ורוניקה כהן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ורוניקה כהן היא פרופסור אמריטה במחלקה להוראת מוזיקה באקדמיה למוזיקה בירושלים. במשך השנים כיהנה באקדמיה כדיקנית הפקולטה לתיאוריה של המוזיקה, הלחנה, ניצוח וחינוך מוזיקלי, וכן יו"ר המחלקה להוראת מוזיקה, דיקנית סטודנטים ויועצת לשוויון מגדרי לנשיא האקדמיה.[1] היא יועצת הנשיא ומנהלת פדגוגית ומוזיקלית של מיזם הכנה להאזנה לקונצרטים בבתי ספר, באמצעות הנחיית מורים בסדנאות. פרופ' כהן עומדת בראש מיזם זה ב-22 השנים האחרונות.

ורוניקה כהן הייתה שותפה לייסוד המחלקה למוזיקה ערבית באקדמיה, המתמקדת בהוראת מוזיקה ערבית קלאסית.[2]

ביוגרפיה

לימודים

ורוניקה כהן נולדה בארצות הברית. היא למדה לתואר ראשון בבית ספר "פיבודי" למוזיקה (1966) ולתואר שני בהלחנה באוניברסיטת ייל (1969). את התואר השלישי קיבלה מאוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין (1980).

מחקר

עם סיום לימודיה, עסקה בהוראה ובמחקר באוניברסיטאות בארצות הברית ובקנדה. הנושאים שחקרה היו:

  1. יצירתיות מוזיקלית אצל ילדים.[3]
  2. היחס בין תנועה לקוגניציה מוזיקלית.[4]
  3. תוכנית לימודים על בסיס קוגניטיבי.[5]
  4. הכשרת מורים.[6]

פרסים ואותות הוקרה

  • פרס שר החינוך למפעל חיים על יצירת כלי הוראה של "מראות מוזיקליות", 2020

מראות מוזיקליות

ורוניקה כהן פיתחה גישה פדגוגית לקידום האזנה למוזיקה מורכבת באמצעות השימוש בהקבלות תנועתיות או "מראות מוזיקליות".

מראה מוזיקלית היא הקרנה למרחב, ביטוי חזותי ממשי באמצעות תנועות - בעיקר של הידיים - המגלמות קוגניציה, הפעילות הקוגניטיבית/רגשית שעל ידה התודעה מסדרת מערך צלילים נתון למוזיקה.[7]

תוכנית לימודים על בסיס קוגניטיבי

כהן פיתחה תוכנית לימודים המתמקדת בתהליך הקוגניטיבי-רגשי, שעל ידו התודעה האנושית מארגנת צלילים למחוות מוזיקליות, שהיא מרכיב חשוב של תוכנית הלימודים הלאומית בישראל. בניגוד לתוכניות לימודים אחרות, המתמקדות ביסודות מוזיקליים תבוניים (מלודיה, הרמוניה, מקצב, גובה צליל, מרקם), כאן המוקד הוא על הפעילות הקוגניטיבית/רגשית של התודעה, כשהיא מעבדת את התופעות האקוסטיות השונות והופכת צלילים למוזיקה.

כנסים

  • 2019- "מראות מוזיקליות - תאוריה ופרקטיקה" מכון קודאי, קשקמט, שבוע כיתת אמן בינלאומית[8]
  • 2018 -"|מראות מוזיקליות - ביטוי ושיקוף בדרך היצירה", סמינר באקדמיה למוזיקה של קרקוב.[9]
  • 2014 - "מראות מוזיקליות ועצבונים מראה", כנס מדעי בינלאומי "אמנות וחינוך" - פלובדיב.[10]
  • 2009 - "אופרה היא משחק ילדים", כנס בינלאומי על חידושים בחינוך למוזיקה, גדנסק
  • 1996 - "חינוך לקוגניציה מוזיקלית", כנס "פרספקטיבות על מוזיקה, התודעה, וחינוך, אוניברסיטת קיימברידג'
  • 1996 - "הקבלות תנועתיות לסכימות מוזיקליות: כלי למחקר קוגניטיבי", כנס על מוזיקולוגיה קוגניטיבית, ברוז'
  • 1996 - "מראות מוזיקליות", סדנה בכנס הבינלאומי הרביעי על פרספציה וקוגניציה של מוזיקה, אוניברסיטת מקגיל, מונטריאול
  • 1994 - "חקר הקבלות תנועתיות לסכימות מוזיקליות", כנס על מחקר איכותי, אוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין, אילינוי
  • 1986 - "הקדמה לתוכנית לימודים בכיוון קוגניטיבי", ISMEת אינסברוק
  • 1979 - "המלחין בגן הילדים", כנס ISME, לונדון אונטריו, קנדה

ועדות

  • חברה בוועדה לפיתוח תוכנית ללימודי מוזיקה לישראל
  • חברה בוועדה לפיתוח תוכניות לימודי אמנויות לגיל הרך
  • חברה בוועדת MISTEC (מוזיקה בבתי ספר והדרכת מורים) 2010-2006
  • ועדת רפרטואר של "סל תרבות"
  • חברה בוועדה המייעצת של ג'ורנל בינלאומי לחינוך לאמנויות[11]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0