תחנת הרכבת לוד
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | התחנה החדשה - 1917-1920, התחנה הישנה - 1892. | ||||
מיקום | |||||
מיקום | רחוב יוספטל, לוד | ||||
אתרים סמוכים | מוסכי ומשרדי רכבת ישראל, שכונת הרכבת, לוד | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | לכל תחנות רכבת ישראל מלבד דימונה, אופקים, נתיבות, שדרות, עפולה ובית שאן | ||||
|
תחנת הרכבת לוד היא תחנת נוסעים ומשא של רכבת ישראל המשרתת את העיר לוד ואת המושבים הסמוכים. בצמוד אל התחנה נמצאים משרדי הנהלת רכבת ישראל.
התחנה מהווה צומת רכבות חשוב, אליו מגיעות מסילות מנהריה, מאשקלון, מבאר שבע, מראש העין ומירושלים.
התחנה הישנה (העות'מאנית)
בניין "תחנת א-ליד" (השם המקורי של המבנה) ממוקם על מסילת הרכבת לירושלים, אשר נחנכה בחודש ספטמבר 1892 וקישרה בין יפו לירושלים.
תחנת הרכבת שכנה ממערב לשטח הבנוי של הכפר א-ליד בלב השטחים החקלאיים בהם גדלו גני-ירק, בוסתני פרי וכרמי זית. עם הפעלת הרכבת, השתפרה הנגישות של תושבי לוד והכפרים שבקרבתה ובשוליה אל המרכזים העירוניים יפו-ירושלים וכן אל היישובים ששכנו לאורך המסילה.
את הפירמאן (רשות) לבנות את מסילת הברזל מסר הסולטאן העות'מאני ליוסף נבון שהיה יליד ירושלים והתחנך בצרפת. הסולטאן העדיף אותו על פני יזמים מגרמניה, בריטניה וצרפת שממשלותיהם שאפו לקנות אחיזה בארץ-ישראל בשל מיקומה בין יבשת אירופה לארצות צפון אפריקה ואסיה הרחוקה.
במסגרת המאמץ המלחמתי במלחמת העולם הראשונה נסללה המסילה המזרחית, מסילת אורך בין טול כרם לקוסיימה שהתחברה דרך מסילת השומרון ורכבת העמק אל המסילה החיג'אזית שנסללה בעבר הירדן וחיברה את טורקיה עם ערב הסעודית. בזמן המלחמה פרקו הטורקים את קטע המסילה יפו-לוד כדי להרחיק את מסילת הברזל האסטרטגית מטווח הארטילריה של הימיה הבריטית ששלטה בים התיכון. בתחנת הרכבת נחל שורק היא תחנת הצומת, התפצל מן הקו שירד לבאר-שבע וחצי האי סיני הקו מזרחה לכיוון ירושלים.
אחרי מלחמת העולם הראשונה עם שיקום הקו יפו-לוד-ירושלים שימשה לוד כצומת למסילת האורך מחיפה עד לקנטרה ולמסילת הרוחב לירושלים.
התחנה הנוכחית (הבריטית)
לאחר שהסתיימה המלחמה חידשו הבריטים את קטע המסילה יפו-ירושלים וכך תופעלה מחדש תחנת א-ליד. בד בבד עם התקדמותם ממצרים לארץ-ישראל הניחו הבריטים מסילת ברזל חדשה שלאורכה ובשוליה נבנו מחנות צבא. בלידא (LYDDA) ממערב לשטח המבונה בנו הבריטים תחנת רכבת גדולה וחדשה שענתה על צורכי הצבא והיישוב האזרחי. הבריטים ביטלו את קטע המסילה לידא-רמלה בשל היותו ארוך ומפותל ובמקומו הונחה מסילה חדשה קצרה יותר שקישרה את תחנת LYDDA עם התחנה שהייתה ברמלה. כתוצאה מכך בוטלה תחנת א-ליד ומבנה התחנה הוסב לבית-ספר עירוני.
התחנה הנוכחית נפתחה לראשונה בשנת 1917 כחלק מהפיכת לוד למוקד תחבורה הארצי, על ידי בניית נמל תעופה, תחנת רכבת, וכבישים עורקיים העוברים בלוד.
במרץ 1920, הרב המקובל נפתלי חנהל'ס, צאצא של רבי נחמן מברסלב נהרג בתאונה בתחנה.[1]
בשנות ה-40 של המאה ה-20, עם חיבור מסילת הברזל בין ארץ ישראל ללבנון (דרך ראש הנקרה) לביירות ודמשק, הייתה התחנה לצומת לרכבות מאירופה למצרים. תחנת לוד הייתה העמוסה והפעילה ביותר בארץ ישראל בימים ההם. עברו בה נוסעים מקנטרה, מירושלים, מיפו ומחיפה ונוסעים החליפו רכבות לכוונים השונים. בלוד עברו הגדודים העבריים, גדודי צבא בריטיים, הבריגדה העברית, שבויים גרמניים ואיטלקיים. נשיאים וראשי הממשלות ואישים אחרים מהאזור והעולם עברו או שהו כמה שעות בתחנה בדרכם ליעד הבא, ביניהם: בנימין זאב הרצל, וילהלם השני, קיסר גרמניה, היילה סלאסי, קיסר אתיופיה, הלורד בלפור, גנרל אלנבי, וינסטון צ'רצ'יל, דוד בן-גוריון והברון רוטשילד.[2]
עם הקמת לוד העברית שימש בניין התחנה הישן כתחנת מגן-דוד-אדום של אגד הערים לוד-רמלה. כיום משמש הבניין את מרכז הצעירים העירוני של עיריית לוד וכן הוא משתלב במדרחוב שמקשר את "כיכר-הקומנדו" עם "כיכר העצמאות".
עצי האקליפטוס הענקיים הם שריד לשדרה שהייתה נטועה לאורך המסילה.
התחנה החדשה
במרץ 2016 החלה בנייתה של תחנת הרכבת החדשה. בסמוך לתחנה מושלמת בנייתו של בניין הנהלת רכבת ישראל ומוקם רציף חמישי.
תיאור התחנה
בתחנה קיימים שני אי רציפים (ארבעה רציפים רגילים), ושני מעברים תת-קרקעיים. אחד בין הרציפים, והשני בין רציף 1-2 לכניסה של התחנה. כמו כן מגשר בין הרציפים גשר הולכי רגל המצויד במעליות. מיקום התחנה נמצא בסמוך לשכונת חב"ד בעיר.
קווי אוטובוס העוברים בתחנה
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
1 | קווים | רכבת לוד - קריית חינוך - נוה זית - עירייה - החשמונאים - תחנה מרכזית לוד - אזור תעשייה צפוני - בית עלמין חדש - גני אביב - רכבת גני אביב | ♿ |
3 | קווים | תחנה מרכזית לוד - רמת אשכול - החשמונאים - עירייה - רכבת לוד - שיכון ממשלתי - בנית - החשמונאים - תחנה מרכזית לוד | ♿ סיבובי |
11 | קווים | תחנה מרכזית לוד - גני יער - גבעת הזיתים - רסקו - רכבת לוד - קריית מנחם בגין - צומת רמלה צפון - שדרות הרצל - שוק - תחנה מרכזית רמלה | ♿ |
13 | קווים | רכבת לוד גני אביב - גני אביב - אזור תעשייה צפוני - ת.מ לוד - החשמונאים - עירייה - רכבת לוד - רמלה רמת דן - קריית האמנים | ♿ |
15 | קווים | רכבת לוד - רמלה קריית מנחם בגין - כלא איילון - אזור תעשייה א - קניון צומת רמלה לוד | ♿ |
21 | קווים | לוד - כפר דניאל - גמזו - חדיד - בית נחמיה - שוהם - קריית שדה התעופה | |
22 | קווים | לוד - צומת אלעל - כפר טרומן - בית עריף - שוהם | |
150 | קווים | רמלה - לוד - מודיעין | |
158 | קווים | לוד - מחנה צריפין | בשעות העומס בלבד |
239 | קווים | רמלה - לוד - נמל תעופה בן-גוריון | |
244 | אגד | רמלה - לוד - יהוד - אור יהודה - מחלף גהה - בני ברק - רמת גן, קניון איילון | |
248 | אגד | רחובות - רמלה - לוד | ♿ חד כיווני. שעות הערב בלבד. |
249 | אגד | רחובות - רמלה - לוד - פתח תקווה | ♿ |
293 | אפיקים | רמלה - לוד - אריאל | נסיעה ביום לכל כיוון |
408 | אגד | רמלה - לוד - מחלף חמד - ירושלים | |
460 | קווים | לוד - תל אביב-יפו, תחנה מרכזית חדשה - מסוף 2000 | |
461 | קווים | לוד - צריפין - צומת בית דגן - צומת חולון - תל אביב-יפו, תחנה מרכזית חדשה | |
464 | קווים | לוד - תל אביב-יפו, אוניברסיטה |
שירות הרכבת בתחנה
- בתחנה עוצרות כל הרכבות בקווים נהריה - חיפה - תל אביב - באר שבע, בנימינה - רחובות, כרמיאל- חיפה- תל אביב- באר שבע ולוד-ראשון לציון הראשונים
- בתחנה עוברות שש רכבות בשעה בשעות השיא לכיוון תל אביב.
- בתחנה עוברות שלוש רכבות בשעה בשעות השיא לכיוון רחובות.
- בתחנה עוברות שתי רכבות בשעה בשעות השיא לכיוון באר שבע מרכז.
- בתחנה עוברת רכבת בשעה לכיוון בית שמש.
משך זמן הנסיעה (רכבות ישירות):
- לתחנת רחובות כ-10 דקות
- לתחנת תל אביב השלום כ-17 דקות
- לתחנת אשדוד כ-28 דקות
- לתחנת הרצלייה כ-34 דקות
- לתחנת אשקלון כ-38 דקות
- לתחנת באר שבע מרכז כ-55 דקות
- לתחנת ירושלים-מלחה כשעה ו-5 דקות
- לתחנת חיפה מרכז כשעה ו-22 דקות
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
תבנית:קו בין עירוני באר שבע-כרמיאל תבנית:רכבת ישראל בית שמש - נתניה תבנית:רכבת ישראל אשקלון - בנימינה תבנית:רכבת ישראל לוד - ראשון לציון
מסילת הרכבת יפו–ירושלים | ||
---|---|---|
|
המסילה המזרחית ההיסטורית | ||
---|---|---|
|
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: תחנת הרכבת לוד |
הערות שוליים
- ^ תעלומת הקבר האלמוני של הצדיק מצפת שקבור ליד אריק איינשטיין, מרדכי חיימוביץ, 01/12/2014 באתר מעריב אונליין
- ^ שימור מתחם הרכבת בלוד - המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות
עיינו גם בפורטל: | |||
---|---|---|---|
פורטל אתרי מורשת בישראל |