סטודיו רולי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סטודיו רולי
הסמל השלישי של סטודיו רולי. האותיות רו' ולי'- רוטשילד וליפמן, 1959
הסמל השלישי של סטודיו רולי. האותיות רו' ולי'- רוטשילד וליפמן, 1959
נתונים כלליים
סוג סטודיו לעיצוב
מייסדים גרד רוטשילד וזאב ליפמן
תקופת הפעילות 1946שנות ה־80 של המאה ה־20
מיקום המטה תל אביב

סטודיו רולי (רוטשילד את ליפמן) היה סטודיו לעיצוב גרפי שנוסד בתל אביב בשנת 1946 ופעל עד שנות ה־80 של המאה ה־20. מייסדיו היו גרד רוטשילד וזאב ליפמן, מעצבים גרפיים שעלו לארץ ישראל בשנות ה-30 של המאה ה-20, לאחר שירותם הצבאי בצבא הבריטי ושמו נגזר משמות המשפחה שלהם.

סטודיו רולי נחשב לאחד מבתי הסטודיו המובילים שפעלו בשנות בישראל ה־50 וה־60, ועבודות שעוצבו במסגרתו זכו בלמעלה מ־120 פרסי עיצוב.

הסטודיו שכן במרבית ימיו בפינת הרחובות נחלת בנימין ולילינבלום בתל אביב.

פעילות הסטודיו

עבודת העיצוב התחלקה בין שני המעצבים כאשר רוטשילד שהיה מעצב גרפי ומאייר, עסק בעיקר באיור ורישום וליפמן שהתמחה בטיפוגרפיה, התמקד בעיקר בכתב. הם הושפעו באופן ניער מרודי דיין, ראש המחלקה שבה למדו בבית הספר לעיצוב בצלאל בין השנים 1936 ל-1939. עם סיום הלימודים פתחו השניים בתחילה עם חבר נוסף מהלימודים בשם שלמה זבדי את "סטודיו השלושה" בחיפה אך הוא לא צלח ונסגר בשנת 1942.

ליפמן שהיה טיפוגרף בהכשרתו, עיצב בין השאר את הגופנים "רולית",[1] "שרונה", "חן" ו"בזק". בשנת 1951 נכללו הגופנים בספר "כתב עברי אמנותי", שאותו חיברו עם ל"פ טובי וסקר את התפתחות הטיפוגרפיה העברית. בספר זה נכללו דגימות גופני התקופה כחלק מהקליגרפיה העברית והוא מהווה עד היום את אחד מארכיוני הגופנים המשמעותיים ביותר. [2][3][4]

השפה הגרפית של הסטודיו לא הייתה אחידה, והושפעה בין השאר גם ממגזינים גרמניים ושווייצרים עליהם היו מנוים ובעקבותיהם נחשפו לגרפיקה מארצות הברית, יפן ואירופה. במהלך השנים עיצבו השותפים כרזות לאומיות, סמלילים, למעלה מ-40 בולי דואר, ספרים, מדליות, מטבעות ועוד. בין עבודות הסטודיו החשובות: כרזטת יום העצמאות ה'תשי"ד (1954) ו-ה'תשי"ט (1958), כרזת המכביה השישית (1961)[5] ולוגו חברת האוטובוסים דן (שנות ה־60). עבודות העיצוב נחלקו לעבודות לאומיות ובהן סמל העיר אילת משנת 1958, סמל מצפה רמון משנת 1956, קריית גת משנת 1959, אופקים, התעשייה האווירית. בנוסף עיצבו את כרזות "חבל על כל טיפה" ו"הצנחנים קוראים לך, התנדב!".

בחלק המסחרי בעבודתם עיצבו את סמלילי גן החיות של תל אביב וחברת ארטיק. כמו כן עיצבו כרזות רבות לחברות דובק, כרמל מזרחי, עלית ועסיס. בשנת 1965 עיצבו את הגדת איחוד הקבוצות והקיבוצים עם המאייר יעקב אלוני שעוטרה בקליגרפיה יוצאת דופן.[6][7]

קישורים חיצוניים

  • דף מעצב, סטודיו רולי, מרכז שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל
  • רני ברזילי, סטודיו רולי בעקבות ראיון שערך עם זאב ליפמן, מרכז שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל

הערות שוליים

  1. ^ קטלוג עתיד בזק, הלשכה לטיפוגרפיה עברית, 2012
  2. ^ כתב אמנותי עברי, הלשכה לטיפוגרפיה עברית, 31 לאוקטובר 2012
  3. ^ ספר, כתב אמנותי עברי, מרכז שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל
  4. ^ יגאל זורע, ציפורן מרובעת - בואו ללמוד קליגרפיה, אולי עוד ייצא מכם משהו גדול, בלוג קווים ונקודות, 21 ביולי 2013
  5. ^ עודד בן יהודה, באולימפיאדה הזו הרבה יותר קל עם המדליות: המכביה ה-20 יוצאת לדרך, באתר Xnet‏, 22 באוגוסט 2016
  6. ^ הגדות גרפיות ששווה להכיר – חלק ז׳, מגזין אאא בית לטיפוגרפיה עברית
  7. ^ הגדות גרפיות ששווה להכיר – חלק ד׳, מגזין אאא בית לטיפוגרפיה עברית
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0