שיחה:מי, מה, למי, מתי, איה, איך ולמה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

היכן כתובה ההלכה הזאת

14
סיכום מאת מישהו

טופל ע"י משתמש:טישיו

משך חכמה (שיחהתרומות)

או מול מראות לא צנועים.


לא ידעתי היכן כתוב שאסור להניח תפילין כשהתפילין מול מראות לא צנועים

אם האדם לא מסתכל על המראות הלא צנועים אין שום בעיה

במקומות המטונפים כתוב והיה מחניך קדוש לכן אסור

אבל בערווה כתוב ולא יראה בך ערוות דבר ואם האדם לא רואה אין שום חשש כלל.

מישהו (שיחהתרומות)
משך חכמה (שיחהתרומות)

מישהו

שם מוזכר רק ערווה אבל כאן כתוב מראות לא צנועים וזה יכול להיות אשה ללא כיסוי ראש ונפק"מ למי שהולך עם התפילין ברשות הרבים ועל זה לא ראיתי שום איסור. ומה שכתוב שאין ראוי ללבוש תפילין ללא חולצה וגופיה מסתמא זה רק כלפי המניח אבל אין שום ענין שלא לעמוד עם תפילין מול אדם שאין לו גופיה.

מוטי (שיחהתרומות)

לא הבנתי, אשה ללא כיסוי ראש = ערוה כמבואר בהלכה? התכוונת אולי לבגדים פרוצים וכדו' שאינם מוגדרים כערוה?

משך חכמה (שיחהתרומות)

המ"ב הביא שאין לעמוד כנגד התפילין ערום ומשמעות הדברים דווקא ערווה גמורה שזה בזיון אבל לא שמעתי מעולם שיש לאדם להמנע מללכת עם תפילין ברחוב כאשר יש שם נשים ללא כיסוי ראש. ופוק חזי מאי עמא דבר.

טישיו (שיחהתרומות)

לכאורה משך חכמה צודק. האיסור הוא רק לא ללכת במקום שיש בני אדם שאינם לבושים משום בזיון התפילין, אבל אין לזה קשר לדיני צניעות ושמירת עינים וכיו"ב.

מישהו (שיחהתרומות)

לגבי שער האשה ידוע הנידון אם זה ערווה או מקומות מכוסים (נפק"מ באשתו נדה וכו'), עכ"פ באמת במשנ"ב משמע שגם מול ערוה אין בעיה אלא רק מול "ערום".

אם כי ע"ע מש"כ רבי מנשה קליין, בשו"ת משנה הלכות חלק ו סימן כ

הדיון הזה חשוב סתם כי זה ד"ת, אך להבא, במקרים כאלו אפשר פשוט להסיר את המילים האלו כמו שהרב עשה כבר.

משך חכמה (שיחהתרומות)

עיינתי במשנה הלכות ולא ידעתי מה כוונתך כי לכאורה מבואר שם כדברינו שאומר שם שיש ערוה מצד ערווה ויש ערווה מצד חשש הרהור.

מישהו (שיחהתרומות)

מבואר שם שאסור להניח תפילין מול טפח מגולה בזרוע האשה, ושואל לפי זה מדוע מותר לאשה עצמה להניח תפילין ועונה שלאשה עצמה אין הרהור ולכן זה מותר

משך חכמה (שיחהתרומות)

הוא מדבר שם על הברכה ולא על התפילין עיין שם.

מישהו (שיחהתרומות)

כנראה לא התעמקתי בנושא מספיק, עכ"פ שם הנידון אם טפח באשה זה ערווה, והביא ראיה בתחילת התשובה ממה שמותרת להניח תפילין. ונכון שההמשך עוסק בברכה.

מוטי (שיחהתרומות)

רק להעיר, התשובה שהשיב בנוגע לאשה היא מפורשת בהלכה "האשה יושבת ופניה טוחות בקרקע וקוצה לה חלתה ערומה" (לא זוכר אם זה לשון המשנה המדויק.

מישהו (שיחהתרומות)

חבל על הדיון הזה שימחק יחד עם הערך עוד מעט :(

שוב, להבא בדוגמאות שמיובאות או שנכתבו במכלול, אם זה לא הדין הפשוט, וזה רק כדוגמה פשוטה, אז פשוט מחליפים/משפצים אותה.

ולגוש"ע הנידון שלנו אם מותר להניח תפילין מול טפח באשה, או שזה אסור כמו שאסור להניח תפילין מול ערום. בפשטות ההלכה היא באמת כמ"ש הרב מש"ח שרק מול ערום אסור, אם כי השואל כתב שממה שאשה מותרת להניח תפלין רואים שמקום ההנחה לא מוגדר כערוה, ומינה, שאם זה כערוה אסור להניח שם תפילין אף שוודאי שזה לא ביזוי כמו ערום.

שאר הדיון על ברכה והמשנה בחלה ושו"ע סוף הלכות נדה לא נושא נידוננו.

ניטראלי (שיחהתרומות)
אין נושאים ישנים יותר