שיחה:תהילים צ'

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 3 חודשים מאת תהלים בנושא בקשת ניסוח
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מה תגידו לו, ואיכא דאמרי, בקיאים בדברים אלו. תוס' יבמות סד, "מסתמא דוד אמרו שמצינו שחי כך אבל משה מצינו שחי יותר", תודה. ידענו (שיחה) 13:19, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]

לא הבנתי את מבוקשיך בוכה מה תגידו לו (שיחה) 19:27, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
ידענו, מה תגידו לו עיינו בעריכה שלי בערך, עם ה"יפה קול" לא קשה התוס' מיבמות, ואין שום סתירה מחז"ל (שמשה חיבר המזמור) על תוס' (שקצת משמע מלשונם: אע"ג דהאי קרא בתפלת משה כתיב, מסתמא דוד אמרו", שדוד חיבר המזמור ולא משה). והכל מתאים. תהלים (שיחה) 19:37, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
תהלים מעולה אכן זה לא סתירה. מה תגידו לו (שיחה) 19:48, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
אכן כך מצאתי בערל"נ שם על דברי התוספות. ידענו (שיחה) 19:52, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
עיינתי כעת בערל"נ ואני רואה שמביא דיעה מהעין יעקב, שמשה לא חיבר המזמור, אלא דוד חיבר כל המזמור על משה, האם כדאי להכניס דעת מיעוט זה, מה דעתך? תהלים (שיחה) 20:03, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
האמת שאם נדייק ניתן לומר שלפי הערל"נ משה אמר כל המזמור, ודוד הוסיף פסוק אחד (פס' י), ולפי היפה קול משה גם אמר פסוק י' "ימי שנותינו", אלא שאם משה אמר "ימי שנותינו 120", בא דוד ושינה זאת ל70 כמו ימי חייו. מה דעתך? תהלים (שיחה) 20:10, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
לכאורה אתה צודק. וקצת סדר:
פסחים קיז א. "תניא היה ר"מ אומר כל תשבחות האמורות בספר תהלים כולן דוד אמרן שנאמר כלו תפלות דוד בן ישי, אל תיקרי כלו אלא כל אלו".
ברייתא בב"ב יד ב. "דוד כתב ספר תהלים על ידי עשרה זקנים".
בפשטות לא נחלק ר"מ עם הברייתא אלא כוונתו שנתחברו ע"י עשרה זקנים ודוד סידרם.
אבל כנראה העין יעקב הבין שכן נחלקו ודברי התוס' הם לדעת ר"מ. וראיתי שכך כתב ביעב"ץ שם ביבמות על דברי התוס' "הוא כמ"ד בפסחים קיז א כל אלו תפלות דוד, והא דכתיב למשה כנגד משה נאמר המזמור".
ולמעשה לפי הפשטות שלא נחלקו אפשר לומר כמו שכתבת את ב' הדרכים. ולפי העין יעקב והיעב"ץ דוד אמר את כל המזמור (אבל לפי"ז גם את כל התהלים) ולמעשה?. ידענו (שיחה) 20:31, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
ידענו תודה רבה על המקורות שהבאת מהיעב"ץ והערל"נ, האם יש עוד האוחזים שזה מחלו' ברייתות, האם דוד חיבר כל התהלים או לא? תהלים (שיחה) 22:05, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
לא מצאתי, רק ראיתי שהעיון יעקב והיפה עיניים כתבו בפירוש דאין כאן מחלוקת וכמ"ש לעיל. ידענו (שיחה) 22:47, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
איזה יפה עיניים, מי המחבר? תוכל אולי לתת פה קישורים לעיון יעקב, והיפה עיניים, כי לא מצאתי זאת בעיון יעקב יבמות סד, ב. תהלים (שיחה) 23:14, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
לא הצלחתי לקשר. היפה עיניים והעיון יעקב הם בפסחים קיז א. הנ"ל. ז"ל היפה עיניים: היה ר"מ אומר. עי' שהש''ר פ''ד וקה''ר פ''ז ר"ה בשם ר' אחא אע"פ שעשרה בני אדם אמרו ספר תהלים, כולהון לא נאמר על שמותם אלא ע"י דוד מ"י משלו כו'. וכ"ה בשוח"ט סי' א' ע"ש ר"ה בשם ר' אבא וזה נראה כוונת ר"מ. עיון יעקב: כל תשבחות האמורות בספר תהלים דוד אמרן. אע"פ שנאמר ע"י עשרה זקנים, הכל נתקן ע"י דוד כדאיתא שם בפ"ק דב"ב ובריש שוחר טוב. והרווחנו את המדרש שהביא היפה עיניים שם נאמר כך במפורש: רבי הונא בשם ר' אחא: אע"פ שעשרה בני אדם אמרו ספר תהילים מכלהון לא נאמר על שמותם אלא על ידי דוד מלך ישראל. משלו משל למה הדבר דומה?? לחבורה של אנשים שמבקשים לומר הימנון למלך. אמר להם המלך: כלכם נעימים, כלכם חסידים, כלכם משבחין לומר הימנון לפני, אלא איש פלוני יאמר ע"י כלכם. למה? שקולו ערב. כך, בשעה שבקשו עשרה צדיקים לומר ספר התהילים אמר להם הקדוש ב"ה: כלכם נעימים וחסידים ומשובחים לומר הימנון לפני, אלא דוד יאמר על ידי כלכם. למה? שקולו ערב. הדא הוא דכתיב (ש"ב כ"ג) ונעים זמירות ישראל. (שהש"ר ד ד). ידענו (שיחה) 08:47, 2 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
יישר כח לא התכוונתי להטריח אותך לצטט כל הנ"ל, היית יכול לומר לי פשוט שמדובר בפסחים, ולא ביבמות היכן שחיפשתי.. בכל אופן תודה רבה! תהלים (שיחה) 09:49, 2 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
לכאורה צריך להרחיב על כך בערך תהילים, כרגע אין שם מקורות. ידענו (שיחה) 11:01, 2 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]
לא "לכאורה" אלא בוודאי צריך. תהלים (שיחה) 11:08, 2 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]

בקשת ניסוח

מיעוט שיחה ממש מקווה שאיני מפריע לך, רציתי לבקש משהו קטן, אם תוכל לבדוק את הניסוח בפסקה זאת, אם צריך שיפור תשפר, מדובר ב6 שורות בלבד. תודה רבה. תהלים (שיחה) 09:29, 4 בפברואר 2024 (IST)תגובה[תגובה]