משלחת מס' 24 לתחנת החלל מיר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
צוות המשלחת (ארצות הברית)
תיאור תחנת החלל מיר בזמן פעילות המשלחת

משלחת מס' 24רוסית: основная экспедиция ‏я‏-24) הייתה משלחת לתחנת החלל מיר שפעלה מ-5 באוגוסט 1997 ועד ל-19 בפברואר 1998. מפקד המשלחת היה אנטולי סולוביוב. פעילות המשלחת נמשכה 197 ימים.

הרכב המשלחת

שם תפקיד חללית הגעה 5.08.1997–29.09.1997 27.09.1997–23.01.1998 24.01.1998–19.02.1998 חללית חזרה הערות
רוסיהרוסיה אנטולי סולוביוב מפקד המשלחת סויוז TM-26 Yes check.svg Yes check.svg Yes check.svg סויוז TM-26 חבר משלחת מס' 24
מפקד חללית "סויוז TM-26"
רוסיהרוסיה פאבל וינוגרדוב מהנדס טיסה סויוז TM-26 Yes check.svg Yes check.svg Yes check.svg סויוז TM-26 חבר משלחת מס' 24
ארצות הבריתארצות הבריתבריטניהבריטניה מייקל פול אסטרונאוט חוקר STS-84 Yes check.svg STS-86 חבר משלחת מס' 23 ו-24
ארצות הבריתארצות הברית דייוויד וולף אסטרונאוט חוקר STS-86 Yes check.svg STS-89 חבר משלחת מס' 24
ארצות הבריתארצות הברית אנדרו תומאס אסטרונאוט חוקר STS-89 Yes check.svg STS-91 חבר משלחת מס' 24 ו-25

הערה: תקופת עגינה של מעבורת חלל וביצוע חפיפה צוות המעבורת כלל 4 אשנים.

רקע

מודול "ספקטר" לאחר פגיעה

בתחילת פעילות המשלחת תחנת החלל כללה את המודול הבסיסי, מודול "קוואנט 1", מודול "קוואנט 2", מודול "קריסטל", מודול "ספקטר" ומודול "פרירודה" . שטח מחיה היה 381 מ"ק (מעשית בעקבות פגיעה במודול "ספקטר" הוא לא היה מאוכלס). הספק מיוצר על ידי פאנלים סולאריים היה יכול להיות 47 קו"ט. בעקבות פגיעה במודול "ספקטר" ופאנל סולארי שהותקן עליו, הספק מיוצר היה קטן באופן משמעותי.

במהלך פעילות המשלחת התרחשה התנגשות עם חללית מטען. כתוצאה מכך היה צורך לעזוב את מודול "ספקטר" ואספקת חשמל לתחנת החלל הוקטנה באופן משמעותי.

רוב הזמן בתחנת החלל שהה צוות של 3 אנשים. בתקופות חפיפה הרכב היה 4 אנשי המשלחת וצוות ששהה בחללית שהייתה בעגינה.

פעילות המשלחת

חללית סויוז TM-26 עם חברי המשלחת שוגרה ב-5 באוגוסט 1997.

ב-6 באוגוסט חללית מטען פרוגר M-35 שהייתה מחוברת מיולי נותקה מתחנת החלל ופינה תא עגינה לחיבור חללית "סויוז TM-26".

ב-7 באוגוסט בוצע עגינה של חללית "סויוז TM-26" לתא עגינה במודול "קוואנט 1". בתחנת החלל פעלה משלחת מס' 23 בפיקוד וסילי ציבלייב. במשך שישה ימים צוות שכלל 6 אנשים ביצעו תוכנית ניסויים ותהלך העברת אחריות של תחנת החלל לצוות החדש.

ב-14 באוגוסט חברי צוות משלחת מס' 23 עזבו את תחנת החלל בחללית סויוז TM-25. הם נחתו בהצלחה בכדור הארץ. אחריות על תחנת החלל עברה למשלחת מס' 24 שהחלה בפעילות סדירה. מייקל פול שהיה חבר במשלחת מס' 23 המשיך את פעילותו בחלל כחברה במשלחת מס' 24.

ב-15 באוגוסט חללית "סויוז TM-26" התנתקה ממודול "קוואנט 1" וחוברה לתא עגינה קדמי במודול הבסיסי. במהלך פעילות זו בוצעו צילומי תחנת החלל באזור שנפגע בזמן פעילות משלחת מס' 23.

ב-17 באוגוסט בוצע ניסיון לחבר מחדש חללית מטען פרוגרס M-35 למודול "קוואנט 1". הניסיון לא הצליח. מחשב תחנת החלל נפל וניסויון הופסק.

ב-18 באוגוסט בוצע ניסיון לחבר מחדש חללית מטען פרוגרס M-35 למודול "קוואנט 1". מחשב תחנת החלל נפל בשלבים אחרונים של עגינה והיא הושלמה ידנית.

ב-19 באוגוסט מחשב תחנת החלל שוקם ובמקביל הסתיים תיקון של מערכת לייצור אוויר.

ב-22 באוגוסט סולוביוב ווינוגרדוב ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-3 שעות. הם פעלו בתוך מודול "ספקטר" הפגום שאוויר הוצא ממנו. הם פעלו לחיבור מחדש של כבלים חשמליים במטרה לחדש פעילות פאנל סולארי של המודול.

ב-25 באוגוסט אספקת חשמל ממודולים "ספקטר" ו"קוואנט 1" חודשה אך לא באופן מלא.

ב-3 בספטמבר נמשכה עבודה על שינוי חיבורים חשמליים. חלקים של פאנל סולארי של מודול "ספקטר" שלא נפגעו סיפקו של החשמל אך לא היה ניתן לכוון אותם לשמש באופן אופטימלי.

ב-6 בספטמבר סולוביוב ופול ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6 שעות. הם בחנו לעומק מצב מודול "ספקטר" הפגום. חלקים של פאנל סולארי שלא נפגעו כוונו מחדש במטרה להגדיל את ההספק המיוצר.

ב-8 בספטמבר צוות נכנס לחללית מטען "פרוגרס M-35". לאחר פתיחת הפתחים הובחן ריח שמקורו לא ברור.

ב-15 בספטמבר נפלו חלקים של מחשב תחנת החלל. בהתאם להנחיות של צוות קרקע חלק מהמחשב הוחלף. הנחת עבודה הייתה שנפילה קודמת במזן עגינה חללית מטען התרחשה מאותה סיבה.

ב-27 בספטמבר לתחנת החלל הגיע מעבורת החלל אטלנטיס במשימה STS-86 בפיקור ג'ים ות'רבי. צוות תחנת החלל גדל ל-9. עם המעבורת הגיע ציוד שונה בהיקף של כ-4,000 ק"ג. בין היתר הובאו חלקים חדשים למחשב תחנת החלל. מכשיר לייצור אוויר שהיה פגום הועמס על המעבורת.

ב-3 באוקטובר מעבורת החלל עזבה את תחנת החלל. מייקל פול הצטרף לצוות המעבורת ובמקומו בתחנת החלל נותר דייוויד וולף. במהלך עזיבה בוצעו צילומים רבים של מודול "ספקטר" הנפגע.

ב-5 באוקטובר בוצע ניסיון לשחרר חללית מטען "פרוגרס M-35" שלא הצליח.

ב-7 באוקטובר בוצע חללית מטען "פרוגרס M-35" נותקה מתחנת החלל ובהמשך נשרפה בכניסה לאטמוספירה.

ב-8 באוקטובר לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-36 עגינה אוטומטית לתא עגינה אחורי של מודול "קוואנט 1" עברה ללא בעיות. צוות התחיל בפינוי כ-2,500 ק"ג מטען לתחנת החלל. בין היתר הגיעו חלקים למחשב, לוויין שצוות היה אמור לשחרר למסלול ומערכת לבחינה תחנת החלל.

ב-20 באוקטובר סולוביוב ווינוגרדוב ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6 שעות. הם פעלו בתוך מודול "ספקטר" הפגום ואוויר הוצא ממנו. הם פעלו לחיבור מחדש של כבלים חשמליים במטרה להגדיל הספק של פאנל סולארי של המודול.

ב-3 בנובמבר סולוביוב ווינוגרדוב ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6 שעות. הם פירקו פאנל סולארי ממודול "קוואנט 1". בשלבים אחרונים של הפעילות סגר של מודול "קוואנט 2" לא נסגר והיה צורך לנצל סגר פנימי. במהלך פעילות שוחרר למסלול לוויין Sputnik-40[1].

ב-6 בנובמבר סולוביוב ווינוגרדוב ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-6 שעות. פאנל סולארי שסופק במהלך משימה STS-74 הותקן במקום מודול שפורק ממודול "קוואנט 1". כמו כן נבדק סגר של מודול "קוואנט 2" והתברר שלא ניתן לסגור אותו בהתאם לדרישות בטיחות. בהתאם לכך מגורים של דייוויד וולף הועברו ממדול זה למודול "קריסטל".

ב-21 בנובמבר נפל מחשב תחנת החלל. מקור התקלה היה חלק שהובא לתחנת החלל בספטמבר. בהתאם להנחיות צוות בקרה חלקים פגומים הוחלפו בחלקים שהגיעו בחללית מטען "פרוגרס M-36".

ב-17 בדצמבר חללית מטען "פרוגרס M-36" נותקה מתחנת החלל. הופעלה יחידה לבחינת תחנת החלל מתוצרת גרמניה. אמנם מערכת ניווט של היחידה לא פעלה באופן תקין ולא היה ניתן להמשיך בפעילות זו. חללית מטען נכנסה למסלול ובהמשך נשרפה בכניסה לאטמוספירה.

ב-22 בדצמבר לתחנת החלל הגיע חללית פרוגרס M-37 עגינה אוטומטית לתא עגינה אחורי של מודול "קוואנט 1" עברה ללא בעיות. צוות התחיל בפינוי כ-2,200 ק"ג מטען לתחנת החלל. בין היתר הגיעו חלקים לסגר של מודול "קוואנט 2".

ב-8 בינואר 1998 סולוביוב ווינוגרדוב ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-3 שעות. המטרה הייתה לתקן את הסגר במודול "קוואנט 2" בעזרת כלים שהובאו בחללית מטען. הם גילו שברגים השתחררו וחיזקו אותם. למרות החיזוק שבוצע דליפת אוויר נמשכה.

ב-14 בינואר 1998 סולוביוב ווולף ביצעו פעילות חוץ-רכבית שנמשכה כ-4 שעות. המטרה הייתה לבחון את החלק החיצוני של תחנת החלל.

ב-17 בינואר סולוביוב ווינוגרדוב נכנסו למודול "קוואנט 2" ובחנו סגרים מבפנים. הבעיה נמצאה וצילומים הועברו למרכז הבקרה. הוחלט שתיקון יבוצע על ידי משלחת מס' 25.

ב-24 בינואר לתחנת החלל הגיע מעבורת החלל אטלנטיס במשימה STS-89 בפיקוד טרנס וילקאט. צוות תחנת החלל גדל ל-9. עם המעבורת הגיע ציוד שונה בהיקף של כ-3,175 ק"ג. בין היתר הובאו חלקים חדשים למחשב תחנת החלל, מדחסים ומערכת קירור.

ב-29 בינואר בתחנת החלל עגנה חללית סויוז TM-27 עם צוות משלחת מס' 25 בפיקוד טלגט מוסאבייב. היא עגנה במודול "קוואנט 1". למספר שעות צוות תחנת החלל הגיע ל-13 אנשים. החל הליך העברת האחריות על תחנת החלל. בחללית הגיע גם לאופולד אייארטס מצרפת שהחל בביצוע ניסויים במסגרת תוכנית Pegase.

ב-29 בינואר מעבורת החלל עזבה את תחנת החלל. דייוויד וולף הצטרף לצוות המעבורת ובמקומו בתחנת החלל נותר אנדרו תומאס.

ב-19 בפברואר צוות המשלחת נכנסו לחללית סויוז TM-26 ועזבו תחנת החלל. הם נחתו בהצלחה בכדור הארץ. אנדרו תומאס נותרה בתחנת החלל והצטרף למשלחת מס' 25.

אחריות על תחנת החלל עברה למשלחת מס' 25 בפיקוד טלגט מוסאבייב.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0