מסילת מודיעין–ענבה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־18:06, 28 באפריל 2020 מאת שרגא (שיחה | תרומות) (עידכון מויקיפדיה גירסה 27924006)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מסילת הרכבת מודיעין - ענבה
מבט לעבר תחנת מודיעין מרכז
מבט לעבר תחנת מודיעין מרכז
מידע כללי
מדינה ישראל
עיר עמק איילון
מפעיל רכבת ישראל IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg
מידע על ההקמה
פתיחת המסילה 2007 עד פאתי מודיעין
2008 עד מודיעין מרכז
מידע על המסילה
תחילת המסילה מחלף ענבה (צומת דניאל)
סיום המסילה מודיעין מרכז
סוג המסילה נוסעים
אורך המסילה כ-7.5 ק"מ
רוחב המסילה 143.5 ס"מ
מסלולים 2
מספר התחנות פאתי מודיעין, מודיעין מרכז

מסילת הרכבת מודיעין - ענבה היא מסילת רכבת אשר מחברת את מודיעין-מכבים-רעות למסילת ירושלים - גנות ומשם לתל אביב-יפו ולרשת המסילות הארצית. המסילה הוקמה כחלק מפרויקט הקמת מסילת הרכבת החדשה לירושלים (פרויקט A1) וכיום מהווה שלוחה שלה.

כיום מסתיימת המסילה בתחנת הרכבת מודיעין מרכז. לפי תוכניות עתידיות, עשויה המסילה להמשיך בתוך מודיעין מצפון לתחנת מודיעין מרכז (קו M העתידי).

תוואי הפרויקט

גשר הרכבת למודיעין במחלף ענבה
תחנת הרכבת פאתי מודיעין יחד עם אזור התעשייה שלצידה. רציפים 3 ו4 בבנייה, אוגוסט 2019

הפרויקט כלל שלושה חלקים, השניים הראשונים הם חלק מהמסילה לירושלים והחלק השלישי (כפר דניאל - מודיעין) הוא מסילה זו.

תל אביב - נמל התעופה בן-גוריון

הקטע הראשון של הקו מחבר את תל אביב לנמל התעופה בן-גוריון. הוא מתפצל מקו תל אביב לוד במרכזו של כביש 1 בין המחלפים גנות ושפירים ב"פיצול גנות", עובר במנהרה מתחת לכביש 1, מחלף שפירים ונחל שפירים, וממשיך במערך חפיר וגשרים עד לתחנת נמל התעופה בן-גוריון, השוכנת מתחת לבניין טרמינל 3. העבודות לבניית קטע זה החלו בשנת 2001 והוא החל לפעול באוקטובר 2004, סמוך לתחילת פעולת טרמינל 3. פעילות הקו זכתה להצלחה, ורבים עושים בו שימוש כדי להגיע לנמל התעופה. בעקבות פתיחתו הקו לנתב"ג החלה הרכבת לפעול בשעות הלילה במהלך כל ימות השבוע בקו נהריה - חיפה - תל אביב - נתב"ג.

נמל התעופה בן-גוריון - כפר דניאל

לאחר נמל התעופה בן-גוריון, עובר התוואי מעל כביש 1 בגשר שאורכו 550 מטר. בסיום הגשר נמצא מחלף רכבות שמאפשר לרכבות הבאות מהדרום לפנות לכיוון נמל התעופה וכך לקיים שירות בין באר שבע לנמל התעופה. הקו ממשיך בקו ישר דרומית למושבים בן שמן וגינתון (תוואי כביש 1 עובר אותם מצפון), חוצה את כביש 6 ועובר פעם נוספת במנהרה מתחת לכביש 1 לכיוון כפר דניאל.

העבודות בקטע נמל התעופה בן-גוריון - כפר דניאל החלו בשנת 2002 והסתיימו בשנת 2007. עיכוב משמעותי בעבודות נבע מגילוי אתר קבורה עתיק סמוך למעבר הרכבת מתחת לכביש 1 לעבר כפר דניאל. כדי להימנע מעימות החליטה הרכבת לחפור מנהרה מתחת לאתר ולעכב את פתיחת הקו למודיעין בשנה.

כפר דניאל-מודיעין

באזור כפר דניאל (צפונית למחלף ענבה) מתפצלת המסילה ממסילת גנות - ירושלים ופונה מזרחה לכיוון מודיעין לאורך כביש 431 עד לתחנות פאתי מודיעין ומודיעין מרכז, אורך מקטע זה הוא כ-7.5 ק"מ.

תוכניות עתידיות

קשת מודיעין בבנייה, ברקע כביש 431 ומודיעין, אוגוסט 2019
קשת מודיעין בבנייה, ברקע צומת המסילות "כפר דניאל", אוגוסט 2019

מסילת רוחב בין נתיבי כביש 431

בשנת 2019 החלה בנייתה של מסילת ראשון לציון - מודיעין, עם סיום בנייתה מקטע זה יצטרף למסילה רציפה מתחנת מודיעין מרכז, בין מסלוליו של כביש מס' 431 עד לתחנת הרכבת ראשון לציון משה דיין. חיבור זה יאפשר גישה ישירה לקו A1 ולמודיעין מהפרברים הדרומיים של תל אביב ומערים כגון רחובות ואשדוד ללא צורך בנסיעה לתל אביב והחלפת רכבות לכיוון ירושלים או מודיעין.

קשת מודיעין

כיום נמצא בהקמה קשת מודיעין, מסילת ברזל המחברת את הרכבות היוצאות ממודיעין מזרחה אל קו הרכבת המהיר לירושלים ותאפשר הפעלת קו הרכבת מודיעין – מרכז — ירושלים – יצחק נבון. הקשת תתחבר למסילת ירושלים - גנות בצומת רכבת הנקרא "מחלף ענבה" (אשר נמצא ממזרח למחלף והוא שונה מ"צומת דניאל" שנמצא במערבו). בשנת 2021 תחל לפעול שלוחה מתחנות מודיעין לקו הרכבת המהיר לירושלים, כחלק מפתיחת קו הרכבת ירושלים - מודיעין תחושמל המסילה.[1]

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0