שיחה:רבינו יעקב בן אשר/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

משה מ (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

בן אשר.

כך מקובל בכל מקום.

רבי משה בן מימון, או אפילו "מיימוני", ועוד.

אתה יכול לכתוב בן רבי, אבל בד"כ זה בדיבור שאינו רשמי. השם הרשמי לא כולל תארים לשם האב

אפרון (שיחהתרומות)

אכן, פשוט תעבור על הראשונים וכך תראה תמיד.

א.ב.י. (שיחהתרומות)

בסתמא כותבים ב"ר אבל בטור התקבל לקרוא לו כך בלי רבי רק אשר אפשר גם בן הרא"ש

משה מ (שיחהתרומות)

היכן בדיוק ומי בדיוק קוראים לרבינו הרא"ש בלי התואר הבסיסי "רבי"?

א.ב.י. (שיחהתרומות)

לא לראש אלא לבנו כשמוזכר שם אביו צא וראה

מישהו (שיחהתרומות)
הצעיר (שיחהתרומות)

צודק לחלוטין. להרבה מרבותינו היו שגיאות דקדוקיות, מכיון שלא עסקו בנושא זה, בעוד אצל הספרדים הענין היה מפותח מאוד, וכל גדולי המדקדקים היו משם [לדוג': רד''ק, ן' חיוג', דונש, מנחם], בעוד אצל האשכנזים לא נמצא אף אחד כמעט שעסק בכך [מלבד רש''י ור''ת, שהיו בכלל צרפתים].מסיבה זו גם השירה והרטוריקה היו מפותחות הרבה יותר אצל הספרדים, וכל מי שינסה להשוות בין הראשונים האשכנזים לספרדים בענינים זה יראה זאת בעצמו. וראה בשו''ת רמ''א סי' ו-ז'.

מוטי (שיחהתרומות)
הצעיר (שיחהתרומות)

אכן ומיד כשתפסתי הערתי על כך למעלה

שגיאות דיקדוקיות אופיניות???

8
א.ב.י. (שיחהתרומות)

נרשם בערך "בספר ארבעה טורים פעמים רבות הוחלף לשון הרמב"ם בציטוטים מהגהותיו של אביו, הכוללים שגיאות דקדוקיות האופייניות ליהודי אשכנז, אפילו בציטוט מן המשנה. בחיבור שולחן ערוך של רבי יוסף קארו שנכתב כמאתיים שנה מאוחר יותר, תוקן הלשון וקוצר" מי החצוף שהחליט שלטור היו שגיאות היה להם דקדוק אחר לא שגוי עפ"ל

אפרון (שיחהתרומות)

לי דווקא מפריע החלק השני ”"תוך השמטת מרבית המקורות שסירבלו לדעתו את הקריאה"”, זה לא ממש הסיבה, המחבר הביא רק את הדעה שנשארה להלכה כדי להקל על זיכרון ההלכה הפסוקה, זה לא היה "ביקורת" על הטור כמו שמשתמע מהערך, אלא ספר פסיקה ללא מקורות תוך אמירה (בהקדמה) שהמקורות נמצאים בטור ובבית יוסף.

א.ב.י. (שיחהתרומות)

כן אבל כיוון שבעצם יש מן האמת בדבר זה התיחסתי יותר לחוצפה הנוראה של כותב הערך (אלא אם יבוא משיהו ויסביר לי שבאמת יש טעויות דקדוקיות ולא פשוט דקדוק אחר מה שנשמע מוזר מאד אבל בשביל זה פתחתי את הדיון)

אפרון (שיחהתרומות)

מצורף לזה מקור, כנראה מחקר אקדמאי, לא נראה לי כ"כ חוצפה לטעון שהטור נכתב עם שגיאות דקדוקיות.

א.ב.י. (שיחהתרומות)

זה בדיוק העניין בגלל שבדקדוק של הציונים ימ"ש זה לא מסתדר אז לטור היו טעיות זה חוצפה גדולה מאד

אפרון (שיחהתרומות)

היי, בוא נשאיר את הדיון מכובד...

שמש מרפא (שיחהתרומות)

היו מרבותינו שלא החשיבו את הדקדוק (שיסודו בעיקרו במקרא), ונמצאו בדבריהם שגיאות דקדוקיות. לא הבנתי למה זה זלזזול, חוצפה וכל שו"ח דאית לה.

הצעיר (שיחהתרומות)

תגובתי נכנסה בטעות בנושא הבא

מות בנו של בעל הטורים

7
אפרון (שיחהתרומות)

זכור לי שבנו של בעל הטורים הרג את אמו [=אשתו של הטור] אשתו וילדיו על קידוש ה'. חיפשתי בכמה מקומות ולא מצאתי מקור לדברים, אשמח מישהו יוכל להעיר את עיני בעניין.

איסתרק (שיחהתרומות)

תמוה שעשה כן. אין לדבר כל היתר.

אפרון (שיחהתרומות)

בזמן מאורעות תתנ"ו [מסעי הצלב] זה קרה יותר מפעם אחת ואף בקהילות שלמות כגון יהדות וורמייזא קהילת יהודי מיינץ שהרגו אחד את השני כדי לא ליפול בידי האויב.

גם בגמרא איתא מעשה בד' מאות ילדים וילדות שנשבו לקלון והפילו עצמם למים כדי שלא יחוללו [בערך זה גם יש תשובה הלכתית לשאלתך],

יש לאורך ההיסטוריה אינספור דוגמאות אבל לא נראה לי שיש בהם צורך.

איסתרק (שיחהתרומות)

כל זה ידוע ומפורסם ואינו נוגע לגופו של עניין. להרוג עצמו יכול להיות מותר, להרוג אחר לא. וכנראה לאורך ההיסטוריה טעו בזה רבים.

אפרון (שיחהתרומות)

יתכן שהשאלה היא שאלה טובה אבל אם תפתח את הקישורים שול ורמיזא ומגנצא [מיינץ] תראה ששם היה התאבדות המונית והרגו זה את זה כדי לא ליפול בידי הצלבנים ימ"ש כמובן מדובר ב"קהילות שו"ם" הקדושות עליהם אנחנו אומרים כמה וכמה קינות בט' אב....

איסתרק (שיחהתרומות)

אין כאן תשובה ועדיין תמוה, שכן מסתמא היה בן בעה"ט ת"ח, וצ"ע איך עשה כן.

אפרון (שיחהתרומות)

השאלה היא שאלה טובה, וחבל שאינני מוצא את המקור של הדברים [ייתכן שהמקור אינו אמין כלל] בכל מקרה כמו שכתבתי הדבר כבר קרה בקהילות של ת"ח עליהם אנחנו אומרים בקינות "וְעַל אַדִּירֵי קְהַל מַגֶּנְצָא הַהֲדוּרָה. מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת לְהִתְגַּבְּרָה, הִשְׁלִימוּ נַפְשָׁם עַל יִחוּד שֵׁם הַנּוֹרָא, וַעֲלֵיהֶם זַעֲקַת שֶׁבֶר אֶשְׂעָרָה, עַל שְׁנֵי מִקְדָּשַׁי יְסוֹדָם כְּהַיּוֹם עֻרְעֲרָה, וְעַל חָרְבוֹת מְעַט מִקְדָּשַׁי וּמִדְרְשֵׁי הַתּוֹרָה, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי בַּשְּׁלִישִׁי נוֹסַף לְדַאֲבוֹן וּמְאִירָה, הַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לְיָגוֹן וְצָרָה, בְּיוֹם מַתַּן דָּת סָבַרְתִּי לְהִתְאַשְּׁרָה, וּבְיוֹם נְתִינָתָהּ כְּמוֹ כֵּן אָז חָזְרָה, עָלְתָה לָהּ לַמָּרוֹם לִמְקוֹם מְדוֹרָהּ, עִם תִּיקָהּ וְנַרְתִּיקָהּ וְהַדוֹרְשָׁהּ וְחוֹקְרָהּ, לוֹמְדֶיהָ וְשׁוֹנֶיהָ בְּאִישׁוֹן כְּמוֹ בָאוֹרָה, שִׂימוּ נָא עַל לְבַבְכֶם מִסְפֵּד מַר לְקָשְׁרָה, כִּי שְׁקוּלָה הֲרִיגָתָם לְהִתְאַבֵּל וּלְהִתְעַפְרָה, כִּשְׂרֵפַת בֵּית אֱלֹקינוּ האולם וְהַבִּירָה, וְכִי אֵין לְהוֹסִיף מוֹעֵד שֶׁבֶר וְתַבְעֵרָה, וְאֵין לְהַקְדִּים זוּלָתִי לְאַחֲרָהּ, תַּחַת כֵּן הַיּוֹם לִוְיָתִי אֲעוֹרְרָה, וְאֶסְפְּדָה וְאֵילִילָה וְאֶבְכֶּה בְּנֶפֶשׁ מָרָה, וְאַנְחָתִי כָּבְדָה מִבֹּקֶר עַד עָרֶב"

אין נושאים ישנים יותר