תחנת הרכבת ראש העין – צפון
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 13 בספטמבר 2003 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | בסמוך למחלף קסם, מצפון לראש העין | ||||
קואורדינטות | 32°07′14″N 34°56′05″E / 32.120672°N 34.934625°E | ||||
אתרים סמוכים | מחלף קסם | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | רעננה, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים ובאר שבע | ||||
|
תחנת הרכבת ראש העין – צפון היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל בפאתי העיר ראש העין. התחנה ממוקמת בסמוך למחלף קסם. התחנה משרתת את האוכלוסייה במרחב הסובב – תושבי העיר ראש העין, כפר קאסם, אורנית והיישובים ממזרח ומצפון המתנקזים לתחנה דרך כביש 5 וכביש 444.
היסטוריה
תחנת הרכבת נפתחה בשנת 2003 כחלק משלוחת תל אביב אוניברסיטה – כפר סבא, כיום עוברות בה רכבות לרעננה ובעתיד לתחנת הרכבת הרצליה ותיווצר מסילה טבעתית סביב ערי דרום השרון. בחודשים הראשונים להפעלתה, התחנה כללה מבנה זמני. במהלך 2003 נבנה אולם הנוסעים של התחנה והוא נפתח רשמית ב-13 בספטמבר של אותה שנה. כמו כן הוכשר בסמוך לתחנה מגרש חנייה. את מבנה התחנה תיכננה האדריכלית בת-שבע שרמן. התחנה מחופה לבני טרה קוטה אדומות ומעוטרת בפסים אופקיים אפורים. גג המבנה מתכתי ומקומר ובחזיתו מגדל שעון המשמש לחדרי מכונות וחשמל:
רצינו לחבר את התחנה לתחושה של האדמה, לכן השתמשנו בלבני טרה-קוטה, רצינו גם שהיא תשדר "אני כאן ואני רכבת", ושלא יטעו בה כמבנה אחר
— בת-שבע שרמן במאמר "תרדו קצת מהפסים", נועם דביר, מוסף הארץ
מוטיבים אדריכליים דומים – לבנים אדומות ומגדל שעון – מופיעים גם בתחנת הרכבת יוספטל שתוכננה על ידי אותו משרד.
מבנה התחנה
לתחנה רציף צד אחד ושני רציפי אי. היציאה מהתחנה אפשרית רק מצידה המזרחי הסמוך לרציף 1. בין הרציפים מקשר מעבר תת-קרקעי. רציף מס' 3 אינו פעיל באופן שוטף.
שירות רכבות בתחנה
- ברוב שעות היום עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו באר שבע מרכז– רעננה מערב
- ברוב שעות היום עוצרת בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון בקו ראשון לציון משה דיין– רעננה מערב
קווי אוטובוס לתחנה
בקרבת התחנה ישנו מסוף אוטובוסים ממנו יוצאים עוברים מספר קווי אוטובוס לראש העין, פתח תקווה, ישובי האזור, אריאל ויו"ש.
כל הקווים במסוף מופעלים על ידי חברת אפיקים פרט לקו מאלעד וקו מישובי דרום השרון.
קו | מפעיל | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
1/1א | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - שבזי - ז'בוטינסקי - כיכר המשוררים - יהודה הלוי - גבעת טל - כיכר המשוררים - פסגות אפק (קו 1א). | ♿ בשעות השפל בלבד. קו 1א הוא חד כיווני וממשיך לפסגות אפק. |
2 | אפיקים | רכבת ראש העין - אזור תעשייה - בית עלמין - גבעת הסלעים - דרך בגין - נווה אפק - פסגות אפק | ♿ בשעות השפל בלבד |
4/4א | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - א.ת לב הארץ - כפר קאסם | ♿ |
6 | אפיקים | פתח תקווה - גבעת השלושה - רכבת ראש העין צפון - ג'לג'וליה | ♿ |
8/8א | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - צה"ל - גבעת הסלעים - קריית החינוך - מצפה אפק - גבעת טל - פסגות אפק | ♿ בשעות העומס בלבד |
18 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - רמבם - ראש העין מרכז - שבזי - מצפה אפק - גבעת טל | ♿ בשעות העומס בלבד |
19 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - אורנית | |
20 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - אלקנה - עץ אפרים | |
28/28א | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - נווה אפק - פסגות אפק | ♿ בשעות העומס בלבד |
38 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - פארק אפק | ♿ בשעות העומס בלבד |
48 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - מחלף קסם - נווה אפק - פסגות אפק | ♿ בשעות העומס בלבד |
67 | מטרופולין | רכבת ראש העין - חורשים - מתן - ירחיב - נירית | |
83/83א | אפיקים | פתח תקווה - רכבת ראש העין צפון - כפר ברא - חורשים - ג'לג'וליה - שדי חמד | ♿ |
88 | אפיקים | פתח תקווה - רכבת ראש העין צפון - חגור - מתן - ירחיב - נירית | ♿ |
100 | אפיקים | רכבת ראש העין צפון - פארק אפק - כביש 5 - אריאל | |
183 | אפיקים | פתח תקווה - רכבת ראש העין צפון - נירית | ♿ 3 נסיעות ביום לכל כיוון |
188 | אפיקים | קדומים - רכבת ראש העין צפון - תל אביב-יפו | |
189 | אפיקים | בני ברק - רכבת ראש העין צפון - עמנואל | |
276 | קווים | רכבת ראש העין צפון - ראש העין - אלעד | |
285 | אפיקים | עץ אפרים - רכבת ראש העין צפון - תל אביב-יפו |
|
ראו גם
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת ראש העין צפון באתר רכבת ישראל
- נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29/08/2008
המסילה המזרחית ההיסטורית | ||
---|---|---|
|