קלאס אולדנבורג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־16:42, 12 בפברואר 2020 מאת שמש מרפא (שיחה | תרומות) (ייבוא מוויקיפדיה העברית, ראה רשימת התורמים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה.

"ליבת תפוח", מוצב בגן הפסלים של מוזיאון ישראל.

קְלַאס אוֹלדֶנבּוּרג (שוודית: Claes Oldenburg; נולד ב-28 בינואר 1929) הוא פסל שוודי אמריקאי שנודע בעיקר בזכות עבודתו על פסלים סביבתיים שמהווים גרסאות ענק של חפצים יום-יומיים. מוטיב מרכזי נוסף ביצירתו הוא גרסאות רכות של חפצים קשיחים.

קורות חיים

אולדנבורג נולד ב-1929 בסטוקהולם שבשוודיה. בילדותו עבר יחד עם משפחתו לארצות הברית בשנת 1936. הוא למד באוניברסיטת ייל ובמכון לאמנות בשיקגו. אחת מיצירותיו הגדולות הראשונות הייתה "שפתון (מתרומם) על שרשראות זחל"ם", שנמצא כיום בחצר Morse College באוניברסיטת ייל.

בנוסף לעבודתו כפסל אולדנבורג משתתף לעיתים בפרויקטים אדריכליים. דוגמה בולטת לכך היא עיצובו של הכניסה לבניין הנהלת סוכנות הפרסום Chiat\Day בלוס אנג'לס, המעוצבת כמשקפת ענק שחורה, בצוות תכנון יחד עם האדריכל פרנק גרי.

אולדנבורג משתף פעולה מאז 1976 עם פסלת הפופ ההולנדית אמריקאית קוסיה ואן ברוגן. השנים נשאו ב-1977.

ב-1989 זכה בפרס וולף באמנות, וב-1995 זכה בפרס רולף שוק לאמנות חזותית.

עבודתו

ביצירתו קיבלה המציאות היבט תלת ממדי סביבתי בוטה וברור. מבחינתו הוויית הכרך העירוני לא התבטאה בעולם הנוצץ והפרסומי, אלא בחומרים הלקוחים מ"תרבות הביבים" של שכונות העוני ואזוריה המזרחיים של מנהטן.

אולדנבורג ביקש לבטא את הוולגריות של אמריקה באמצעות "סביבות" ו"אירועים". הרחוב שימש בעבורו לא רק מקום שממנו נלקחו האובייקטים ליצירותיו אלא אף נושא יצירתו המוקדמת. הוא לא הסתפק באובייקט בודד המופקע מהקשרו הסביבתי, ויצר סביבה שיש בה חומרי פסולת ופריטים שאסף ועיצב למערך מאורגן שעל פיו על הצופה לחדור פנימה כדי לחוות את המוצג, ולא רק להתבונן בו כמוצג בתערוכה. רחוב, 1960, בגלריה ג'דסון. חלל הגלריה התמלא בחומרי פסולת שאסף בסביבת מגוריו. מחומרים אלו עיצב צורות תלת ממדיות, המאורגנות באי סדר המזכירים קיר מלא כתובות גרפיטי. האובייקטים מוקמו- כאילו באקראי- בחלל הגלריה ובכך יצר "סביבה" בעלת אמירה אסתטית ייחודית, אך גם אמירה חברתית: העברת תרבות הרחוב הנמוכה לגלריה לאמנות מעניקה לה לגיטימציה. יש להכיר בעידן השפע הכלכלי לא רק במוצרי הצריכה שבמרכולים, בפרסומות וכו' אלא ב"חיים האמיתיים", שאינם מתועדים במדורי הרכילות.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלאס אולדנבורג בוויקישיתוף


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0