כעשרה מותגים עולמיים:

  • אולדסמוביל (ארצות הברית) - הוקמה ב-1897, נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס בשנת 1908, ב-2004 הכריזה ג'נרל מוטורס על פירוק החברה.
  • ביואיק (ארצות הברית) - הוקם ב-1903. לאחר הקלעות לקשיים כלכלים כבדים, ביקש מייסד ביואיק עזרה מדוראנט, ובתגובה רכש דוראנט את ביואיק.
  • דייהו (קוריאה הדרומית) - הוקמה ב-1937, לאחר מכן נקנתה על ידי קונצרן דייהו, ב-2001 הודיעה על פשיטת רגל שהובילה לרכישתה על ידי ג'נרל מוטורס.
  • האמר (ארצות הברית) - התחיל כמותג רכבי שטח צבאיים, נרכש על ידי ג'נרל מוטורס ב-1999. נחל הצלחה בארץ אחרי צאתו של ה-Hummer 2 וה-Hummer 3.
  • סאאב (שוודיה) - הוקמה ב-1949, בעבר עסקה ביצור מטוסים. ב-1990 רכשה ג'נרל מוטורס חלק גדול ממניותיה, ב-2000 השלימה את רכישת כל מניותיה.
  • סאטורן (ארצות הברית) - הוקמה ב-1990 על ידי ג'נרל מוטורס בניסיון לחדור לשוק המכוניות החסכוניות, מותג זה נחל כישלון חרוץ.
  • פונטיאק (ארצות הברית) - הוקמה ב-1906, נרכש על ידי ג'נרל מוטורס ב-1926. מייצרת בעיקר מכוניות עממיות 'ספורטיביות'.
  • קדילק (ארצות הברית) - הוקמה ב-1902, נרכשה על ידי GM ב-1909 עיקר דגמיה מכוונים לפלח השוק האמריקאי הגבוה.
  • שברולט (ארצות הברית) - הוקמה עם הקמתה של ג'נרל מוטורס. עד לא מזמן רכשה את המותג דייהו ו'הימרה' על המזרח הרחוק בכל הקופה, העבירה את הייצור למזרח והשיקה כלי רכב עממיים יותר.
  • הולדן (אוסטרליה) - הוקמה ב-1853, ב-1931 נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס. חטיבה המפתחת מכוניות המותאמות לשוק האוקיאני, כגון המונארו הספורטיבית, אך גם משמשת כשם מותג לשיווק דגמי אופל באזור אוקיאניה.

פורד

הנרי פורד עם המודל T, הרכב העממי של פורד
Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – פורד

קונצרן פורד הוא הקונצרן השלישי בגודלו בעולם, אולם מבחינת נכסים עומד הוא במקום הראשון. ב-1913 נפתח פס הייצור הראשון של פורד עם המודל T.

  • אסטון מרטין (בריטניה) - הוקמה בשנת 1913 על ידי ליונל מרטין ורוברט במפורד, ב-1993 רכשה פורד את אסטון מרטין מה שהוביל אותה לבעיות כלכליות. לאחרונה הכריזה אסטון מרטין על רכישתה על ידי קבוצת משקיעים ממדינות ערב הכוללים שתי בנקי השקעות מאיחוד האמירויות ומליונר ערבי נוסף. בנוסף על כך, קרובה היא להשיק את האסטון מרטין ראפיד - רכב סדאן ספורטיבי.
  • דיימלר (בריטניה) - הוקמה ב-1986, ב-1960 נרכשה על ידי יגואר, ולאחר מכן התחברו כולם לקונצרן פורד.
  • לינקולן (ארצות הברית) - הוקמה ב-1917, הצטרפה לקונצרן פורד בשנת 1922. עיקר רכבי לינקולן הם רכבי יוקרה אמריקאים קלאסיים כמו הלינקולן טאון-קאר, נאביגייטור (מתחרה ישיר לאסקלייד של קאדילק).
  • מרקורי (ארצות הברית) - הוקמה על ידי פורד עצמה בשנת 1939. רכביה נמצאים בין היוקרתיים של הלינקולן לבין העממיים של פורד.

פולקסווגן

הבוגאטי ויירון, פולקסווגן מתמקדת באקסוטיקה אקסקלוסיבית
Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – קבוצת פולקסווגן

פולקסווגן הוא קונצרן הרכב הרביעי בגודלו בעולם והגדול ביותר ביבשת הקלאסית, אירופה. פולקסווגן הוקמה על ידי פרדיננד פורשה (שבעתיד תקרא על שמו חברת מכוניות ספורט קטנה). בשנת 1933 הטיל אדולף היטלר על פורשה לייצר מכונית עממית עבור כל גרמני, בקשה זו הולידה את החיפושית שייצורה נפסק דווקא במקסיקו. כיום מחזיקת המניות העיקרית בפולקסווגן היא דווקא חברת פורשה, שנקראה על שם מיסד פולקסווגן. כושר הייצור הממוצע של קונצרן פולקסווגן כיום עומד על 5 מיליון מכוניות בשנה.

דיימלר-קרייזלר

דיימלר-קרייזלר לוגו
Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – דיימלר-קרייזלר

קונצרן דיימלר קרייזלר הוא למעשה מיזוג בין שתי חברות ענק, דיימלר הגרמנית עם קרייזלר האמריקאית. לפני המיזוג, הייתה דיימלר מהבעלים של מרצדס ומאייבך וסמארט, ומנגד קרייזלר הייתה בעלת דודג', ג'יפ, וקרייזלר עצמה. לאחר המיזוג רוב הדירקטור נשאר זהה לזה של מרצדס, מה שהביא לתביעות ענק כנגד החברה. כאמור, כולם נדחו על הסף. מיזוג זה החזיק מעמד עד שנת 2007 כשחברת דיימלר מכרה את חלקה בקונצרן קרייזלר לחברת השקעות אמריקאית כתוצאה מכך קונצרן דיימלר-קרייזלר פוצל, כיום דיימלר וקרייזלר חברות מופרדות בבעלות שונה

מותגים בבעלות קרייזלר

מותגים בבעלות דיימלר קרייזלר AG

  • מאייבאך (גרמניה) - הוקמה ב-1909, מייסדה היה וילהלם מאייבאך, מבין ממצאי מנוע הבערה, שעבד בדיימלר בעבר. אחרי שעזב את מקום עבודתו החליט לייצר מנועים לצפלינים עד 1921, מאז החליט להתמקד בייצור מכוניות פאר. לאחר מלחמת העולם ה-2 נרכשה מאייבך על ידי מרצדס. עד שנות ה-90 לא השיקה מרצדס ולו רכב אחד מתוצרת מאייבך. רכבי מאייבך כיום נחשבים לרכבי היוקרה האקסקלוסיבים ביותר, מחירם נע בין ארבעה לשמונה מיליון שקל, לא כולל מסים.
  • מרצדס בנץ (גרמניה) - בשנת 1926 התמזגה דיימלר עם חברת בנץ. מכונית המרצדס, שנקראה על שם ביתו של מיליונר יהודי אוסטרי התמזגה עם מכוניות חברת בנץ והוליד את השם 'מרצדס-בנץ'. מכוניות מרצדס מיצבו את עצמן לאורך ההיסטוריה כמכוניות יוקרתיות בעלות עיצוב שמרני שנשבר בגירסאת הCLS וה CL.
  • סמארט (גרמניה) - שילוב בין חברת השעונים Swatch למרצדס שהוליד מכונית-מיקרו, הסמארט. לאחרונה עזבה סווצ' את הפרויקט מפאת הקשיים הכלכלים שמעיבים על פרויקט זה. מכירות סמארט בארץ נמוכות בעיקר בשל תג מחיר גבוה.

נתוני ייצור

רשימת 15 המדינות המובילות בייצור מכוניות לשנת 2016 [1]
ייצור מכוניות ורכבים מסחריים (1000 יחידות)
1,000 2,000 3,000 4,000 5,000 6,000 7,000 8,000 9,000 10,000 11,000 12,000 13,000 14,000 15,000 16,000 17,000 18,000 19,000 20,000 21,000 22,000 23,000 24,000 25,000 26,000 27,000 28,000 29,000
סין 28118
ארצות הברית 12198
יפן 9204
גרמניה 6062
הודו 4488
דרום קוריאה 4228
מקסיקו 3597
ספרד 2885
קנדה 2370
ברזיל 2156
צרפת 2082
תאילנד 1944
בריטניה 1816
טורקיה 1485
צ'כיה 1349
                                                                                                                                                                                                                                               
15 החברות המובילות בייצור לשנת 2015[2]
ייצור מכוניות ורכבים מסחריים (1000 יחידות)
1,000 2,000 3,000 4,000 5,000 6,000 7,000 8,000 9,000 10,000 11,000
טויוטה 10,083
פולקסוואגן 9,872
יונדאי 7,988
ג'נרל מוטורס 7,485
פורד 6,396
ניסאן 5,170
פיאט 4,865
הונדה 4,543
סוזוקי 3,034
רנו 3,032
פיג'ו וסיטרואן 2,982
ב.מ.וו 2,279
saic 2,260
מרצדס 2,134
מאזדה 1,540
סך כל הייצור: 90,086
                                                                                                                                                                                                       

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יצרני כלי רכב בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ [1], OICA correspondents survey
  2. ^ World motor vehicle production – World ranking of manufacturers (2015), OICA correspondents survey