שיחה:העיר התחתונה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

חשליט"א (שיחהתרומות)

לתשומת לבך וחי בהם

אני לא יודע מה המדיניות של המכלול בנושא השנים אבל 3000 לפני הספירה יוצא לשיטתנו לפני המבול

אפרון (שיחהתרומות)

אולי זה מלפני המבול?

חשליט"א (שיחהתרומות)

אם כך אז זה לא מתקופת הברונזה הקדומה (תקופה שכבר היו שושלות במצרים)

שמש מרפא (שיחהתרומות)

הברונזה הקדומה היינו שבני האדם לפי המחקר השתמשו בברונזה, סה"כ נקודת ציון לצורך הנוחות ותל"מ.

חשליט"א (שיחהתרומות)

שמש מרפא אפרון

כוונתי לומר שהחוקרים לא מתארכים שכבה סתם ככה ל3000 לפה"ס אלא יש להם סימנים (לענייננו-כלי ברונזה) לשייך את השכבה לתקופה מסוימת ואז מחפשים דרך לדעת מתי הייתה כל תקופה.

במה שנקרא "תקופת הברונזה הקדומה" יש ממצאים שלא יתכנו להיות לפני המבול ולכן בהכרח שמה ששייך לתקופתה זו הוא מאוחר מ3000 לפה"ס.

תקופת הברונזה אינה נקודת ציון גרידא אלא היא הבסיס לתארוך ע"פ הארכאולוגיה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

זה לא לגמרי מדוייק, אבל אם אתה רוצה אתה יכול להוסיף הסתייגות "לפי המחקר" או משהו כזה, ואם אתה עוד יותר רוצה אפשר גם להפנות לדברי המלב"ים הידועים בעניין. רק קח בחשבון גם שבא"י זה פחות רלוונטי בגלל לא גושמה ביום זעם (כמדומה שכך נפסק).

חשליט"א (שיחהתרומות)

תירוץ נאה!

אך כפי שרמזתי יש עם זה בעיה כי כל התקופות בארכאולוגיה בארץ ישראל מוצמדות ברמת ודאות גבוהה לשושלות בתקופות המקבילות במצרים ושם היה מבול לכל הדעות

אפרון (שיחהתרומות)

בד"כ עורכים רק מידע שמתנגש חזיתית עם היהדות ולא חשבונות יותר עקיפים, כאן זה אפילו לא נראה מתנגש בעקיפין, אבל גם אם כן אין בערך עצמו שום דבר שסותר ת היהדות ואין סיבה לערוך את הערך.

חשליט"א (שיחהתרומות)

כבר כתבתי שאני לא יודע מה ההתנהלות של המכלול בזה אבל כאדם חרדי זה מוזר לי כל פעם שאני רואה מספרים מנופחים כאלה. אם הסכימו האנציקלופדאים כאן לקבל עליהם את המסורת היהודית כמציאות אז ודאי שיש טעות במספר הזה, ונראה לי שזה צריך להיות יותר ברור שזה לא נכון.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

ואני לא ידעתי ודאות זו מניין.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אין לנו ודאות שזה לא נכון כי אין לנו דבר במסורת היהודית שמתנגש עם זה. אתה טוען שיש בעיה בשיטה הסטרטיגראפית בגלל המבול - יתכן, וכאמור כבר קדמך המלבי"ם, אבל ודאות אין כאן.

חשליט"א (שיחהתרומות)
וחי בהם (שיחהתרומות)

חשליט"א, בעקרון אתה מעיר הערה יפה, ואילו הייתי יודע את השיקול שלך לא הייתי מבטל את עריכתך.

פשוט חשבתי שטעית וחשבת שזה לפני בריאת העולם.

אלא שלמעשה בכל אופן נראה שצדקו דברי המכלולאים האחרים שאין בזה בעיה, בפרט שיתכן שגם במקומות שהיה מבול, מ"מ נשארו אחרי המבול שרידי כלים.

חשליט"א (שיחהתרומות)

יש"כ לכל המגיבים. אבל אני רוצה להגיב לדבריך וחי בהם אכן יתכן שאין בזה בעיה אבל ממה שאנחנו יודעים (שלא כמו חוקרי האקדמיה המגששים באפלה) זה פשוט לא נכון.

חשליט"א (שיחהתרומות)

ומי אם לא במכלול יוכל לתת מידע היסטורי אמיתי שתואם את הנאמר בתנך.

וחי בהם (שיחהתרומות)

אם יש לך מקור שזה לא נכון ע"פ התנ"ך, ודאי שתוכל לתקן ולהפנות למקור.

אם זה רק ע"פ סברה ודו', עדיף שלא לשנות כלום.

אין נושאים ישנים יותר