אליטליה
![]() | |||||||||||||
![]() | |||||||||||||
איירבוס A330 בסכמת צביעה עדכנית | |||||||||||||
נתונים כלליים | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
תקופת הפעילות | 1946–הווה (כ־79 שנים) | ||||||||||||
מיקום המטה | רומא, איטליה | ||||||||||||
נתוני חברת תעופה | |||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
http://www.alitalia.com |






אליטליה (Alitalia) היא חברת התעופה הלאומית של איטליה. החברה היא חלק משותפות Skyteam. שמה הוא הלחם של המלה ali (באיטלקית "כנפיים") עם שם המדינה איטליה.
תולדות החברה
החברה נוסדה בשנת 1946 והחלה בטיסות סדירות בשנת 1947. בשנת 1957 התאחדה החברה עם חברת לאי שפעלה גם היא מרומא[1].
בנובמבר 2003 זיעזעה החברה את השוק האיטלקי כאשר הודיעה על כוונתה לקיצוצים משמעותיים, ובהם פיטורים של 2,700 עובדים, במהלך שלוש שנים, כחלק מארגון כלכלי מחודש, לקראת מיזוג אפשרי עם אייר פראנס הצרפתית ו-KLM ההולנדית. בספטמבר 2004 נקלעה החברה לקשיים הכלכליים המשמעותיים ביותר בתולדותיה, כאשר לפי דברי ההנהלה לא היה באפשרות החברה לשלם משכורות ל-5,000 מעובדיה. החברה קיבלה סיוע משמעותי בהלוואות מממשלת איטליה.
במשך שנתיים התנהלו מגעים עם מספר חברות תעופה במטרה למכור את אליטליה אך אלה לא צלחו. באוגוסט 2008 פשטה החברה רגל. מיד לאחר הליך פשיטת הרגל העניקה ממשלת איטליה לתאגיד הבנקאי האיטלקי אינטסה-סאו פאולו מנדט לגייס קבוצת משקיעים איטלקיים במטרה לרכוש את חברת התעופה ולהפריט אותה תוך שמירתה כחברה איטלקית. מטרת ממשלת איטליה בפעולה זו הייתה למנוע מחברות תעופה זרות להשתלט על חברת התעופה הלאומית האיטלקית, נושא שהיה אחת מהנקודות העקריות בקמפיין הבחירות של ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, בבחירות לראשות ממשלת איטליה שהתקיימו באפריל 2008. אינטסה-סאו פאולו גיבש קבוצת משקיעים מקרב החברות המובילות באיטליה, בהן הבנק עצמו, קבוצת ריבה (מיצרני הנחושת הגדולים בעולם), פיאג'ו, פירלי, קבוצת בנטון ועוד. קבוצת משקיעים זו הקימה את תאגיד CAI - Compagnia Aerea Italiana במטרה לרכוש ולהפעיל את אליטליה תחת הנהלתם ובעלותם.
עם תום הליך פשיטת הרגל, הודיע באופן רשמי תאגיד CAI כי בכוונתו לרכוש את אליטליה. בספטמבר אישרה ממשלת איטליה את המכירה בסכום שעמד של כ-1.2 מיליארד אירו שמחצית ממנו יועד לתשלום חובות אליטליה על ידי CAI. משקיע מרכזי בקבוצת המשקיעים שהקימה את CAI היה קרלו טוטו, הבעלים של חברת התעופה האיטלקית השנייה בגודלה אייר ואן, שבמסגרת הסכם הרכישה סיכם עם ממשלת איטליה על מיזוג אייר ואן עם אליטליה. מיד לאחר המכירה החלו חברות התעופה לופטהנזה ואייר פראנס-KLM במגעים עם CAI במטרה לרכוש חלק ממניות אליטליה ובסופו של דבר נקנו 25% מהמניות על ידי אייר פראנס-KLM. החברה החדשה החלה לפעול ב-13 בינואר 2009.
ביולי 2010 הכריזו אליטליה, אייר פראנס-KLM ודלתא איירליינס על ברית משותפת בתחום הטיסות הטרנס-אטלנטיות, המאפשרת לארבע החברות להפעיל במשותף כ-250 טיסות טרנס-אטלנטיות מדי יום דרך בסיסי הפעולה המרכזיים שלהן ברומא, פריז, אמסטרדם ואטלנטה תוך שיתוף פעולה הדוק בין החברות.
ביוני 2014 פורסם כי חברת התעופה מאבו דאבי איתיחאד איירווייז, מתכננת לרכוש 49% ממניות אליטליה[2].
ב-23 בפברואר 2011 הודיעה אליטליה, בשיתוף הרשות האיטלקית לתעופה אזרחית, על יצירת עלון הוראות בטיחות בטיסה, ראשון מסוגו בעולם, הכתוב בשפת ברייל ומציג דמויות תבליט תלת ממדיות. עלון זה יכנס לשימוש בכל טיסות החברה לטובת נוסעיה העיוורים.
ב-2 במאי 2017 הודיעה החברה על פשיטת רגל. זו הפעם השנייה בעשור האחרון שבה החברה נקלעה להליך המשפטי, שבא להגן עליה בפני נושיה ובמטרה לאושש את פעילותה.
עובדי החברה דחו תוכנית קיצוצים נרחבת בהיקף כולל של כ־2 מיליארד יורו שגיבשה ההנהלה בהצבעה שנערכה ב 2 במאי בקרב העובדים.
כמות נוסעים
בשנתה הראשונה הובילה 10,000 נוסעים. בשנת 1959-1960 הטיסה החברה כ-850,000 נוסעים[3] ובשנת 1961 כ-1.5 מיליון נוסעים[4]. בשנת 1990 הובילה חברת אליטליה 25 מיליון נוסעים בשנה.
צי המטוסים
צי המטוסים של החברה נכון ליוני 2018
כלי טיס | בצי | בהזמנה | נוסעים | הערות | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
C | Y+ | Y | סה"כ | ||||
איירבוס A319-100 | 22 | — | — | — | 144 | 144 | |
איירבוס A320-200 | 38 | — | — | — | 171 | 171 | |
— | — | 174 | 174 | ||||
איירבוס A321-100 | 12 | — | — | — | 200 | 200 | |
איירבוס A330-200 | 14 | — | 20 | 17 | 219 | 256 | |
בואינג 777-200ER | 11 | — | 30 | 24 | 239 | 293 | |
בואינג 777-300ER | 1 | — | 30 | 24 | 328 | 382 | |
סה"כ | 98 | 0 |
מחלקות השירות
בשנת 2010 הציגה אליטליה שינוי במבנה מחלקות הנסיעה, אשר כיום מחולקות לארבעה:
- מניפיקה (Magnifica) - מחלקת העסקים בטיסות בין יבשתיות המבוצעות על ידי מטוסי ה-777, 767 ו-A330. מחלקה זו ממותגת ברמת הביניים שמעל למחלקת העסקים ומתחת למחלקה הראשונה של חברות מתחרות.
- אוטימה (Ottima) - מחלקת העסקים בטיסות לטווח קצר/בינוני המבוצעות במטוסי A319/A320/A321.
- קלאסיקה פלוס (Classica plus) - מחלקת תיירים פרימיום הקיימת בטיסות המופעלות על ידי צי מטוסי ה-A330 וה-777.
- קלאסיקה (Classica) - מחלקת התיירים הקיימת בכל טיסות החברה ובה רמת השירות נקבעת על פי אורך הטיסה.
פעילות החברה בישראל
בשנות ה-50 של המאה ה-20 הפעילה החברה שלוש טיסות שבועיות בין ישראל ואיטליה, כשאחת מהן ביצעה עצירת ביניים באתונה[5][6]. בשנת 1960 החלה החברה לספק אוכל כשר לנוסעיה לפי דרישה, לאחר שהייתה החברה היחידה שפעלה בישראל שלא סיפקה אוכל כשר[7]. בתחילת שנת 1961 הייתה החברה לראשונה שהפעילה טיסה סדירה מישראל בשבת[8]. בשנת 1962 קיימה החברה חמש טיסות שבועיות בין ישראל ואיטליה[9]. בשנת 1964 הוגדל מספר הטיסות השבועיות לשבע[10].
בקיץ 2018 מפעילה החברה 4 טיסות יומיות בקו בין נמל התעופה לאונרדו דה וינצ'י ברומא לנמל התעופה בן גוריון, וטיסה יומית נוספת לנמל התעופה הבינלאומי אתונה-אלפתריוס וניזלוס.
תאונות ותקריות
- במהלך שש טיסות של חברת אליטליה אירעו חטיפות.
- אירעו לפחות ארבעה אירועים ידועים של התרסקויות, שבהם היו מעורבים מטוסי החברה: בשנים 1955, 1960[11], 1964[12], 1972, 1978, 1990.
חברות בת
קישורים חיצוניים
מדיה וקבצים בנושא אליטליה באתר Airliners.net
- לאתר החברה (באנגלית)
- האתר הרשמי של Skyteam
הערות שוליים
- ↑ ת. לויטה, גוברת ההתחרות בשמי ישראל, מעריב, 29 בספטמבר 1957
- ↑ Etihad to Buy 49% Stake in Alitalia באתר Wall Street Journal,25 ביוני 2014
- ↑ גידול ב-40 אחוז בתנועת אליטליה, הצופה, 7 ביולי 1960
- ↑ "אליטליה" התקדמה ב-84% במשך שנתיים, על המשמר, 23 בדצמבר 1962
- ↑ חברות תעופה זרות בישראל, דבר, 17 בדצמבר 1958
- ↑ קו אוירי אליטליה יוחנך ביום חמישי, חרות, 7 ביולי 1958
- ↑ אליטליה צפעיל מטוסים בשבתות, הצופה, 11 בינואר 1961
- ↑ אליטליה' לא שעתה למחאות וקיימה טיסה מלוד בשבת, הצופה, 5 בפברואר 1961
- ↑ סילוני "אליטליה" בקו רומא-לוד, דבר, 13 בפברואר 1962
- ↑ "אלאיטליה" תקיים שבע טיסות בשבוע לישראל, דבר, 22 בינואר 1964
- ↑ מצב שרידי המשפחה הישראלית שניצלו מאסון המטוס - חמור, חרות, 29 בפברואר 1960
- ↑ 45 ניספו בהתרסק מטוס "אליטליה", הצופה, 30 במרץ 1964
סקאיי טים | ||
---|---|---|
מייסדות | אארומקסיקו • אייר פראנס • דלתא איירליינס • קוריאן אייר | ![]() |
חברות | אארולינאס ארחנטינס • אייר אירופה • גארודה אינדונזיה • וייטנאם איירליינס • וירג'ין אטלנטיק • טארום • מידל איסט איירליינס • סעודיה • סקנדינביאן איירליינס • צ'יינה איירליינס • צ'יינה איסטרן איירליינס • KLM • קניה איירווייז • שיאמן איירליינס | |
חברות שותפות | אייר אירופה אקספרס (אנ') • אייר פראנס הופ • אארומקסיקו קונקט (אנ') • דלתא קונקשן (אנ') • דלתא שאטל (אנ') • KLM Cityhopper • מנדרין איירליינס (אנ') • שנגחאי איירליינס | |
חברות עבר | ITA • אירופלוט • אליטליה • אליטליה אקספרס • אליטליה סיטיליינר (אנ') • אאוסטרל ליניאס אאריאס • בריט אייר • Joon • דונאוויה • נורת'ווסט איירליינס • סיטיג'ט • צ'יינה סאות'רן איירליינס •צ'ק איירליינס • קונטיננטל איירליינס • קופה איירליינס • רז'יונל |
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] אליטליה23338089