שיחה:גלגל החוזר/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

חזק (שיחהתרומות)

כאן שיחה:פרדוקס העלתי עוד פרדוקסים הלכתיים. אני מצרף כאן לטובת המכלולאים שיהיה בכוחם לשבץ את הפרדוקסים המוצגים בערך === פרדוקסים הלכתיים[עריכה | עריכת קוד מקור] ===

פרדוקס הסוכה אדם בנה סוכה בגודל שבע על שבע טפחים, ותלה קישוטים על הדפנות, ונמצא הסוכה נתמעטה משיעורה, לפי מה דקי"ל נוי סוכה בטל לדפנות, ואם כן נחשב שנתעבו הדפנות עד שאין בסוכה שיעור שבע על שבע, ונמצא שהסוכה פסולה. אבל אם באמת נכריע שהסוכה פסולה, נמצא שאין הקשוטים נחשבים נוי סוכה, שהרי ליתא כאן סוכה, ואם כך שוב יש כאן שיעור סוכה, והסוכה כשירה, אבל אם נכשיר את הסוכה, שוב נמצא שהקישוטים הם נוי סוכה וממעטים הסוכה משיעורה. וחוזר חלילה.

פרדוקס נר חנוכה וקידושי אישה. אישה שהיתה אורחת באכסניה בימי החנוכה. רצתה לזכות במצוות נר חנוכה, ביקשה לתת פרוטה לבעל הבית, להשתתף בהדלקת נר חנוכה שלו. אמר לה בעל האכסניה: 'הרי את מקודשת בפרוטה שהיית צריכה לתת לי'. ה"מנחת אלעזר" ממונקטש דן בשאלה זו ומציע פרדוקס הלכתי: עתה יש לדון, אם היא מקודשת, אז לא צריך לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו. אלא שאם לא צריך פרוטה, כלומר, אם היא אינה צריכה ליתן לו פרוטה, אם כן הוא לא נתן לה מאומה ושוב אינה מקודשת, ושוב צריכה ליתן לו פרוטה ושוב מתקדשת... וחזר הדין ומתהפך לבלתי תכלית. אכן, למעשה היא יצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה. (שו"ת "מנחת אלעזר" ד' ס"ט ועיי"ש)

פרדוקס המשומד עבר ומל בשבת: אדם שמל במזיד בשבת שאם זוהי מילה הוא משומד וממילא זו אינה מילה המתקנת, ואם כן אינו משומד ואז המילה חלה והוא משומד, וחוזר חלילה.

פרדוקס 'השבת'. מצד אחד פיקוח נפש דוחה שבת. הרי שערך החיים גדול משל השבת. מצד שני מחלל שבת מות יומת. הרי שערך השבת גדול משל החיים? בפתרון "הפרדוקס" הזה משיב המשך חכמה: על פי דיוק הפסוק המלמד על עונש מחלל השבת. בתחילת הפסוק נכתב "מחלליה מות יומת" ובסוף הפסוק נכתב "ונכרתה הנפש ההיא מקרב עמה". מורה התורה שנפש המחלל נכרתה מהעולם, וממילא לאו בר קיימא ועל כן מות יומת. ואין כאן סתירה לערך החיים מאחר שנפש המחלל כבר נכרתה קודם המיתה.

אליצור (שיחהתרומות)

נפלא. (בנתיים מלמעלה.) צריך לעשות קישור בפרדוקס

אליצור (שיחהתרומות)

כדאי לעבוד על הערך עוד. שלא יהיה ליקוט וסיכום של הספר המובא'.

יהודה 2 (שיחהתרומות)

נראה לי שאין צורך להביא את כל הדוגמאות בערך. מספיק להביא דוגמא אחת לכל סוג ולנתחה.

אליצור (שיחהתרומות)

אם נצליח לקטלג באמת לסוגים. (צריך ללמוד בעיון את הנושא) בלי להמשך אחר הקטלוג של מחבר הספר. אבל אם כך זה יצטרך להיות קצר מידי. ואולי רק הרחבה בפרדוקס. וזה לא רצוי. לציבור קוראי המכלול התחום הזה בעל משקל ועניין בפני עצמו. צריך לסגנן ולעצב את הערך. אבל ממש נהניתי שיש כזה ערך במכלול. זו דוגמא למה המכלול בא לתת. ו"ערך מוסף" (תרתי משמע) על ויקיפדיה

יהודה 2 (שיחהתרומות)

ברור שהערך חשוב ולא רק כסניף לערך פרדוקס.

יעבץ (שיחהתרומות)

למעשה ישנם עוד עשרות רבות של דוגמאות, והוספתי כמה דוגמאות רק במקרים שכולם מפורסמות מאוד מאוד, והערך יהיה ממש חסר בלעדיהם. לדעתי זה צריך להיות הקו גם הלאה, כי במקרים כאלו הדוגמא באה לא רק להבהיר את הענין אלא כמידע שהוא כשלעצמו אינצקלופדי.

גם בערך פרדוקס הביאו שפע דוגמאות, ולא גרע החלק התורני של הענין. בברכה

אליצור (שיחהתרומות)

ישנן.....  :)

יהודה 2 (שיחהתרומות)
עמוס חדד (שיחהתרומות)

זהו התפקיד ...

יהודה 2 (שיחהתרומות)

אם כבר, יש ולא ישנן. כמו "את אשר ישנו פה ואת אשר איננו פה" "אינו" ו"ישנו" משמעותם "הוא לא נמצא" או "הוא כן נמצא".

יהודה 2 (שיחהתרומות)

בערך פרדוקס יותר עשו לכל אחד ערך משלו בעיקר בגלל פירסומם אצל העוסקים בעניין. נראה לי שכדאי לעשות כן גם בגלגלים בעיקר באלה שמפורשים באחרונים או הראשונים

עמוס חדד (שיחהתרומות)

קטונתי מלהביע דעתי בענין כה נפלא ורם, אך אצטרף כיהודה ועוד ליהודה 2 ואליצור, ולבקשת הרב יעבץ אודה ולא אבוש, הכותרת לבד מסקרנת והתוכן משאיר אותך לחשוב עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם ממש גלגל החוזר.

אין נושאים ישנים יותר