מחקר שוק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מחקר שוק הוא תהליך אשר באמצעותו אוספים מידע על שווקים שונים (בין אם שוק מוצק ובין אם שוק אוכלוסייה במדינה כלשהי).

ביצוע מחקר שוק

מחקר שוק הוא תהליך אשר מבצעת בדרך כלל חברה או מותג אשר מעוניינים לאסוף מידע טרם תחילת פעילות בשוק חדש. לדוגמה, אם החברה עומדת לחדור לשוק האמריקאי עם מוצר משלה, היא תרצה לבדוק האם השוק מתאים למוצר זה, מה רמת התחרותיות בשוק ואיך ניתן למכור את המוצר בשוק העתידי בבחינת תמחור, מיקום, אסטרטגיה שיווקית ועוד.

בעבר, ביצוע מחקר שוק היה תהליך עתיר משאבים ולכן זמין רק לחברות גדולות. ואכן רק חברות גדולות מאד יכלו לפעול בשווקים רבים בעולם. אך בעידן הרשתות החברתיות, האפשרות להיכנס ולראות איך אנשים מדברים על מוצרים מקבילים ואפילו מה אנשים מחפשים, פתחה הזדמנות לכל חברה כמעט להבין טוב יותר את השוק אליו היא פונה ועל ידי כך להפחית את הסיכון שקיים בחדירה לשוק חדש.

מודל PESTEL

למחקרי השוק מודלים רבים אשר מוכרים יותר או פחות. אחד מהמודלים המוכרים ביותר הוא PESTEL: -

  • Political - המרכיב הפוליטי בא לבחון אם ישנה בעיה הקשורה לאופן בו הממשלה מתנהלת, ומידות הקושי של הממשלה ביחס לחברות שונות בתחומים שונים.
  • Economic - מרכיב הכלכלה מסתכל על פרמטרים שונים בכלכלה של אותו השוק ובוחן אותם. לדוגמה, האם שער המטבע לעומת מדינת המקור של החברה הוא כזה אשר יאפשר לה להרוויח והאם נדרשות התאמות מחיר.
  • Social - מה התרבות במדינה? מבחינה זו נוכל להקיש על הדרך הטובה ביותר להצגת המוצר למשל.
  • Technological - מרכיב הטכנולוגיה בוחן את רמת השימוש בטכנולוגיה בשוק למשל, או אם מדובר במפעל אותו החברה רוצה להקים, האם הטכנולוגיה במדינה הזו מתאימה
  • Environmental - מרכיב הסביבה זהו מרכיב אשר הגיע בעשור האחרון והוא נוגע בהיבטים הסביבתיים של המוצרים.
  • Legal - מרכיב החוק, בוחן האם ישנן הגבלות כלשהן, איך החוק מתייחס לחברות או למוצרים שונים ועוד.

ראו גם

קישורים חיצוניים