מטוס מנהלים
מטוס מנהלים, המכונה לעיתים מטוס פרטי, או ביזג'ט (bizjet), הוא מונח המתאר מטוס סילון קטן יותר בדרך כלל ממטוס נוסעים טיפוסי, המיועד לתעבורת קבוצות של אנשי עסקים, או אנשים עשירים באופן מופלג. ניתן להסב מטוסי מנהלים אף לשימושים אחרים, כגון פינוי אווירי, או שילוח חבילות מהיר, וחלק מן המטוסים בעלי מאפיינים אלה אף נמצאים בבעלותם או בשימושם של גופים ציבוריים, ממשלות, או צבאות.
מאפיינים
כמעט כל מטוסי המנהלים הנמצאים בייצור המוני, כגון מטוסים מתוצרת ג'נרל דיינמיקס, גולפסטרים, או בומברדייה, הם בעלי שניים או שלושה מנועי סילון, אף שבעבר היו נפוצים יותר מטוסי מנהלים בעלי ארבעה מנועים. שיפור איכותם ואמינותם של מנועי הסילון הפחיתה את השימוש בארבעה מנועים במטוסי מנהלים, ובעתיד מתוכננים מטוסי מנהלים קטנים וקלים בעלי מנוע סילון בודד.
כמעט בכל מטוסי המנהלים המנועים מותקנים בזנב המטוס, כיוון שהכנפיים נמוכות בדרך כלל מכדי לשאת את המנועים ללא סכנת מגע בקרקע. לעיתים, מטוסי נוסעים רגילים עוברים הסבה לשימוש כמטוסי מנהלים מפוארים. מטוסים אלה נמצאים בדרך כלל בשימושם של עשירים מופלגים וידוענים הנוסעים יחד עם פמליות גדולות, או בשימושן של קבוצות ספורט. מטוסים אלה מוגבלים לעיתים בשדות התעופה בהם הם יכולים לנחות עקב מגבלות רעש, או אורך מסלול.
נתח השוק המתפתח בתחום מטוסי מנהלים הוא מטוסים קטנים וזולים יותר. רבים ממטוסים אלה הם בקטגוריה של מטוסי סילון קלים, וחלקם משמשים כמוניות אוויריות. חברת ססנה פיתחה את מטוס המוסטנג, מטוס סילון בעל שישה מושבים (2 טייסים ו-4 נוסעים), הנמכר בארצות הברית בכ-2.5 מיליון דולר, מחיר זול עבור מטוס מנהלים. חברות אחרות ניסו לפתח מטוסי סילון למנהלים במחיר זול אף יותר.
בעולם טסים בתחילת המאה ה-21 כ-11,000 מטוסי מנהלים, רובם נמצאים בארצות הברית, או בבעלות חברות אמריקאיות. אירופה היא היבשת השנייה בעולם במספר מטוסי המנהלים שבה.
מאז 1996 נפוצה בעלות חלקית על מטוסי מנהלים ולפיה מספר חברות קונות חלק במטוס מנהלים, המקנה לחברה מספר קבוע של שעות טיסה בשנה. בשיטה זו יכולות מספר חברות לחלוק בעלויות הכבדות של אחזקת המטוס, שכר צוות האוויר ועוד, ומנגד, ליהנות מן הגמישות שמאפשרת בעלות במטוס מנהלים.
תולדות מטוסי המנהלים בישראל
עם הגברת הצורך במטוסי מנהלים וחדירתם לתודעה הניהולית, קיבלה התעשייה האווירית הישראלית החלטה אסטרטגית להיכנס גם לשוק זה. לצורך כך נרכשו זכויות הייצור ממפעל אמריקאי כושל שייצר מטוסי מנהלים קטנים בשם ג'ט קומנדר. מטוס מדגם זה הובא לישראל במהלך שנות ה-70 של המאה הקודמת. המטוס זכה למתיחת פנים, לרבות: הארכת הגוף, החלפת המנועים ומערכות הבקרה והאלקטרוניקה. בנוסף, שונה שמו ובמתכונתו החדשה הוחלף לקומודור ג'ט. בשנים הבאות שוכלל אב הטיפוס למספר גרסאות מנהלים, כמו גם דגמי אמבולנס אווירי, מטוס בקרה ימית ועוד. בגירסתו זו הוסב שמו לווסטווינד (Westwind) ולו תתי דגם 1121-1124 בהתאם לתצורה. עם תחילת שנות ה-2000 הוחלף הווסטווינד לאסטרה. עם תחילת העשור הופסק ייצורו לחלוטין והוחל בשיווק מטוס מנהלים חדש הגאלפסטרים.
סוגי מטוסי מנהלים
סוג | משקל מקסימלי להמראה בליבראות |
דגם לדוגמה |
---|---|---|
מיקרוג'ט | 5,000 - 10,000 | Cessna Citation Mustang |
מטוסי סילון קלים | 10,000 - 20,000 | Learjet 40 |
מטוסי סילון בינוניים | 20,000 - 50,000 | Gulfstream G200 |
מטוסי סילון בינוניים סופר | 50,000 - 80,000 | Bombardier Global 5000 |
מטוסי סילון גדולים | 80,000 - 100,000 | Gulfstream G500 |
מטוסי סילון כבדים | > 100,000 | Boeing Business Jet |
מטוסי סילון כבדים
אלה הם המטוסים היוקרתיים ביותר בין מטוסי המנהלים, הם נועדו לנשיאת פמליות גדולות למרחקים ארוכים. בין המטוסים בקטגוריה נמצאים:
מטוסי סילון גדולים
- בומברדייה
- Bombardier Global 5000
- Bombardier Global Express
- Bombardier Challenger 850
- דאסו
- Dassault Falcon 7X
- גאלפסטרים איירוספייס
- Gulfstream G500
- Gulfstream G550
- Gulfstream G650
מטוסי סילון בינוניים סופר
אלה הם מטוסי מנהלים יוקרתיים בעלי תא נוסעים רחב, המסוגלים לטוס בגובה רב ובמהירות גבוהה, ובעלי טווח ארוך ביותר. לצד האיבזור היוקרתי והנוחות שמטוסים מאפשרים, טווח טיסתם מאפשר חצית האוקיינוס האטלנטי ללא חניות ביניים. בין המטוסים בקטגוריה זו נמצאים:
- בומברדייה
- Bombardier Challenger 300
- Bombardier Challenger 605
- דאסו
- Dassault Falcon 900DX
- Dassault Falcon 900EX
- Dassault Falcon 2000DX
- Dassault Falcon 2000EX
- אמבראר
- Legacy 600
- גאלפסטרים איירוספייס
- Gulfstream G350
- Gulfstream G450
- הוקר ביצ'קראפט
- Hawker 4000
מטוסי סילון בינוניים
מטוסים אלה מתאימים לטיסות ארוכות, החוצות יבשות, ולמספר נוסעים גדול יחסית. בין המטוסים בקטגוריה זו נמצאים:
- בומברדייה
- Learjet 60 XR
- Learjet 85
- ססנה
- Citation Columbus
- Citation X
- Citation XLS
- Citation Sovereign
- דאסו
- Falcon 50EX
- אמבראר
- Legacy 450
- Legacy 500
- גאלפסטרים איירוספייס
- Gulfsteam 150
- Gulfstream 280
- הוקר ביצ'קראפט
- Hawker 750
- Hawker 850XP
- Hawker 900XP
מטוסי סילון קלים
מטוסים אלה מהווים את עיקר תעשיית מטוסי המנהלים מאז שנות ה-60. מטוסי הסילון הקלים משלבים יכולת נחיתה בשדות תעופה קטנים עם מהירות טיסה גבוהה, ובכך הופכים לכלי תחבורה יעיל לאיש עסקים.
מטוסי סילון קלים מאד
מטוסים אלה מכונים לעיתים בשם "מיקרו-ג'טס". משקל המראה מרבי של מטוסים אלה נמוך מ-4,500 ק"ג (10,000 פאונד).
קישורים חיצוניים
- דניאל שמיל, 500 העשירים | לוקסוס מעופף | 14 אלף רגל באוויר, בתוך 25 מיליון דולר, באתר TheMarker, 5 ביוני 2016
- ניר יהב, חלום ב-70 מיליון דולר: המטוסים הפרטיים של האלפיון העליון בישראל, באתר וואלה!, 8 בדצמבר 2016