ברכה בר און

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אישיות ריקה. ברכה בר און היא מעצבת אופנה ישראלית.

ביוגרפיה

בר און נולדה וגדלה בשכונת ואדי סאליב שבחיפה, בה הקימו הוריה את ביתם בשנת 1948. בר און, שאהבה מאוד לצייר, לא למדה אופנה באופן פורמלי ואת דרכה בתחום החלה בגיל 15 בהציעה לבעלת חנות חיפאית סריגים ואפודות מעשי ידיה, אותם המירה בבגדים מהחנות. היא החלה לעצב בגדים לפני כ-25 שנה, וב-1989 פתחה את החנות הראשונה עם המותג "ברכה בר און" בכיכר מסריק בתל אביב. סיפרה של רינה פרנק מיטרני, "כל בית צריך מרפסת" (2005), העלה בבר און זיכרונות מימי ילדותה בשכונת ואדי סאליב, והניע אותה לפתוח בשנת 2005 חנות על שמה גם בחיפה, עיר ילדותה. עיצוביה מזוהים עם קו עדכני ונקי, המתכתב עם מגמות אופנה בינלאומיות ומתבסס על מראה השכבות שמיועד לנשים בטווח גילאים רחב, ומתאים לכל שעות היום. זהו מראה המשדר אווירה אורבאנית ומתוחכמת, ומפזר רוח צעירה ורעננה המתבטאת בבדים, תיפורים ושילובים שנראים לכאורה בלתי אפשריים. הבגדים שמעצבת בר און משקפים את המוטו שלה: "הסטייל של כל אישה טמון בצעירות רוחה"[1]. ברכה בר און חיה כיום עם בתה רוני בתל אביב, ומנהלת רשת של 5 חנויות הנושאות את שמה ברחבי הארץ.

ציוני דרך[2]

  • 1971- בת 15, סורגת אפודות וקרדיגנים ומשווקת אותם לחנות חיפאית תמורת בגדים.
  • 1978- בגיל 22 מוכרת את סריגיה לחנות יוקרתית בצפון תל אביב.
  • 1984- מעצבת עבור בוטיק בדיזנגוף.
  • 1987 – מתחילה את דרכה העצמאית ומעצבת קולקציות בדירה שכורה בת 2 חדרים בקומה חמישית בתל אביב.
  • 1989- פותחת את החנות הראשונה עם שם המותג "ברכה בר און" בכיכר מסריק בתל אביב.
  • 1990- קולקציה ראשונה בכיכובה של שירלי בוגנים יוצאת לאור וכובשת את שערי העיתונים.
  • 2000- מקימה סטודיו בנווה צדק ברחוב אחווה 10 וחנות עודפים בתל גיבורים.
  • 2004- פותחת את החנות בדיזנגוף.
  • 2005 – פותחת חנות בחיפה, עיר הולדתה.
  • 2006 – המעבר מהסטודיו בנווה צדק לטובת סטודיו חדש ורחב ידיים בבית טפר.
  • 2009 – חוזרת לכיכר מסריק עם המותג החדש SQ1, מותג המייצג את החזרה למקור.
  • 2013 – בשיתוף פעולה עם ריבה סמירה (אושידה) נולד המותג Bar.On – מותג של שמלות כלה ובגדי ערב.

על המותג "ברכה בר און" – לשלב עבודה וחלומות

בגיל 15 התחילה בר און לסרוג אפודות וקרדיגנים אותם שיווקה בחנות יבוא חיפאית תמורת בגדים. "בסך הכל רציתי בגדים יפים" היא מסבירה. "לא הבנתי אז במחירים. כנראה שתמיד האמנתי בבגדים שלי, ובחוש טבעי סרגתי דברים שאנשים יאהבו ללבוש". לאחר השירות הצבאי המשיכה בר און לסרוג, ואף העסיקה צוות קטן של פנסיונריות. היא עבדה כקניינית עבור בוטיקים, כיבואנית, וכסטייליסטית אישית לנשות חיפה. "אם לא הייתי מעצבת אופנה, בוודאי הייתי סטייליסטית", היא אומרת. "מקצוע הסטיילינג הוא בעצם אהבתי הגדולה. אין הרגשה טובה יותר מלהתאים לאישה את הבגד הנכון, לפתוח לה את הראש, לגרום לה להעז"[3].

בעידוד חברה, מעצבת אופנה במקצועה, החלה בר און למכור את סריגיה בחנות יוקרתית בצפון תל אביב, וב-1986 החלה לעצב בגדים. שנה מאוחר יותר, ב-1987, החליטה לפתוח עסק משלה. בדירת 2 חדרים, בקומה חמישית ללא מעלית, עם שולחן גזירה בסלון, 2 תופרות ותדמיתנית אחת, יצאה לדרך. ב-1989 פתחה בר און את החנות הראשונה שלה במקום קטן בכיכר מסריק בתל אביב. מחנות זאת יצאה הקולקציה הראשונה ב-1990, התמונות של אותה קולקציה כבשו שערים רבים בעיתונות.

בשנים הבאות המשיכה ברכה בר און להרחיב את העסק. היא פתחה חנות עודפים בתל גיבורים, עזבה את חנות האם בכיכר מסריק לטובת סטודיו ברחוב אחווה 10 בנווה צדק, ובהמשך פתחה שתי חנויות נוספות - בדיזנגוף 240, ובחיפה, עיר הולדתה. בשנת 2006 החליטה בר און לעזוב את הסטודיו שבנווה צדק ולחפש מקום גדול יותר שיתאים לצרכיה. כך הגיעה למשכנה הנוכחי בבית טפר, בו פתחה סטודיו ענק עם מתפרה עצמאית בה נתפרים כל בגדי המותג.

סיפור הקולקציות, שהציר שלהן הוא קו הקז'ואל הקלאסי המלווה את בר און מאז שנות ה-80, ניכר גם בפלטת הצבעים של הבגדים, המאגדת ארבע חטיבות צבע מרכזיות שכוללות את השחור, הכחול, הלבן והאפור; צבעים שיכולים להתאים זה לזה ולהרכיב מערכות לבוש ההולמות כמעט כל אחת ברוב שעות היום. הגזרות משוחררות מעט, פשוטות, ובעיקר לבישות ומשולבים בהן אלמנטים גבריים כמו חולצות כפתורים ומכנסי "Boyfriend". שיטוט בין הקולבים העמוסים מאפשר להבין את הסיפור שמאחורי הלבוש: לקוחותיה יכולות להרגיש נינוחות בין עשרות הפריטים המוצגים, ולחבר ולהתאים פריטים לסיפור הפרטי של כל אחת ואחת מהן.

הקו העיצובי - "Basic Wear - Basic Design"

הקו העיצובי המזוהה עם ברכה בר-און הוא קו נקי, אורבני, מוקפד ומתוחכם ופונה לטווח רחב של גילאים. זהו קו מינימליסטי המתכתב עם מגמות אופנה בינלאומיות, תוך הקפדה על נוחות לצד איכות. ההשפעות האירופאיות והישראליות כאחד תורמות למראה המתוחכם של עיצוביה ובאות לידי ביטוי בגזרות על-זמניות עם "טוויסטים" עדכניים, ובקולקציות מוקפדות המשלבות פריטים ייחודיים ובולטים, כמו גימורים מיוחדים, צבעים או טקסטורות, כיסים ועוד. רוב הבדים המיוצרים מחומרים טבעיים מיובאים מאירופה ומיפן, והתפירה כולה נעשית במפעל קטן בארץ. בר און מקפידה על כך שהבגדים יעברו כביסה במפעל מיד בתום תפירתם, על מנת לוודא שהבד אינו מתכווץ או דוהה[4].

מקורות ההשראה שלה הם הרחוב, האנשים הפוסעים בו, הניחוחות והצבעים, ולצידם המחשבה על הלקוחות ועל הצרכים שלהן, על נשים ישראליות השואפות להיראות במיטבן ולהרגיש בנוח לאורך כל שעות היום. גם הלוגו של המותג משקף את הקשר בין המעצבת ללקוחה. הוא מבוסס על כתב יד בעברית כשהמטרה היא לחשוף אותו לקהל חדש וצעיר, תוך שמירה על נאמנות לקהל הוותיק.

המותג SQ1 – קונספט חדש בסגנון אורבני

בשנת 2009 חזרה בר און לכיכר מסריק והפעם עם מותג חדש וקונספט חדש בשם SQ1. הרעיון לשם עלה אצל מעצבת צעירה שעבדה אצל בר און ושמה מירב אוחיון, והוא מיצג את החזרה למקור – "Back to square one"[5]. הקונספט החדש נותן ביטוי ישיר להמשך החזון האופנתי של בר און ולפריטי בייסיק משודרגים שהיא מתחברת אליהם. מה שהנחה אותה הוא הרצון לשתף פעולה עם מעצבים צעירים, ואכן זהו קו צעיר המאופיין בפרשנות מתוחכמת ומחוספסת יותר מהמותג הוותיק הנושא את שמה. קו זה כולל בגדי "בייסיק" מינימליסטיים, סריגי "אוברסייז" ומכנסיים שהם על התפר שבין הגברי והמחויט לנשי והרפוי. בר און משלבת כפתורים בגב ביחד עם צווארונים, שילובי טקסטורות והדפסים, וגימורים מוקפדים, כשהמטרה הסופית היא מראה השכבות.

עיצובה של החנות מתחבר לקו החדש ומשלב חומרים שונים באופיים, חלקם במראה ביתי וחמים וחלקם בעלי אופי תעשייתי וקר, על פי המודל של דירת לופט ניו-יורקית שהמעצבות ראו לנגד עיניהן. רצפת הפרקט הלבנה מכוסה בחלקה בלוחות ברזל שחורים במראה גולמי; אחד הקירות מכוסה כליל בנורות פלורוצנט דקות, ומן העבר השני קיר לבנים חשופות[6].

המותג - Bar.On שמלות כלה וערב בשיתוף עם המעצבת ריבה סמירה (אושידה)

בסטודיו החדש בנווה צדק, שנחנך תחת השם Bar.On, עוסקות ברכה בר און וריבה אושידה סמירה בעיצוב דגמים שבעזרתם הן מנסות למצוא את נקודת האיזון שבין הנטייה לפישוט ולנוחות של האחת לכתב היד העשיר והמתפרץ של האחרת[7]. הבוטיק, שנפתח בנווה צדק ב-2013, יושב בקומפלקס מיוחד שמשלב ישן מול חדש, ובו חנות וקומה נוספת של אטליה. מעצב שותף בפרויקט הוא רועי רגב. העיצוב הגרפי של הלוגו Bar.On נשען על האלמנטים הקיימים בבית האופנה ומפתח אותם למקום חדש ומתוחכם יותר.

הקו מוקדש כולו לשמלות כלה ובגדי ערב בעיצובים רכים ופחות נועזים. בר און מספרת כי הדגמים עשויים מבדים איכותיים וייחודיים המיובאים מאיטליה, כמו משי טהור, שיפון, טול ותחרה. הפריטים ברובם נקיים אך ניתן למצוא גם בהם הדפסים פרחוניים וגאומטריים, כשהצבעים הדומיננטיים הם שחור, אדום, כחול, פודרה, שמנת ולבן. ההשראות לקולקציה מגיעות מהסגנון הקלאסי והרומנטי לצד הבוהמייניות המאפיינת את שנות ה - 70'.

עיצוב הקולקציה המשותפת של Bar.on מאגד בתוכו את ניסיונן רב השנים של בר און וריבה, והבגדים מתואמים לאקלים הישראלי ולמתאר הגוף הנשי ומחמיאים לו. הגזרות רכות, מלטפות, והגימורים ברמת ביצוע הגבוהה ביותר[8].

השתתפות בתערוכה בחו"ל בארגון מכון היצוא הישראלי בשנת 2006

בפברואר 2006 יצאה בר און לחו"ל, ביחד עם כ-70 יצואנים ישראלים, כדי להשתתף בתערוכות מובילות בסינגפור, ברצלונה, ניו יורק, מוסקבה ונירנברג, במסגרת ביתנים בינלאומיים המוקמים על ידי מכון היצוא הישראלי. המטרה הייתה לחשוף ולקדם את התעשיות הישראליות בפני קהל יעד מקצועי כדי להגדיל את היצוא. במסגרת התערוכות הציגו חמישה מעצבים ישראליים, ביניהם ברכה בר און, את מיטב האופנה הישראלית בתערוכת האופנה היוקרתית ובין המובילות בעולם, "קוטרי". התערוכה התקיימה בניו יורק בין התאריכים 14–16 בפברואר 2006, בביתן לאומי בארגון מכון היצוא הישראלי[9].

שיתוף פעולה עם עמותת פתחון - לב למען נשים נזקקות

עמותת פתחון-לב פועלת מזה 10 שנים להוצאת משפחות ובני נוער ממעגל העוני בישראל. במסגרת שיתוף פעולה של המעצבת עם העמותה, מזמינה בר און מדי שנה נשים מכל רחבי הארץ להגיע לכל אחת מהחנויות שבבעלותה עם חמישה פריטי לבוש ישנים שאינם בשימוש, תמורת שובר קניה של 75 ש"ח והללו מועברים לנשים נזקקות דרך עמותת פתחון - לב[10].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אתר האינטרנט "ברכה בר און" http://brachabaron.co.il
  2. ^ (פורסם ב-Mako ב-2.2.2012). רטרוספקטיבה - ברכה בר און חוזרת למקורות. אוחזר ב-22 יוני 2014, מתוך אתר האינטרנט של Fashion Forward: http://fashionforward.mako.co.il/retrospective/21571/
  3. ^ שלו, ס'. (23 מאי 2012). ברכה בר און, קיץ 2012: סיפור ללא כותרת. אוחזר ב-23 יוני 2014, מתוך אתר האינטרנט של "הארץ": http://www.haaretz.co.il/gallery/fashion/collection-review/1.1713847
  4. ^ ודנאי, ר'. (28 דצמבר 2011). הסוודרים הבולעניים של ברכה בר און. אוחזר ב-21 יוני 2014, מתוך אתר האינטרנט של וואלה! אופנה: http://fashion.walla.co.il/?w=//1889330
  5. ^ אטואן, ש'. (19 יוני 2009). להתאים סוודר לכפכפים. אוחזר ב-25 יוני 2014, מתוך "עכבר העיר": http://www.haaretz.co.il/1.3342942
  6. ^ נבט, נ'. (23 פברואר 2011). אוכל של נחמה וגעגוע. אוחזר ב-20 יוני 2014, מתוך אתר האינטרנט של "הארץ": http://www.haaretz.co.il/misc/1.1163759
  7. ^ גונשורוביץ, ב'. (22 אוגוסט 2013). זוגיות משתלמת. אוחזר ב-25 יוני 2014, מתוך Time Out ישראל : http://timeout.co.il
  8. ^ אסייג, ד'. (29 יולי 2013). Bar.ON & OFF. אוחזר ב-24 יוני 2014, מתוך "פרימדונה": http://www.primadonna.im/bar-on-off/
  9. ^ ארכיון הודעות לעיתונות. (15 פברואר 2006). יצואנים ישראלים בתערוכות בחו"ל. אוחזר ב-20 יוני 2014, מתוך The Epoch Times - עיתון ואתר חדשות בינלאומי: http://www.epochtimes.co.il/news/content/view/292/249/
  10. ^ נחמה, ה'. (30 אוקטובר 2012). לשלב עבודה וחלומות. אוחזר ב-22 יוני 2014, מתוך אתר האינטרנט של Saloona: http://saloona.co.il/kona/2012/10/30/לשלב-עבודה-וחלומות/?ref=blog_tags
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0