ATR 42

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ATR 42
ATR 42-500 של חברת יורולוט
ATR 42-500 של חברת יורולוט
ATR 42-500 של חברת יורולוט
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים צר-גוף
ארץ ייצור צרפתצרפת צרפת
איטליהאיטליה איטליה
יצרן ATR
טיסת בכורה 16 באוגוסט 1984
יחידות שיוצרו 413 (נכון לאוגוסט 2012)
מחיר 12-16 מיליון דולר (לדגם ATR 42-500 בשנת 2008)

ATR 42 הוא מטוס נוסעים לטיסות אזוריות מתוצרת יצרנית המטוסים האיטלקית צרפתית ATR.

המטוס מצויד בשני מנועי מדחף טורבו-פרופ (Turboprop), טיסת הבכורה של המטוס הייתה בשנת 1984.

פיתוח

פיתוח המטוס החל בשנת 1981 טיסת הבכורה שלו בוצעה באוגוסט 1984, יצור סדרתי של המטוס החל בספטמבר 1985, המטוס הראשון נמסר לחברת התעופה הצרפתית Air Littoral בדצמבר 1985.

גרסאות

מטוס ATR 42-300 בשירות אייר ליטא
מטוס ATR 42-320 בשירות ישראייר
ATR 42-500 בשירות פקיסטן אינטרנשיונל איירליינס

למטוס שש גרסאות עיקריות:

ATR 42-200

ATR 42-200 - הגרסה הראשונית של המטוס, צויד בשני מנועי PW120 תוצרת פראט אנד וויטני קנדה, נבנו מספר מטוסים מדגם זה, כולם למטרות בדיקה.

ATR 42-300

ATR 42-300 - גרסת הייצור הסטנדרטי, דגם זה יוצר עד שנת 1996, צויד בשני מנועי PW120 תוצרת פראט אנד וויטני קנדה.

ATR 42-320

ATR 42-320 - גרסה משופרת של ה-ATR 42-300 ,תוכנן לביצועים טובים בתנאי חום, צויד בשני מנועי PW121 תוצרת פראט אנד וויטני קנדה.

ATR 42-400

ATR 42-400 - גרסה משודרגת של דגמי 200/300/320, המשתמשים העיקריים בדגם זה הם חברות התעופה צ'ק איירליינס, וקונביאסה.

ATR 42-500

ATR 42-500 - גרסת הייצור הנוכחית, לדגם זה שני מנועי PW127E, המטוס הראשון מדגם זה נמסר בשנת 1995. מטוס זה עוצב מחדש, ונכללו בו שיפורים רבים בביצועי המטוס ובנוחות הנוסעים.

למטוס זה מנועים ומדחפים חדשים, ותא הנוסעים תוכנן מחדש. לעומת המטוסים הראשונים בסדרה להם היו ארבעה מדחפים, לדגם זה שישה מדחפים המעלים את מהירות השיוט ב-60 קמ"ש, ואת משקל ההמראה המרבי בכ-1,300 ק"ג. בדגם זה בידוד משופר, המפחית את רעש המנועים בתא הנוסעים.

ATR 42-600

ATR 42-600 - באוקטובר 2007 הודיע מנכ"ל החברה על השקת סדרה חדשה בשם ATR 42-600. טיסת הבכורה של דגם זה התקיימה ב-4 במרץ 2010.

דגם זה כולל את היתרונות של הדגמים הקודמים, יחד עם שיפורים רבים. דגם זה צורך כמות מועטה יותר של דלק, יכול להמריא ממסלולים קצרים, ובעל יכולת תפעול במזג אוויר חם ובגובה רב יותר.

מערכות האוויוניקה של המטוס מסופקות על ידי קבוצת תאלס, במטוס מערכת נחיתת מכשירים משופרת, והשליטה במערכות המטוס נעשית באמצעות מחשב רב-תכליתי.

גרסאות נוספות למטוס

  • ATR 42-320 Freighter גרסת מטען למטוס, מצוידת בדלת למטען גדול ויכולת לטוס עם מטען של עד 5 טון, מטוסים מדגם זה נמסרו לחברות פדקס, United Parcel Service, DHL וAviavilsa.
  • ATR 42 MP Surveyor גרסה צבאית למטוס, משמש בעיקר לסיור ימי.

מפרט טכני

ATR 42-200 ATR 42-300 ATR 42-320 ATR 42-500
צוות 2
נוסעים 42–50
אורך 22.67 מטר
מוטת כנפיים 24.57 מ'
גובה 7.59 מ'
שטח הכנפיים 54.5 מ"ר
בסיס הגלגלים 8.78 מ'
אורך תא הנוסעים 13.85 מ'
משקל ריק 10,500 ק"ג 11,250 ק"ג
משקל המראה מרבי 15,550 ק"ג 16,900 ק"ג 16,900 ק"ג 18,600 ק"ג
מהירות שיוט 494 קמ"ש 554 קמ"ש
טווח 885 ק"מ 840 ק"מ
קיבולת דלק מרבית 5,625 ליטרים
סייג רום 7,600 מ'
הנעה (×2) פראט אנד וויטני קנדה
PW120
פראט אנד וויטני קנדה
PW121
פראט אנד וויטני קנדה
PW127E

מפעילים צבאיים

מטוס ATR 42MP בשירות משמר החופים האיטלקי

תאונות ותקריות

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ATR 42 בוויקישיתוף

מדיה וקבצים בנושא ATR 42 באתר Airliners.net

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

22038076ATR 42