קולומביה רקורדס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־20:42, 1 באוקטובר 2020 מאת בוט גאון הירדן (שיחה | תרומות) (עדכון פרמטרים בתבנית חברה מסחרית (דרך WP:JWB))
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תבנית:שכתוב

Disambig RTL.svg המונח "CBS Records" מפנה לכאן. לערך העוסק בחברת תקליטים ישראלית שהייתה בעבר שלוחת CBS בישראל, ראו אן אם סי.


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים ריקים [ אנשי מפתח ]

פרמטרים ריקים [ סיסמה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קולומביה רקורדס
הלוגו של חברת Columbia Records
נתונים כלליים
סוג חברת תקליטים
תקופת הפעילות 1888–הווה (כ־136 שנים)
מיקום המטה ניו יורק
ענפי תעשייה מוזיקה
 
http://columbiarecords.com

קולוּמביה רקורדסאנגלית: Columbia Records) הוא המותג הוותיק ביותר בתחום הקלטות הקול, שראשיתו בשנת 1888 בארצות הברית.

היסטוריה

Columbia הייתה חברה קטנה שמכרה פטיפונים בעיר וושינגטון, מרילנד ודלאוור. חברת קולומביה, בדומה לחברות פטיפונים אחרות בסוף המאה ה-19, החלה לשווק הקלטות שייצרה בעצמה, בנוסף לפטיפונים. בעקבות זאת ניתקה החברה את הקשר הקודם שהיה לה עם חברת אדיסון, ומכרה רק הקלטות ופטיפונים משלה.

כמו כן החברה הקימה גם תזמורת בשם תזמורת קולומביה.

קולומביה החלה למכור תקליטים בתוספת למערכת הישנה בשנת 1901. למשך עשור הייתה קולומביה אחת משלוש החברות המצליחות בענף זה. בשנת 1908 הציגה ייצור המוני של תקליטים בעזרת תקליטים עם חומר מוקלט משני הצדדים.

ביולי של שנת 1912, החברה החליטה לייצר רק תקליטים, ולהפסיק לייצר מכשירים והקלטות ישנות. בתחילת שנת 1925 קולומביה החלה בהקלטה על תקליטים חדשניים בעזרת הליך חשמלי. החברה לא פרסמה את ההליך החדש למשך מספר חודשים, כדי לא לפגוע במכירות של התקליטים מן הסוג הישן.

בשנת 1931, חברת קולומביה האנגלית אוחדה עם חברת EMI. חברת EMI הוכרחה למכור את קולומביה האמריקאית אל חברת ARC. לכן, קנתה חברת Columbia Broascasting System - כלומר CBS, שיוסדה בשותפות עם Columbia Records, את חברת ARC יחד עם המותג של Columbia בארצות הברית. החברה והמותג נקנו במחיר של 700,000 דולר. הסמל המסחרי מאז ועד שנות החמישים היה שני עיגולים עם 'תווים קסומים' בעיגול השמאלי, ומיקרופון של CBS בעיגול הימני.

בשנת 1948 קולומביה הנהיגה סוג חדש של תקליטים, הידועים בשם אריך-נגן (באנגלית LP). תקליטים אלו הסתובבו ב-331/3 RPM. בשנת 1951, CBS סיימה את ההסכם עם EMI, וחתמה הסכם תפוצה עם חברת Philips Records מחוץ לצפון אמריקה. ב-1955 Columbia USA הציגה את הלוגו החדש שלהם של "עין הולכת". למעשה היה הלוגו תיאור של מחט של הפטיפון על התקליט. לוגו זה עבר שינוי קל ב-1960, ומאז ועד היום זהו הלוגו של חברת Columbia Records. בשנה שלאחר מכן, CBS סיימה את החוזה עם חברת פיליפס והקימה את ארגון משל עצמה שנקרא CBS Records ששיחררה הקלטות של קולומביה מחוץ לארצות הברית וקנדה. CBS Records גם הפיצה הקלטות של חברת Ode Records בין 19671969 ובין השנים 19761978.

קולומביה נהייתה חברת ההקלטה המצליחה ביותר בעולם בשנות ה-50, כאשר הם שכרו את האמרגן מיץ' מילר מחברת Mercury. מילר במהרה חתם חוזה עם האומן הטוב ביותר של אז פרנקי ליין, וגילה חלק מהאמנים הטובים האחרים של העשור כולל טוני בנט, גיא מיטשל, ג'וני ריי, The Four Lads, רוזמארי קלוני וג'וני מאטיס.

קולומביה פעלה גם בישראל החל משנת 1964 והוציאה תחת הארגון CBS Records גם תקליטי מוזיקה ישראלית, ומבין אמניה ניתן למצוא את חוה אלברשטיין, שלום חנוך, אריק איינשטיין וגם רמי פורטיס (עם אלבומו "פלונטר").

ב-1988 CBS Records נרכשה על ידי חברת סוני. מכיוון שלסוני היה רק רישיון על השם "CBS Records", היא קנתה מ-EMI Records את הזכויות להשתמש בסמלים המסחריים של קולומביה מחוץ לצפון אמריקה ויפן, שכלל לא היו בשימוש על ידי חברת EMI מאז שנות ה-60. באותה שנה החליטה סוני לסיים את פעילותה של CBS בארץ, ושלוחתה בישראל שינתה את שמה לאן אם סי.

חברת סוני איחדה את שלוחת המוזיקה שלה עם חברת BMG ב-2004. החברה המשולבת הנקראת Sony BMG, המשיכה להשתמש בשמה של CBS ובלוגו שלה (העין ההולכת) בכל העולם חוץ מביפן, שם השלוחה בבעלות מלאה של סוני, ושמה הוא Sony Records. ביפן, הסמל המסחרי (התווים הקסומים) עדיין בבעלות Nippon Columbia הישנה, שנקראת Columbia Music Entertainment. סוני משתמשת בצורה שונה במקצת מהתווים הקסומים בשביל המותגים הקלאסיים שלהם.

סוני הפסיקה להוציא תקליטים תחת קולומביה וכעת משתמשת בארגון Sony Music Entertainment.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולומביה רקורדס בוויקישיתוף
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0