תחנת הרכבת בני ברק – רמת החייל
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 3 ביוני 2000 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | רח' מבצע קדש 1, בני ברק | ||||
קואורדינטות | 32°06′11″N 34°49′44″E / 32.103°N 34.829°E | ||||
אתרים סמוכים | קניון איילון, דיזיין סנטר | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | כפר סבא, הוד השרון, פתח תקווה, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים ובאר שבע | ||||
רציפים | שלושה, מתוכם אחד אינו פעיל | ||||
|
תחנת הרכבת בני ברק – רמת החייל היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את העיר בני ברק, את רמת גן ואת אזור התעשייה רמת החייל בתל אביב. התחנה ממוקמת על מסילת הירקון במרחק הליכה קצר מקניון איילון ואצטדיון רמת גן ומהווה תחנת ביניים בקו באר שבע – הוד השרון. התחנה נקראה בעבר תחנת תל אביב צפון.
היסטוריה
עם קום מדינת ישראל לא היה קישור מסילתי מתל אביב צפונה אלא לכיוון לוד בלבד, דבר שמנע שירות רכבות בין תל אביב לצפון הארץ ובפרט לחיפה. המסילה הקרובה ביותר לצפון תל אביב הייתה מסילת הירקון שהסתעפה מהמסילה המזרחית ליד ראש העין והגיעה עד פתח תקווה. מסילה זו הוארכה בשנת 1949 בשבעה ק"מ נוספים לכיוון מערב לאורך נחל הירקון ובסופה נבנתה תחנת רכבת שנקראה תל אביב צפון, להבדילה מתחנת הרכבת תל אביב דרום ששכנה אז מול בית הדר. התחנה נחנכה ב-20 בספטמבר 1949[1] יחד עם קו הנוסעים תל אביב - חיפה, שעבר אז ממזרח לשרון וגוש דן.
עם פתיחת מסילת החוף במאי 1953 חוברה מסילת הירקון למסילת החוף בצומת תל ברוך ותחנת תל אביב צפון המשיכה להיות התחנה הסופית בקו חיפה - תל אביב ותחנת ביניים בקו חיפה - ירושלים. כאשר נפתחה תחנת הרכבת תל אביב מרכז בנובמבר 1954 שונה שם התחנה לתחנת בני ברק (מבחינה מוניציפלית התחנה אכן נמצאת בשטח העיר בני ברק) ורק מספר רכבות בודדות שנסעו בקו חיפה – ירושלים המשיכו לעצור בה. עם זאת נבנה בתחנה מסוף מטען גדול ועיקר השימוש בתחנה היה לרכבות משא. עם פתיחת מסילת איילון בשנות ה-90 הופסק לחלוטין שירות הנוסעים בתחנה זו.
ב-3 ביוני 2000 נחנך קו הנוסעים תל אביב – ראש העין, כאשר במסגרת העבודות על הקו שודרגה מסילת הירקון ונבנתה מחדש תחנת הרכבת בני ברק שהיוותה תחנת ביניים בקו זה. בשנת 2006, בקרבת התחנה, נחנך גשר מבצע קדש מעל נחל הירקון ומסילת הרכבת. מעבר הולכי הרגל על המסילה לכיוון בני ברק נחסם והוחלף במדרגות לולייניות ממתכת שהוצבו בגשר[2][3].
בשנת 2016 השם "רמת החייל" הוסף לשם התחנה, כמו כן החלו עבודות על גשר כפול שייקשר את אזור התעסוקה של בני ברק ותחנת הרכבת עם הגדה הצפונית של הירקון ואזור התעסוקה ברמת החייל[4].
תיאור התחנה
בתחנה קיימים רציף אי אחד, רציף צד אחד צמוד לאולם הנוסעים, ושלוש מסילות המשרתות אותם. התחנה היא תחנת ביניים והתנועה ממנה אפשרית בשני הכיוונים. רציף מס' 3 לא פעיל.
שירות הרכבת בתחנה
- ברוב שעות היום עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו באר שבע – מרכז – הוד השרון.
- בשעות השיא עוצרות בתחנה שתי רכבות נוספות בשעה בכל כיוון בקו תחנת הרכבת ראשון לציון – משה דיין – הוד השרון.
|
קישורים חיצוניים
- התחנה באתר רכבת ישראל
- התחנה באתר דן (הקישור אינו פעיל, 22 בספטמבר 2017)
- על חנוכת התחנה בשם "תל אביב צפון", באתר עיריית תל אביב
הערות שוליים
- ^ נחנך קו הרכבת לאורך השפלה, מעריב, 20 בספטמבר 1949
- ^ שרון קדמי, נתיבי איילון מציגה: 180 מיליון שקל הושקעו בגשר - ולא נשאר כסף למדרגות, באתר TheMarker, 24 באוקטובר 2006
- ^ יונתן בייסקי ועזרי עמרם , לעלות ברגל, במדרגות לולייניות תלולות, לגובה של 10 מטרים - זהו המכשול שעומד בפני כל מי שרוצה להגיע לתחנת הרכבת , באתר מאקו, 5 במרץ 2014
- ^ מירב מורן, תחנת רכבת מפוארת שהוקמה במיקום אידאלי, איך יכול להיות שעוברים בה רק קומץ נוסעים ביום?, באתר גלובס, 22 באוגוסט 2016