שיחה:משיחי שקר בימי הביניים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 7 חודשים מאת כרם בנושא איפה הפתיח?
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

יפה מאוד, בהצלחה. ישראל מאיר ק. (שיחה) 00:00, 11 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

משה דרעי

שים לב שהיו שני משה דרעי, הראשון נולד באיזור דרעא שבמרוקו וכלל לא היה קראי. יש לכנותו "רבי" משה דרעי, משום שמדובר בתלמיד חכם גדול וחסיד (בן תקופת הראשונים!), הוא למד אצל רבי יוסף מיגאש והוסמך על ידו להוראה. הרמב"ם הסתמך עליו בנושא פרשיות התפילין (אם כבר אתה מצטט את באגרות מהדורת שילת אתה יכול לציין זאת) ותיאר אותו בתארים נכבדים (אגרת תימן, בפרט בגרסה המורחבת). למעשה אין כל קשר לערך הנוכחי, כי לא מדובר על "משיח שקר", אלא על אדם שעורר תסיסה משיחית. אם אתה משתמש באגרות מהדורת שילת ומביט בהערות, לא הייתה אמור לעשות את הטעות החמורה הזו. כמו כן, לומר שחסידיו הצטרפו ל"מייחדים", אותה תנועה שקמה עשרות שנים אחרי רבי משה והשמידה את קהילות היהודים, זה חמור אף יותר. ברור ש"מקור" לספר פסבדו-היסטוריה עלום אינו ראוי.
בהצלחה! עמנואל 1 (שיחה) 12:31, 28 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

עמנואל 1 שים לב שמדובר על משיח השקר, אף אחד לא דיבר על 'רבי משה דרעי'! שלמה 505 (שיחה - תרומות) 12:43, 28 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
שלמה 505 שלום וברכה,
כאמור, הכינוי משיח שקר כאן ממש לא מתאים. אם בכל זאת יש צורך לחדד - המקור לעניין משיחי עם איש בשם משה דרעי הוא הרמב"ם העוסק ברבי משה דרעי. כפי שהבהרתי היטב, לא מדובר במשיח שקר אלא באיש שעורר תסיסה משיחית, ולא בקראי אלא בתלמיד חכם ורב שהרמב"ם עצמו הסתמך עליו בפסיקה הלכתית. ממליץ לך לקרוא את אגרת תימן מהד' שילת + הערותיו. עמנואל 1 (שיחה) 14:07, 28 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
עמנואל 1 תוכל לצרף קישור? אשמח לעיין. שלמה 505 (שיחה - תרומות) 16:34, 28 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
הערך על רבי משה הדרעי בויקיפדיה. עמנואל 1 (שיחה) 08:52, 31 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
עמנואל 1 הערך מדבר על 'משה הדרעי' פה מדובר על משה דרעי שלמה 505 (שיחה - תרומות) 10:15, 31 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
הוא הוא, נקרא גם משה דרעי בחלק מההעתקות, הרמב"ם עצמו ברוב המקורות מכנה אותו "משה אלדרעי" ומכאן התרגום היותר מדויק "משה הדרעי". י.ה. אני מביא את הדברים לתשומת לבך... מכלולאים פעילים‏ לתשומת לבכם. חבל שבערך בפרק יוכללו דברי הבל והבאי על אותו צדיק וחסיד. עמנואל 1 (שיחה) 22:09, 31 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
עמנואל 1 אתה לא מבין? יש שתיים!! אחד צדיק וחסיד וכו' ואחד קראי כופר שלמה 505 (שיחה - תרומות) 10:48, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
שלמה 505, הצדיק והחסיד הוא הדמות המשיחית. אכן הקראי הכופר היה רופא ומשורר משה דרעי. ספרא - שיחה 12:48, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אז למה יש שני ערכים? שלמה 505 (שיחה - תרומות) 15:14, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כי היו שני אנשים... מה לא מובן? עמנואל 1 (שיחה) 15:16, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
@עמנואל 1, למה כ"כ מופקע בעיניך שהמאמינים המאוכזבים התאסלמו והצתרפו לאל מווחידון? שמש מרפא (שיחה) 18:53, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
@עמנואל 1, טופל, תודה על תשומת הלב. אני חושב שבכל זאת זה מתאים לכאן כי הערך עוסק בתופעה, וזה בהחלט שייך לתופעה הזו קטגורית. @י.ה, שים לב. הרבה דברים נסלחים בערכים, אבל שיבושים ושגיאות הם בבחינת רעל לאנציקלופדיה. חשוב לשמור על עבודה מקצועית ויסודית. שמש מרפא (שיחה) 15:57, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
תייגתי שוב י. ה.. ספרא - שיחה 16:18, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כעת אני רואה שזה נלקח מתוך משיחי השקר של המבורגר, ומשם גם הסיפור של האל-מוואחידון. הוא מביא (ללא מקור) שההנחה המקובלת שאכן מדובר באותו אדם, אך הוא עצמו טוען שמדובר בשנים (או שלושה) אנשים שונים. בכל אופן, אני מזכיר שאין לציין למקור ללא שמעיינים בו בכלי ראשון. שמש מרפא (שיחה) 17:44, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כל הסיפור על ר''מ דרעי מפוקפק [ראה שם בשילת] ויש להביאו בהסתייגויות מתאימות. יש לציין שאין לו מקורות נוספים מלבד אותה איגרת ספק אמיתית של הרמב''ם. הצעיר (שיחה) 21:02, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
שמש מרפא, אין שום תיעוד ברור על קשר בין חזיונותיו של ר"מ דרעי שהכזיבו לבין ההתאסלמות בתקופת אלמווחידון. בכל מקרה בתיעודים הקיימים על חורבן הקהילות מדובר על טבח של אלפי יהודים בקהילות המגרב, עד לחיסולן (ראה בדף אהה ירד עלי ספרד), ובפאס, מקום בשורתו של ר"מ דרעי מדובר על אלפים רבים... (כך ע"פ מכתבו של רבי שלמה כהן מסיג'למסה שהיגר למצרים). מה שכן מדובר על מתאסלמים למראית עין, ע"פ הנחיית הרמב"ם ששהה בפאס וכתב לשם כך "איגרת השמד" שהתיר דבר זה בדיעבד, נגד מי שאסר זאת. (וראה גם בדף יוסף בן עמראן). קשר בין התסיסה המשיחית בזמן ר"מ דרעי למאורעות אלמווחידון מצא הירשברג באירועי הטבח מצד המוסלמים הזועמים על הניסיון לנצל את המוסלמים... מה שבעיקר קשה לי הוא הקלות שבה מדובר על הצטרפות יהודים לכת המייחדים, אותה כת שביצעה השמדת יהודים בקהילות המגרב (מרוקו, אלג'יריה ותוניסיה), לכל היותר מדובר על אנוסים... השטויות של המבורגר דומות במופרכותן למופרכות של הטענה הבאה - היות ויהודי גרמניה סבלו הרבה מאנטישמיות, בשלב מסוים החליטו בהמוניהם להצטרף לתנועות אנטישמיות שדגלו ברצח יהודים. עמנואל 1 (שיחה) 22:52, 1 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כפי שכתבתי, צריך לבדוק את המקור ואת אמינותו. אבל ההשוואה שלך לא ברורה - לא מדובר כאן על אנשים שסבלו מאנטישמיות אלא ממשבר דתי. בכל אופן, הצהרה של כותב כאן על דברי חוקר כ"שטויות" היא בוודאי חסרת משמעות, ראה המכלול:מחקר מקורי. המבורגר הוא אולי לא המקור הטוב ביותר (גם אם המקיף ביותר), אך הוא לא מבוטל ולא ניתן לדחותו בקש. שמש מרפא (שיחה) 09:44, 2 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
תודה לעמנואל על דבריו המחכימים. אוסיף על דבריו על המבורגר שידוע שכל חוקר רואה בכל ענין את מושא מחקרו [לדוג' ג. שלום שראה בכל אחד שבתאי] והדברים נכונים במיוחד להמבורגר שספרו במידה רבה מהוה אזהרה מפני תוצאותיה של המשיחיות החב''דית [ולכן היה דחוף לו להדגיש את הסכנות שבמשיחיות]. הצעיר (שיחה) 02:01, 2 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
שמש מרפא, תודה על התגובה. הדימוי לא במניע, אלא ברעיון שיהודים יעברו בהמוניהם לצד של אלו שהפעיל מדיניות של השמדת יהודים. ההתאסלמות היהודית בכל צפ"א, בלי קשר למשיחיות המקומית עליה בישר רבי משה הדרעי, הייתה לפי היתר גדולי הפוסקים - הרמב"ם - לא בגלל משבר דתי שהתחולל עשורים קודם לכן. היא קרתה בכל צפ"א ודווקא בפאס מוקד פעילותו נהרגו על קידוש ה' אלפי נפשות (עיין בספרי ההיסטוריה, למשל בספר "תולדות היהודים באפריקה הצפונית" ח"א (הירשברג); א, בשן, "פגיעות בחיי הדת והתאסלמות במרוקו מימי הביניים עד הזמן החדש", ועוד ועוד).
אין לי התנגדות אישית לכנות את ההגיוגרף ר"ש המבורגר כ"חוקר" מנהגי אשכנז, אך ברור שאין לראות בספרו על המשיחים ספר היסטוריה, כמו שאין לראות במאמרו על המראה הגרמני של היהודים המקוריים דעה מחקרית. הוא אולי הספר המקיף ביותר בספריה החרדית הסטנדרטית, אבל זה לא מספיק בשביל לעשות מפרי ליקוטיו ושיבושיו אנציקלופדיה. בפרט במקרה הספציפי שלנו בו הוא עשה עבודה נחותה, לא טרח לבסס את דבריו או לעמת אותם עם דעות אחרות במחקר, או לפחות עם המקור של הסיפור איגרת תימן המורחבת. הזיהוי של עם משה דרעי הקראי מופרך מיסודו, לא מסתדר עם תולדות הקראי ולא עם תיאורי הרבני (וכפי שעמדו עך כך החוקרים), כך שאיני רואה סיבה להזכיר את הגיגיו בנושא ועוד כ"דעה מחקרית" שההתעלמות ממנה היא "מחקר מקורי". עמנואל 1 (שיחה) 17:00, 2 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
@עמנואל 1, לא הבנתי איך כל זה סותר את הטענה. לא מדובר כאן על קריפטו-יהדות אלא על הצטרפות לתנועה, שראשיתה קודם כל בקיצוניות דתית. בכל אופן קצת מגוחך מצידנו לדון על מקור שאותו לא ראינו.
לכנות את המבורגר "הגיוגרף" זה לא יותר מהטחת עלבון. כשכתבתי "המקור המקיף ביותר" לא התכוונתי "המקור המקיף ביותר בספרייה החרדית". בכל אופן המבורגר מעולם לא טען שמשה הדרעי שבאגרות הרמב"ם הוא הקראי אלא להיפך, כך שהדיון על אמינותו הוא שולי, ואין מקומו בדף השיחה הזה. שמש מרפא (שיחה) 20:26, 4 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כתבת למעלה: "כעת אני רואה שזה נלקח מתוך משיחי השקר של המבורגר, ומשם גם הסיפור של האל-מוואחידון. הוא מביא (ללא מקור) שההנחה המקובלת שאכן מדובר באותו אדם, אך הוא עצמו טוען שמדובר בשנים (או שלושה) אנשים שונים... כפי שכתבתי, צריך לבדוק את המקור ואת אמינותו." לפי דבריך אני מבין שיש מקום לדון במקור קביעות אלה, גם אם אחת מהן בשם "ההנחה המקובלת" ואינה דעת הכותב עצמו. ולשאלה האם המבורגר הוא היסטוריון ישנה רלבנטיות לדיון הזה. כאדם דתי איני רואה כעלבון את העובדה שאדם העוסק במחקר מנהגי יהדות כותב הגיוגרפיה (הגדרה שאתה כנראה חולק עליה), בד בבד אני סבור שכותבי אנציקלופדיה צריכים לתת את הדעת על טיב מקורותיהם ולתת להם את המשקל הנכון בהתאם. עמנואל 1 (שיחה) 19:30, 5 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אין שום קשר להגיוגרפיה. לפי אותו קריטריון אתה יכול לכנות גם את דניאל שפרבר הגיוגרף (או שלא קראת את הערך הגיוגרפיה?) זה מקור נחות (יחסית) כי זה ספר עממי ולא מחקר אקדמי או משהו כזה. בכל אופן בשבוע הבא אי"ה אבדוק את המקור מפורטוגלי, מה שרלוונטי לדיון זה. ממה שנראה מספריו האחרים כן נראה שזה מקור לא מבוטל. נראה. שמש מרפא (שיחה) 15:57, 9 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

ניסוח

י. ה., הניסוח זקוק לשדרוג. אכפת לך שאסייע מעט? (כפי מסת הזמן....)--הדייג (שיחה) 15:49, 31 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

טיוטה:משיחי שקר בתקופת הגאונים ותחילת הראשונים

- הועבר מהדף המכלול:העברת דפי טיוטה

מנטרים אבקש להעביר את טיוטה:משיחי שקר בתקופת הגאונים ותחילת הראשונים למרחב הערכים. תודה י. ה. (שיחה) 23:43, 9 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

מה מבדיל את תקופת הזמן הזאת מתקופות אחרות כמשהו שעומד בפני עצמו בנקודה הזאת? מקוהשיחה • י"ט באייר ה'תשפ"ג 07:04 (IDT)

למעשה זה לא דוקא בתקופת זמן זו אלא מקבץ של משיחי שקר שהם לבדם אם יהיה להם ערך הוא יהיה קצמר אז חיברתי אותם יחד. אבל באמת אם יש לך שם אחר להציע ולשנות אז לא אכפת לי. י. ה. (שיחה) 09:33, 10 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

@י. ה., כמו מקוה. אפשר ליצור ערכים עצמאיים ו/או להרחיב את הערך משיח שקר, תולי בעיקר בכמות התוכן. שמש מרפא (שיחה) 13:24, 10 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

- סוף העברה

מישהו יכול להסביר לי מה זה קשןר לפה י. ה. (שיחה) 01:55, 2 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

טיוטה:משיחי שקר בימי הביניים

- הועבר מהדף המכלול:העברת דפי טיוטה

מנטרים אבקש להעביר את טיוטה:משיחי שקר בימי הביניים למרחב הערכים. תודה י. ה. (שיחה) 00:46, 12 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

כמו בקטע הקודם על משיחי השקר בתקופת הגאונים והראשונים. לא ניתן לכתוב ערך על תופעה בזמן מסוים לולא שהיו לה בזמן האמור מאפיינים ייחודיים, אם היו, האבחון והאפיון לא יכול להיעשות על ידי הכותב כי אז זה מחקר מקורי. כמו כן ערך אנציקלופדי הוא לא רשימה - ניתן לעשות ערך על אדם ספיציפי אבל לא אמור להיות ערך שמפרט את כל משיחי השקר. מקוהשיחה • כ"א באייר ה'תשפ"ג 07:07 (IDT)
גם בערך משיח שקר, יש רשימה של כולם, ושמה זה עוד פחות קשור כי זה מדבר על עצם המושג, אז לכן אני מציע לחלק את המשיחי שקר למספר ערכים (ישנם משיחי שקר שאין עליהם מספיק מידע ואז זה עלול להיות קצמר באופן מצומצם מאוד) י. ה. (שיחה) 14:41, 12 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אם שמה זה קשור או לא זו שאלה נפרדת. זה בכל מקרה לא מצדיק ליצור ערכים אחרים לא קשורים. הכותרת X בתקופה Y מותר לה להתקיים בתנאי שהמחקר מכיר במאפיינים הייחודיים של X בתקופה הנתונה, אחרת זהו מחקר מקורי שאין מקומו באנציקלופדיה. מקוהשיחה • כ"ג באייר ה'תשפ"ג 13:50 (IDT)
מדוע לא ליצור שלשה ערכים של משיחי שקר, 1.-העת העתיקה 2.-ימי הביניים 3.-העת החדשה. כי בערך אחד לבד זה יוצא ארוך מאוד.י. ה. (שיחה) 14:25, 14 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כי צמצום נושא לפי תקופה קובע לה מאפיינים ייחודיים שאין לה. אם הבעיה היא האורך צריך למצוא פתרונות אחרים. אין לי ידע מספיק אבל באיזה צורה המחקר מקטלג אותם? אולי לפי איזורים (בערך הראשי זה כעת קצת מחולק ככה). אולי לפי השפעה. בכל מקרה אנחנו לא יכולים ליצור קטלוג עצמאי. מקוהשיחה • כ"ד באייר ה'תשפ"ג 14:06 (IDT)
בכל מקרה תוכן כפול לא מקובל. הייתי אולי מציע לך בשלב הראשון לשכתב את הערך הראשי שיעסוק במהות לא בסיפורים. ואז אולי ליצור ערך משני (בטיוטה) משיחי שקר בהיסטוריה היהודית, שם תתמצת את הערך למינימום האפשרי, בעיקר לשים דגש על מבנה אחיד, ומי שיש עליו ערך מורחב להפנות לערך מורחב. אחרי שיהיה ערך כזה שיכלול הכל, יהיה שייך לבחון באיזה צורה יהיה הכי הגיוני לפצל (אם באמת יהיה צורך). נ.ב. בעת מענה נא לתייג אותי. מקוהשיחה • כ"ד באייר ה'תשפ"ג 14:17 (IDT)
השגתי מידע על יחודיות ימי הביניים וכתבתי בערך ואבקש להעבירו אל מרחב הערכים תודה י. ה. (שיחה) 15:29, 18 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
מצויין. עדיין נראה לי יש מה לתקן במבנה והניסוח של הערך. אולי יש אחד מהמנטרים האחרים שיכול לטפל בזה. בהצלחה. מקוהשיחה • ב' בסיוון ה'תשפ"ג 14:58 (IDT)
אשתדל לעבוד על זה בעצמי ואם יהיה עדין צורך אולי אחז המנטרים יעבוד על זה. תודה. י. ה. (שיחה) 17:49, 22 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
נראה לי שסיימתי את העבודה והערך מוכן תגיד לי אם כן או לא. תודה וערב טוב. י. ה. (שיחה) 19:53, 22 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
מנטרים מה קורה עם הערך הוא מוכן או שצריך לעבוד עליו עוד? י. ה. (שיחה) 20:48, 24 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
מקוהספראדוידמה עם הערך הוא מוכן או לא ואם לא אז מה הבעיה בו (אבקש לענות מהר כי נגמרה לי הסבלנות) י. ה. (שיחה) 14:42, 29 במאי 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

- סוף העברה

קישורים חיצוניים

אבקש הברה למה קישורים חיצוניים לא נועדו לויקיטקסט י. ה. (שיחה) 02:11, 2 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

איפה הפתיח?

@אני ואתה. כרם (שיחה) 17:07, 5 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

@כרם לא הבנתי מה השאלה. אני ואתה (שיחה) 17:08, 5 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אני ואתה, אמור להיות בפתיח של הערך שלך הסבר קצר מה זה משיחי שקר בימי הביניים.. ואני לא רואה את זה כרם (שיחה) 17:11, 5 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]