פורטל:גרמניה/כלכלה/אוסף

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
1 מרק גרמני היה המטבע הנהוג בגרמניה עד כניסתו של מטבע האירו למחזור ב-1999. המרק היה המטבע הנהוג במערב גרמניה מ-1948 (עת החליף את הרייכסמארק) עד 1990, עת איחוד גרמניה.

מעשית, המרק הגרמני נחשב כהילך חוקי בגרמניה עד ל-2002, אז יצאו המטבעות והשטרות של האירו המוכרים כיום במדינות האיחוד המוניטרי האירופי. המרק הגרמני הומר בבנקים של גרמניה ומדינות האיחוד האירופי (עד אמצע 2002) לשער קבוע של 1.955830 מרק גרמני לאירו אחד. השער נקבע על ידי הבנק המרכזי האירופי ב-31 בדצמבר 1998 ובמשך שנתיים האירו שימש במקביל למרק (לא היה שימוש במטבעות ושטרות, אך ניתן היה לדוגמה לרשום המחאות באירו).

עריכה | תבנית | שיחה
2 הנס הכלכלי הוא כינוי מקובל לגל הצמיחה הכלכלית חסר-התקדים שעברו גרמניה המערבית ואוסטריה אחרי מלחמת העולם השנייה. את המונח טבע "הטיימס" הלונדוני ב-1950. בתום מלחמת העולם השנייה התמוטטה המדינה הגרמנית לחלוטין; רוב הערים הגדולות עמדו בהריסותיהן, התשתית התחבורתית - רכבות, גשרים, כבישים, שדות תעופה, נמלים - הושבתו ונהרסו, וכך גם מפעלים חיוניים אחרים. כשבעה וחצי מיליון גרמנים נהרגו במלחמה - רובם חיילים בגיל העבודה. זרם עצום של מיליוני פליטים גרמנים מן המזרח שטף את המדינה, ולרובם לא היה מקום לגור בו. על גרמניה הושתו פיצויים כבדים, בעיקר בדמות סחורות ומחצבים, וכן שירותים כמו חשמל. מחסור חמור בפחם בסוף שנות הארבעים, שפגע בכל מדינות אירופה, הביא למותם מקור של אלפי אזרחים. נוצר גם מחסור במזון, בין השאר בגלל פיקוח על מחירים, שהונהג עוד בימי הנאצים, וקיצבת המזון שחילקו בעלות הברית הייתה 1040 - 1550 קלוריות ליום. עריכה | תבנית | שיחה
3 המודל הגרמני של רעיון שיתוף העובדים בתהליך קבלת ההחלטות צמח מהאסכולות החברתיות שהתפתחו במאה ה-19, אך החל להתפתח רק בשלהי מלחמת העולם הראשונה עם כינונן של ועדות עובדים ומועצות ייצור במספר ארצות. כך למשל, דו"ח וויטליי שהוגש בבריטניה בשנת 1916 המליץ על מועצות ייצור משותפות לעובדים ולהנהלה, חקיקה בדבר מועצות משותפות פורסמה בשנת 1919 באוסטריה ובשנת 1920 בצ'כוסלובקיה וגרמניה. רעיון שיתוף העובדים סימן התנתקות מתפישות עבר בתחום של יחסי עבודה, לפיהם שכירת שירותי עובד מבוססת אך ורק על תמורה כספית. עריכה | תבנית | שיחה
4
Faber Castell Polychromos.jpg

Faber-Castell היא חברה גרמנית לייצור עפרונות, חומרי גלם לאמנים, סרגלים, כלי מדידה וכלי כתיבה. היא נוסדה לראשונה על ידי קספר פאבר, נגר ויצרן רהיטים, כעסק לייצור עפרונות ב-1761 (ובכך היא מהחברות הוותיקות בעולם, והוותיקה בגרמניה), ונמצאת במשפחת פאבר זה דור שמיני.

עריכה | תבנית | שיחה
5
Volkswagen Group.svg

קבוצת פולקסווגן היא יצרנית כלי רכב גרמנית, וכיום (2009) יצרנית כלי הרכב השלישית בגודלה בעולם והגדולה באירופה. שוק הליבה של הקבוצה הוא האיחוד האירופי, וחברות הבת החשובות שלה כוללות מותגי רכב ידועים כאאודי, בנטלי, סקודה, למבורגיני, בוגאטי, סיאט, והמותג פולקסווגן עצמו. בבעולתה של הקבוצה נמצאות גם החברות פולקסווגן רכב מסחרי וסקאניה, המייצרות כלי רכב מסחריים ומשאיות.

עריכה | תבנית | שיחה
6
BMW Logo für Werbung auf Gestell montiert.JPG

BMW (להאזנה (מידעעזרה)) היא יצרנית מכוניות ואופנועים גרמנית. החברה הוקמה בשנת 1916, כיצרנית מנועי מטוסים. פירוש השם הוא ראשי תיבות של Bayerische Motoren Werke, "מפעל מנועים בווארי" בגרמנית (השם נכתב בעברית כ-ב.מ.וו ונהגה על פי ההיגוי הגרמני בֶּ‏ה-אֶם-וֶה). החברה שולטת ביצרניות הרכב הבריטיות מיני (מכוניות עירוניות קטנות) ורולס-רויס (מכוניות פאר). חברת "קמור רכב" היא יבואנית מכוניות ואופנועי ב.מ.וו לישראל.

עריכה | תבנית | שיחה
7 פורשה (גרמנית: Porsche, להאזנה (מידעעזרה)), חברה גרמנית ליצור מכוניות. החברה נוסדה בשנת 1931 בשטוטגרט כחברה לתכנון וייעוץ הנדסי, על ידי פרופ' פרדיננד פורשה. פורשה שימש קודם לכן כמנהל הטכני וחבר ההנהלה של חברת דיימלר, יצרנית מכוניות מרצדס. ממשרדו בחברה החדשה תכנן פורשה, לבקשתו של אדולף היטלר, את החיפושית - מכונית עממית, אמינה וזולה, שהפכה לאחת המכוניות המוצלחות בהיסטוריה. עריכה | תבנית | שיחה
8 רודולף הילפרדינג (Rudolf Hilferding; ‏10 באוגוסט 1877 - 11 בפברואר 1941) היה כלכלן מרקסיסטי ותאורטיקן סוציאליסטי מוביל בתחילת המאה ה-20. הילפרדינג, אוסטרי ממוצא יהודי שימש כאחד הכלכלנים המובילים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, ואף שימש כשר האוצר של גרמניה בתקופת רפובליקת ויימאר. הילפרדינג יצא לגלות לאחר עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, ב-1933. בשנת 1941 הוסגר לידי הנאצים על ידי אנשי צרפת של וישי ונרצח על ידי הגסטאפו. עריכה | תבנית | שיחה
9
Friedrich List 1838.jpg

פרידריך ליסט (6 באוגוסט 1789 - 30 בנובמבר 1846), כלכלן גרמני בולט במאה ה-19, אשר דגל בשיטה הלאומית, עליה גם כתב את ספרו המפורסם "השיטה הלאומית של הכלכלה הפוליטית".

ליסט נולד במחוז וירטמברג, בחלקה הדרום מערבי של גרמניה. הושפע רבות מאלכסנדר המילטון, שהיה שר האוצר הראשון של ארצות הברית, ואשר אופן פעולתו ודרך חשיבתו הייתה מנוגדת ואף ביקורתית ביותר כלפי הדוקטרינה של אדם סמית. ליסט התנגד לעיקרון הכלל עולמי של השיטה הכלכלית, אשר הייתה קשורה בקשר הדוק לדוקטרינת השוק החופשי, אותו עקרון שסמית פיתח וקידם. ליסט שם דגש על הרעיון הלאומי והתעקש על הצרכים המיוחדים של כל אומה בהתחשב בנסיבות ובעיקר ברמת התפתחותה.

עריכה | תבנית | שיחה
10 וילהלם רפקה (Wilhelm Röpke)‏

(10 באוקטובר 1899 - 12 בפברואר 1966) היה כלכלן בעל דעות המקורבות לאסכולה האוסטרית ומאבות ההתאוששות הכלכלית של גרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה.

רפקה נולד בכפר שווארמשטט ליד האנובר שבגרמניה, בן לרופא פרוטסטנטי. רפקה שרת בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה והזעזוע שחווה בעקבות אכזריותה הותיר בו חותם עמוק לכל ימי חייו. ברוח התקופה, האשים רופקה תחילה את האימפריאליזם הקפיטליסטי במלחמה, ובעקבות זאת נמשך לסוציאליזם.

עריכה | תבנית | שיחה
11
בית משפחת קרופ באסן

משפחת קרופ היא משפחת תעשיינים גרמנית מחבל אסן, הידועים כיצרני פלדה ותחמושת. העסק המשפחתי "Friedrich Krupp AG Hoesch-Krupp" התמזג עם ענק התעשייה טיסן בשנת 1999 ליצירת טיסנקרופ, ענק תעשייה מודרני. בתקופת הרייך השלישי שיתפה משפחת קרופ פעולה עם המפלגה הנאצית, וחלקה בחימוש מחדש של גרמניה סייע לאדולף היטלר במדיניותו התוקפנית. למשפחת קרופ היה אף חלק בשואה, משום שמפעליה (לרבות מפעל במחנה אושוויץ) העסיקו עובדי כפייה יהודים בתנאים שהביאו למות עשרות אלפים מהם.

עריכה | תבנית | שיחה
12
Audi R8.jpg

אאודי היא חברה גרמנית לייצור מכוניות יוקרה, הוקמה על ידי אוגוסט הורך בשנת 1910, שייכת מאז שנת 1964 ברוב מניותיה (99.7 אחוזים) לקבוצת פולקסווגן. החברה העכשווית נוצרה על ידי איחוד שביצעה קבוצת פולקסווגן בחברות "אוטו אוניון" ו"אנ.אס.אּוּ".

שם החברה הוא תרגום ללטינית של שם משפחתו של מייסד החברה. הורך (תרגום מילולי - להאזין). מטה החברה והמפעל הראשי ממוקמים באינגולשטאדט, אשר בבוואריה שבגרמניה שם מיוצרות כשתי מיליון מכוניות בשנה. לאאודי מפעלים נוספים בנקרזולם (גרמניה), בגיור (הונגריה), בריסל (בלגיה), קוריטיבה (ברזיל) צ'נג' צ'ון (סין) ואורנגאבד (הודו).

עריכה | תבנית | שיחה
13
-
הוספה
14
-
הוספה
15
-
הוספה
16
-
הוספה
17
-
הוספה
18
-
הוספה
19
-
הוספה
20
-
הוספה