מחזור חיי טכנולוגיה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מחזור חיי טכנולוגיה - (Technology Life Cycle (TLC - עוסק בזמן ובעלות פיתוח הטכנולוגיה, ציר הזמן של העלאת התאוששות ואופני הפיכת הטכנולוגיה לרווחיות ביחס לעלויות והסיכונים הכרוכים בכך. ניתן להגן במהלך המחזור חיי הטכנולוגיה באמצעות פטנטים או סימנים מסחריים על מנת להאריך את המחזור וכדי למקסם את הרווח ממנו.

לטכנולוגיות מסוימות, כמו ייצור פלדה, נייר או מלט, יש תוחלת חיים ארוכה (עם וריאציות קלות בטכנולוגיה המשולבת עם הזמן) ואילו במקרים אחרים, אורך החיים עשוי להיות קצר למדי, כגון מוצרים אלקטרוניים או תרופתיים.

ה- TLC משויך למוצר או לשירות טכנולוגי בשונה ממחזור חיי המוצר (PLC - Product Life Cycle) המתואר בניהול מחזור חיי המוצר.

PLC עוסק בחייו של מוצר בשוק ביחס לתזמון ההקדמה, אמצעי השיווק ועלויות העסק. "הטכנולוגיה" שבבסיס המוצר (למשל, זו של תה ייחודי בטעמים) עלולה להיות די שולית אבל התהליך של יצירת וניהול החיים שלה כמוצר ממותג יהיה מאוד שונה [1].

המוצר של הטכנולוגיה עשוי להיות מצרך כגון פוליאתילן פלסטיק או מוצר מתוחכם כמו המעגלים המשולבים המשמשים בטלפונים חכמים.

קצב השינויים והחידושים בסביבה הטכנולוגית הוא גבוה מאוד. הדינמיות בשוק גבוהה. חידושים טכנולוגיים צצים ללא הרף ומחליפים טכנולוגיות קיימות. מוצרים המבוססים על טכנולוגיה חדשה מתבססים על פיתוח סביבה התומכת בטכנולוגיה זו, אשר במקביל גורמת להתיישנות הסביבה הטכנולוגית הקיימת. חשוב להיות מודעים לשינויים אלה על מנת להיערך ולנצל הזדמנויות ולא להיכשל עם פיתוח מוצרים המבוססים על טכנולוגיה שתתיישן במהרה.

פיתוח מוצר או תהליך תחרותי יכולים להשפיע משמעותית על אורך החיים של הטכנולוגיה, ולהפוך אותו לקצר יותר. באותה מידה, אובדן זכויות הקניין הרוחני באמצעות התדיינות משפטית או אובדן האלמנטים הסודיים (אם יש כאלה) עשוי גם לגרום לקיצור אורך החיים של הטכנולוגיה. לפיכך, ניכר כי ניהול ה- TLC הוא פן חשוב בפיתוח הטכנולוגי.

אימוץ טכנולוגי הוא התופעה הנפוצה ביותר המניעה את התפתחות התעשיות לאורך מחזור החיים התעשייתי. לאחר שהורחבו השימושים חדשים במשאבים הם מסתיימים במיצוי היעילות של אותם תהליכים, תוך שהם מייצרים רווחים שהם בהתחלה קלים וגדולים יותר לאורך זמן, וככל שהטכנולוגיה מתבגרת קשה יותר למצות אותה.

ארבעת השלבים במחזור חיי טכנולוגיה

ניתן לראות את ה- TLC כמורכב מארבעה שלבים:

ארבעת השלבים במחזור חיי טכנולוגיה

1. "שלב המחקר והפיתוח" (מו"פ) (מכונה לעיתים "קצה מדמם") כאשר הכנסות מתשומות שליליות והסיכויים לכישלון גבוהים

2. "שלב העלייה" שלב ההתאוששות, בשלב זה כוסו עלויות המחקר והפיתוח והטכנולוגיה מתחילה להתבסס וחולפת על פני נקודה A (מכונה לעיתים "חוד החנית")

3. "שלב הבגרות" בשלב זה הרווחים מהטכנולוגיה גבוהים ויציבים, האזור נמצא ברוויה (מסומן באות - M )

4. "שלב הירידה" (או שלב הדעיכה), נמצא אחרי נקודה D השלב זה מתחילה ירידה בתשואות הון והתועלת המתקבלת מעצם השימוש בטכנולוגיה.

מחזור חיים לאימוץ טכנולוגי

במחזור חיים לאימוץ טכנולוגי מתקיימת בדרך כלל עקומת S . הסיבה לכך היא שלקוחות מגיבים למוצרים חדשים בדרכים שונות. דיפוזיית החידושים, טוענת שלאנשים יש רמות מוכנות שונות של אימוץ חידושים חדשים וכי המאפיינים של מוצר משפיעים על האימוץ הכללי. אוורט רוג'רס(אנ') סיווג אנשים לחמש קבוצות: חדשנים, מאמצים מוקדמים, רוב מוקדם, רוב מאוחר ומאחרים.

מבחינת עקומת ה- S ה2.5% הם החדשנים, 13.5% הם המאמצים מוקדמים, 34% הם הרוב המוקדם, 34% הם הרוב המאוחר ו 16% הם המאחרים.

ארבעת השלבים של מחזור חיי הטכנולוגיה הם [2]:

מחזור חיים לאימוץ טכנולוגי
  • שלב חדשנות: שלב זה מייצג לידתו של מוצר חדש, חומר של תהליך הנובע מפעילות מו"פ. במעבדות מו"פ נוצרים רעיונות חדשים בהתאם לצרכים הגורמים וגורמי הידע. בהתאם להקצאת המשאבים, הזמן הנדרש בשלב החדשנות כמו גם בשלבים שלאחר מכן משתנה מאוד.
  • שלב סינדיקציה: שלב זה מייצג הדגמה ומסחור של טכנולוגיה חדשה, כגון מוצר, חומר או תהליך עם פוטנציאל לשימוש מיידי. חידושים רבים מוחזקים במעבדות מו"פ. רק אחוז קטן מאוד מהם ממוסחר. מסחור ותוצאות המחקר תלוי בגורמים טכניים ולא-טכניים, בעיקר כלכליים.
  • שלב דיפוזיה : מייצג את חדירת השוק של טכנולוגיה חדשה באמצעות קבלת החידוש, על ידי משתמשים פוטנציאליים בטכנולוגיה. אולם, גורמים בצד ההיצע והביקוש משפיעים במשותף על קצב הדיפוזיה.
  • שלב החלפה: שלב אחרון זה מייצג את הירידה בשימוש הטכנולוגיה בסופו של דבר, עקב החלפתה על ידי טכנולוגיה אחרת. גורמים טכניים רבים ולא טכניים משפיעים על קצב ההחלפה. משך זמן ההחלפה תלוי בדינמיקת השוק.


ראו גם

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. ^ Technology and Innovation | Boundless Management, courses.lumenlearning.com
  2. ^ Technology Management - Growth & Lifecycle | Innovation | Product Lifecycle, Scribd (באנגלית)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0