אימון מכוון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אימון מכוון היא צורת למידה שיטתית ותכלתית המתבצעת באמצעות עשייה תוך הקדשת תשומת לב מלאה. בעוד שתרגול רגיל (נאיבי), עשוי לכלול חזרות רבות ללא הקדשת תשומת לב, אימון מכוון דורש ריכוז מלא ונעשה עם מטרה ספציפית של שיפור ביצועים.

אימון מכוון הוא מונח שטבע הפסיכולוג אנדרס אריקסן בעשרות שנות מחקר על פיתוח מומחיות. בספרו PEAK- secrets from the new sience of expertise, מפרט אריקסן ממצאים 30 שנות מחקר בהם חקר את הדפוסים המשותפים בצורת האימון של אנשים שהגיעו לפסגה בתחום העיסוק שלהם. בין היתר חקר אריקסן מוזיקאים, ספורטאים, שחמטאים, מטפסים, רופאים, טייסים ועוד.

התגלית הגדולה ביותר של אריקסון הייתה כי מומחים פשוט "מתאמנים אחרת". כלומר, ההבדלים בין ביצועים מעולים לביצועים בינונים נעוצים בעיקר באיכות האימון ופחות בכמות הזמן שהושקע באימון. לטענתו, "אימון מכוון הוא הדרך האפקטיבית ביותר לרכוש מיומנות".

אימון מכוון לעולם יכלול את המרכיבים הבאים:

  1. מטרה – אימון מכוון הוא אימון בעל מטרה ספציפית ומוגדרת היטב.
  2. קשב – אימון מכוון הוא מכוון, כלומר, הוא מצריך תשומת לב ומודעות מלאה בזמן התרגול.
  3. פידבק – המתאמן מקבל משוב מיידי וספציפי על הביצוע ממאמן מנוסה.
  4. מאמץ – זהו אולי המרכיב החשוב ביותר באימון מכוון. אימון מכוון מתרחש מחוץ לגבולות הנוחות ומצריך מהמתאמן לנסות דברים שהם מעבר ליכולותיו הנוכחיות.

קישורים חיצוניים

  • Ericsson, Anders; Pool, Robert (2016). Peak: Secrets from the New Science of Expertise. Boston: Houghton Mifflin Harcourt. מסת"ב 978-0544456235.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0