טיוטה:בריחת חסידי חב"ד מרוסיה (תש"ו)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg
אין לראות דף זה כערך אנציקלופדי. יש לשכתבו באופן יסודי ולהתאימו לשאר ערכי המכלול.
דף זה יובא מאתר חב"דפדיה. ייתכן שהוא אינו מנוסח בצורה אנציקלופדית, ללא מקורות מסודרים, מחקר מקורי של חב"דפדיה או לא מובן כל הצורך לקורא. אתם מוזמנים לשכתב אותו, ולהשלים בו פרטי רקע חסרים.
אין לראות דף זה כערך אנציקלופדי. יש לשכתבו באופן יסודי ולהתאימו לשאר ערכי המכלול.
דף זה יובא מאתר חב"דפדיה. ייתכן שהוא אינו מנוסח בצורה אנציקלופדית, ללא מקורות מסודרים, מחקר מקורי של חב"דפדיה או לא מובן כל הצורך לקורא. אתם מוזמנים לשכתב אותו, ולהשלים בו פרטי רקע חסרים.


בבריחת חסידי חב"ד מרוסיה (תש"ו) (נקרא גם 'יציאת רוסיה תש"ו', ומכונה ה'עשאלונים') יצאו רובם של חסידי חב"ד את גבולות רוסיה, באמצעות דרכונים פולניים מזויפים. פרשה זו היוותה את סיום התקופה של רוסיה כמרכזה של חסידות חב"ד, ותחתיה הוקמו ביוזמת רבי יוסף יצחק שניאורסון מרכזים חב"דיים חלופיים בפריז, כפר חב"ד, ירושלים וקראון הייטס.

מבצע הבריחה נוהל במסירות נפש על ידי קבוצה של עסקנים חב"דיים שרובם נותרו בגבולות רוסיה ונעצרו על ידי אנשי הנ.ק.וו.ד. ונשלחו לגלות בסיביר למשך שנים ארוכות.

רקע

במשך שנים סבלו חסידי חב"ד מהמשטר הקומוניסטי שדיכא אותם, רבים מהחסידים נאסרו בעקבות כך.

במהלך מלחמת עולם השנייה עברו רבים מהאזרחים הפולנים את הגבול לרוסיה והתפזרו, לאחר סיום המלחמה במסגרת הסכם פוטסדאם העמיד המשטר הקומוניסטי בשנת 1945 (תש"ה) לאזרחים הפולנים רכבות שכונו "העשאלונים" לצורך חזרה לפולין, בעקבות משם ומתן שערכה רוסיה עם פולין,[1] בפועל התעכב העניין והרכבות החלו לצאת רק כחצי שנה מאוחר יותר.

רבים אזרחי רוסיה ניצלו את המצב זייפו דרכונים של פולנים והבריחו את הגבול לפולין,ע"פ המשטר הרוסי נתן לאזרחים הרוסים לברוח ולא עצר אותם.[2][3]

רבים מחסידי חב"ד קפצו על התכנית וקנו דרכונים פולניים מזויפים, אולם רק מעטים קנו דרכון משום החשש שאם רבים מחסידי חב"ד יסעו ברכבות זה יבליט אותם יותר מידי ויגרם למעצרם.

התארגנות דרכי היציאה

קביעת בית הדין

רבים מחסידי חב"ד רצו לצאת מרוסיה אולם בעקבות החשש שהם יתפסו על ידי השלטונות הוקם בית דין של עשרים ושלוש שיקבע האם מותר לצאת מבחינה הלכתית, בין חברי הבית דין היו:רבי ניסן נמנוב, רבי ישראל נח בלינצקי, רבי אברהם אליהו פלוטקין, רבי נחום שמריהו ששונקין, רבי שמואל נוטיק, רבי מנחם מענדל דובראסקי, רבי שניאור זלמן גרליק, רבי פרץ מוצ'קין, רבי שלמה חיים קסלמן, רבי אברהם מאיור, רבי זלמן שמעון דבורקין, רבי יונה כהן, רבי מנחם מענדל פוטרפס.

במשך כמה ימים דנו הבית דין הנושא שהרוב היה נגד יציאת החסידים שבראש דעה זאת עמד רבי אברהם אליהו פלוטקין ורבי ניסן נמנוב, שבסוף הדיון הוחלט שחב"ד רשמית לא תצא אבל מי שרוצה לצאת לבדו יכול.[4]

בתחילה נמנעו בעקבות כך רבים מחסידי חב"ד לנסוע, כעבור זמן הגיע שמועות אודות חסידים שהצליחו לברוח ולהגיע לחוף המבטחים, הדבר עודד את החסידים שהחל בהמוניהם לברוח, אחד הדברים המרכזים שגרמו לבריחה המונית היה שרבי ניסן נמנוב שהיה בתחילה מן המתנגדים לבריחה יצא בבריחה בקיץ תש"ו.

תגובתו של רבי יוסף יצחק שניאורסון

בראשית ההתארגנות, שלח רבי בנימין אליהו גורודצקי מברק לחותנו רבי שמואל לויטין, בו ביקש לדעת את דעתו של רבי יוסף יצחק שניאורסון בנוגע לבריחתם של חסידי חב"ד מגבולות רוסיה.

מלבד הסכנה הרבה שהיתה כרוכה בבריחה המונית שכזו, היו גם חסידים שטענו כי אסור להפקיר את המערכה על שמירת הגחלת היהודית ברוסיה, ובאם החסידים ייברחו - הממשלה הקומוניסטית תכחיד לחלוטין את הפעילות היהודית בכל רחבי ברית המועצות.

בתחילה ענה רבי יוסף יצחק שניאורסון, שבהיות וזוהי שאלה כללית, צריך להמתין עד לבירור המצב.

לאחר שמספר חסידים הצליחו לעבור את הגבול ללא תקלות והגיעו למקום מבטחים, הם דיווחו על כך לרבי יוסף יצחק שניאורסון, ואז אישר רבי יוסף יצחק שניאורסון לחסידים להתעסק עם יציאה כללית מגבולות רוסיה, אך הציב תנאים שונים.

הקמת וועד הצלה ופעולותיו

לקראת שנת תש"ז החלו הרכבות להתמעט והמשטר החל יותר לבדוק את הנוסעים, אחד מראשי הנ.ק.ו.ד. סיפר לרבי חייקל חנין שסטלין אמר שכעת אחרי מלחמת עולם השנייה האויב היחיד שנשאר לרוסיה זה היהודים ובעיקר חסידי ליובאוויטש.[5]

בערב ראש השנה תש"ז הגיע אחד מראשי הנ.ק.ו.ד. לרבי יהודה לייב מוצ'קין וסיפר לו שהמשטרה בעקבותיהם ובנסיעה הבאה הם הולכים לתפוס את החסידים שיסעו, הדבר עורר פחד גדול אצל החסידים שעד לחג הסוכות הפסיקו את הבריחה, בחול המועד סוכות יצאה קבוצה קטנה של כ30 חסידים ברכבת ועברה את הנסיעה בשלום, הדבר חידש את הבריחה והחסידים התחילו להתארגן בשנית.

בשמחת תורה תש"ז[6] הוחלט על הקמת "וועד ההצלה" שדאג בין השאר:עידוד אנ"ש ברוסיה להבריח את הגבולות, זיוף מסמכים, וגיוס כספים לשחד את הפקידים השונים, ולדאוג לכל שאר הפרטים הנצרכים, כגון דירות מסתור עד לנסיעה, וקשר רציף עם אנ"ש שהגיעו על מנת להבריח את הגבול .

ראשי הוועד היו:רבי מנחם מענדל פוטרפס, לייבל מוצ'קין, רבי דוד קוק, רבי יששכר דב גורביץ',רבי יהושע שניאור זלמן סרבריאנסקי, רבי משה חיים דובראווסקי, רבי דוד כצמן, רבי יונה כהן, וגברת שרה קצנלבויגן ('מומע שרה').

את הכסף לבריחה קיבל הוועד בין השאר מהגביר החב"די רבי חייקל חנין שתרם 2 מיליון רובל, וכל מרבי ישראל נח בלינצקי שגנב סכומי כסף גדולים מהממשלה.[7]

החסידים היו יוצאים דרך העיר לבוב שם היה תחנת רכבת שנסעה לפולין.

העשאלונים

בא' בשבט תש"ז יצאו קבוצה קטנה של 10 חסידים ברכבת שהייתה לא רשמית מהעשאלונים, כל החסידים שהיו ברכבת הזאת נתפסו וונשלחו למעצר, ביניהם היה את רבי מנחם מענדל פוטרפס. בהמשך נסעה עוד קבוצה שכונה היציאה מצ'רנוביץ' בשנת תש"ט.

לאחר מכן נסגרו הגבולות והופסקה היציאה מרוסיה.

המשך דרכם של הבורחים

חסידי חב"ד במחנה הפליטים פוקינג

לאחר שהגיעו הבורחים לפולין הם החלו לחפש מקום לשהות.

רובם של החסידים השתכנו במחנות פליטים בגרמניה, אוסטריה,,[9] בעקבות הוראתו של אדמו"ר הריי"צ להתמקם באזורים שהינם תחת שליטת ממשלת ארצות הברית, עשו חסידים רבים את דרכם לעבר מחנה הפליטים בפוקינג, שהיה באותה שעה בשליטת הצבא האמריקאי, והמתינו שם עד לקבלת האישורים. בזמן ההמתנה לאישורים, נשלח אליהם באופן מיוחד חתנו של אדמו"ר הריי"צ הרב שמריהו גוראריה, שעודד את רוחם, והביא להם דרישת שלום מהרבי, וכן הרב בנימין אליהו גורודצקי שהיה איש הקשר של אדמו"ר הריי"צ במקום והעביר את הוראותיו לכל אחד מהחסידים להיכן להמשיך את דרכו.

חסידים רבים השתכנו גם במחנות פליטים שב'עבענזע' 'זלצבורג' 'וגשייד' 'שטייר' ו'האליין' שבאוסטריה.

לאחר מכן עברו החסידים לפריז ומשם התפצלו, כאשר רבים מהם עוברים לארץ ישראל והיה מין המייסדים של כפר חב"ד.

היציאה מצ'רנוביץ'

גם לאחר סיומם של העשאלונים, ניסו חסידי חב"ד רבים שנשארו ברוסיה להבריח את הגבול, בשנת תש"ט נוצרה הזדמנות להבריח את הגבול לרומניה על ידי מבריח גבולות, ארבע בחורים חב"דניקים הסכימו להתנדב ולהיות הראשונים בלהבריח את הגבול, הם יצאו מהעיר צ'רנוביץ' עם מבריח גבולות שהבריח אותם, אולם לקראת סוף הנסיעה הלשין עליהם המבריח לשלטונות והם נתפסו ונאסרו.[10]

היציאה בתרבות

רבי יום-טוב עהרליך הוציא שיר על העשאלונים "פרוזנער עשאלאן", השיר יצא בדיסק אידישע אוצרות 2 של אברהם פריד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ שכונה "הסכם הרפטריאציה"
  2. ^ בספר "קידוש השם" מסביר המחבר את הסיבה שהרוסים נתנו לאזרחים הרוסים לברוח ולא עצרו בעדם, בגלל שבפועל רוסיה הרגה את רוב האזרחים הפולנים שהגיעו אליהם, ובשביל שלא יראו שהם הרגו אותם אם רק קצת פולנים יחזרו לפולין היא נתנה גם לאזרחי רוסיה להבריח את הגבול
  3. ^ עיתון בית משיח, ראש השנה תשס"ז עמ' 79
  4. ^ בית משיח ראש השנה תשס"ז, עמ' 80
  5. ^ בית משיח ראש השנה תשס"ז עמ' 82
  6. ^ מתוך הספר זכרונתי
  7. ^ בהיותו עובד כרואה חשבון במוסד הממשלתי
  8. ^ בשביל לבלבל את העוקבים אחריהם
  9. ^ הראשונים שהבריחו את הגבול השתכנו באוסטריה ואלו שהגיעו מאוחר יותר בגרמניה
  10. ^ מתוך הספר "פעילות חוצה גבולות"
סמל חבדפדיה.png
הדף באדיבות חב"דפדיה, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון GFDL