פורד קורטינה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פורד קורטינה (דור 1) שנת 1965
פורד קורטינה, 2 דלתות (דור 1) שנת 1965
פורד קורטינה GT (דור 1) שנת 1964, מבט לתא הנהג
פורד קורטינה (דור 2) שנת 1970
פורד קורטינה (דור 2) מבט לתא הנהג
פורד קורטינה 1,600 (דור 3) שנת 1976
פורד קורטינה 1,600 (דור 3) שנת 1972
פורד קורטינה 1,600 (דור 3) שנת 1976
פורד קורטינה 1,600 סמ"ק, 2 דלתות (דור 3) שנת 1971
פורד קורטינה 1,600 (דור 4)
פורד קורטינה (דור 4)
פורד קורטינה 1,600 (דור 5), משמאל פורד קורטינה דור 2
פורד קורטינה סטיישן (דור 5)

פורד קורטינה, (Ford Cortina) - היא מכונית משפחתית אשר יוצרה על ידי חברת פורד בריטניה בין השנים 19621982. יוצרו כ - 2,600,000 יחידות בבריטניה בלבד, במשך חמשת הדורות שבהם יוצרה הפורד קורטינה.

היסטוריה

הפורד קורטינה תוכננה במסגרת פרויקט "הארכיבישוף" של פורד בריטניה, שמטרתו הייתה לייצר רכב משפחתי שיימכר בכמויות גדולות. מעצב הקורטינה היה רוי בראון ג'וניור.

מקור השם "קורטינה" הוא בהשראת שמו של אתר הסקי האיטלקי "קורטינה ד'אמפזו", האתר של אולימפיאדת החורף של שנת 1956.

הפורד קורטינה הושקה ב-20 בספטמבר 1962. הקורטינה התאפיינה במנוע הנעה אחורית.[1] עד מהרה הפכה למכונית הפופולרית ביותר בבריטניה. בשנים 19801981 הייתה הפורד קורטינה לרכב הנמכר ביותר בבריטניה, והוגדרה כרכב השביעי הנמכר ביותר בבריטניה.

חברת "לוטוס מכוניות" ייצרה בין השנים 19631970 את דגם הסלון-ספורט, 2 דלתות, לוטוס קורטינה, דגם Mk1 (1963-1966) ודגם Mk2 (1966-1970) אשר התבסס על דגמי קורטינה, דור 1 ודור 2.

פורד טאונוס TC אשר יוצר בגרמניה, על ידי חברת "Ford-Werke GmbH", (פורד גרמניה), בין השנים 1970-1982 התבסס על "פורד קורטינה" דור שלישי, רביעי וחמישי. הדגם היה קרוי "פורד טאונוס TC" כאשר פירוש "TC" הוא "טאונוס-קורטינה.

חמשה הדורות שבהם יוצרה פורד קורטינה

פורד קורטינה דור ראשון

מפרט טכני ומידות

  • הרכבה : אנגליה, הולנד, אוסטרליה, דרום קוריאה, מלזיה
  • גרסת 2 דלתות
  • גרסת 4 דלתות
  • גרסת 5 דלתות סטיישן
  • מנוע: 1,200 סמ"ק, מנוע קדמי, הנעה אחורית
  • מנוע: 1,500 סמ"ק
  • מנוע 1,600 סמ"ק
  • תמסורת ידנית 4 מהירויות
  • תמסורת אוטומטית 3 מהירויות
  • אורך הרכב - 4,274 מ"מ, (סטיישן - 4,280 מ"מ)
  • רוחב - 1,588 מ"מ
  • גובה - 1,435 מ"מ (סטיישן - 1,467 מ"מ)
  • בסיס גלגלים - 2,489 מ"מ

פורד קורטינה דור שני

מפרט טכני ומידות

  • פורד קורינה דור שני הושקה ב-18.10.1966
  • בשנת 1967 הפורד קורטינה הייתה המכונית הכי פופולרית בבריטניה
  • הרכבה : בריטניה, טייוואן, הולנד, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום קוריאה
  • גרסאות : 2 דלתות, 4 דלתות, 5 דלתות סטיישן
  • מנועים : 1,200 סמ"ק, 4 צילינדרים, 1,300 סמ"ק, 1,500 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, 3,000 ס"מק (6 צילינדרים) (בדרום אפריקה בלבד)
  • תמסורת : 4 מהירויות - ידני
  • אורך הרכב - 4,267 מ"מ
  • רוחב -1,648 מ"מ
  • גובה - 1,415 מ"מ
  • בסיס גלגלים - 2,489 מ"מ
  • משקל - 857 - 922 ק"ג

פורד קורטינה דור שלישי

מפרט טכני ומידות

  • הרכבה : בריטניה, טייוואן, אוסטרליה, הולנד, ניו זילנד, דרום קוריאה
  • יוצרו 1,126,159 יחידות[2]
  • גרסאות : 2 דלתות, 4 דלתות, 5 דלתות סטיישן, 2 דלתות קופה
  • מנועים (4 בוכנות, 8 שסתומים) : 1,300 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, (הספק 73 כ"ס ו- 78 כ"ס), 2,000 סמ"ק, 2,300 המפיק 108 כ"ס, 2,500 סמ"ק (6 צילינדרים), 3,000 סמ"ק (6 צילינדרים), 4,100 סמ"ק (מנווע פורד פלקון)
  • תמסורת : ידנית 3 מהירויות, ידנית 4 מהירויות, אוטומטית 3 מהירויות
  • אורך הרכב - 4,261 מ"מ (4,356 מ"מ בגרסת סטיישן)
  • רוחב - 1,702 מ"מ
  • גובה - 1,321 מ"מ
  • בסיס גלגלים - 2,565 מ"מ
  • משקל - 1,035 ק"ג
  • נפח מיכל דלק - 55 ליטר
  • בלמים קדמיים דיסק, אחוריים תוף
  • מהירות שיא - 148 קמ"ש (בקורטינה 1,600 סמ"ק)
  • הפורד קורטינה דור שלישי, נמכרה ב- קנדה עד שנת 1973

פורד קורטינה דור רביעי

מפרט טכני ומידות

  • הרכבה : בריטניה, טייוואן, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום קוריאה
  • גרסאות : 2 דלתות, 4 דלתות, 5 דלתות סטיישן, 2 דלתות קופה
  • מנועים : 1,300 סמ"ק, 4 צילינדרים, 1,600 סמ"ק (מנוע פורד פינטו), 2,000 סמ"ק, 2,300 סמ"ק, 6 צילינדרים (המפיק 116 כ"ס), 3,000 סמ"ק, 3,300 סמ"ק, 4,100 סמ"ק
  • תמסורת : 3 מהירויות - ידני, 4 מהירויות - ידני, אוטומטית - 3 מהירויות

פורד קורטינה דור חמישי

מפרט טכני ומידות

שיווק הפורד קורטינה בישראל

בישראל שווקו הקורטינות על ידי "חברה ארץ-ישראל לאוטומובילים בע"מ", מהדור הראשון עד לדור החמשי, במשך כ- 20 שנה, והיו לסיפור הצלחה. הקורטינות ששווקו בארץ היו בנפח מנוע 1600 סמ"ק ובדגמי 4 דלתות וסטיישן.

בשנות הששים של המאה העשרים שיווקה "חברה ארץ-ישראל לאוטומובילים בע"מ" מלבד פורד קורטינה את הדגמים שיוצרו באירופה : פורד אנגליה, פורד קונסול, פורד טאונוס, (טאונוס 12אמ, 17אמ, 26 אמ), טאונוס 20M ופורד קאפרי הספורטיבית.

משטרת ישראל השתמשה בקורטינה 1600 כרכב תנועה, סיור ובילוש, משנת 1972 עד שנת 1979.[3]

תמונות

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורד קורטינה בוויקישיתוף

הערות שוליים